Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
5 stycznia
2025 12:44

Zapraszamy do pierwszego po Nowym Roku naszego zestawienia najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Brightin Star

AF 85 mm f/1.8

Chińska firma Brightin Star zapowiada premierę nowego obiektywu z autofokusem, która ma się odbyć już jutro. Jak widać na poniższej grafice, będzie to 1.8/85 z mocowaniem Sony FE, wyposażony w pierścień przysłony. Oprócz tego, mocowanie filtra wyniesie 62 mm.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

EOS R6 Mark III

Wszelkie źródła plotek na temat nowej „szóstki” zgadzają się co do tego, że nowy aparat zobaczymy w tym roku. Niektórzy spodziewali się go już przy okazji targów CP+, jednak według najnowszych doniesień, ujrzy on światło dzienne najwcześniej w marcu.

Coś dla miłośników patentów

Do sieci trafiło kilka wniosków patentowych od Canona. Opisano w nich szereg konstrukcji optycznych teleobiektywów typu zoom:
  • 180-600 mm f/5-6.3L IS,
  • 200-600 mm f/5-6.3L IS,
  • 200-700 mm f/5-7.1L IS,
  • 100-500 mm f/5-6.3L IS,
  • 150-600 mm f/5-6.3L IS.

OM Digital Solutions

40-200 mm PRO

Firma OM Digital Solutions najprawdopodobniej zaprezentuje w tym roku teleobiektyw zoom, którego zakres ogniskowych może się zawierać w przedziale 40-200 mm. Możliwe ponadto, że będzie to przedstawiciel instrumentów serii PRO.

Panasonic

Nowy aparat GM lub GF

Spekuluje się, że w 2025 roku Panasonic pokaże niewielkiego bezlusterkowca z serii GM lub GF, oczywiście należącego do systemu Mikro 4/3.

Sony

FE 400 mm f/2.8 GM II

Ponownie pojawiły się plotki na temat odświeżonej 400-tki Sony. Mówi się, że nowy instrument będzie lżejszy o ok. 100 gramów od poprzednika, mimo wbudowanego telekonwertera 1.4x. Ponadto, mają się w nim znaleźć 4 silniki liniowe XD, dla skuteczniejszej i szybszej pracy autofokusa. Premiera spodziewana jest na maj br.

Viltrox

AF 25 mm f/1.7

Po premierze obiektywu AF 35 mm f/1.7, podobno nadchodzi kolejny instrument serii Air – 25 mm f/1.7. Obiektyw przeznaczony jest do aparatów z matrycami APS-C i ma być dostępny z mocowaniami Fujifilm X, Nikon Z i Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (66)
  1. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 5 stycznia 2025, 13:35

    Czyli nic ciekawego. Czekam na ricoh gr4. Mam nadzieje, ze wg wcześniejszych doniesien pojawi sie w tym roku.

  2. Juzer
    Juzer 5 stycznia 2025, 14:16

    a ja na A7 V. Ciekawe czy będzie hit czy kit

  3. Bahrd
    Bahrd 5 stycznia 2025, 14:38

    "Canon RF 200-700 mm f/5-7.1L IS"
    ♪♫ I'm so excited & I just can't hide it! [ link ] ♫♪

    Byłby cacy, fine and dandy, ale nie za bardzo wierzę, że się pojawi. Chociaż z drugiej strony, skoro wśród stałek tłoczą się aż trzy linie jasnych szkieł: f/1.2, f/1.4 i f/1.8, to może jest też miejsce na taki lekkopółciemny zoom tele (w cenie rzędu 200-600 od Soniacza)?

  4. caramba
    caramba 5 stycznia 2025, 14:58

    "Czekam na ricoh gr4"

    No to jest już na dwóch. Wypożyczyłem w Fotoformie GRIII na jeden dzień więc to za mało, żeby wychwycić wszystkie wady, ale po obejrzeniu mnóstwa recenzji czekam, aż poprawią:
    - AF
    - lekkie (?) przegrzewanie się aparatu w trybie foto
    - konstrukcję obiektywu (dostawanie się pyłu na matrycę) oraz
    - awaryjne: spust migawki + kółko nastawów na tylnej ściance aparatu.
    Na lepszą baterię ani nie liczę, ani jej nie potrzebuję (akceptuję kompromis: waga - liczba zdjęć). Ricoh ma w garści prawdziwą perłę, ale nie potrafi jej docenić i odpowiednio wykorzystać (albo nie dają rady technicznie albo GR to tylko kaprys firmy na którym zarabia "grosze").

  5. 2marekm
    2marekm 5 stycznia 2025, 15:17

    Ja czekam aż Canon opatentuje 2474 obiektyw. Mam nadzieję, że się doczekam.

