Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
25 stycznia
2025 19:09

Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia najciekawszych plotek z branży.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Firmware do R5 Mark II

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o nowym wersjach firmware do R1 i R5 Mark II, które mają rzekomo zostać opublikowane przy okazji nadchodzących targów CP+, jednak bez konkretniejszych informacji. Te ostatnie pojawiły się całkiem niedawno i dotyczą jedynie EOS-a R5 Mark II. Nowy firmware miałby wprowadzić następujące funkcje:
  • nagrywanie 4K 60 kl/s z oversamplingiem,
  • nagrywanie open gate - przy korzystaniu z całej powierzchni matrycy,
  • nagrywanie w APS-C przy proporcjach 17:9,
  • nagrywanie w 120 kl/s w RAW-ach.

Bezlusterkowiec APS-C

Podobno w pierwszej połowie br. światło dzienne ujrzy nowy bezlusterkowiec APS-C. Może to być następca EOS-a R7, równie prawdopodobny jest także zupełnie nowy model. W każdym razie miałby to być aparat zaawansowany. Oto fragment jego domniemanej specyfikacji:
  • 24-megapikselowa matryca typu „stacked”,
  • procesor Digic X i Digic Accelerator,
  • nagrywanie 6K w RAW, 4K przy 120, ewentualnie 180 kl/s oraz do 240 kl/s w Full HD,
  • C-Log2 i C-Log3,
  • port HDMI typu A,
  • tryb seryjny 30 kl/s,
  • korpus zaprojektowany zgodnie z „nową filozofią”,
  • cena poniżej 1500 USD.

OM Digital Solutions

OM-3

Wszystko wskazuje na to, że 6 lutego firma OM Digital Solutions pokaże nowy model OM-3. W sieci można już znaleźć film promocyjny, tzw. teaser:

A oto częściowa specyfikacja OM-3:
  • 20 megapikselowy sensor, taki sam, jak w OM-1 II, aczkolwiek z nową powłoką przeciw kurzowi,
  • wizjer (5.76 miliona punktów) i ekran (3-cale, 1.62 miliona punków) takie same, jak w OM-1 II,
  • obudowa zbliżona do PEN-F,
  • pokrętło z funkcjami kreatywnymi (monochromatyczny, profile kolorów, filtry artystyczne, kreator kolorów), tak jak w modelu PEN-F,
  • cena nieco powyżej 2000 USD/EUR.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Trzy odświeżone obiektywy

Oprócz aparatu, plotkuje się także na temat trzech nowych obiektywów. Tak naprawdę będą to odświeżone wersje znanych konstrukcji. 1.8/17 i 1.8/25 zyskają nowy wygląd i poprawione uszczelnienia, natomiast w 5-6.3/100-400 ulepszona zostanie praca stabilizacji.

SG-image

6.3/24

Chińska firma SG-image ma ponoć wkrótce wypuścić nowy, manualny obiektyw typu „naleśnik” o nieco nietypowym wyglądzie. O instrumencie wiadomo na razie jedynie to, że będzie dostępny z mocowaniami Fujifilm X, L-mount, Nikon Z i Sony FE.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sony

Nowe obiektywy już w lutym

Jak podaje serwis sonyalpharumors, w lutym będziemy świadkami premier dwóch obiektywów serii G: 16 mm f/1.8 i 400-800 mm f/6.3-8.0. W plotkach wspomina się również o modelu 50-105 mm f/2.8.

A7 V

Wg ostatnich doniesień, premiera modelu A7 V ma się odbyć najpóźniej na początku kwietnia br. Możliwe także, że zobaczymy jeszcze jeden model, tym razem z matrycą APS-C.

Venus Optics LAOWA

Nowe obiektywy

Podobno w 2025 roku firma Venus Optics ma wypuścić cztery nowe obiektywy z autofokusem. Niestety nie wiadomo, o jakie modele może chodzić.


