Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Nowości OM System

Nowości OM System
6 lutego
2025 07:36

Oferta marki OM System powiększyła się o nowego bezlusterkowca systemu Mikro Cztery Trzecie, model OM-3, oraz o trzy obiektywy o parametrach 17 mm f/1.8, 25 mm f/1.8 oraz 100-400 mm f/5.0-6.3.

INFORMACJA PRASOWA

Styl spotyka się z funkcjonalnością: OM SYSTEM wprowadza na rynek
aparat i obiektywy przeznaczone dla fotografów w podróży
Połączenie klasycznego stylu z zaawansowanymi funkcjami
do torby fotograficznej każdego twórcy

HAMBURG, 6 lutego 2025 r. - OM Digital Solutions z radością ogłasza wprowadzenie na rynek swoich najnowszych innowacji w dziedzinie obrazowania cyfrowego: bezlusterkowego aparatu z wymiennymi obiektywami OM SYSTEM OM-3 oraz dwóch wysokiej jakości obiektywów stałoogniskowych, M.ZUIKO DIGITAL 17mm F1.8 II i 25mm F1.8 II. Zaprojektowane z myślą o fotografach i twórcach z umiejętnościami na wszystkich poziomach, produkty te zapewniają idealne połączenie stylu, wydajności i wszechstronności, otwierając drzwi do kreatywnych eksploracji.

Transformacja kreatywnego doświadczenia: aparat OM SYSTEM OM-3

OM SYSTEM OM-3 łączy w sobie ponadczasową elegancję klasycznej lustrzanki jednoobiektywowej z najnowocześniejszą technologią. Zainspirowany kultowym aparatem analogowym Olympus OM-1, jego kompaktowy i lekki korpus z intuicyjnymi elementami sterującymi i potężnymi funkcjami wyposaża twórców zdjęć i filmów w wszechstronne narzędzie na wyciągnięcie ręki.

Nowości OM System

Najważniejsze informacje:

    Ponadczasowy design spotyka się z zaawansowaną wydajnością: połączenie eleganckiego, inspirowanego stylem retro wzornictwa z najnowszą technologią obrazowania.
  • Konfigurowalne profile dla kreatywnej indywidualności: twórz charakterystyczne style za pomocą intuicyjnej kontroli profili kolorów i monochromatycznych.
  • Innowacyjne funkcje fotografii obliczeniowej: dostęp do funkcji, takich jak Live ND/GND, Focus Stacking i HDR, bezpośrednio w aparacie — bez dodatkowego oprogramowania.
  • Kinowe możliwości wideo: płynnie przełączaj się między zdjęciami a profesjonalnymi filmami dzięki profilom OM-Cinema i rozszerzonej niezawodności nagrywania.

Niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia, czy nagrywasz treści kinowe, OM-3 oferuje niezrównaną wszechstronność, co czyni go potężnym narzędziem w każdej kreatywnej podróży.

Wysokiej jakości obiektywy stałoogniskowe odpowiadajace wszystkim Twoim potrzebom

Obiektywy M.ZUIKO DIGITAL 17 mm F1.8 II i 25 mm F1.8 II uzupełniają możliwości OM-3, oferując wyjątkową wydajność i trwałość. Kompaktowe i lekkie obiektywy mają solidną, odporną na zachlapanie i kurz konstrukcję, dzięki czemu są idealnymi towarzyszami podróży, niezależnie od tego, czy uwieczniasz zabytki na ulicach miast, czy kultowe krajobrazy.

Nowości OM System

Najważniejsze cechy obiektywu:

  • M.ZUIKO DIGITAL 17mm F1.8 II: Szerokokątny obiektyw idealny do fotografowania krajobrazów i pejzaży miejskich, z dużą przysłoną f/1,8 zapewniającą oszałamiający efekt bokeh i kontrolę głębi ostrości.
  • M.ZUIKO DIGITAL 25mm F1.8 II: Standardowy obiektyw ogniskowy do uchwycenia realistycznej percepcji i głębi, idealny do portretów i codziennej fotografii.

Nowości OM System

Oba obiektywy są wyposażone w szybki i cichy autofokus, który z łatwością zapewnia ostre zdjęcia i filmy profesjonalnej jakości.

Przedstawiamy obiektyw OM SYSTEM M.ZUIKO DIGITAL ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II

OM Digital Solutions z radością przedstawia obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II, wysokowydajny superteleobiektyw zmiennoogniskowy przeznaczony wyłącznie do systemu Mikro Cztery Trzecie. Ten kompaktowy i lekki obiektyw, zaprojektowany z myślą o fotografach, którzy wymagają precyzji, niezawodności i przenośności, umożliwia użytkownikom robienie oszałamiających zdjęć w najtrudniejszych warunkach. Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II będzie dostępny w sprzedaży od 27.02.2025.

Nowości OM System

Oferując zakres ogniskowych 200–800 mm (odpowiednik dla formatu 35 mm) i zgodność z telekonwerterem MC-20 2X, zwiększając zasięg do imponujących 1600 mm, obiektyw ten zapewnia niezrównaną wszechstronność w fotografowaniu ptaków i dzikiej przyrody. 5-osiowy system synchronizacji obrazu oferuje do 7,0 stopni kompensacji czasu otwarcia migawki, zapewniając ostre, stabilne zdjęcia z ręki nawet przy ekstremalnym powiększeniu. Zbudowany z odpornością na zachlapanie i pyłoszczelną konstrukcją o stopniu ochrony IPX1,

ten obiektyw został zaprojektowany tak, aby sprostać wymagającym warunkom zewnętrznym, co czyni go najlepszym narzędziem do uchwycenia piękna natury.

Nowości OM System

Najważniejsze cechy obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II:

  • Bezkonkurencyjny zasięg: kompaktowy, lekki superteleobiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowej odpowiadający ogniskowej 200–800 mm z opcjonalnym telekonwerterem MC-20 2X o ogniskowej do 1600 mm.
  • Zaawansowana stabilizacja obrazu: obsługa 5-osiowej synchronizacji IS4 zapewnia wyjątkowe zdjęcia


Komentarze czytelników (143)
  1. Amadi
    Amadi 6 lutego 2025, 07:36

    Polskie ceny:
    - OM-3 body — 8499 zł
    - 17 mm f/1.8 II — 2399 zł
    - 25 mm f/1.8 II — 1999 zł
    - 100-400 mm f/5.0-6.3 IS II — 6999 zł

    Sprzedaż wszystkich produktów rozpocznie się 27.02.2025.

    Będzie też roadshow z nowymi produktami, tu macie daty i miejsca:
    • 25.02, Salon Cyfrowe.pl Warszawa, godziny 12:00-18:00
    • 26.02, Salon Cyfrowe.pl Katowice, godziny 12:00-18:00
    • 27.02, Salon Notopstryk.pl Wrocław, godziny 12:00-18:00
    • 04.03, Salon Cyfrowe.pl Gdańsk, godziny 12:00-18:00
    • 05.03, Salon Cyfrowe.pl Poznań, godziny 12:00-18:00
    • 18.03, Salon Multifoto Gliwice, godziny 12:00-18:00
    • 19.03, Salon Cyfrowe.pl Kraków, godziny 12:00-18:00
    • 20.03, Salon Fotoforma Warszawa, godziny 12:00-18:00
    • 09.04, Salon Foto-Plus Kraków, godziny 12:00-18:00
    • 10.04, Salon Cyfrowe.pl Łódź, godziny 12:00-18:00

  2. sektoid
    sektoid 6 lutego 2025, 07:50

    Jest piękny.