  6. Bahrd
    Bahrd 5 stycznia 2025, 15:42

    Jeśli faktycznie jest ich teraz 2070 [ link ], to jest jakaś szansa!

  7. ziggy
    ziggy 5 stycznia 2025, 16:39

    "Spekuluje się, że w 2025 roku Panasonic pokaże niewielkiego bezlusterkowca z serii GM lub GF, oczywiście należącego do systemu Mikro 4/3"

    Panas GM5 Mk2 z matrycą 20 lub 25 MPx, fazowym AF i najnowszym procesorem obrazu - kupuję od razu dwa!

  8. _Tomek_
    _Tomek_ 5 stycznia 2025, 16:45

    Też czekam na Ricoha GR IV, ale tak samo interesuje mnie nowy Panas GF/GM i pewnie nowy PEN E-P8. Opcje mikro 4/3 mają ten plus, że mam kilka małych stałek, w tym 17/1.8, która daje właśnie takiego Ricoha, więc wyjdą sporo taniej.

    Ale i tak ostatecznie może się zdarzyć, że kupię starego PENa lub GR IIIx. Na pewno potrzebuję malutki aparat na codzień, z umiarkowanie szerokim kątem widzenia, obrazujący znacznie lepiej od smartfona. Tu już klamka zapadła.

  9. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 5 stycznia 2025, 16:56

    uzywam GR3 od 2 lat (albo 3?) i nic sie nie psuje oraz nie brudzi.
    Aparat, rownież AF jest w pełni customizowalny (przepraszam za słowo)

    pozdrawiam,

    Piotr

  10. Bahrd
    Bahrd 5 stycznia 2025, 16:57

    ;)
    konfigurowalny?

  11. Shwarc
    Shwarc 5 stycznia 2025, 17:02

    Jak mówimy na co czekamy, to ja na Nikkory 16-80 f2.8-4 pod Z DX VR, 10-20 f3.5 Z DX VR, 16-300 i 70-300 Z DX, Tamrona 17-70 f2.8, oraz na Viltroxa 40mm f1.2 Pro pod aps-c :-)

  12. caramba
    caramba 5 stycznia 2025, 17:18

    ad. Piotr Wachowiak
    Dziękuję za dobrą wiadomość, nie chciałem wprowadzać nikogo w błąd - powtórzyłem najczęstsze zarzuty stawiane temu modelowi w materiałach video na YT.

  13. rhalf
    rhalf 5 stycznia 2025, 18:22

    Niech zgadnę: kolejny dziesięcioelementowy 85 mm f/1.8 wzorem 7artisans, Viltroxa i Tokiny?

  14. JdG
    JdG 5 stycznia 2025, 19:00

    > ale tak samo interesuje mnie nowy Panas GF/GM i pewnie nowy PEN E-P8. Opcje mikro 4/3 mają ten plus, że mam kilka małych stałek, w tym 17/1.8, [_Tomek_]

    GF to niekoniecznie (nie ma wizjera) ale coś w rodzaju GM5 to z pewnością i z dużym entuzjazmem (mniejszy jeszcze od GF ale z wizjerem!), realny i bardzo dobry byłby następca GX80/85 (inaczej niż GM5 miał odchylany ekranik);

    PEN E-P8 jak najbardziej, pod warunkiem, że będzie miał wizjer, za to pozbawiony zostanie cropa w video; jak nie, to P7 jest wciąż wystarczająco dobry;

    M.Zuiko 17/1,8 jest super; ma tę miłą cechę, że zawsze można się błyskawicznie przestawić na MF i ustawiać ostrość na skalę na tubusie; super sprawa w mieście - ustawia się na hiperfokalną i można "olać" wszystkie silne światła, których potrafi być czasem dziesiątki lub setki w jednym miejscu; gdyby aparat miał wizjer to też inne operacje manualne byłyby proste;

    Co Ricoha GR, to (IMHO) jego główną zaletą (poza pewnie dobrym obiektywem) jest kształt - powinien się mieścić w kieszeni spodni bez problemu; reszta jest dyskusyjna, bo mały korpus m4/3 w którym można wymieniać obiektywy, to jednak bajeczne rozwiązanie.

  15. gamma
    gamma 5 stycznia 2025, 19:11

    @Bahrd
    Honey is dandy

  16. _Tomek_
    _Tomek_ 5 stycznia 2025, 19:34

    @JdG,

    Na tą chwilę zupełnie nie wiem czy wybrałbym GR IIIx, czy PEN E-P7 + 17/1.8. Obie opcje mają solidne (dla mnie) plusy. Ricoh - jest mniejszy i ma ostrzejszy obiektyw. Olek - troszkę szybszy w przygotowaniu do pracy (obiektyw nie jest chowany), ładniejsze jpg-i i obróbka rawów podobna jak w OM-1, do jakiej jestem przyzwyczajony. Inne różnice są dla mnie mniej istotne.

