Nikkor Z 28‑135 mm f/4 PZ (Aktualizacja)
Firma Nikon zaprezentowała stworzony z myślą o filmowcach pełnoklatkowy obiektyw o parametrach 28-135 mm f/4 wyposażony w mechanizm elektrycznej zmiany ogniskowej (power zoom).
Zaprezentowany dziś w wersji finalnej instrument był zapowiadany od końca października. Tak prezentuje się jego specyfikacja techniczna:
- Ogniskowa: 28 - 135 mm,
- Światłosiła: f/4,
- Pole widzenia: 75° - 18.17°,
- Ostrość od: 0.34 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.25x,
- Maksymalna wartość przysłony: 22,
- Liczba listków na przysłonie: 9,
- Mechanizm autofokusa: STM,
- Konstrukcja: 18 elementów / 13 grup (3 soczewki ED, 1 asferyczna soczewka ED, 4 soczewki asferyczne),
- Rozmiar filtra: 95 mm,
- Dostępne mocowania: Nikon Z,
- Wymiary: 177.5 × 105 mm,
- Waga: 1120 g (sam obiektyw), 1210 g (z łącznikiem statywowym).
![]() |
Nowość jest już dostępna w przedsprzedaży. Na polskiej stronie firmy Nikon wyceniono ją na 12199 zł. Dostawy mają się rozpocząć w kwietniu.
![]() |
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Aktualizacja – otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Nikon oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
Nikon wprowadza na rynek obiektyw do filmowania NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ
Nikon wprowadza pierwszy pełnoklatkowy obiektyw z mocowaniem Z opracowany specjalnie do filmowania. Obiektyw NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ powstał z myślą o filmowcach pracujących w pojedynkę lub z małymi ekipami. Umożliwia nagrywanie materiałów w rozdzielczości 8K bezpośrednio z aparatu i jest wystarczająco lekki, aby filmować z ręki. Został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych możliwości, dlatego rewolucjonizuje pracę filmowców korzystających z pełnoklatkowych aparatów Nikon z serii Z, takich jak Z9 czy Z8.
NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ dla filmowców
Konstrukcja optyczna NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ dostosowana do potrzeb filmowców umożliwia rejestrowanie materiałów w rozdzielczości 8K, co zapewnia ogromną elastyczność przycinania podczas postprodukcji i tworzenia materiałów wyjściowych 4K. Opracowane przez firmę Nikon szkło o wysokich parametrach i powłoki firmy Nikon pozwalają użytkownikom rejestrować niezwykle wyraźne materiały z każdej odległości – nawet w ostrym świetle słonecznym lub przy oświetleniu studyjnym. Dzięki silnikowemu napędowi zoomu i masie wynoszącej zaledwie 1210 g (z pierścieniem do mocowania na statywie), pozwalającej na filmowanie z użyciem gimbala/z ręki, jest to kompaktowy, dobrze wyważony i niezawodny obiektyw dla filmowców, którzy chcą pracować z minimalnym zestawem.
Pierwszy pełnoklatkowy obiektyw z mocowaniem Z
Najważniejsze funkcje dla filmowców to między innymi łatwe przybliżanie/oddalanie (eliminujące konieczność stosowania zewnętrznego napędu zoomu) oraz 11 prędkości zoomu, które można przypisać do dźwigni zmiany ogniskowej na obiektywie. Zapisywanie i przywołanie pozycji pozwalają użytkownikom na ponowne kadrowanie między ujęciami, a liniowe ręczne ustawianie ostrości umożliwia uzyskanie dokładnych, powtarzalnych wyników. Ponadto można odwracać kierunek obrotu pierścieni ustawiania ostrości i zoomu. Obiektyw jest również zabezpieczony przed pyłem i wilgocią, a także może być zdalnie sterowany. Żółty pierścień oznacza, że ten obiektyw z silnikowym napędem zoomu oraz mocowaniem Z jest przeznaczony do filmowania i jest kompatybilny z szeroką gamą profesjonalnych akcesoriów filmowych, takich jak matte box (kompendium) czy systemy follow focus.