  3. człowiek
    człowiek 6 lutego 2025, 07:51

    Witam

    czytając 100-400 mm f/5.0-6.3 IS II (odpowiednik dla formatu 35 mm) 200-800
    i możliwość + MC daje 1600 mm
    tęsknię za Olympusem

    Pozdrawiam serdecznie

  4. mig-37
    mig-37 6 lutego 2025, 07:53

    Fajny. Szkoda, że oryginalny selektor wyboru czasów otwarcia migawki jest praktycznie nie do zrealizowania w tym mocowaniu, byłoby to jeszcze mocniejsze nawiązanie do analogowych lustrzanek OM. No i to pokrętło na przedniej ściance uważam za zbędne.

  5. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 07:55

    wnętrzności link

    Piszą: "metal body", "premium metal body", "full-metal body" link

    a na japońskiej ani słowa o metalu link

    link

    link

  6. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 07:57

    Nazwa, wymiary, masa, specyfikacja plasują go między OM-5 i OM-1. To sensowne posunięcie, bo wielu (w tym ja) narzekało narzekało na plastik OM-5 czy brak postępu wzgledem E-M5 III.

    Część osób oczekiwała OM-1 w metalowym body wielkości OM-5 (czy nawet PEN-F), ale dla mnie to od początku było nierealne. Jak upchnąć bardziej zaawansowana elektronikę w duzo mniejszym korpusie? Musieliby mieć nagle dostęp do jakichś nowych rozwiązań technicznych.

    Bardzo ładny, prawie tak jak mój analogowy OM-1 (prawie, bo jakies 5-10 mm za szeroki)

  7. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 08:02


    Od OM-5 to różni się najbardziej z przodu
    bo z tyłu i z góry to detale

    link

    link

    link

  8. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 08:05

    ❤️‍🔥 Rewelacja 🤩

  9. antyP
    antyP 6 lutego 2025, 08:07

    Duża jest różnica w jakości obrazu między 4/3 a FF?
    Ceny sprzętu OM nie odbiegają od cen sprzętu pełnoklatkowego NIkon/Canon/Sony.

    Jakie są argumenty aby wchodzić w system 4/3?

  10. gamma
    gamma 6 lutego 2025, 08:10

    A gdzie jest specyfikacja?

  11. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 08:10

    "Jakie są argumenty aby wchodzić w system 4/3?"

    System mikro43 jest dla ludzi, którzy potrafią cieszyć się życiem.

  12. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 08:15

    @gamma

    link

  13. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 08:29


    Chris mówi. że ma metalową górną i dolną pokrywę link

    czyli nieprzypadkowo wewnątrz przednia i tylna pokrywa
    są czarne link

    Chyba jednak nie "full-metal body".

  14. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 6 lutego 2025, 08:32

    @antyP

    > Duża jest różnica w jakości obrazu między 4/3 a FF?

    Dla mnie to nie ma znaczenia

    > Ceny sprzętu OM nie odbiegają od cen sprzętu pełnoklatkowego NIkon/Canon/Sony.

    To nie jest do końca prawda. Mi zależy na uszczelnieniach, a w FF systemach tylko najdroższe/najcięższe obiektywy mają takie i są dwa razy droższe od ich odpowiedników w m43. Gdzie są uszczelnione: 85/2.4, 80-300/8?

    > Jakie są argumenty aby wchodzić w system 4/3?

    Uszczelnienia, rozmiar. Jeśli nie potrzebujesz płytkiej głębi, dynamika tonalna nie jest tak bardzo istotna. Szybki AF. Te rzeczy są istotne dla amatorów.

  15. Marek B
    Marek B 6 lutego 2025, 08:33

    Piękny. Sam w sobie jest klasą :)

  16. Adameck
    Adameck 6 lutego 2025, 08:34

    @antyP
    Kiedyś wcześnie rano jechałem na lotnisko robić zdjęcia startującym samolotom. Jako, że nie miałem żadnego tele pod ręką, wziąłem starego Jupitera 135 mm do korpusu Sony APS-C bez IBIS. Gdybym miał wybór, to taki Olympus z mnożnikiem ogniskowej 2x oraz wyborną stabilizacją matrycy, byłby do tego zadania idealny.

  17. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 08:37

    "Duża jest różnica w jakości obrazu między 4/3 a FF?"

    Nie jest duża, coraz częściej FF też daje frajdę z robienia zdjęć dla przyjemności.

  18. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 08:37

    @_Tomek_
    "To sensowne posunięci"

    Czy sensowne, to czas pokaże. Póki co, to widać że OMDS odpuścił sobie walkę w niższych segmentach i zostało granie na emocjach retro designem.

    "Część osób oczekiwała OM-1 w metalowym body wielkości OM-5 (czy nawet PEN-F), ale dla mnie to od początku było nierealne. Jak upchnąć bardziej zaawansowana elektronikę w duzo mniejszym korpusie?"

    Przecież bez problemu by się zmieściło. 1-ki mają takie a nie inne gabaryty ze względów ergonomicznych, a nie dlatego że bebechy nie zmieściły by się w mniejszym korpusie.

  19. Amadi
    Amadi 6 lutego 2025, 08:38

    @gamma - specyfikacja będzie w bazie jeszcze dzisiaj, daj redaktorowi kawę wypić :P

  20. człowiek
    człowiek 6 lutego 2025, 08:39

    Witam

    PDamian na stronie producenta jest informacja

    Materiał korpusu : Stop magnezu Korpus

    link

    Pozdrawiam serdecznie

  21. RobKoz
    RobKoz 6 lutego 2025, 08:49

    @antyP

    "Duża jest różnica w jakości obrazu między 4/3 a FF?"

    Czasem pomijalna, a czasem to przepaść. Zależy od zastosowania.

    "Jakie są argumenty aby wchodzić w system 4/3?"

    Wielkość, waga, uszczelnienia.

  22. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 08:49

    @człowiek

    Przyjrzyj się przedniej i tylnej [tej z okienkiem na wizjer] płycie
    link

    -grafik musiałby raptem parę razy kliknąć myszką żeby zmienić kolor.

    Tak wyglądał E-M5 link

  23. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 08:53

    Lord13, to czemu nie zrobili mniejszego korpusu? Przecież on nie jest większy tylko o wielkość akumulatora z OM-1.

    Gdybym był w sytuacji sprzed roku, to bez wahania bym kupił zamiast OM-1. Specyfikacja jest dla mnie wystarczająca, Dostrzegam komfort wizjera 5.7 mln, który umożliwia podgląd GO, czy dwa sloty, dzięki którym wygodnie segreguję sobie zdjęcia na jedną karte, filmy na drugą, ale nie jest to aż tak ważne. No ale teraz zmiana OM-1 na OM-3 jest zbyt kosztowna. Na pewno nie żałuję, bo jednak masę zdjęć jedynką zrobiłem, na które piątka by nie pozwoliła.