    Tak że czekam na nowe propozycje, może coś się wyjaśni (a nawet zmiana cen starych modeli wiele wyjaśni :))

  17. JarekB
    JarekB 5 stycznia 2025, 20:27

    'Firma OM Digital Solutions najprawdopodobniej zaprezentuje w tym roku teleobiektyw zoom [...] 40-200 mm.'

    mZuiko 40-200 f/4.0 PRO. Wersja 'nie PRO' nie ma sensu, skoro jest mZuiko 12-200

    'czy wybrałbym GR IIIx, czy PEN E-P7 + 17/1.8'
    Jest lepsze rozwiązanie - nieduży A7III z FE 1.8/35, podobnie badziewnym słoikiem jak mZuiko 1.8/17 :-), ale przynajmniej matryca zniesie trochę więcej miż w E-P7...

  18. _Tomek_
    _Tomek_ 5 stycznia 2025, 20:38

    Matryca nie musi znosić więcej niż w E-P7, bo ta jest dla mnie wystarczająco dobra. Za to wymiary A7III z dowolną stałką nie kwalifikują go do noszenia na codzień. Podobnie zresztą jak mojego OM-1, który jest świetny, ale używam tylko wtedy kiedy fotografowanie mam zaplanowane. Potrzebny maluch - nie tyle do kieszeni (bo tak się nie da, nawet Ricoh na to za duży, smartfon zresztą też), ale coś naprawdę małego.

  19. ziggy
    ziggy 5 stycznia 2025, 20:38

    @JarekB
    Sony to jednak inna kategoria rozmiarowo-wagowa:

    link

  20. qqrq
    qqrq 5 stycznia 2025, 20:48

    link

    Pod oba Sony można zapiąć zabawkowego Viltroxa 28/4.5 i mieć neutralny kąt widzenia i wbudowaną zaślepkę obiektywu, w kategorii szkieł kompaktowych (długich na ~30mm) jest wybór, ale w większości manuale.

    Z całej tej ferajny jednak najbardziej bym się przyłączył do czekania na GM5 Mk II

  21. molon_labe
    molon_labe 5 stycznia 2025, 21:06

    Sigma fp +Leica Elamrit 18/2.8 ASPH lub
    Lumix S9+Leica Elamrit 18/2.8 ASPH....można porównać rozmiarem z PEN E-P7 + 17/1.8...i mieć odpowiedź na wiele wyzwań, nawet ...jeśli niektórych można jeszcze ...nie przewidywać.

  22. JdG
    JdG 5 stycznia 2025, 21:32

    > Potrzebny maluch - nie tyle do kieszeni (bo tak się nie da, nawet Ricoh na to za duży, smartfon zresztą też), ale coś naprawdę małego.[_Tomek_]

    jak mamy bardzo małe kieszenie to faktycznie może być niejaki problem z wyborem sprzętu; taki jeszcze mniejszy (ale odrobinę większy niż Lumix GM5) to jest tylko kompakt Sony RX100 VI (np.), co prawda z bardzo uniwersalnym obiektywem (coś jak 12-100 w m4/3) i wizjerem (wysuwanym), no ale w cenie sporej (niektóre fufu będą tańsze) i w dodatku z zoomem na serwomotorku, co nadmiernie fajne nie jest, i w dodatku to taki generalnie raczej automatyczny przyrząd;

    wychodzi na to, że Lumix GM5 to absolutny mistrz miniaturyzacji; aż dziw, że go od 2014 r. firma nie wznowiła;

    chociaż Olympus PEN E-PL albo E-P w męskich kieszeniach z małym obiektywem (tutaj jest wybór i maleńki M.Zuiko 17/1,8 nie będzie najmniejszy), ale w jakieś męskiej kurtce raczej, mieści się bardzo dobrze, nawet takiej typowej dżinsowej;

    prawdę powiedziawszy nawet tak poważnie wyglądający aparat jak Olympus E-M10 III (lub IV) ze wspomnianym M.Zuiko 17/1,8 mieści się dobrze w kieszeniach a to za sprawą szczwanie pozaokrąglanych różnych krawędzi;

