W nadchodzącym tygodniu rozpoczynają się targi CP+ w Jokohamie i z tej okazji czeka nas sporo ciekawych premier. Nic dziwnego, że w portalach plotkarskich aż huczy od bardziej lub mniej prawdopodobnych informacji. W naszym zestawieniu zebraliśmy najciekawsze plotki, zapraszamy zatem do lektury.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Coś dla miłośników patentów
Canon opublikował patent, opisujący wykorzystanie silników VCM w obiektywach typu Power Zoom - takie rozwiązanie może pozwolić zmniejszyć wymiary obiektywów. W aktualnie dostępnych instrumentach tego typu, silnik AF i Power Zoom-a zajmują na tyle dużo miejsca, że wymusza to stosowanie dość dużych obudów.
Kolejne wnioski opisują nowe konstrukcje obiektywów stałoogniskowych serii L, wyposażonych w optyczną stabilizację:
- RF 85 mm f/1.8L IS,
- RF 100 mm f/1.8L IS II,
- RF 135 mm f/1.8L IS USM II,
- RF 150 mm f/1.8L IS.
Fujifilm
Kompakt 1”
Kilka miesięcy temu wspominaliśmy już w plotkach o „półklatkowym” aparacie Fujifilm. Tak w każdym razie ma go nazywać producent, a matryca w nim zastosowana ma mieć format 1”. Nowa informacja jest taka, że urządzenie wyposażono w ekran ustawiony pionowo, w sam raz pod social media przeglądane na smartfonach.
Hasselblad
Nowy aparat na horyzoncie
Firma Hasselblad zarejestrowała nowy aparat o nazwie kodowej HB722. Niewykluczone, że czeka nas premiera modelu X3D.
OM System
Nowy obiektyw
Firma OM Digital Solutions opublikowała nowy harmonogram, w którym znalazł się nowy teleobiektyw. Jego prawdopodobny zakres ogniskowych to 50-200 mm. Inna plotka wspomina także o modelu 40-150 mm f/2.
Panasonic
Lumix S1R II
W sieci można znaleźć nieoficjalną specyfikację bezlusterkowca Lumix S1R II. Oto ona:
- sensor 44megapikselowy (high speed),
- fazowy autofocus, 779 punktów, z rozpoznawaniem ludzi, zwierząt, pojazdów
- tryb seryjny 40 kl/s z elektronczną migawką, 10 kl/s z mechaniczną
- funkcja pre-capture z buforem 1.5 sekundy
- stabilizacja o skuteczności 8 EV
- tryb Hi-Res 176 Mpix łączący 8 ekspozycji, także wykonywanych z ręki
- filmowanie 8K 30p, 4K 120p bez cropa,
- zapis 8.1K Open-Gate po aktualizacji firmware
- zapis 6K ProRes RAW HQ na kartę pamięci
- zapis filmowych RAW-ów na kartę pamięci RAW: ProRes 422 HQ, ProRes 422 plus proxy
- zapis materiałów na dysku SSD podłączonym przez USB-C
- podwójny slot kart pamięci: CFexpress + SD UHS-II
- markery dla proporcji 2.39:1, 2.35:1, 2.00:1, 1.85:1, 16:9, 4:3, 5:4, 1:1, 4:5, 9:16
- nagrywanie dźwięku 32-bit
- 3-calowy ekran o rozdzielczości 1.84 M punktów z mechanizmem zmiany położenia podobnym jak w Sony A9 III i A1II
- wizjer o rozdzielczości 5.76 M punktów
- wielkość korpusu podobna do Lumiksa S5 II
- uszczelniony korpus
- system wymuszonego chłodzenia (radiatory + wentylator)
- dwa wskaźniki nagrywania (tally) z przodu i tyłu aparatu
Premiera Lumiksa S1R II zapowiadana jest na 25 lutego br. i ma on kosztować 3500 USD / 2600 EUR.
Sigma
Czyżby wreszcie nowy Foveon?
Nie spodziewamy się, że podczas targów CP+ Sigma pokaże aparat z nowym sensorem Foveon X3 1:1:1, choć jest możliwe, że jego opracowanie zbliża się wielkimi krokami. Niewykluczone też, że za kilka dni dowiemy się czegoś nowego na temat tej nietypowej matrycy.