  24. zembaty
    zembaty 6 lutego 2025, 08:54

    Paraolimpiady ciąg dalszy.

  25. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 08:54

    @grzegorz_maj
    "dynamika tonalna nie jest tak bardzo istotna"

    To zależy dla kogo, ale tutaj akurat widać różnicę, zwłaszcza jak ktoś obrabia rawy, plus wciąż to ograniczenie do 12 bit.

    "Szybki AF. Te rzeczy są istotne dla amatorów."

    No to pod względem dobrego AF w segmencie amatorskim to m4/3 szczególnie odstaje, bo najtańszy OM ze sprawnym AF kosztuje tyle co topowy Canon aps-c.

  26. człowiek
    człowiek 6 lutego 2025, 08:58

    Witam

    @PDamian

    no jest ok na tym zdjęciu co wysyłałeś
    dolna , górna płyta magnez i przednia płyta (bagnetowa) i tylna płyta (czujnika obrazu) także magnez a reszta to obudowa plastik i guma jak wszędzie .

    Pozdrawiam serdecznie

  27. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 08:59

    AntyP, nie ma potrzeby beż końca dążyć do lepszej jakości technicznej obrazka. A w sytuacji kiedy ta jakość jest już wystarczająca, bardziej zaczynają się liczyć inne cechy, jak.wielkość, funkcjonalność, wygląd, wykonanie.

    Ten OM-3 z Panaleika 25/1.4 czy 35-100/2.8 to duet w zasadzie nieosiągalny w innych systemach (jeśli mówimy o tych cechach, które wymieniłem)

  28. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 09:01

    @_Tomek_
    "to czemu nie zrobili mniejszego korpusu?"

    A czemu długo nie dawali fazowego AF do niższych serii? Albo nie dali usb-c do OM-5? Przecież nie dlatego że się nie dało. E-M5 III/OM-5 to w większości przecież podzespoły ze starszej jedynki.

  29. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 09:01

    Generalnie widać, że w OM ktoś pomyślał o aparacie dla fotografów. Fotograf powinien być także estetą, a nie tylko rzemieślnikiem czy maniskiem tabelek.

  30. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 09:04


    zembaty

    używanie pojęcia "paraolimpiady" w kontekście prześmiewczym, jest CHAMSTWEM.

  31. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 09:05

    Nikt magnezu w środku nie maluje na czarno.

    Przód i tył -plastik

    link

    link

    -kliknij to się powiększy

  32. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 09:08

    Lord13,
    OM-5 to pomyłka, chcieli dalej sprzedawac E-M5 III pod nową nazwą. Tu cała obudowa była projektowana od nowa, są nowe funkcje, inne sterowanie. Tylko elektronika nie pozwoliła im tego bardziej zmniejszyć.

  33. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 09:20

    @_Tomek_
    "OM-5 to pomyłka, chcieli dalej sprzedawac E-M5 III pod nową nazwą."

    Co nie zmienia faktu, że bez problemu zmieściły się tam podzespoły E-M1.

    "Tylko elektronika nie pozwoliła im tego bardziej zmniejszyć."

    Serio wydaje ci się, że korpus tej puszki powstał przez obudowanie na styk elektroniki, która jest w środku?

  34. tryhp3
    tryhp3 6 lutego 2025, 09:21

    Nie jest to do końca OM1 II w mniejszej obudowie, ponieważ EVF jest słabszy, LiveND nieco przycięte, stabilizacja słabsza, jedna karta itd... ale też cena nieco niższa.

  35. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 09:28

    Lord13, ale OM-1 to mnóstwo usorawnien względem E-M1 III: wizjer, stabilizacja, procesor, tryby obliczeniowe. Tego nie dało się tak po prostu przepakować do piątki, nie ma tu analogii.
    Inaczej: OM-1 też był trochę większy niż E-M1 III

  36. brt
    brt 6 lutego 2025, 09:33

    OM-3 wyjątkowo szpetny. OM-5 jest kiepski funkcjonalnie, jakość obrazu też odstaje, ale przynajmniej jest ładny.

  37. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 09:34


    OM-1II można kupić za 9460 zł z 14-140mm link
    lub za 9150 bez link

  38. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 09:40

    A OM-1 za 5999... I to nadal najtańszy sposób, żeby mieć w m4/3 znacznie lepszy aparat od OM-5

  39. magic10rm
    magic10rm 6 lutego 2025, 09:46

    Ta 25 Olka jest spoko szkłem, malutkim, dobrym optycznie, teraz jeszcze zyskuje uszczelnienie.
    Ma jednak jedną wadę, która jest dość irytująca. Bardzo słabo radzi sobie przy fotkach z bliskiej odległości, szczególnie małych obiektów.

    Co do samego OM3 - obejrzałem 2 recki, wrażenia są pozytywne - gdyby tylko miał dżojstik... ;)

  40. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 09:47

    Bardzo, bardzo ładny i dobrze wyposażony aparat, cena jest OK, niemal wszystko się zgadza poza gibaniem/wychylaniem monitora.

    Wiadomix, że po wczorajszej premierze P1100 kolega szuka usilnie plastiku w metalu, ale przyjmuję to z ´dobrodziejstwem inwentarza´

  41. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 09:55

    Magic10rm, zgadza się, miałem 25/1.8 i sprzedałem, ale to świetny obiektyw. Używałem też w drobnym deszczu z E-M5 II, ale to trochę ryzyko uszkodzenia aparatu z powodu braku uszczelek przy mocowaniu. Między innymi z tego powodu zmieniłem na PL 25/1.4

  42. qbic
    qbic 6 lutego 2025, 09:56

    Wydaje się, że największym problemem tego sprzętu na rynku jest jego cena, zwłaszcza w porównaniu do konkurencji.

    link

    Mały sensor można kompensować za pomocą "computational photography" – przynajmniej w niektórych zastosowaniach i wydaje się że to jedyny kierunek jaki można było obrać żeby oferować coś +.

    Przy dobrej stabilizacji + stackowanie wydaje się że możliwe będzie zrobienie dobrych zdjęć w nocy "z ręki". Kupiec to zapewne będzie osoba która nie lubi spędzać czasu przy komputerze na obróbce.

  43. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 10:04

    @_Tomek_
    " ale OM-1 to mnóstwo usorawnien względem E-M1 III: wizjer, stabilizacja, procesor, tryby obliczeniowe."

    To że niektóre komponenty są nowszej generacji nie oznacza wzrostu ich wymiarów, a część usprawnien nowego modelu to kwestie czysto programowe.

    "Tego nie dało się tak po prostu przepakować do piątki, nie ma tu analogii.
    Inaczej: OM-1 też był trochę większy niż E-M1 III"

    Podsumowując. E-M1 dało się przepakować do 5-ki (czyli zapas w obudowie był duży), ale OM-1 nie, bo usprawnienia względem E-M1 spowodowały spuchnięcie elektroniki na tyle, że trzeba było powiększać obudowę, czyli zapas w E-M1 nie był duży. To chciałeś powiedzieć?

  44. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 10:10


    Plastik link

    Nie ma w nim więcej metalu niż w Zfc za 3000 zł

    budowa Zfc link

  45. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 10:12

    ´Nie ma w nim więcej metalu niż w Zfc´

    Czy Z8 za 15k ma więcej metalu?