    z małych obiektywów do street-u zasadniczo godny polecenia jest kitowy zoom Olympusa 14-42 mm - w połączeniu ze szczwanym automatycznym deklem (niestety, extra 160 PLN) jest naprawdę poręczny i szybki (jak na taki aparat, czyli do 2" od włączenia); ten kitowy zoom jest przy swoich minimalnych rozmiarach jednym z najlepszych tego rodzaju w m/43 (czyli w typie: tani obiektyw kitowy), niestety nieco już ciemnawy, ale coś za coś - za to mamy zoom od szerokiego kąta do lekkiego tele; sam zoom wprawdzie na serwomotorku, jednak dość sprawnie działający;

    lepszy jest jeszcze tańszy kit od Panasonika - Lumix 12-32mm (nowy nabyłem za 5 stówek), ale mechanicznie to ten plastikowy przyrząd nie jest zbyt długowieczny, bardzo ostry, ale swoje wady też posiada; szkoda, że firma nie wydała kolejnej wersji, poprawionej;

    akurat małych bardzo a dobrych jakościowo "stałek" w m4/3 jest całkiem sporo i trudno je tu omówić (jak wszystko mają wady i zalety);

    za to z zoomów uniwersalnych w rodzaju mega, warto wspomnieć o Lumiksie 14-140 mm, który doczekał się chyba 3 wersji i wszystkie są lepsze optycznie od analogicznych przyrządów Olympusa (przeważnie 14-150), łącznie z tym całkiem sporym 12-200 mm; ostanie wersje mają nawet uszczelnienia; oczywiście też jest ciemnawy, ale tylko do F/5,6, co jeszcze go nie przekreśla w gorszym świetle z tanim korpusem w rodzaju PEN-a np.; no i tańszy jest od tych może lepszych z logo Leica (jak np. 12-60/2,8-4).

  23. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 5 stycznia 2025, 21:33

    Co do GR3, może za mało go używam, chociaż raczej w trudnych warunkach - rower, samolot. Naprawdę solidny aparat. Używam tego oryginalnego, skórzanego etui.

    Bahrd, tak - to idealne słowo, po prostu branżowo kojarzy mi się ono inaczej - konfiguracja konfiguracją, customizacja - customizacją.

  24. _Tomek_
    _Tomek_ 5 stycznia 2025, 21:34

    Trochę są jednak cięższe od PENa z 17-tką. Ziarnko do ziarnka... (a punktem wyjścia był 2x lżejszy Ricoh). No i po skadrowanie tej Leiki do kątów widzenia m. Zuiko zostanie 6 Mpx :/

    Trochę na siłę to szukanie malucha w klasie FF. Na wyjazdy studenckie brałem Yashice T4, było to wielkości Ricoha GR IIIx. Teraz, przez całą tą elektronikę, aparaty urosły.

  25. _Tomek_
    _Tomek_ 5 stycznia 2025, 21:42

    Pisałem odnośnie propozycji molon_labe, oczywiście.

    JdG, wszelkie elektronicznie sterowane zoomy są za wolne, a te z mechanicznym przełożeniem są za duże. Ja chcę malutki i błyskawiczny w działaniu aparat. Jak akurat kąt widzenia nie będzie pasował do danej sceny to trudno, nie będzie zdjęcia. Dla przyjemności fotografuję, nie na zlecenie.

  26. RobinsonR66
    RobinsonR66 5 stycznia 2025, 22:52

    A plotki od DJI i ich FF na L-mount?

    Ciekawy będzie ten model a7 V + to może być ciekawy rok wzgledem premier.

  27. lord13
    lord13 6 stycznia 2025, 00:05

    @molon_labe
    "Sigma fp +Leica Elamrit 18/2.8 ASPH lub
    Lumix S9+Leica Elamrit 18/2.8 ASPH"

    Przecież ta Leica to jest obiektyw aps-c, to prościej i taniej wyjdzie jakieś Fuji z 18/2

  28. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 00:24


    m4/3 nie ma racji bytu.

    link

    link

  29. ziggy
    ziggy 6 stycznia 2025, 00:39

    @PDamian

    Podepnij do tego Olka 20mm/1,7, 14mm/2,5, 12-32mm/3,5-5,6 lub 14-42mm/3,5-5,6 EZ i nagle M43 zyskuje całkiem dużą rację bytu, tym bardziej że jako jedyny w tej grupie jest stabilizowany.

    link

  30. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 01:04

    Panasonic 14mm/2,5 nie jest już produkowany.
    12-32mm występuje tylko w zestawie z G100.

  31. Negatyw
    Negatyw 6 stycznia 2025, 07:00

    _Tomek_
    "Jak akurat kąt widzenia nie będzie pasował do danej sceny to trudno, nie będzie zdjęcia. Dla przyjemności fotografuję, nie na zlecenie."