Komentarze czytelników (52)
  1. kazziz
    kazziz 25 stycznia 2025, 19:19

    Ploteczki dzisiaj wcześniej!

  2. Negatyw
    Negatyw 25 stycznia 2025, 19:28

    Canon, cena poniżej 1500 USD.
    OM Digital Solutions, cena nieco powyżej 2000 USD/EUR.
    No, ale diabeł tkwi w szczegółach a tych nie znam.

  3. Bayonet
    Bayonet 25 stycznia 2025, 19:42

    „cena nieco powyżej 2000 USD/EUR.”

    XD

  4. ryszardo
    ryszardo 25 stycznia 2025, 19:57

    Bardzo ciekaw jestem tego Canona. Szczególnie tej 'nowej filozofii' projektowania korpusu.

  5. baron13
    baron13 25 stycznia 2025, 20:27

    Canon.Nowa matryca, z tendencją do zejścia ze szpanowania megapikselami. Powinien być trochę mniejszy szum na wysokim iso. Jak się nie znam, możliwy brak migawki mechanicznej. Funkcje filmowe, których nie umiem obsłużyć. Najważniejszy wniosek: wygląda na to, że ktoś jeszcze kupuje aparaty :-)

  6. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 20:34

    'Canon, cena poniżej 1500 USD.
    OM Digital Solutions, cena nieco powyżej 2000 USD/EUR.'

    R7 przy premierze kosztował 1.500 USD, OM-1II - 2.399, można zmienić temat. Dziękuję za uwagę.

  7. LarsikOwen
    LarsikOwen 25 stycznia 2025, 20:47

    @JarekB: ale w reklamie piszą "r" jak orkowie "g" i wygląda to, dla mnie, co najmniej dziwnie.

  8. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 20:51


    Poradnik -Jak zmienić obiektyw w aparacie

    link

  9. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 21:10



    Ten OM-3 ma się różnić tylko dizajnem
    od OM-1 II z 2024 roku i OM-1 z 2022 roku?

  10. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 21:33

    @PDamian
    'Ten OM-3 ma się różnić tylko dizajnem, od OM-1 II z 2024 roku i OM-1 z 2022 roku?'

    Ty tu jesteś od linków, poszukaj. Na razie wiemy tyle, że OM-1 II z 2024 różni się zdecydowanie bardziej od OM-1 z 2022 niż Z7II różni się od Z7II z 2020 roku i to jest bardzo krzepiące. Teraz do 6.lutego 2025 świat wstrzyma oddech...

  11. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 22:00

    2 tygodnie na bezdechu?

    -Do premiery na pewno będą kontrolowane przecieki
    [to nie Canon link ]

    bo jak tam nie ma nic nowego -choćby procesora
    -jak w Nikon Zf w porównaniu do Z6 II
    to potrzebna będzie pomoc marketingowców, recenzentów i jutuberów
    żeby to sprzedać za 2000$ ...albo więcej.

  12. _Tomek_
    _Tomek_ 25 stycznia 2025, 22:06

    Rozumiem, że w OM-3 stawiają na wzornictwo, ale w takim razie z jednej strony jest za długi.

  13. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 22:13

    @PDamian
    'to potrzebna będzie pomoc marketingowców, recenzentów i jutuberów
    żeby to sprzedać za 2000$ ...albo więcej.'

    Faktem jest, że sprzedawać za dobrą cenę i dzięki temu mieć małe udziały w rynku potrafi tylko Nikon. Z8 kusi jak diabli, ale może jest słaby, skoro o tyle tańszy od A7RV?

    'choćby procesora -jak w Nikon Zf w porównaniu do Z6 II'
    W sensie, że wyciągnęli procesor z półki Z8/Z9 i wsadzili do Zf? Niesamowite rzeczy potrafi zrobić korpo mające 14 % w rynku w porównaniu z firmą, która może marzyć o 2%.
    BTW - ten procesor jest o 2 tysie droższy, czy też w Zf płaci się dopłatę za 'retro look', tak jak to będzie w OM-3?

    link
    link

  14. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 22:20


    Bo dali tam pewnie dużą baterię z OM-1 II link

  15. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 22:49

    'Wg ostatnich doniesień, premiera modelu A7 V ma się odbyć najpóźniej na początku kwietnia br. '

    No dobra, dawajcie ekran gibany góra/dół lub 'hybrydowy' w stylu A7RV i nr konta, gdzie można przelać wpłatę na pre-order.

