Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Tokina Cinema Vista-C

Tokina Cinema Vista-C
10 lutego
2025 15:20

Oferta obiektywów filmowych marki Tokina powiększyła się o kolejną linię. Instrumenty Vista-C łączą w sobie skorygowane oraz celowo wprowadzone wady optyczne.

Skład zestawu jest analogiczny jak w przypadku obecnych już na rynku linii Vista i Vista-P. Obejmuje on instrumenty o następujących parametrach:

  • 18 mm T1.5,
  • 25 mm T1.5,
  • 35 mm T1.5,
  • 40 mm T1.5,
  • 50 mm T1.5,
  • 65 mm T1.5,
  • 85 mm T1.5,
  • 105 mm T1.5,
  • 135 mm T1.5.
Specyfikacje poszczególnych modeli zebrano w tabeli poniżej:

Tokina Cinema Vista-C

Najważniejsze pytanie to oczywiście czym się wyróżnia charakter obrazu z nowych obiektywów. Według informacji producenta zarówno konstrukcja optyczna jak i powłoki zostały w tym przypadku przeprojektowane. Powoduje to, że obiektywy mają charakteryzować się czerwono-niebieskimi flarami typowymi dla starszej optyki. W przeciwieństwie do linii Vista-P, tym razem zamiast wprowadzać do projektu optycznego aberrację sferyczną zdecydowano się na dodanie krzywizny pola, co ma przełożyć się na przyjemniejsze dla oka przejście między tym, co ostre, a tym, co nieostre. Z drugiej strony obiektywy mają charakteryzować się zminimalizowanym oddychaniem, dystorsją czy aberracją chromatyczną, czyli łączyć w sobie najlepsze elementy optyki współczesnej i starszej.

Nowe obiektywy można już zamawiać na stronie producenta. Póki co dostępne są jedynie warianty z mocowaniem Arri PL. Ceny wahają się od 10599 do 12999 dolarów za sztukę zależnie od ogniskowej.


Komentarze czytelników (37)
  1. molon_labe
    molon_labe 10 lutego 2025, 15:33

    aaa...
    ..czy coś pojawiło się nowego w temacie dostępu Redaktora do ...obiektywów anamorficznych z AF Sirui albo Blazar?

  2. molon_labe
    molon_labe 10 lutego 2025, 15:40

    obejrzałem filmik...powiem tak: został zrobiony, żeby zaprezentować kilka obiektywów....a jest ciekawszy niż sporo...czysto rozrywkowej produkcji...BRAVO!

  3. Amadi
    Amadi 10 lutego 2025, 15:49

    @molon_labe - spróbuję je „zmacać” na targach CP+ za dwa tygodnie z kawałkiem. I zgadzam się, że tym razem film demonstrujący obiektywy postarany i przyjemnie się ogląda :)

  4. molon_labe
    molon_labe 10 lutego 2025, 16:12

    ....no nie przypadkowa sprawa..wyguglałem ....camermana:
    Horacio A. Martinez
    link

    i..się ....zainspiruję.

  5. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 16:41

    Faktycznie, ogląda się znacznie lepiej niż reklamę nowego RAM-a 1500 na Super Bowl, ale... co w tym filmiku jest ciekawego?

  6. molon_labe
    molon_labe 10 lutego 2025, 16:53

    ..nie jest ...przegadany

  7. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 19:55

    :D

    A! No widzisz Pan - a ja (prosty człowiek) do końca czekałem na jakąś puentę, klamrę - czy inny nawias, wywijas albo woltę!

    Ale kiedyś† był taki prąd: reżyser ze scenarzystą nie mieli pomysłu na spójne zakończenie (a to nie były jeszcze czasy franczyz i sequeli), więc go nie robili w ogóle - i się wtedy mówiło z mądrą miną (zamykając usta tym, którzy je ze zdziwienia, że to już napisy, mieli wciąż jeszcze otwarte‡), że to kino ambitne, wymagające myślenia od widza (tu akurat - siłą rzeczy - pełna zgoda, ktoś na/w końcu musi myśleć! :)



    † W sumie to chyba nadal jest? Weźmy takie hiciory jak "Cast away" czy "Incepcja".
    ‡ Kieślowski w "Przypadku" próbował w trójnasób wynagrodzić to tym zawiedzionym!