    Ja rozumiem, że zlecenie można odpuścić, zrobić sobie wolne. Ale żeby rezygnować z przyjemności? To co Ty masz z życia?

  32. JarekB
    JarekB 6 stycznia 2025, 07:05

    @PDamian
    'm4/3 nie ma racji bytu.'


    Na takiej zasadzie to niejeden producent nie ma racji bytu

    link

  33. JarekB
    JarekB 6 stycznia 2025, 07:11

    'm4/3 nie ma racji bytu'

    Dyskusja (i plotka) dotyczyła wprawdzie Panasa GM, ale mogło to umknąć Twojej uwadze.

    link

    link

  34. Marek B
    Marek B 6 stycznia 2025, 08:01

    ... 'm4/3 nie ma racji bytu.' ... ??? ... Trollowanie i głupota :)))

  35. molon_labe
    molon_labe 6 stycznia 2025, 08:32

    lord13 :"Przecież ta Leica to jest obiektyw aps-c..."

    Tak, obraz zostanie przycięty do katów widzenia 28mm, ale po odpięciu tego obiektywu, jest możliwość w pełni używania zalet sensora FF, czego nie ma używając "z definicji" mniejszego formatu.

    Zatem "kieszonkowe" combo: FF+ , wymienny obiektyw, nawet jeśli przycina obraz do APS-C..tworzy więcej możliwości niż. każde inne rozwiązanie oparte "na sztywno" na mniejszym sensorze.

    Oczywiście to kwestia strategii fotografowania, ponieważ można też powiedzieć, że aparty z mniejszymi sensorami, w kieszonkowym wymiarze, mogą być bardziej ..."przyjazne" użytkownikowi, niż minimalistyczne FF.

  36. _Tomek_
    _Tomek_ 6 stycznia 2025, 08:51

    Najbardziej kieszonkowe wymiary wychodzą jak się połączy na stałe korpus z zaprojektowanym do niego, chowanym obiektywem - czyli kompakt. Ponieważ mnie interesuje wyłącznie jeden obiektyw o ekw. ogniskowej 35-40 mm, to kompakt ma dla mnie sens. Staram się jednak zagospodarować posiadaną 17/1.8 pod m4/3.

    Pomiędzy Panasem GM1 i obecnym E-P7 plasował się kiedyś PEN Mini E-PM1. Ale tą serię porzucili ponad 10 lat temu.

  37. lord13
    lord13 6 stycznia 2025, 10:28

    @molon_labe
    "Zatem "kieszonkowe" combo: FF+ , wymienny obiektyw, nawet jeśli przycina obraz do APS-C..tworzy więcej możliwości niż. każde inne rozwiązanie oparte "na sztywno" na mniejszym sensorze."

    _Tomek_ pisał wyraźnie, że interesuje go alternatywa dla Ricoha bądź małego m4/3 z 17/1.8, bo do innych zastosowań ma OM-1, więc proponowany zestaw ff plus szkło aps-c nijak nie tworzy więcej możliwości niż puszka i obiektyw na ten sam format. I o ile jeszcze Sigma faktycznie jest mała, choć nie obudowana akcesoriami ma dość specyficzną ergonomię, to S9 wbrew pozorom taki mały nie jest. Jest lekki, ale są mniejsze ff o lepszej ergonomii, a wśród mniejszych formatów to już w ogóle nie ma o czym mówić, bo jest sporo mniejszych propozycji.

  38. molon_labe
    molon_labe 6 stycznia 2025, 11:33

    Oczywiście, masz rację...wypowiedziałeś się?

  39. Wojt_wro
    Wojt_wro 6 stycznia 2025, 12:40

    @RobinsonR66

    Też mi tutaj zabrakło plotek odnośnie potencjalnego aparatu bezlusterkowego od DJI. Patrząc po tym jak zdominowali rynek dronów, a także jak zepchnęli do głębokiej defensywy rynek GoPro, a także że w zasadzie ten DJI Osmo Pocket 3 jest najpopularniejszym "aparatem" w Japoni, przewyższając wszystkie kieszonkowe Sony, Ricohy, Nikony, M4/3 itd, a także pamiętając że są najbardziej polecaną marką w kieszonkowych mikrofonach, a także pamiętając że: a) mają markę Hasselblad b) są członkiem L-mount Alliance..... to naprawdę mogą okazać się czarnym koniem na miarę Sony swego czasu. Nikt nie podejrzewał, wszyscy wyśmiewali, a ostatecznie Sony wypchnął nawet takiego hegemona jak Nikon z czołówki, stworzył nową kategorię aparatów, i stale wprowadza większe innowacje niż konkurencja (choćby globalna migawka).