  46. qbic
    qbic 6 lutego 2025, 10:19

    Co wy z tym metalem, najfajniejsze i lekkie obiektywy mają sporo materiałów innego typu :)

  47. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 10:20


    "OM-3 waży mniej niż 500 gramów, zachowując przy tym w pełni metalowy korpus" link

    -"w pełni" 🤣

  48. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 10:21

    @qbic

    -szkła.

  49. 3xN
    3xN 6 lutego 2025, 10:24

    "M.ZUIKO DIGITAL 17mm F1.8 II...
    zapewniającą oszałamiający efekt bokeh i kontrolę głębi ostrości."

    Sure... 🤦‍♂️

    BTW: PEN-F kosztował na starcie 1200 Euro...
    Czyli +67% w ciągu 9 lat.

    Ale dobrze, że OMDS ciągnie dalej...
    Oby tak długo, aż zembatemu wylecą ostanie zęby 😁

  50. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 10:41


    Metalowy E-M5 II dziesięć lat temu startował z ceną 1100$

    link

  51. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 10:45

    Lord13, ja nie twierdzę, że to jest "tylko" kwestia elektroniki, ale "także" elektroniki. Popatrz na zdjęcia modułów wizjera (chyba na aliexpress widzialem), ten z OM-1 jest większy niż E-M1 czy OM-5. Wydajniejsza stabilizacja, inny procesor, odprowadzania ciepła - to nie są kwestie programowe, to czesto wymaga miejsca. No i zasilanie - aku z OM-1 jest większy niż w E-M1, a ten większy niż w OM-5.

    Dowodów nie mam, Ty też nie, po prostu uważam, że zrobili co mogli, by zminiaturyzowac. Wolałbyś w OM-3 pół baterii BLX1? Niektórzy pewnie tak. Jedno zdjęcie hires z reki zuzyloby połowę ;)

  52. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 10:58

    ´Metalowy E-M5 II dziesięć lat temu startował z ceną 1100$´
    ´ PEN-F kosztował na starcie 1200 Euro...´

    Metalowy E1 w 2003 kosztował 2.200 USD, natomiast P1100 z matryca 1/2,3´´ 🤣 kosztuje 1.100 USD.

  53. krisss
    krisss 6 lutego 2025, 11:02

    Jak dla mnie - dwie (poważne) wady: ekran gibany do boku i brak dżojstika.

  54. dzemski
    dzemski 6 lutego 2025, 11:07

    lord13, mylisz się:
    Still Image Capture
    Aspect Ratio
    4:3
    Image File Format
    JPEG, Raw
    Bit Depth
    14-Bit

  55. magic10rm
    magic10rm 6 lutego 2025, 11:21

    Użytkowników MFT (podobno) mało, a komentarzy będzie 200 :D
    Muszę się zarejestrować na Nikoniarzach i nawrócić ich na Canona i Sony chyba :D

  56. Amadi
    Amadi 6 lutego 2025, 11:28

    @dzemski
    z tego co rozumiem, to 14-bitowy zapis jest tylko w trybie high res, w normalnym jest 12 bitów

  57. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 11:40

    @dzemski
    "lord13, mylisz się:"

    Nie mylę się, tam są rawy 12 bit. Tylko jedna puszka w całym m4/3 miała 14 bit, to był Panasonic GH5s.

  58. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 11:42


    10 lat temu E-M5 II i E-M10 II też miał wizjer 2.4Mpix

    Kto widział w 2025 roku aparat za 2000$ z wizjerem 2.4Mpix ?

    To ma być aparat premium?

  59. dzemski
    dzemski 6 lutego 2025, 11:42

    Amadi, ale tak czy siak jest ;)

  60. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 11:49

    @_Tomek_
    " ja nie twierdzę, że to jest "tylko" kwestia elektroniki"

    Twierdziłeś że ze względu na elektronikę nie mógłby być mniejszy.

    "Popatrz na zdjęcia modułów wizjera (chyba na aliexpress widzialem), ten z OM-1 jest większy niż E-M1 czy OM-5"

    W konstrukcjach a'la dslr moduł wizjera i tak jest poza główną brylą aparatu, więc to nie ma znaczenia. Nie twierdzę że to dobrze lub źle, że ma takie a nie inne gabaryty, tylko przeczę tezie, że nie dało się zrobić mniejszego ze względu na elektronikę.

  61. qbic
    qbic 6 lutego 2025, 11:53

    Ciekawe czy którykolwiek z komentujących pracował kiedys przy projektowaniu/wytwarzaniu sprzętu foto/video (albo chociaż serwisie).

    Nie wszystko jest tym czym się wydaje.


    @Optyczne, kiedy pojawi się "cytowanie"? Implementacja tego jest dosyć prosta :)

  62. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 12:01

    @PDamian
    ´Kto widział w 2025 roku aparat za 2000$ z wizjerem 2.4Mpix ?´

    Widziałem nawet za 3.000 USD, więc troche ślepakami dzisiaj strzelasz. Widziałem tez aparat z matryca 1/2,3´´ z wizjerem 2,3, za 1.100 USD, ale przynajmniej ma kontrastowy AF. Coś za coś ,-)

  63. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 lutego 2025, 12:03

    Buhahaha
    Przykładowo:
    Sony A7III + 50mm 1.8 (do wyboru conajmniej kilkanaście stałek 50mm) = około 7k zł
    OM-3 + - 25 mm f/1.8 II = około 10.5k zł

    Trzeba być chyba naprawdę wyznawcą kultu m4/3 żeby się na to dalej nabierać.

    Gabaryty i waga m4/3 vs FF
    w niektórych kombinacjach te cechy są bardzo znikome a jakość zdjęć/filmów bezapelacyjnie bez porównania.
    Jak już jakiś system foto to chociaż APS-C od Fuji,Nikon, Sony.



  64. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 12:05

    vulkanwawa

    "Buhahaha
    Trzeba być chyba naprawdę wyznawcą kultu m4/3 żeby się na to dalej nabierać. "

    Nie wszyscy są tak błyskotliwi jak Ty.

  65. deel77
    deel77 6 lutego 2025, 12:19

    Zakładam, że cena jest obarczona podatkiem od nowości i za chwilę powinna nieco spaść. Ciekawostką jest to, że w popularnym sklepie w USA cena tej nowości jest dokładnie taka sama jak OM-1 II. Dla mnie zdecydowanie lepszym aparatem byłby OM-1, różnica w wadze to ok 100g, a wielkość obu i tak nie pozwoli schować ich do kieszeni spodni.

  66. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 12:26

    ´Sony A7III + 50mm 1.8 (do wyboru conajmniej kilkanaście stałek 50mm) = około 7k zł´

    Lubisz szastać kasa. Jak już korzystasz ze sprzetu z ubiegłego stulecie, to wez A7 mark I, na ebaju jest za niespełna 400 ojro. AF ´chwyci´ za 2 dni, ale jakosc zdjęć i tak lepsza niż w m4/3.