– Dążymy do tego, aby system Z był atrakcyjnym rozwiązaniem dla twórców treści na wszystkich poziomach, a pierwszy profesjonalny obiektyw firmy Nikon dla filmowców przeznaczony do aparatów z mocowaniem Z stanowi ekscytujący krok naprzód. Użytkownicy mogą mieć pewność, że ten obiektyw do filmowania pozwoli im uzyskać oszałamiające rezultaty, co czyni go cennym narzędziem w sytuacjach, w których czas, budżet lub okoliczności oznaczają, że ponowne sesje zdjęciowe nie wchodzą w grę – komentuje, Dirk Jasper, Product Manager w firmie Nikon Europe.
![]() |
Podsumowanie najważniejszych cech: NIKKOR Z 28-135mm f/4 PZ
- Obiektyw z mocowaniem Z przeznaczony specjalnie do filmowania: umożliwia rejestrowanie materiałów w rozdzielczości 8K, co zapewnia ogromną elastyczność przycinania podczas postprodukcji i tworzenia materiałów wyjściowych 4K. Żółty pierścień wokół mocowania obiektywu oznacza, że jest to obiektyw do filmowania.
- Płynny, wyważony napęd silnikowy zoomu: wewnętrzny silnik pozwala na płynne regulowanie ogniskowej w zakresie 28–135 mm i zapewnia stabilność środka ciężkości.
- Konstrukcja optyczna dostosowana do potrzeb filmowców: minimalizuje dystorsję w całym zakresie odległości. Powłoka mezo-amorficzna zapobiega refleksom i flarom, a efekt „oddychania” jest zredukowany.
- Dynamiczne zbliżenia: minimalna odległość zdjęciowa 0,34 m przy ogniskowych od 28 mm do 50 mm oraz 0,57 m przy ogniskowej 135 mm.
- Łatwe przybliżanie/oddalanie: w celu naturalnego zmniejszania szybkości zoomu, nie wymaga zewnętrznego napędu.
- Liniowe ręczne ustawianie ostrości: aby dokładnie i powtarzalnie regulować ostrość.
- Pierścień ustawiania ostrości z zębatką moduł 0,8: współpracuje ze standardowymi systemami follow focus. Kształt obiektywu pozwala też łatwo zamontować matte box (kompendium).
- Zapisywanie i przywoływanie pozycji: dostępne podczas nagrywania zdalnego lub w trybie „normalnym”.
- 11 prędkości zoomu: można przypisać do dźwigni zmiany ogniskowej lub przycisków Fn aparatu.1
- Konfigurowalny pierścień zoomu: kąt i kierunek obrotu można regulować w menu aparatu.2
- Płynna obsługa: znajdująca się w zasięgu palców dźwignia zmiany ogniskowej do precyzyjnego sterowania oraz przyciski L-fn z boku i na górze obiektywu.
- Zoom wysokiej jakości: 2-krotnie zwiększa zakres ogniskowych podczas rejestrowania nagrań 4K, przy zachowaniu rozdzielczości i głębi ostrości. Tryb synchroniczny łączy w sobie działanie zoomu z napędem silnikowym i zoomu wysokiej jakości.
- Szybki, cichy autofokus: napędzany silnikiem krokowym (STM) firmy Nikon.
- Zdalne zmienianie ogniskowej: przy użyciu komputera z zainstalowanym oprogramowaniem NX Tether lub urządzenia inteligentnego z uruchomioną aplikacją SnapBridge lub NX Field.
- Lekki: masa wynosząca zaledwie 1210 g (z pierścieniem do mocowania na statywie) pozwala na filmowanie z ręki, z użyciem gimbala lub ze statywu.
- Gotowy na każde warunki: wysoce skuteczne zabezpieczenie przed pyłem i zachlapaniem. Powłoka fluorowa firmy Nikon chroni przednią soczewkę obiektywu i ułatwia jej czyszczenie.3
- Prostokątna osłona przeciwsłoneczna (w zestawie): specjalne okno umożliwia regulację filtrów 95 mm, gdy osłona przeciwsłoneczna jest założona.