    Dji ma zaplecze finansowe i marketingowe, i niestety też niemałe projektowe żeby w kilka lat namieszać na rynku. Szczególnie pośród młodych ludzi, dla których niestety takie DJI to dzisiaj jest bardziej "uznana" marka niż "jakieśtam" Canony, Nikony itp, bo przecież już latają ich dronami, mają ich kompaktowe kamerki, gimbale, mikrofony... ciekawe, ciekawe.

    News od konkurencji:
    link

  40. lord13
    lord13 6 stycznia 2025, 14:41

    @Wojt_wro
    DJI ma też swój bagnet i szkła, bo robią aparaty do dronów, choć pewnie dla klasycznych konstrukcji konsumenckich wybraliby L.

  41. JdG
    JdG 6 stycznia 2025, 14:42

    > w zasadzie ten DJI Osmo Pocket 3 jest najpopularniejszym "aparatem" w Japoni, przewyższając wszystkie kieszonkowe Sony, Ricohy, Nikony, M4/3 itd,

    no tak, może tak być, z tym, że on za bardzo się nie różni od smartfonów, obiektywu mu chyba nie zmienisz, więc to dla np. tradycjonalistów, preferujących raczej fotografię niż video, mała pociecha;

    > Pomiędzy Panasem GM1 i obecnym E-P7 plasował się kiedyś PEN Mini E-PM1. Ale tą serię porzucili ponad 10 lat temu.

    trochę dziwne wydają się rozterki kol. _Tomek_; z utyli można kupić już tylko zacją obiektywu M.Zuiko 17 mm sprawa raczej prosta, w sklepach E-P7 i stare E-P1-3; te ostatnie nie mają jeszze ekranu dotykowego, więc ich użyteczność spada bardzo poważnie;

    oczywiście można nabyć sprzet używany, chociaż wszystkie wyżej wymienione, poza E-P7, wydają się średnio użyteczne nawet jak były nowe (jakieś automaty), ale faktycznie rozmiary mają małe; tylko trzeba mieć na uwadze, że nadmiernie małe wymiary (wśród kompaktów sporo takich było i chyba dalej można je kupić), nie idą na ogół w parze ergonomią; a taki E-P7, gdyby miał wizjer, to byłby w zasadzie super aparat, bo i z małym 17 mm i wielką tubą 150-600 mm dałby radę i oferował wszystko, co fotografowi potrzeba;

    taki OM1, tutaj przywołany, to innego rodzaju sprzęt, zdecydowanie nie jest już dyskretny.

  42. lord13
    lord13 6 stycznia 2025, 14:47

    @molon_labe
    "wypowiedziałeś się?"

    Tak, napisałem że jak chcieć coś aps-c, to można zerknąć w kierunku Fuji. X-M5 jest mały i lekki, do tego systemowy 18/2 (choć trudno dostępny), bądź nowy, malutki, manualny Voigtlander Color Skopar 18/2.8

  43. qqrq
    qqrq 6 stycznia 2025, 16:11

    X-M5 bardzo fajny maluch, kilku znajomych jest nim bardzo zadowolonych, rozmiarem prawie jak GM5, ale ja jakoś nie mogę się mentalnie rozstać z wizjerem i robić zdjęcia aparatem "na wyciągnięciu ręki", więc jakbym miał patrzyć w stronę Fuji, to prędzej X-E3 + 27/2.8.

    18/2 pod moje zabawy za szeroki, z dostępnością to chyba różnie, w UK są tuziny dostępne od ręki. Nowy Skopar tak samo, za szeroki, ale taki Ultron 27/2.0 kusi, chyba mają nawet taki sam rozmiar.

  44. qqrq
    qqrq 6 stycznia 2025, 16:15

    "Panasonic 14mm/2,5 nie jest już produkowany.
    12-32mm występuje tylko w zestawie z G100."

    Używki obu szkieł, z renomowanych komisów, na 6-miesięcznej gwarancji, dostępne bez najmniejszego problemu.

  45. Negatyw
    Negatyw 6 stycznia 2025, 17:19

    Używki są szkodliwe. link

  46. qqrq
    qqrq 6 stycznia 2025, 17:42

    ba-dum, tsss

  47. JdG
    JdG 6 stycznia 2025, 18:02

    > Używki są szkodliwe.

    nie wszystkie, poza tym niektóre są przyjemne i nieszkodliwe (albo mało szkodliwe); zaś "używki" fotograficzne, jak mają gwarancję (jak pisze *qqrq*), to chyba całkiem dobrze?

    poza tym obiektywy są czasem wiecznotrwałe (jak nie mają elektroniki np.);

    nb. "X-M5 bardzo fajny maluch" jest z grubsza taki jak Olympus PEN E-P7 (co wszakże z uwagi na większy sensor warto doceniać), natomiast Lumix GM5 to ciągle niedościgniony rekordzista w zakresie "wagomiaru", a ma wizjer! w odróżnieniu od obu ww wymienionych.