  8. Szabla
    Szabla 10 lutego 2025, 20:35

    Co jest niespójnego w zakończenie "Castaway"?

  9. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 21:32

    No cóż - jak się jest na skrzyżowaniu i to z samochodem, to wiadomo, że się którąś z dróg przyjechało. Przesympatyczna pani jednak opisuje (ochoczo i z wielkim urokiem!) wszystkie cztery opcje - a mogła przecież spytać, którą przyjechał (niekoniecznie skąd dokładnie, by nie wyjść na wścibską babę).

    W rezultacie wszechstronnie poinstruowany były rozbitek zostawia nas z napisami na środku krzyżówki... To już mogli go na tej tratwie zostawić i całą resztę scen dokręcić bez niego!
    Domyślilibyśmy się końcówki... :D

  10. Szabla
    Szabla 10 lutego 2025, 21:36

    Pyta dokąd chce jechać? To najzupełniej normalne pytanie, w przeciwieństwie do pytania, skąd przyjechał. No i ostatnie 15 sekund wyraźnie pokazuje, jaką opcję wybrał Chuck. :)

  11. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 21:58

    Ɑ: Drugi raz nie dam się nabrać na piękne oczy, a jak nie przespaliście seansu, to widzieliście, że sam sobie też całkiem nieźle radzę! :D

  12. Szabla
    Szabla 10 lutego 2025, 22:11

    Widać właśnie...

  13. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 22:24

    "Let's agree to disagree!"

    Poza tym, niedługo już - zapewne - pojawią się wersje/kontynuacje jakie się nam żywnie podobają...

  14. Bahrd
    Bahrd 10 lutego 2025, 23:24

    PS
    Szabla, nie dokończyłeś zdania, bo też nie wiesz jak je dokończyć! :D

    Oczywiście zawsze można się kryć za sofizmatem w rodzaju "są dwie kategorie ludzi: nie potrafiący ekstrapolować...".

  15. Szabla
    Szabla 11 lutego 2025, 08:07

    Najwyraźniej nie zrozumiałeś filmu. Tutaj znajdziesz wszystko na tacy -> link
    Nie spodziewałbym się kontynuacji po 25 latach.

  16. Bahrd
    Bahrd 11 lutego 2025, 09:23

    Szabla: "Najwyraźniej nie zrozumiałeś filmu. "

    Ɑ: :D
    No przecież o tym pisałem wyżej: "nie ma pomysłu na zakończenie, to robimy z tego "inteligentne zakończenie" - a jak «nie zrozumiałeś» toś kiep!"

    No i tu (w filmie) nie ma zbyt wiele do rozumienia na serio (to nie nauka ani inżynieria) - można się najwyżej domyślać (i kruszyć o szable emocjonalne kopie), co tam autor zdołał wymyślić (albo niekoniecznie!)

    Myślę, że wielu artystów świetnie sobie z tego zdawała i zdaje sprawę: Mrożek się z takiego podejścia naśmiewał również (kto pamięta "casus Gałkiewicza"?) a Orzeszkowa wprost w "Nad Niemnem" darła przecież z tego łacha.

    W każdym razie wiem, Szabla, co Ty byś zrobił na jego miejscu. W sumie się nie dziwię (też oglądałem Pancernych, choć mnie z nikim nie ♪♫ poróżniła Poli Raksy twarz♫♪), ale też nie uważam, że to jedyny (a być może nawet najlepszy) wybór!

    "Nie spodziewałbym się kontynuacji po 25 latach."

    Ja też nie - trudno tu o kolejny wątek stanowiący nietrywialną kontynuację (zwłaszcza, gdy się miało kłopoty jeszcze na etapie zakończenia pierwszego! :)

  17. Szabla
    Szabla 11 lutego 2025, 09:58

    No cóż, czasami twórcy przeceniają percepcję widza. Niewiele tu można poradzić. Na szczęście, robi się też filmy, które nawet Kowalski zrozumie. Nie jakiś Kowalski, tylko ten Kowalski. :D

  18. Bahrd
    Bahrd 11 lutego 2025, 12:01

    Oj, Szabla, Szabla - mam tylko nadzieję, że żaden forumowy wice-snowflake* nie uzna, że powyższa wymiana uraża go osobiście, i zostanie ona na stałe w Internecie (gdyby oczywiście ktoś zechciał z niego nadal bezkrytycznie czerpać).