  16. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 22:49

    Nikon Zf ma lepszy AF i stabilizację od Z6 II,
    jest na karty SD / MicroSD.
    ma kodek H.265 10-bit, N-Log i Hybrid Log Gamma
    -więc od Z6 II rożni się znacznie.

    Do tego magnezowa obudowa i pokrętła z mosiądzu link
    za 1800$ / 7900 zł -teraz.

    W OM-3 naprawdę nie będzie nic nowego?

  17. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 22:57

    @PDamian
    Ergo pokrętła z mosiądzu i procesor wygrzebany z Z9/Z8, i te inne drobiazgi wyciągnięte z innej półki dają 2 tysiące złotych więcej? Czy może różnica w cenie jest efektem (uwaga, trudne i nowe dla Ciebie słowo) innego pozycjonowania produktu i możliwości zastosowania dopłaty za retro i 'heritage'?

  18. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 23:28


    -28% $1,399.99 link

    Jak nie będzie w OM-3 nic nowego
    -to będzie to próba sprzedaży starego kotleta za więcej.

  19. PDamian
    PDamian 25 stycznia 2025, 23:39


    1 353,52€ link

    1.309,34 € link

    5999 zł link

  20. JarekB
    JarekB 25 stycznia 2025, 23:41

    @PDamian
    'To będzie to próba sprzedaży starego kotleta za więcej.'

    Nic dodać, nic ująć. Zf, czyli mosiężne pokrętła, procesor z półtorarocznego aparatu i pyk, 2 tysiące w kieszeni. Można? Można!

    Odgrzewane kotlety źle się kojarzą. Wystarczy produkować coś bez żadnych zmian przez 8 lat i nikt tego nie nazwie odgrzewanym kotletem, bo to nadal kotlet nieodgrzewany, tylko stary.

    link

    Sprzedawać 8 letnią lustrzankę o 3k drożej niż znacznie młodszy/lepszy Z6II? Można? Jeszcze jak!

    link

  21. leszek3
    leszek3 26 stycznia 2025, 00:02

    400-800 bardzo mało zooma w zoomie. Jasność ograniczona ceną i masą. Kompromis.
    dziś wyszedł na mnie łoś. Nie zmieścił się w 200-600, ale miałem drugi korpus ze 135-tką. Od strony foto słusznie jest mieć dwa korpusy i np. zestaw 70-200./2.8 i 400-800. Ale wygląda się jak choinka i nosić to niewygodnie.
    Może ten kompromis nie taki głupi. 200-600 miało założony tc1.4× ...

  22. JdG
    JdG 26 stycznia 2025, 00:19

    O! Olympus/OMDS tradycyjnie budzi emocje, mimo ceny ponad 2K USD tego OM-3; może OM-1 (I) stanieje nieco?

    IMHO, gdyby wyglądał jak PEN F, to byłby jednak lepszy; no i najwyraźniej będzie miał ten beznadziejny ekranik na przegubie :(

    > korpus zaprojektowany zgodnie z „nową filozofią”

    ciekawe co to znaczy? Cwanon i filozofia, dobre.

  23. mig-37
    mig-37 26 stycznia 2025, 07:09

    Bo ja wiem czy taki nietypowy ten nowy SGimage? Może na tle konkurencji, ale wygląda praktycznie identycznie jak oferowany już przez nich od pewnego czasu naleśnik pod APS-C: 18 mm f/6.3. Zainteresowałbym się nim bardziej gdyby na wzór Viltroxa miał AF.