  48. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 19:24

    W kółko to samo.
    Naprawdę mały i dobry aparat to dzisiaj … smartfon.( zazwyczaj mają zoom od około 13mm do 200mm ) wystarczy?
    Jeśli już coś „lepszego” dla ludzi liczących piksele na powiększeniach to minimum aparat aps-c.
    Dziękuję.

  49. _Tomek_
    _Tomek_ 6 stycznia 2025, 19:42

    Nawet najlepszy smartfon (w święta oglądałem S24 Ultra kogoś z rodziny) to fatalna ergonomia i zdjęcia zmasakrowane obróbką. Przeostrzone, przesycone kolory, artefakty od wyostrzania i programowego rozmycia tła. To nie dla mnie. Dowolny aparat m4/3 jest pod tymi wzgledami lepszy. To także znacznie lepsza plastyka zdjęć, widoczna nawet w wielkości ekranowej. Piksele i rozdzielczość to najmniej istotna przewaga.

  50. _Tomek_
    _Tomek_ 6 stycznia 2025, 19:59

    Jeszcze dwa zaległe wyjaśnienia:

    @Negatyw, "Ja rozumiem, że zlecenie można odpuścić, zrobić sobie wolne. Ale żeby rezygnować z przyjemności? To co Ty masz z życia?"

    Właśnie to jest przyjemność - zrobić zdjęcie sprzętem, który lubię używać, i który w sytuacji kiedy zdecyduję się go użyć daje dobre efekty. Możliwość uchwycenia wszystkiego co zobaczę jest dla mnie dość obojętna, bo nawet jak akurat zdjęcia zrobić nie mogę, to wiem, że za chwilę będę miał lepszą sytuację.

    JdG, "trochę dziwne wydają się rozterki kol. _Tomek_"

    Wydaje mi się, że kryterium mam proste. Malutki aparat dający dobry dostęp do podstawowych funkcji, dobrą jakość zdjęć i podstawową kontrolę głębi ostrości w zakresie ekw. 35-40 mm. Przełknąć mogę wiele kompromisów związanych z migawką, wydajnością zasilania, stabilizacją, wizjerem. Jak chcę świetnie wyposażony (ale większy) sprzęt to... już mam taki.

  51. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 20:22

    No to jeśli już zwykły aparat to mamy w podobnych gabarytach aparaty aps-c (FujiFilm, Nikon! Sony itd.) ze znacznie lepszą jakością zdjęć i filmów od m4/3, czemu ciągle się upierać przy tym nieopłacalnym i nie coraz mniej rozwijanym formacie ?

  52. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 20:23

    …coraz mniej… (sorry za smartfonowe szybkie pisanie:

  53. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 20:26
  54. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 20:28
  55. JdG
    JdG 6 stycznia 2025, 20:35

    > Wydaje mi się, że kryterium mam proste. Malutki aparat dający ..., dobrą jakość zdjęć

    no to w zasadzie problem został przedyskutowany; Sigmę fp bym pominął jednak, natomiast można dołączyć Alfę 7C Soniego, która jest też bardzo mała (ale fufu) ale ponieważ obiektywy mają być małe, a bagnet Soniego jest (jak tu wiadomo) za wąski, to z pewnością się nada; tylko nie będzie tak tania, jak wspomniane wcześniej;

    > i podstawową kontrolę głębi ostrości w zakresie ekw. 35-40 mm. Przełknąć mogę wiele kompromisów związanych z ... stabilizacją, wizjerem.

    z mojego doświadczenia wynika, że do kontroli GO to jednak dobry wizjer jest najlepszy; oczywiście są różne wynalazki - focus peaking itp. - ale one też w wizjerze działają najlepiej.

  56. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 20:40


    Nie skorzystano z możliwości zrobienia kompaktu m4/3
    z jasnym [do f/2] obiektywem.

    1":
    "19/1.9" link

    "32/1.8" link
    link

  57. _Tomek_
    _Tomek_ 6 stycznia 2025, 21:42

    Teraz najmniejsze buslusterkowe opcje to PEN E-P7 + 17/1.8 i X-M5 + 23/2. Każdy z tych zestawow to około pół kilo. Wszystko inne jest cięższe, wieksze. Jeśli nie będzie mniejszego GM/GF, to Ricoh jest bezkonkurecyjny jeśli chodzi o gabaryty.