Sony
FE 16 mm f/1.8G
W sieci można znaleźć prawdopodobną specyfikację nadchodzącego obiektywu 1.8/16, oto ona:
- budowa optyczna: 15 soczewek w 12 grupach, w tym elementy AA, ED i Super ED,
- pierścień przysłony pracujący „z klikiem” lub płynnie,
- 11 listków przysłony,
- silnik linowy autofokusa typu XD,
- minimalna odległość ogniskowania: 15 cm,
- wymiary: 73.8x75 mm,
- masa: 304 gramy,
Obiektyw powinien się pojawić w sprzedaży w kwietniu w cenie 999 EUR.
Viltrox
Nowe obiektywy
Wygląda na to, że 28 lutego Viltrox pokaże nowy obiektyw serii Air – 25 mm f/1.7 dla bezlusterkowców APS-C: Fujifilm X, Nikon Z i Sony E.
W sieci pojawiły się także zdjęcia obiektywu AF 35 mm f/1.2 LAB, który swoją premierę będzie miał najprawdopodobniej 25 lutego.
Oprócz tego, mamy także zdjęcie przedstawiciela serii PRO, czyli AF 85 mm f/1.4 PRO.
Zeiss
Dwa Otusy
Wg najnowszych przecieków, już za kilka dni (25 lutego) mamy zobaczyć nie jeden, ale dwa pełkoklatkowe obiektywy Zeiss Otus ML: 1.4/50 i 1.4/85. Oba przewidziano z mocowaniami Canon RF, Nikon Z i Sony FE, w obu zastosowano po 10 listków przysłony i powłoki antyrefleksyjne Zeiss T*. Wymiary 50-tki to 77x100 mm, a 85-tki 88x113 mm, natomiast ich masa to odpowiednio 667 i 1040 gramów. Oczywiście zachowano najwyższe standardy jakości wykonania i materiałów (metalowe obudowy), a instrumenty wykonywane są w Japonii. Ceny: 2100 GBP za 50-tkę i 2350 GBP za 85-tkę.
Podoba mi się ta systematyczna "inwazja" niezależnych producentów obiektywów. Swego czasu kiedy Samyang wchodził na rynek wielu się podśmiechiwało. Teraz prawie każdy kibicuje. Dla amatorów, kimkolwiek są, to zawsze coś in +.
Ta specyfikacja Panasonica łudząco podobna do specyfikacji nadchodzącego Sony A7 V....
> Jego prawdopodobny zakres ogniskowych to 50-200 mm. Inna plotka wspomina także o modelu 40-150 mm f/2.
M.Zuiko 50-200 mm (w domyśle f/2,8) to taki sobie pomysł, ale 40-150 mm f/2 to byłby celny "strzał";
aczkolwiek są już chyba jakieś zdjęcia tego instrumentu i one nie nastrajają przesadnie optymistycznie, to może być coś z tego przedziału cenowego, w którym z m4/3 znajduje się tylko jeden obiektyw :(
ale 40-150 mm f/2 to byłby piękny instrument, z telekonwerterem 2x jeszcze byłby jasny, super! pomarzyć można, szkoda, że realia rzadko marzeniom odpowiadają;
BTW, zadziwia trzymanie się przez producentów utartych schematów taki zoom 40-150 mm byłby dużo bardziej uniwersalny, gdyby zaczynał się od 30 mm i chyba nie byłby to duży problem konstrukcyjny;
Panasonic np. sensowniej swoje podstawowe zoomy opracował - to jest 12-35, i 35-100 mm; 35 mm to odpowiednik 70 mm w fufu, zatem delikatny teleobiektyw stosunkowo bliski standardowi, 30 mm to byłby w zasadzie nieco węższy standard (25 mm ma kanoniczny standard w m4/3).
40 i 150 mm to typowe wartości wartości graniczne w optyce Olympusa/OMDS, jednak kurczowe trzymanie się ich to nie zawsze dobry pomysł.
> specyfikacja Panasonica łudząco podobna do specyfikacji nadchodzącego Sony A7 V
nic dziwnego, Panasonic korzysta z matryc Soniego.