  24. Negatyw
    Negatyw 26 stycznia 2025, 10:06

    @JarekB:
    "Sprzedawać 8 letnią lustrzankę o 3k drożej niż znacznie młodszy/lepszy Z6II? Można? Jeszcze jak!"

    Generalnie lustrzanki są droższe w produkcji, więc powinny być sprzedawane drożej niż bezlusterkowce. Jeżeli sprzedawane są taniej to może być to wyprzedaż zapasów magazynowych lub do bezlusterkowca doliczono duży zysk.

  25. Hubert Multana
    Hubert Multana 26 stycznia 2025, 10:26

    Open gate w R5 mark II z obiektywami anamorficznymi to będzie kosmos!

  26. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 10:43


    Recka Cichego Samyang AF 35/1.4 P

    link

  27. 3xN
    3xN 26 stycznia 2025, 12:26

    OM-3: Czekam na promocję nieco powyżej 1000 USD/EUR z obiektywem za 1 Euro.
    :P

  28. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 15:32

    @Negatyw
    'Generalnie lustrzanki są droższe w produkcji, więc powinny być sprzedawane drożej niż bezlusterkowce'

    Z Twojej wypowiedzi wynikałoby, że aparaty można sprzedawać drożej niż ich nowocześniejszych następców o ile jest istnieć będzie odpowiednio duża grupa nabywców, którzy tę prawdę zechcą potwierdzić w w formie zakupu. 900 tysięcy nabywców lustrzanek w 2023 i ponad 700 tysięcy z 2024 potwierdzałoby, że tak właśnie jest. Ergo - 'nowoczesność', 'lepszość' nie jest kryterium decydującym, ważniejsza jest 'użyteczność'.

  29. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 15:47

    "'nowoczesność', 'lepszość' nie jest kryterium decydującym, ważniejsza jest 'użyteczność'"

    Dostawy lustrzanek cyfrowych w 2023 r.
    1. Canon – 920 tysięcy sztuk
    2. Nikon – 130 tysięcy sztuk
    3. Ricoh Imaging – 10 tysięcy sztuk

    Dostawy bezlusterkowców w 2023 r.
    5. Panasonic – 140 tysięcy sztuk
    6. OM Digital – 120 tysięcy sztuk
    link

    -Aparaty m4/3 nie są użyteczne?

  30. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 15:54

    5560 tys. aparatów FF i sps-c
    vs
    < 260 tys. aparatów m4/3 [czyli poniżej 4,5% całości]

  31. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 16:07

    @PDamian
    'Aparaty m4/3 nie są użyteczne?'

    Cieszę się, że tak grzecznie dajesz prowadzić się za rączkę do wniosków, które chciałem Tobie przedstawić. Jak widzisz - 700k+ osób kupiło w 2024 technicznie przestarzałe, ciężkie i drogie lustrzanki? Dlaczego? Bo były dla nich użyteczne! Co najmniej 200k osób kupiło w 2024 sprzęt m4/3, bo był dla nich użyteczny. Proste? Jeszcze jak!

    W 2024 użytkownicy sprzętu fotograficznego nadal kupują produkty, których premiera miała miejsce w 2002? Co z tego wynika? Domyśl się.
    link

  32. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 16:11

    @PDamian
    '5560 tys. aparatów FF i sps-c'

    W tym Fuji, Sony, Panasonic, które tak zawzięcie trollujesz? Jak to im się udało?

    BTW - ilość FF i APS-C jest zawyżona i to znacznie. Gdzie MF?

  33. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 16:17

    Średniego formatu też sprzedaje się więcej niż m4/3?

  34. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 16:30

    @PDamian
    Średni format nie ma znaczenia. Gdyby miał, to Nikon już dawno by w to wszedł i miałby większy udział rynkowy niż w bezlustrach.