  58. ziggy
    ziggy 6 stycznia 2025, 22:00

    @vulkanwawa
    "mamy w podobnych gabarytach aparaty aps-c (FujiFilm, Nikon! Sony itd.) ze znacznie lepszą jakością zdjęć i filmów od m4/3, czemu ciągle się upierać przy tym nieopłacalnym i nie coraz mniej rozwijanym formacie ?"

    Wielokrotnie tu wspominano, że różnica między APS-C a m43 jest dużo mniejsza (2/3 do 3/4 EV) niż między APS-C a FF (ok. 1 i 1/3 EV). Zatem twierdzenie, że APS-C ma "znacznie" lepszą jakość zdjęć nie ma obiektywnego uzasadnienia. Natomiast dużo bogatszy w m43 wybór małogabarytowej optyki i powszechna w aparatach tego systemu stabilizacja matrycy są dobrymi argumentami, żeby wybrać właśnie ten format a nie jakieś robione na pół gwizdka APS-C od Canona czy Nikona.

  59. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 22:24

    @
    Może Fuji i Nikon odkryły,
    że takie aparaty są głównie "w zainteresowaniu" komentarzowych teoretyków
    -a nie kupujących.

    link

  60. JdG
    JdG 6 stycznia 2025, 22:35

    > Ricoh jest bezkonkurecyjny jeśli chodzi o gabaryty.

    z pewnością, w sumie to o 200g mniej niż E-P7 z M.Zuiko 17/1,8, cenowo wychodzi podobnie, bo ten GR tani nie jest;

    fajny aparat, ma dużo plusów, jedyny mankament jakie widzę (poza brakiem wizjera), to nieruchomy ekranik, trochę szkoda, bo to czasem spore utrudnienie; video tylko Full HD, co może być nawet zaletą w wypadku tego urządzenia; no i nie ma lampy błyskowej :)

  61. JdG
    JdG 6 stycznia 2025, 22:48

    no i znany chór się odezwał, co go wymiary matrycy w systemie m4/3 drażnią niemożebnie, aż musi dać głos;

    > czemu ciągle się upierać przy tym nieopłacalnym i nie coraz mniej rozwijanym formacie ?" [ziggy & vulkanwawa & PDamian]

    bo pewnie jednak ciągle jest kupowany, więc i potrzebny; nawet tajemnicza firma OMDS się odezwała ostatnio i zapowiedziała jakiś nowy korpus a także obiektywy, co prawda wszystko enigmatycznie, chyba taki mają styl;

    BTW, w powyższy cytacie zastanawia jak by miał być rozwijany format m4/3 (czyli prostokącik ca 13 x 18 mm) i w którą stronę?

    oczywiście, pewnie wszyscy tu domniemują, że w kierunku fufu, ale, zauważmy, nie jest to jedyna możliwość.

  62. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 23:04


    "nawet tajemnicza firma OMDS się odezwała ostatnio i zapowiedziała jakiś nowy korpus a także obiektywy"

    -To informacja od OMDS,
    a nie plotka nieznanego pochodzenia?
    [prawdopodobnie wymyślona przez samego 43pudelka
    dla klików]

  63. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 stycznia 2025, 23:06

    to może być ciekawe
    Next highly unlikely DJI L-mount mirrorless camera rumor…
    link

  64. PDamian
    PDamian 6 stycznia 2025, 23:29

    A...
    to link

    "Wkrótce planujemy dodać nowy aparat do naszej oferty oraz jasne, kompaktowe obiektywy jednoogniskowe z odpornością na zachlapanie i kurz.
    /.../Ponadto nadal ciężko pracujemy, aby wprowadzić na rynek długo oczekiwany teleobiektyw zmiennoogniskowy średniego zasięgu w naszej mapie obiektywów do końca tego roku."

    -czyli w tym roku tylko teleobiektyw zmiennoogniskowy średniego zasięgu,
    a reszta później.

  65. Bahrd
    Bahrd 7 stycznia 2025, 08:10

    Wojt_wro, lord13 & vulkanwawa:
    "Next highly unlikely DJI L-mount mirrorless camera rumor…"

    Skąd wezmą duży sensor?

    PS
    Ktoś się narobił przy tej wizualizacji [ link ], czy to teraz wystarczy grzecznie poprosić AI o render?

  66. lord13
    lord13 7 stycznia 2025, 09:22

    @Bahrd
    "Skąd wezmą duży sensor?"

    To najmniejszy problem, przecież DJI od dawna robi moduły foto do swoich dronów z matrycami super 35 czy ff takie jak X7 czy P1.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.