  67. magic10rm
    magic10rm 6 lutego 2025, 12:26

    deel77

    Dokładnie. Mam takie same przemyślenia. Głównym ficzerem w OM3 - tzn. najbardziej wyróżniającym go - są te odnośnie filtrów obrazu, żeby mieć gotowe jpg bez obróbki. Nie wiem, jak ta kwestia wygląda w OM1m2 i ciekawe czy będzie na to aktualizacja :P
    Kiedyś PEN-F w zestawie z 25 f1.8 zapłaciłem 5k, ale to był mój pierwszy aparat.
    Gdybym nie miał ani tego PENa, ani EM1m2 pewnie kupiłbym OM1. Ale w tej sytuacji totalnie nie widzę powodu.

  68. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 12:28

    m4/3 nasze najdroższe

    link

  69. magic10rm
    magic10rm 6 lutego 2025, 12:35

    PDamian,
    ale to są aktualne ceny czy jakie były na premierę?
    Trochę głupie zestawienie, jeśli chodzi o kwoty na dzień dzisiejszy, bo mówimy tutaj o 1 nowości oraz o 2 body, które mają już rok/dwa lata...
    Na stronie Nikona ZF kosztuje 9.5k ;)

  70. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 12:46

    Zf startował za 2000$, a X-T5 za 1700$

    -Mają lepsze większe matryce, lepsze większe, bardziej rozdzielcze wizjery,
    lepsze obudowy, podwójne sloty kart...

  71. Bahrd
    Bahrd 6 lutego 2025, 12:48

    qbic: "Ciekawe czy którykolwiek z komentujących pracował kiedyś przy projektowaniu/wytwarzaniu sprzętu foto/video (albo chociaż serwisie)."

    Nie wiem, czy się liczy, ale kiedyś - tj. w ubiegłym wieku - potrafiłem radełkować na tokarce - żeby wyszły takie eleganckie pokrętła jak w tym Olku.

  72. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 12:52

    PDamian
    :)
    OM-3 ma
    Autofocus Quad Pixel,
    50 fps z ciągłym AF.

    Szach-Mat
    😂

  73. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 12:54

    😂
    Weather sealing IP53
    😵

  74. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 13:02

    Zupełnie niepotrzebnie -przy tej głębi ostrości na kropie 2x.
    Pewnie cała reporterka przerzuci się na m4/3 z tego powodu. 😆

    Próbują po raz trzeci sprzedać to samo
    -tym razem z gorszym wizjerem, gorszą obudową, gorszą stabilizacją, pojedynczym slotem kart
    -czyli zubożony.

    link

  75. najbargrr
    najbargrr 6 lutego 2025, 13:02

    Piękny jest, z drugiej strony X-T5 kupiłem prawie 1500 zł taniej...

  76. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 13:07

    @PDamian
    ´m4/3 nasze najdroższe´


    To jeszcze nic! Jest na rynku piekielnie drogi aparat z matrycą 1/2,3´´😂, który jest drastycznie drozszy od zacnych korpusów m4/3, choć w jakości zdjęc każdy m4/3 zjada ten z matrycą 1/2,3´´ na śniadanie.

    link

  77. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 13:09

    PDamian
    "Pewnie cała reporterka przerzuci się na m4/3 z tego powodu."

    Nie przerzuci się...bo nie po to ten apart został zrobiony.
    Jest najlepszym stylowym aparatem z wymienna optyką i jest tylko jeden sposób, żeby to zmienić.
    Zrobić lepszy.
    🤣

  78. magic10rm
    magic10rm 6 lutego 2025, 13:10

    PDamian,
    tak z ciekawości... Co podepniesz do ZF, żeby ładnie się prezentował jako aparat do street/reporterki? I nie ważył ponad kilogram?
    W MFT masz, przykładowo:
    - 17 1.2 PRO
    - Leica 9 1.7
    - Leica 15 1.7
    - Olek 12/17 2.0/1.8
    - Olek 20 f1.4
    - Leica 12 1.4
    Wymieniłem tak na szybko, na bank jeszcze coś jest.
    KAŻDY z tych obiektywów będzie pasował stylistycznie do OM3...

  79. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 13:20


    Wizjer OM-3:
    "Zapewnia wyjątkowe korzyści ergonomiczne..."
    link

    🤣

    Będą musieli opłacić wielu takich gawędziarzy.

  80. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 13:26

    Tu jest fajny komentarz, jak marki aparatów personalizują użytkowników.

    link

    Róbcie zdjęcia, a nie "wojenki"

  81. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 13:27


    "Jest najlepszym stylowym aparatem z wymienna optyką"

    -Taki trochę kundel
    kształt korpusu z OM link

    a przednie kółko z PEN link

  82. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 13:46

    @molon_labe

    przekaz do seniorów z twojego linka link

  83. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 13:59

    Bycie Seniorem.....nie jest dla mięczaków .....w firmowych bejsbolówkach

  84. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 14:00

    @PDamian

    ´Próbują po raz trzeci sprzedać to samo´

    Zapatrzyli sie w w P1100 Nikona, czyli kundla Nikona P1000. To boli, wiem.

  85. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 14:02

    Tymczasem PDamian 14 grudnia 2024, 15:03

    ´ "Nie jestem niewolnikiem sprzętu. /.../ Uważam, że dobre zdjęcie można zrobić jakimkolwiek aparatem. Trzeba mieć pomysł. Trzeba mieć pomysł na to co chce się pokazać, jaką chce się historię opowiedzieć. Zawsze powtarzam, że to człowiek robi zdjęcia a nie maszyna." -wykładowca Studium Fotografii ZPAF
    Warto gościa posłuchać.´

  86. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 14:13

    PDamian

    podlinkuje ..Twój link:
    link

    😂

  87. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 14:19

    @molon_labe
    Ta grafika sugeruje istnienie segregacji wiekowej.
    Sony -nastolatkowie.
    Nikon, Fujifilm, Lumix -dwudziestolatkowie
    Canon -średni wiek,
    Leica -dojrzały,
    Pentax -przedemerytalny,
    OM - emerytalny.

  88. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 14:31

    kluczy do zabawy jest wiele
    równie dobrze można powiedzieć, że....

    mądrość przychodzi z wiekiem, albo.....dopiero w pewnym wieku po wielu próbach wybiera się świadomie i ...dobrze.

    Każdy może wybierać jak chce, mnie chodzi o to, że Twój wybór, nie jest lepszy niż mój.


  89. Oxygenum
    Oxygenum 6 lutego 2025, 14:33

    Cena nieco wysoka , obrazek taki sobie.
    Z mojego 8 letniego Pentaxa wydaje mi się , że osiągam lepsze efekty.
    OM broni się funkcjonalnością , AF , filmowaniem i zakresem ogniskowych przy zachowaniu kompaktowego rozmiaru.
    Dla ptasiarzy super opcja , i jako aparat wycieczkowy...

  90. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 14:52

    @Oxygenum
    "Dla ptasiarzy super opcja"

    Dla ptasiarzy czy generalnie fotografów przyrody pracujących z długimi ogniskowymi to będzie ergonomiczny koszmar i znacznie lepiej sprawdzi się OM-1.