1) 11 różnych prędkości zoomu: obsługiwane przez aparaty Z9, Z8 i Z6III. Dostępne w aparatach Z5, Z6II i Z7II po uaktualnieniu oprogramowania sprzętowego. Niedostępne w aparatach Z6 i Z7.
2) Kierunek obrotu pierścienia zoomu można odwrócić, konfigurując ustawienia osobiste w menu aparatu. Może być konieczne uaktualnienie oprogramowania sprzętowego aparatu.
3) Nie gwarantuje się odporności obiektywu na pył i zachlapanie we wszystkich sytuacjach oraz we wszystkich warunkach.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
10,5 roku po Sony? Nareszcie!
link
Jesteś żywym dowodem na to, że
"miłość cierpliwa jest".
Miłość która potrzebuje dowodów ; Witamy XXl wieku ;
Nie znalazłem na liście bestsellerow randomowego sklepu. Szykuje się kolejna klęska?
Premier Z7III już w 2033? 10,5 roku po A7RV? Z drugiej strony P1100 wskazuje nowa prędkość w biznesie. Niespełna 8 lat. Jest moc! Z trzeciej strony - Po co odnawiać Z7II skoro już ma USB-C?
Widziałem kilka video recenzji i już decyzja o zakupie zapadła. To jest dla mnie brakujące ogniwo, które uzupełni ostatnią lukę w moim skromnym zestawie.
@JarekB
Widać jak strasznie boli Cię zwieracz.
@zembaty
To Ty pisałeś o para-olimpiadzie? Co Ciebie boli milutki? Mnie akurat nic nie boli, to tylko zabawa.
BoringBrand
Skromny, to Ty jesteś :P
Podejrzewam że masz ciekawy zestaw.
Pochwalisz się co robisz i czym?
To tylko zabawa i tylko obiektyw , może w latach 80 90 ubiegłego wieku ludzie podniecali sie jakims obiektywem ale nie dziś , obecnie jesli rozmawiać to tylko nie całkiem serio ; No bo o czym tu gadac tak na serio ? ;
Nie wiem jakie są Wasze odczucia ale obrazek z tych wszystkich nowych nikkorów Z do mnie nie przemawia. Owszem, dają mega ostrość ale obrazek jakiś taki sztuczny, kliniczny jest. Kolory są przejaskrawione, a przejścia tonalne mało subtelne. L-ki Canona renderują jakoś ładniej, bardziej naturalnie i szlachetnie.
@antyP – jesteś pewien, że jesteś w stanie rozgraniczyć, ile z tego, o czym piszesz, robi obiektyw, a ile matryca, filtr dolnoprzepustowy i procesor w korpusie?
@Amadi - z moich obserwacji wynika, że to właśnie obiektyw ma największy wpływ na charakter obrazu czy też "rendering" jak mówią za granicą.
Ja tam bym polemizował, że jednak większy wpływ na kolory czy przejścia tonalne ma korpus. Co nie znaczy, że obiektyw takiego wpływu nie ma, bo też jak najbardziej ma.
Ale że piszesz o „swoich obserwacjach”, to absolutnie nie zamierzam ich kwestionować, każdy ma prawo do własnych subiektywnych przemyśleń i wniosków :)
@Amadi - moje obserwacje bazują na tym, że od 10 lat mam jeden i ten sam korpus, natomiast obiektywów próbowałęm na nim ok 20. Z tego co zaobserwowałem obiektyw ma istotny wpływ na charakter obrazowania, a konkretnie na takie czynniki jak ostrość, temperatura i nasycenie barw, kontrast i mikrokontrast.
Podejrzewam jednak , że każdy z nas ma rację i korpus też coś tu wnosi, tyle że tego akurat nie miałem okazji sprawdzić :)
@antyP
Jeśli dostrzegasz różnice w kolorystyce obrazu między obiektywami to w jakim szoku byś był gdybyś miał korpusy różnych producentów?