    Poza tym - sztuka jest sztuka - jak już dawno zauważył Norwid dając takie motto "Fortepianowi...":

    "L`arte? ... c`est l`art - et puis, Voilà tout."

    Béranger


    * Jeśli ktoś się nie pamięta, dlaczego tylko wice, to uzasadnienie jest u Haszka.

  19. PDamian
    PDamian 11 lutego 2025, 12:04

    Tokina ma słabe powłoki
    więc próbuje to przekuć na zaletę.

    "W przeciwieństwie do linii Vista-P, tym razem zamiast wprowadzać do projektu optycznego aberrację sferyczną zdecydowano się na dodanie krzywizny pola, co ma przełożyć się na przyjemniejsze dla oka przejście między tym, co ostre, a tym, co nieostre."

    -ciekawe jak to zrobili nie zmieniając konstrukcji optycznej.

  20. Amadi
    Amadi 11 lutego 2025, 12:37

    Której części zdania "Według informacji producenta zarówno konstrukcja optyczna jak i powłoki zostały w tym przypadku przeprojektowane." nie zrozumiałeś?

  21. PDamian
    PDamian 11 lutego 2025, 13:59


    Zdjęli aberrację sferyczną, dodali krzywiznę pola
    nie zmieniając ich konstrukcji?
    -Cuda.

    link

  22. Amadi
    Amadi 11 lutego 2025, 14:06

    Ich pytaj. Może wystarczy przesunąć coś lekko w którąś stronę albo zmienić kształt którejś soczewki? Jakoś w Nikkorze 105/2 DC dało się płynnie zmieniać aberrację sferyczną bez dodawania i usuwania elementów.

  23. PDamian
    PDamian 11 lutego 2025, 14:18


    Jak tak łatwo Tokinie manipuluje się wadami
    w modelach: Vista, Vista-P, Vista-C
    to pytanie dlaczego nie usunęli ich ze swoich
    obiektywów fotograficznych?

  24. Amadi
    Amadi 11 lutego 2025, 14:41

    O to już też byś musiał przedstawiciela firmy zapytać, pewnie najlepiej po japońsku.

    Mnie bardziej fascynuje jak bardzo trendy idą w przeciwnych kierunkach - w optyce fotograficznej raczej się dąży do usuwania wad (chyba że to dystorsja i winietowanie, wtedy niekoniecznie), a w filmowej trwają wieczne poszukiwania "looku", które ewidentnie są ważniejsze niż wykresy MTF.

  25. PDamian
    PDamian 11 lutego 2025, 15:02

    Raczej chodzi o poszerzenie grona odbiorców
    i sprzedanie tej samej konstrukcji nawet 4x
    jednemu klientowi [wypożyczalni]
    link + Vista-C

  26. Messucher
    Messucher 11 lutego 2025, 23:18

    Większość widoących producentów optyki z branży grubej kinematografii ma w ofercie klika wersji danego obiektywu - różne kolory flar to dorobna ingerencja, ale są wersje ze skalowaniem "szaloności" wad optycznych, specyfiki rozmycia, dynamiki tegoż, czy nawet "mydlenia". Ba, Arri ma specjalny dział gdzie wpadają DOP z zamówieniami na autorskie zepsucie. Fajnie, że Amadi pokazuje takie aspekty probując odtruwać biblijną laboranckość linii serwisu :)

  27. Bahrd
    Bahrd 12 lutego 2025, 08:16

    O, proszę!
    A kto sobie na takie ekstrawagancje pozwala (i może sobie pozwolić!)?
    No bo raczej nie "indie filmmakers"?

  28. Amadi
    Amadi 12 lutego 2025, 09:44

    Wiesz, jak robisz reklamę ze znośnym budżetem i masz 1 dzień zdjęciowy, to możesz sobie pozwolić na wynajem w zasadzie dowolnego zestawu obiektywów. Przy dłuższych projektach już trudniej, ale nadal nie są to astronomiczne pieniądze w stosunku do budżetu np. filmu fabularnego.