  91. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 14:52

    No i jest! 8,5 tys. PLN, czyli taniej niż OM-1 II, tu oczywiście podatek od nowości i premia za design; pewnie za rok będzie można rozważyć zakup w jakiś Black Friday; wtedy już bez wątpienia będzie wiadomo, co to OM-3 potrafi;

    Optyczni zbyli co prawda tę premierę wklejając tylko informację prasową, na szczęście inni piszą całkiem obszernie; no i PDamian nadrabia braki informacji w stylu dla siebie właściwym, wyraźnie cierpi nieboraczek - OMDS dalej skutecznie "zdycha";

    Co do wymiarów (139 x 89 x 46 mm) to jest on minimalnie większy od OM-1 z 1972 (136mm × 83mm × 50mm) i minimalnie lżejszy (496 g vs 510g); trzeba jednak mieć na uwadze, że oba nieco się różnią kształtem;

    co ciekawe, nazwa "OM System" istniała już w czasach OM-1 (SLR) - widać ją np. na standardowej 50-tce tego aparatu;

    nb., szybkość trybu seryjnego z AF-C to ponoć jednak 120 fps; szkoda, że nie zaaplikowali mu drugiego gniazda karty; no i brak joysticka to też minus.

  92. Szabla
    Szabla 6 lutego 2025, 14:52

    W samą porę, na 30-lecie OM-3Ti link

  93. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 14:59

    co do nowych obiektywów, to one w cenie kilka stówek mniejszej (ten długi nawet 1-2 tys.) są wciąż do nabycia; 17/1,8 ma zaś w odróżnieniu od nowego ów fajny przełącznik "clutch", co jest dużym jego plusem; brak uszczelnień w naszym klimacie nie jest specjalnym zagrożeniem w dżdżystą pogodę.

    > Dla ptasiarzy czy generalnie fotografów przyrody pracujących z długimi ogniskowymi to będzie ergonomiczny koszmar i znacznie lepiej sprawdzi się OM-1 [lord13]

    wątpię, bo w przypadku długich tele i tak trzyma się za obiektyw i on głównie waży, sam i na komforcie pracy; tu korpus po stronie prawej ręki jest akurat duży, więc nawet bez gripa powinno być wygodnie;

  94. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 15:00

    Chyba jako miniaturka,
    bo OM-3Ti był pełnoklatkowy.

    spóźniona -"wprowadzony pod koniec 1994 roku " link

  95. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 15:06

    @JdG
    "tu korpus po stronie prawej ręki jest akurat duży, więc nawet bez gripa powinno być wygodnie;"

    Trzyma się i za obiektyw i za korpus, a mając wyraźnie zarysowany grip jest znacznie wygodniej przy dużych szkłach. No i duży wizjer też zdecydowanie poprawia komfort.

  96. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 15:10

    @magic10rm

    ´Co podepniesz do ZF, żeby ładnie się prezentował jako aparat do street/reporterki? I nie ważył ponad kilogram?´

    Do ZF i ZFc podpinasz 2.0/40 i 2.8/28 w wersji SE, którym (stylistycznie) żaden obiektyw m4/3 nawet butów czyścic nie moze. Powtarzam - stylistcznie.

  97. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 15:13

    @PDamian
    ´Chyba jako miniaturka´

    Brawo! Wszyscy wiedza, ze m4/3 to sprzęt o niewielkich rozmiarach. Od dużych rozmiarow mamy kobyły z matryca 1/2,3´´ - coś słyszałeś o P1100? Premiera w 2018, a przypudrowanie wczoraj.

  98. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 15:17

    @lord13
    Te gripy są przereklamowane ;-)

    link

  99. człowiek
    człowiek 6 lutego 2025, 15:24

    Witam

    Podobno się komentuje tylko wartościowe produkty

    Nowa Leica SL3-S po 20 dniach wiszenia 72 komentarze
    Nowy OM3 po ośmiu godzinach wiszenia 99 komentarze


    Pozdrawiam serdecznie

  100. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 15:27

    @PDamian
    ´spóźniona -"wprowadzony pod koniec 1994 roku´


    tak, w 1995.
    link

  101. Rafiki
    Rafiki 6 lutego 2025, 15:30

    To jest dość niesamowite, wiele lat temu powszechnie krytykowany był zbyt mału grup w aparatach Sony A230/330/380. Teraz braku gripa i powrót do funkcjonalności sprzed 4o lat jest fajny. Czasy się zmieniły…

  102. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 15:30

    > a mając wyraźnie zarysowany grip jest znacznie wygodniej przy dużych szkłach. No i duży wizjer też zdecydowanie poprawia komfort. [lord13]

    akurat sporo fotografuję dużym i ciężkim obiektywem (100-400 mm, 1 kg wagi) korpusami typu E-M1 (z dużym gripem) i E-M10 (w zasadzie bez gripa) i różnicy nie widać, bo jednak prawą ręką obsługuje się przycisk migawki i różne pokrętła;

    duży grip użyteczny jest w zasadzie najbardziej, kiedy się aparat przenosi - jest za co wygodnie trzymać, zwłaszcza zimą, jak korpus obiektywu metalowy, to jednak lepiej trzymać za grip;

    z bardzo dużymi obiektywami - takimi od 1,5 kg wzwyż nawet transportowy użytek gripa odpada, bo siłą rzeczy i ciążenia ziemskiego i tak trzeba urządzenia transportowe (pasek np.) mocować do obiektywu, żeby nie wykończyć mocowania.

    > Chyba jako miniaturka, bo OM-3Ti był pełnoklatkowy. [PDamian]

    "pełnoklatkowy" może był, ale co z tego skoro to znaczy tylko tyle, że był raczej "małoobrazkowy"?

  103. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 15:34

    @Rafiki: Alfy firmy Sony mają z gripem inny problem - sam grip wydaje się OK, natomiast przestrzeń między nim a obiektywem budzi chyba największe kontrowersje - skutek uboczny minimalizacji wymiarów korpusu.

  104. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 15:34

    Lord13, twierdzę, że OM-3 jest większy i cięższy zarówno z powodu elektroniki, jak i samego zasilania. Jedno wynika z drugiego - skoro kładą nacisk na wieloklatkowe tryby obliczeniowe (wyciągają dostęp na korpus), które są prądożerne, to musieli dać potężną baterię, bo byłyby lamenty, że szybko siada zasilanie.

    A teraz specyfikacje akumulatorow:

    BLS50 (aku do OM-5): 35x54x12, 47 g
    BLX-1: 39x55x21, 81 g

    Czyli akumulator do OM-3 ma 22 cm^3 większą objętość

    Aparaty:
    OM-5: 125x85x50
    OM-3: 139x89x46

    Obrys korpusu OM-3 ma 80 cm^3 większą objętość (dla OM-5 wziąłem grubość OM-3, bo ma bardziej wystający grip).

    Na co więc poszło 60 cm^3 objętości? Na noszenie powietrza? Dlaczego w takim razie jest cięższy o 82 g, skoro bateria jest cięższa o 34 g?

  105. Rafiki
    Rafiki 6 lutego 2025, 15:45

    @JDG
    Zupełnie o co innego wtedy chodziło.

  106. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 15:46

    Magic10rm, filtry i efekty kolorystyczne są też w OM-1. Dziela się na te nakładane na RAW i na JPG. Jest to zagrzebane w menu, ale używalne i daje niezłe efekty. Tutaj dostęp jest wyciągnięty na korpus.