JarekB13 lutego 2025, 08:55
10,5 roku po Sony? Nareszcie!
Bo po kupieniu RED-a którego jeden z modeli ma mieć mocowanie Z, taki obiektyw ma sens. nie zdziwiłbym się jak po nim zjawia się podobny zoomik 16-28/4
Obawiam się że jak AI odkryje jak symulować programowo przejścia kolorów, nieostrości i jak jeszcze nauczy się wiązać "look" obiektywu z logo na nim, bardzo możliwe że damy radę symulować tyle że wystarczy zwykły obiektyw plus profil by udać każdy z kosmicznie drogich wyjątkowych obiektywów, zwłaszcza wyjątkowych filmowych.
I wtedy każdy aparat zostanie Leika, w sensie, że nosi się by nie mieć pustej ręki...
A nie jako narzędzie.
Ale mamy jeszcze swoje 15min i ktoś zdarzy i tym obiektywem zrobić coś nowego.
To wy się dalej bawcie w AI, profile i te sprawy. Zeiss wraca link
Miłego dnia dla wszystkich "ekspertów" :)
antyP
"...takie czynniki jak ostrość, temperatura i nasycenie barw, kontrast i mikrokontrast."
Też.... jestem podobnego ...wrażenia, choć trudno byłby to udowodnić w sposób nie budzący zastrzeżeń. Z jednej strony można pomierzyć "wierność odwzorowania" kolorów przez układ "apart+obiektyw", z drugiej wystarczy "wywołać" zdjęcie w różnych programach i otrzymać różne...interpretacje.
Z czynników obiektyw+siatka Bayera (filtr nie musi być zielony, czerwony, niebieski)+sensor+ +demozaikowanie+program wywołujący....obiektyw ma największy wpływ na zmianę danych wejściowych.
Reszta przetwarza już tylko to, co...przeszło przez układ różnych warstw obiektywu.
Zera i jedynki. To tylko zera i jedynki.
W obiektywie jest światło.
Lubię te zera i jedynki z Zeissów są pisane ładniejszą czcionką :)
Decyduje w 90% przetwarzanie (kolor), nie obiektyw. Mikrokontrast itp - obiektyw. Nikkorów używam od 1988 (wtedy gdy wypuszczono F801 (bez s) czyli mam odpowiednią perspektywę. Za analoga mocno odpowiadał materiał (diapozytywy w szczególności, ale negatywy też).
@BlindClick
Na spokojnie z tym AI. Kodak notuje ogromne wzrosty dochodów mimo niedawnego kryzysu, a to dzięki sprzedaży filmów światłoczułych.
Niektórzy to nawet nadal prawdziwe papierowe książki czytają...
@molon_labe
"W obiektywie jest światło"
Na matrycy światłoczułej też...i potem i tak balans bieli robi co chce.
Powłoki antyodblaskowe soczewek zmieniają nieco barwę światła, ale filtry na foto diodach zatrzymują go w ponad 50%...i to jaki zastosowany jest filtr, a potem algorytm...
Panowie,
...przeczytajcie jeszcze raz, co napisał antyP.
Obiektyw wpływa na dane wejściowe, reszta układu tylko i n t e r p r e t u j e.
kanońskie elki co nie kryją pełnej klatki, rozciągają obraz... taki obraz jest szlachetniejszy, wypełnia nie czarne rogi, a naszą wyobraźnię, a w fotografii przecież chodzi o uczucia!
ja podpinam wszystko co mam pod ręką i w sumie się nie zastanawiam; zdjęcie zrobione czymkolwiek jest lepsze od zdjęcia nie zrobionego. w próżni możemy sobie porównywać i wmawiać co lepsze, a w świecie rzeczywistym nie ma żadnego znaczenia.
@molon_labe
"
antyP
13 lutego 2025, 12:41
@Amadi - z moich obserwacji wynika, że to właśnie obiektyw ma największy wpływ na charakter obrazu czy też "rendering" jak mówią za granicą"
antyP nie napisał nic o czym ty piszesz. To tylko twoja luźna interpretacja.