  29. PDamian
    PDamian 12 lutego 2025, 09:52

    Jest gdzieś wywiad z Idziakiem
    jak zażółcał filtrami w Dekalog V.

  30. PDamian
    PDamian 12 lutego 2025, 10:31
  31. Bahrd
    Bahrd 12 lutego 2025, 10:47

    Amadi, ale czy mając ten jeden dzień zdjęciowy można sobie pozwolić na ryzyko eksperymentów? Nie jest np. tak, że trzeba też do nich dopasować światła?

    Pytam, bo w studio nagraniowym (w każdym razie w tym, o którym piszę, a nie jest ono jakimś przypadkowym studiem) preferuje się nagrywanie bez zniekształceń - po to, żeby gdy okaże się, że coś nie zagrało/ nie zabrzmiało, można w post-procesie nieco brzmienia/zniekształcenia zmodyfikować.
    Natomiast jak już się coś nagra z efektami, to potem remastering jest zasadniczo nie do zrobienia.

  32. Amadi
    Amadi 12 lutego 2025, 11:13

    Dlatego przed zdjęciami się umawiasz z rentalem na test. Większość poważnych wypożyczalni pozwala na coś takiego, zwłaszcza jak masz portfolio potwierdzające, że nie jesteś randomowym ziutkiem z ulicy

  33. molon_labe
    molon_labe 12 lutego 2025, 19:01

    "...nie jesteś randomowym ziutkiem z ulicy" -
    - idiom nie przetłumaczalny na żaden inny język, a w naszym zastępuje 1000 słów i wszystko jasne.

    Są takie miejsca, gdzie przyjeżdża sporo ludzi, żeby zrobić zdjęcie.
    Swego czasu była np Rue Cremieux w Paryżu, aż ze względu na uciążliwość dla jej mieszkańców, zakazano tam fotografować.
    Ale zmierzam do tego, że jeśli mam możliwość to obserwuje jak fotografowie z całego świata robią w takich miejscach zdjęcia.

    Są kompletne spontany, ale są absolutnie wyreżyserowane sceny. Odległości osób od fotografów, rekwizytów, oświetlenia....są rozstawiane wg konspektu, z miernikiem laserowym odległości. Zdjęcia po tethering' u analizowane, powtarzane, po kilka razy
    Można sobie zamówić na zdjęciu ....statystów, znanego...artystę, sportowca, ..polityka, jako "przypadkowego" przechodnia.

  34. Maciox
    Maciox 12 lutego 2025, 20:50

    Ja współcześnie widuję tylko sefie, no ale nie bywam w tak wybitnych miejscach.

  35. Bahrd
    Bahrd 13 lutego 2025, 09:25

    Czy ten zakaz na ulicy Leśnika [ link ;-] ma moc prawną?

  36. molon_labe
    molon_labe 13 lutego 2025, 13:52

    Bahrd
    Tak, po wielu bataliach mieszkańców, sprawą zajęło się miasto.
    Zakaz obejmuje weekend 'y i czas "złotej godziny" :) - trzeba sprawdzać w telefonie.
    Teraz już to nie ma takiego znaczenia, bo szał minął, ale kilka lat temu, w szczytowym zainteresowaniu, setki jeśli nie tysiące ludzi dziennie tam się pojawiało. Mieszkańcy "bronili się" firmami ochraniarskimi i policją.

    We Francji obowiązuje "prawo panoramy", które nie pozwala na wykorzystywanie "utworów architektonicznych" bez zezwolenia, w sposób komercyjny, a takim jest np zdjęcie w celu reklamy lub sesje nowożeńców. ..Chyba był nawet wywalczony na Instagramie "ban" dla zdjęć z tej ulicy.
    A zaczęło się od ulicznego pokazu mody, jakich wiele w Paryżu.

  37. Bahrd
    Bahrd 13 lutego 2025, 15:03

    Aha, innymi słowy, kolejna utopia ("Liberté, égalité, fraternité!" ;) utopiona..
    Wracam do lasu, bo zapowiadają mrozy.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.