  107. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 15:50

    @JdG
    ´Alfy firmy Sony mają z gripem inny problem - sam grip wydaje się OK, natomiast przestrzeń między nim a obiektywem budzi chyba największe kontrowersje´


    Sony i Olek z takim samym obiektywem.

    link

  108. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 15:52

    @_Tomek_
    "Dlaczego w takim razie jest cięższy o 82 g, skoro bateria jest cięższa o 34 g?"

    Skoro jest większy, to też więcej chociażby materiału poszycia, w dodatku mniej plastiku i już masz kolejne gramy.

  109. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 15:54

    > Sony i Olek z takim samym obiektywem.

    to jeszcze pokaż zdjęcie en face, ale najlepiej z jakimś obiektywem, który nie przesłania korpusu - problem w wyprofilowaniu gripa, jak przypuszczam.

  110. JdG
    JdG 6 lutego 2025, 15:57

    No, jest tam nawet dobry przycisk do zmiany widoku, i wtedy widać te korpusy bez obiektywu, i wtedy każdy widzi w czym problem.

  111. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 15:59

    @Rafiki, ale nie każdy chce mieć na aparacie napis jak na telewizorze lub walkmanie.

    @PDamian, bardzo sensowna klasyfikacja wg wieku. Od dawna czuję, że najbliżej byłoby mi do Leiki M. Czyli OM mnie postarza :P

  112. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 lutego 2025, 15:59

    @JarekB
    6 lutego 2025, 12:26
    ´Sony A7III + 50mm 1.8 (do wyboru conajmniej kilkanaście stałek 50mm) = około 7k zł´

    Lubisz szastać kasa. Jak już korzystasz ze sprzetu z ubiegłego stulecie, to wez A7 mark I, na ebaju jest za niespełna 400 ojro. AF ´chwyci´ za 2 dni, ale jakosc zdjęć i tak lepsza niż w m4/3.

    tak tak @JarekB z ubiegłego stulecia 😅😅😅
    FF vs m4/3 link

    Co do AF to oczywiście w A7 III czy w aps-c np. A6700 i tak są lepsze od każdego Olympusika/OMD.

    Osiągi matrycy 20MPix? praktycznie od wielu lat dalej takie same słabe możliwości !
    no ale trzeba podyskutować o tym co najmniej istotne w tym wszystkim czyli pokrętełka, przełączniczki, ekraniki, wizjerki a o matrycy cisza.


  113. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:04

    @vulkanwawa
    ´Co do AF to oczywiście w A7 III czy w aps-c np. A6700 i tak są lepsze od każdego Olympusika/OMD.´

    Pisałem o A7 mark I. Reszta Twojej pisaniny to tzw.ból dudy z nieznanego powodu, czyli sekta marki/formatu XYZ jest pewna, że moje jest najmojsze.

  114. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 16:05


    Wiecie jaką ma OM-3 deklarowaną żywotność migawki ❓
    🤣

  115. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:07

    @JdG
    ´ i wtedy każdy widzi w czym problem.´

    I tu zataczamy przepiękna pętlę, że w OM-3 jest najwięcej miejsca na palce, czyli dla ptasiarzy jak znalazł ;-)

  116. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 16:08

    @_Tomek_
    "Rafiki, ale nie każdy chce mieć na aparacie napis jak na telewizorze lub walkmanie"

    Nie no, bo dystrybutor zupek chińskich nobilituje, tylko dlatego że przywolali dawną markę na obudowie. Ech, że niektórych jara ten dmuchany marketing.

  117. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:10

    @PDamian

    Większą niż Z9? 🤣

  118. Rafiki
    Rafiki 6 lutego 2025, 16:10

    Niewiele mniejszy i tylko 18 gramów lżejszy od aparatu z cztery razy większą matrycą. (A7C2)
    Miałem kiedyś OLympusa OM1 i to był fajny aparat. Wszystko zależy ilu ludzi z powodów sentymentalnych będzie chciało kupić ten aparat. Moje pokolenie wybierając sercem może go kupić, wybierając rozumem już nie.

  119. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 lutego 2025, 16:11

    niech sobie jest i ten m4/3 bo każda zachęta wyjścia i takiej lekkiej "aktywności fizycznej" poprzez fotografie (szczególnie dla seniorów) jest świetna ale nie w tych cenach ! stosunek ceny do możliwości w OMD jest najgorszy z możliwych systemów. Jakoś w miarę tylko broni się tylko Panasonic w tym systemie ale dla filmujących.

  120. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 16:16


    Deklarowana żywotność migawki OM-3
    to 1/4 OM-1 i OM-1 II.

    🤣

  121. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 16:21

    Shutter

    OM-3: "Durability 100.000 shots" link

    OM-1: "Durability 400.000 shots" link

    🤣

  122. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:33

    @PDamian
    ´OM-3: "Durability 100.000 shots´

    Czyli 100k więcej niż Z9 i tyle samo co ZFc. Zacny wynik.

  123. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 16:37

    Zfc kosztuje 3000 zł.

    Nikon Zf ma 200000,
    a Fujifilm X-T5 300000.

  124. Bahrd
    Bahrd 6 lutego 2025, 16:39

    Rafiki: "To jest dość niesamowite"

    Naprawdę? ;) Stare przysłowie pszczół mówi przecież, że: "jak się chce psa uderzyć, to kij się znajdzie!"

  125. ziggy
    ziggy 6 lutego 2025, 16:42

    To nie jest aparat dla mnie i nie wziąłbym go nawet jakby rozdawali za darmo (całkowity brak gripa, stosunkowo duże rozmiary, pretensjonalna stylizacja). Ale są osoby, które lubią stylowe przedmioty, i to do nich jest skierowana dzisiejsza nowość. Życzę więc firmie OM System, żeby aparat dobrze się sprzedawał i zapewnił jej fundusze na opracowywanie kolejnych korpusów i obiektywów, w tym takich bardziej praktycznych i ergonomicznych (OM-5 II, OM-10).

  126. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:45

    ´Nikon Zf ma 200.000, a Fujifilm X-T5 300.000.´

    OM-1 ma 400.000. Dziękuje za uwagę.

    Zfc jest o 50% tanszy niż X-T5, ale migawka o 67% gorsza?

  127. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:48

    ´Nie no, bo dystrybutor zupek chińskich nobilituje, tylko dlatego że przywolali dawną markę na obudowie. Ech, że niektórych jara ten dmuchany marketing.´

    ´nie każdy chce mieć na aparacie napis jak na telewizorze lub walkmanie.´

    Ergo - ´no jest wszystko w porządku, jest dobrze, dobrze robią, dobrze wszystko jest w porządku.Jest git, pozdrawiam całą Legnice, dobrych chłopaków i niech sie to trzyma. Dobry przekaz leci.´

    No i niezmiennie: "Nie jestem niewolnikiem sprzętu. /.../ Uważam, że dobre zdjęcie można zrobić jakimkolwiek aparatem. Trzeba mieć pomysł. Trzeba mieć pomysł na to co chce się pokazać, jaką chce się historię opowiedzieć. Zawsze powtarzam, że to człowiek robi zdjęcia a nie maszyna." -wykładowca Studium Fotografii ZPAF.
    Warto gościa posłuchać.´

  128. _Tomek_
    _Tomek_ 6 lutego 2025, 16:49

    Wyjaśnienia dlaczego warto kupić taki aparat padły na początku. Są zupełnie racjonalne. Pisałem ja, grzegorz_maj i kilka innych osób. A jednak co jakiś czas objawia się ktoś jak Rafiki i vulkanwawa i piszą, że nie rozumieją takiego wyboru. Wystarczy przeczytać co napisaliśmy...