  35. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 16:36

    Czyli o udziale m4/3 poniżej 4%
    w rynku aparatów z wymienną optyką
    twoim zdaniem decyduje ich użyteczność ❓

  36. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 16:45

    @PDamian
    * Twoim

    Jak słusznie zauważyłeś - ca.4% rynku jest realizowane przez sprzęt m4/3. Masz również pełną rację zauważając, że Leica ma znacząco mniejszy udział w rynku i (w częsci swojego sprzętu) stosuje rozwiązania techniczne, które nie są już nawet starym kotletem, ale kotletem spleśniałym - nie ma AF, nie ma funkcji video, stabilizacji, itd. Podobnie można się z Tobą zgodzić, że niewielki udział ma Hasselblad i PhaseOne, a jednak publika ten sprzęt kupuje i to chętnie.

    W tym kontekście warto się przyjrzeć firmie, której udział w rynku wynosi poniżej 1 promila, użyteczność ich produktów jest bardzo niewielka, niemniej....
    link

  37. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 16:56

    Jak udział m4/3 skurczy się do okolic 1 promila
    to nie stanie się z automatu fotograficznym Lamborghini.
    -sądząc po Pentax

  38. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 17:05

    Motoryzacyjne Lambo to piekielnie drogi, piekielnie niewygodny samochód, który przewiezie 2 osoby bez bagażu (poza Urusem). Użyteczność tego jest szczątkowa, niemniej... Lambo żyje, Hasselblad żyje, PhaseOne żyje, Fuji GFX się opłaca. Radujmy się!

  39. Negatyw
    Negatyw 26 stycznia 2025, 17:07

    @JarekB:
    "Ergo - 'nowoczesność', 'lepszość' nie jest kryterium decydującym, ważniejsza jest 'użyteczność'"

    Nie zgodzę się z Tobą bo w dużej mierze 'lepszość' = 'użyteczność' a 'nowoczesność' nie ma większego znaczenia bo ci co chcą być nowocześni fotografują wyłącznie komórkami.

  40. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 17:15

    Bez Lamborghini lata temu całe rodziny w Polsce dojeżdżały do kościoła w sąsiedniej wsi Ursusem.

  41. gamma
    gamma 26 stycznia 2025, 19:36

    To co nowego będzie miał OM-3 skoro parametry jak z OM-1 i cenę wg plotek też? Zapakowali OM-1 w inną obudowę i nawali to OM-3???

  42. JdG
    JdG 26 stycznia 2025, 19:56

    > To co nowego będzie miał OM-3 skoro parametry jak z OM-1 i cenę wg plotek też? Zapakowali OM-1 w inną obudowę i nawali to OM-3?

    zobaczymy, jak go "opublikują"; ale nawet jak to będzie nowa obudowa, to jednak jakaś nowość - nie ma gripa, będzie bardziej jak OM-5, ale z lepszym hardware; czyli aparat bardziej kompaktowy a to już coś, coś godnego uwagi porównawszy do innych premier wielkich graczy, które też przecież nie porażają nowatorstwem;

    @JarekB: porównanie m4/3 do Lamborghini nie jest raczej dobre; m4/3 to najwyraźniej nisza w niszowym rynku; jak inne podobne ma swoich fanów i w odróżnieniu od owego Lamborghini ma kilka miłych cech - poza tym, że to wytwór efektowny, to jeszcze przystępny cenowo i bardzo funkcjonalny.

  43. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 20:18

    @JdG
    'porównanie m4/3 do Lamborghini nie jest raczej dobre'

    Lamborghini zostało przywołane jako firma o mikro-udziałach w globalnej sprzedaży, a jednak mająca na rynku swoje miejsce. Tu jest analogia do m4/3. Lamborghini zostało przywołane jako przykład produktu, który ma wiele wad i trochę zalet, i ma swoją grupę docelową. Tu jest kolejna analogia do m4/3. Ergo - dokonałem znakomitego wyboru do porównania. Nie porównywałem cech technicznych Lambo do m4/3, bo tu odpowiednikiem technicznym mógłby być wyłącznie A9III.