Że też na optyczne bzdury nie do udowodnienia
wywołują tak długie dyskusje.
Żeby twierdzić że za "sztuczny, kliniczny obrazek.przejaskrawione kolory
i mało subtelne przejścia tonalne" odpowiadają obiektywy
trzeba by było bazować na własnoręcznie zrobionych zdjęciach
[co pozwoliłoby wykluczyć wpływ obróbki].
AntyP chyba na co dzień ogląda z odszumiane mydło z Pentax.
[przejaskrawione kolory to przeciwieństwo klinicznego obrazka]
Przejaskrawione kolory są głownie wynikiem kontrastu sceny i ustawień jakich dokonał operator ( w apratach cyfrowych ) a w analogach sposobu wywołania , ogladam zdjecia na forum Pentaxa i z tego samego korpusu i obiektywu można uzyskać diametralnie różne wyniki
antyP
"09:17
Widziałem mnóstwo zdjęć zrobionych limitedami i mają one coś czego nie mają canony ani nikony: swój własny charakter i niepowtarzalna plastykę. Tych zdjęć nie da się pomylić z innymi.
/../
09:57
Kolor, kontrast, charakterystyczna plastyka - limitedy malują podczas gdy inne obiektywy głównie odwzorowują to co widzą.
/.../
11:43
Tak czy tak, powtórzę, limitedy mają swój niepowtarzalny charakter. Oglądam dużo zdjęć na Flickr, i te z liimitedów z łatwością odróżniam od innych (zanim przeczytam dane exif). Niektórzy, jak widać, za to dopłacają.
/.../
11:50
Porównania? Jak pisałem wyżej, to są rzeczy subiektywne, niemierzalne. Są tacy, którzy do limitedów dopłacają bo te różnice dostrzegają. Ja również te różnice dostrzegam i wiem, że gra jest warta świeczki. Wpisz w wyszukiwarce Flickr "pentax limited" to zobaczysz magię tych zdjęć (wyłącząjąc te wykonane przez kiepskich fotografów)."
link
-Dyskusja o doznaniach religijnych.
´Że też na optyczne bzdury nie do udowodnienia wywołują tak długie dyskusje.´
I kto to pisze...
´Dyskusja o doznaniach religijnych.´
Dzięki za przypomnienie tego wątku z 2018 - koledzy tam skuteczne zaorali jednego z ´dyskutantów´
Czy limitedy mają szczególny charakter ? Ostanio sie interesowałem porównaniem Limiteda 77 1,8 do 85 1,4 i podobno bliżej mu do starszej konstrukcji 85 1,4 A pentaxa ale na miłość boską nie chodzi o kontrastowość tych obiekywów tylko jakieś tam subtelne różnice pomiedzy pierwszym planem a tłem ...oczywiscie są obiektywy których wogle trzeba unikać w każdym systemie ;
Swoja droga jakos nie rozmawiacie wogle o Nikonie który jest ultranowoczesny a robicie wycieczki do limitedów które z założenia są obiekywami ( juz w czasie projektowania ) nawiazujacymi do czasów manualnej optyki , już wtedy były " zacofane" ;
Ja mam limitowanego Apo Telezenitara i jeszcze bardziej limitowanego Zenita 18. ;)
SKkamil
"...jakos nie rozmawiacie wogle o Nikonie..."
był/jest taki...polityczny dowcip....
..opozycjonista rozrzuca ulotki, policja zebrała broszury...ogląda je, a one są ..puste...więc pyta opozycjonistę, dlaczego nie ma na nich żadnego tekstu?
A on odpowiada,... a po co pisać?, ......jak wszystko jasne.
@magic10rm
Bardzo skromny zestaw:
Nikon ZF + Voighlander 35/50 APO
A że pracuje nad formą video (dokumentana) to ten PowerZoom jak najbardziej rozwiąże moje problemy.