  129. Wojt_wro
    Wojt_wro 6 lutego 2025, 16:52

    U, widzę że temat m4/3 dalej rozpala wyobraźnie wszystkich tutaj, bo komentarzy nawaliło że hej...

    Fajnie wygląda, niezłe możliwości, niefajna cena startowa. Brak gripa niestety też by mnie irytował choć stylistycznie takie aparaty wyglądają pięknie (Panasonic S9, pozdrawiam cię!). Bardzo fajnie że chociaż ta góra i dół są faktycznie metalowe, a nie udawane jak w Nikonie ZFC. Ogólnie uważam że jak już się idzie w "styl", to powinno się przykładać dużo większą uwagę do materiałów z których korpus jest wykonany. Metal, skóra, faktura, jak dla mnie nawet rzemykowo-skórzane paski powinny być w zestawie. I ładna zaślepka matrycy a nie najtańszy wypłowiały eko-plasticzek za 20 centów...

    Kto tam jeszcze został bez retro aparatu w stawce? Canon i Sony? (Z czego Canon zdaje się już coś pichci u siebie, jeśli plotek się trzymać).

  130. PDamian
    PDamian 6 lutego 2025, 16:53


    To dla tych którzy myślą, że kupując OM-3 🦴

    mają w środku klasycznej obudowy OM-1 🍖

  131. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 16:56

    @Wojt_wro
    ´U, widzę że temat m4/3 dalej rozpala wyobraźnie wszystkich tutaj, bo komentarzy nawaliło że hej...´

    80%+ to nie wyobraźnia, lecz trolling i re-trolling :-)

  132. Negatyw
    Negatyw 6 lutego 2025, 17:59

    @ziggy:
    "To nie jest aparat dla mnie i nie wziąłbym go nawet jakby rozdawali za darmo"

    A ja bym wziął za darmo każdą ilość.

  133. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 18:00

    @PDamian
    'To dla tych którzy myślą, że kupując OM-3 🦴
    mają w środku klasycznej obudowy OM-1 🍖'

    To mi trochę przypomina sytuację fotografów, którzy widzą P1100 🍖, spodziewają się w środku P1100🍖, a dostają P1000🦴. Z punktu widzenia ochrony zasobów Matki Ziemi to chwalebne, bo wykorzystuje się nadal narzędzia wyprodukowane w 2018, ale z drugiej strony 'ech że niektórych jara ten dmuchany marketing', czyli 'COOLPIX P1100. Pokonuj granice. Sięgaj gwiazd. Poznaj się z orłami.' 🤣

  134. Jarun
    Jarun 6 lutego 2025, 18:37

    @antyP napisał:
    „Jakie są argumenty aby wchodzić w system 4/3?”

    Każdy ma swoje argumenty. Oto garść moich: link

    @antyP napisał:
    „Duża jest różnica w jakości obrazu między 4/3 a FF?”

    Rożnica jest, bo być musi ze względu na rozmiar matrycy.
    Ale tak, jak pisali moi przedmówcy- to zależy.


    Na tych zdjęciach testowych z tego portalu sam sobie możesz porównać zdjęcia zrobione różnymi rozmiarami matrycy:

    1. link
    2. link
    link

    A to moje: link

    Zgadłbyś bez problemu, które zdjęcie w linkach powyżej zostało wykonane jakim formatem matrycy ?

  135. moritto
    moritto 6 lutego 2025, 18:38

    lord13 Olympus Pen EP 7 ma doskonaŁy AF ,trafia zawsze i w każdych warunkach ,musi być bardzo ciemno żeby nie trafił ,oczywiście AF śledzący jest słaby,ale to korpus amatorski

  136. zembaty
    zembaty 6 lutego 2025, 18:49

    @grzegorz_maj

    >> dynamika tonalna nie jest tak bardzo istotna.

    Jasne, a długość nie jest ważna.

  137. moritto
    moritto 6 lutego 2025, 18:52

    Gabaryty i waga m4/3 vs FF
    w niektórych kombinacjach te cechy są bardzo znikome a jakość zdjęć/filmów bezapelacyjnie bez porównania. Gabaryty i waga m4/3 zawsze są najmniejsze ,a jakość obrazu nie odstaje dużo ,robiłem takie same ujecia Cnonem R na ISO 1600 i OM1 na 3200 ,na pełnym ekranie prawie taki sam szum ,po odszumieniu w DXO zdjęć z obu aparatów zdjęcia wyglądały równiie dobrze. Ale nie o jakośc obrazu to chodzi a o przyjemnośc fotografowania która,jest bardzo duża w m4/3

  138. moritto
    moritto 6 lutego 2025, 18:54

    zembaty
    6 lutego 2025, 18:49
    @grzegorz_maj

    >> dynamika tonalna nie jest tak bardzo istotna.

    Jasne, a długość nie jest ważna. Dynamika tonalna w m4/3 jest całkowicie wystarczająca do wiekszości zasisowań ,nigdy nie czułem że było mi czegoś brak

  139. lord13
    lord13 6 lutego 2025, 18:56

    @moritto
    "oczywiście AF śledzący jest słaby,ale to korpus amatorski"

    No właśnie w korpusie amatorskim przydałby się sprawny af-c, chociażby do filmowania i jakoś konkurencja nie ma z tym problemu.

  140. molon_labe
    molon_labe 6 lutego 2025, 18:57

    vulkanwawa

    "...lekkiej "aktywności fizycznej" poprzez fotografie (szczególnie dla seniorów) jest świetna..."

    Ponieważ z łatwością wypowiadasz się na tematy, o których nie masz zielonego pojęcia, jak o ..seniorach. Nie jesteś nim, prawda?

    To może chociaż pokaż swoje prace, czy też tylko tak fotografujesz teoretycznie?

  141. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 19:10

    @moritto
    'robiłem takie same ujęcia Canonem R na ISO 1600 i OM1 na 3200, na pełnym ekranie prawie taki sam szum '

    Masz fantazję :-)
    link - ustaw Canona R na 1600 i OM-1 na 3200 w RAW.

    Prawie robi wielką różnicę.

  142. vulkanwawa
    vulkanwawa 6 lutego 2025, 19:10

    @molon_labe
    pisz człowieku o konkretach !
    bo na razie tylko personalnie pitolisz bez sensu jak typowy moher.

  143. JarekB
    JarekB 6 lutego 2025, 19:12

    @moritto

    'Dynamika tonalna w m4/3 jest całkowicie wystarczająca do wiekszości zasisowań ,nigdy nie czułem że było mi czegoś brak'

    To zdanie będzie prawdziwe po wprowadzeniu drobnej korekty 'Dynamika tonalna w m4/3 jest całkowicie wystarczająca do większości MOICH zastosowań, nigdy nie czułem, że było mi czegoś brak'

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.