  44. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 20:20

    @gamma
    OM-3 będzie (stosunkowo) nieduży i będzie miał stabilizację. Ergo - to może być Twój Święty Graal, wyczekiwany następca serii GX, idealny do video, do tego jeszcze wizjer i inne goodies :P

  45. JdG
    JdG 26 stycznia 2025, 20:24

    > Lamborghini zostało przywołane jako przykład produktu, który ma wiele wad i trochę zalet, i ma swoją grupę docelową. Tu jest kolejna analogia do m4/3.

    a to błąd, bo aparaty m4/3, zwłaszcza firmy Olympus/OMDS, jako fotograficzne aparaty, mają wiele zalet i nieco wad (czy są w ogóle jakieś doskonałe?);

    takim Lamborghini można tylko szpanować, w naszych warunkach, w mieście, najlepiej w centrum, zapaskudzając spalinami i hałasem okolicę, a w krewkich rękach stwarzając zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.

  46. JarekB
    JarekB 26 stycznia 2025, 20:38

    @JdG
    Aspekt komiczny jest trudny do przeceniania.

    BTW 1 - Lambo ma hybrydowe modele. Jeżeli właścicielowi uda się naładować baterię, to przeleci przez centrum Twojej metropolii na elektrycznym silniku i nawet go nie usłyszysz.

    BTW 2 - zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi niosą przedstawieciele handlowii w białych fabiach lub Octaviach, którzy uwierzyli, że jadą prawdziwymi samochodami.

  47. gamma
    gamma 26 stycznia 2025, 20:40

    @JarekB
    OM-1 z tego co pamiętam demonem video nie był (np. w porównaniu do G9 II), z tego co pamiętam miękki obraz w 8 bit, no ale ma też lepszy w 10 bit, więc kto wie - jeśli byłby mały i lekki ten OM-3, to kto wie... musimy poczekać do 6 lutego

  48. JdG
    JdG 26 stycznia 2025, 20:47

    > BTW 2 - zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi niosą przedstawieciele handlowii w białych fabiach lub Octaviach, którzy uwierzyli, że jadą prawdziwymi samochodami.

    nie wnikając w kwestię doskonałości "Lambo" (sprawa należy do tego zakresu, który mnie nie interesuje), to akurat Skody ("w białych fabiach lub Octaviach") wydają mi się prawdziwymi samochodami w naturze; spokrewnione są zresztą z różnymi Volkswagenami, które w naszych stronach wciąż stanowią pewien standard; nie wnikam, czy należy się z tego cieszyć;

    BTW, idea, że każdy porusza się swoim dymiącym pojazdem, choćby do najbliższej Żabki, czy Biedronki, zdrowa zdecydowanie nie jest i pewnie przyczynia się do przyszłej zagłady ludzkości, z głupoty.

  49. Negatyw
    Negatyw 26 stycznia 2025, 21:41

    @JdG:
    "i pewnie przyczynia się do przyszłej zagłady ludzkości, z głupoty."

    Pewnie jak Ty jedziesz tym samochodem to nie trujesz, Twój komputer nie zużywa energii elektrycznej itd.

  50. PDamian
    PDamian 26 stycznia 2025, 21:57


    Jak jedzie samochodem -to nie jest na optyczne
    ...i jak napisałeś.

  51. JdG
    JdG 26 stycznia 2025, 22:20

    > Jak jedzie samochodem -to nie jest na optyczne

    no, PDamian, jak zwykle dobrze kombinuje; jedni jeżdżą "Lambo" albo nawet "białą fabią" a inni tramwajem, wszyscy przyczyniają się do produkcji złowrogiego Co2 (nie wspominając już o bardziej trujących gazach), ale jednak w różnym stopniu;

    co do komputera, zawsze istnieje możliwość, że zasila go akurat "zielony" prąd (serio), podobnie jak tramwaj.

  52. Negatyw
    Negatyw 26 stycznia 2025, 23:44

    Na pewno wtedy jak Ty jedziesz tramwajem to zasila go "zielony" prąd.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.