To jakiś A7V nadchodzi? :-)
Panasonic jak zwykle na papierze świetna specyfikacja, a jak przyjdzie co do czego to okaże się że coś spartolili i nikt nie chce ich kupować.
No..mam 3 S5 II i nie są spartolone....
A cóż takiego Panasonic spartolił, bo jakoś nie kojarzę ?
Bardzo .."frapująca" jest ta Sigma...no ale wszystko zależy od ..ceny S1RII
Gdyby to rzeczywiście było 2600 euro...tak czy inaczej to mój priorytet.
Nie można podawać własnego przykładu i na tej podstawie uważać że taki jest trend.
Fakty są bezlitosne - mimo super specyfikacji na papierze i mimo obniżek cen taki S5 II dalej nie pnie się w rankingach popularności i coś za tym stoi.
Na forach Panasa jest wiele osób narzekających nie tylko na rzetelność AF, ale też na rozpiętość tonalną, banding czy to po prostu jak wygląda finalny obrazek mimo, że suche parametry wyglądają super i niczym nie powinien ustępować wielkiej trójcy. To jest mój problem z Panasem i założę się że teraz będzie tak samo.
link
M.D.39
współczuje Ci
M.D.39
"Nie można podawać własnego przykładu i na tej podstawie uważać że taki jest trend."
:)
a jaki jest trend? i czyimi opiniami mam się kierować..kolesi z forów?
Chyba spotkałem kilku w akcji...
....jeden miał aparcie tylko jedna kartę a szerokie plany dofotografowywał telefonem
...inny reporter miał za podstawę 70-200/f4
I te teksty wytrychy z nowomowy...."problem z bandingiem", gdzie ? na zdjęciach prezentowanych fejsbuku?
@molon_labe bądź twardzielem, nie żałuj go.
@molon_labe
:)
Właśnie dlatego coraz rzadziej zaglądam na strony jak ta - za dużo fanboyów, którzy nawet wypunktowani dokładnie w linku w czym tkwi problem i tak będą zaparte szli w swoje. Za dużo też tu osób powiązanych z jakimiś markami czy sprzedażą, którzy nigdy w życiu nie przyznają się, że jakiś aparat czy obiektyw ma problem i będą tylko zachwalać, bo są opłaceni albo by im sprzedaż nie siadła nawet jeśli ładują kogoś na minę.
A o† link M12 z ubiegłego tygodnia[/URL] mówi się, że " is projected to retail for approximately $10,000, solidifying its position as a premium product in Leica’s lineup."
Podoba mi się to "solidifying" - konsekwentna konsekwencja to je ono! ;)
—
† Próba nazwanego linka...
Nie wyszło... ;)
Więc, konsekwentnie: [ link ].
E..LiSzajFuj
....daj spokój,..dwuzawodowcy, jak kiedyś "chłoporobotnik"...zima w fabryce, a lato na L4 w polu, ....tylko teraz tydzień na jakimś etacie, w weekend "twórca"....
Plotki nudy...
Trzeba czekac na A7 V
Chyba lepiej w złoto inwestować...
Szabla
..siebie, najlepiej zainwestować w ..w siebie :)
Bez bamboszy z kociej sierści będziecie marznąć w stopy
chodząc po podłogach wykładanych sztabkami.
Daleko nam do Pinokia.
Nowy Lumix S1R II - niezły potworek (w pozytywnym tego slowa znaczeniu).
Ja cierpliwie czekam na coś w stylu Lumixa S9 ale w wersji M43- może kiedyś zrobią. S9 baaardzo mi się podoba, ale gabaryty obiektywów już nie.
BTW, widzieliście o ile ostatnio potaniały Lumix'y S9 ? Jeszcze dwa tygodnie temu korpus kosztował coś ok. 7.5 tys. a teraz niecałe 5 tys.
Zapowiedzi nowych krótkich tele m43 wyglądają ciekawie.
Test Voigtländer 90mm 2.8 SL II Apo-Skopar
link
No cóż muszę powiedzieć, że jeżeli ceną będzie wynosiła tyle ile piszą to Hmm ja chcę S1R II. Aczkolwiek pozostaje jeszcze kilka pytań co do sprzętu. Bo jak piszecie na papierze wszystko wygląda dobrze.
A tych którzy nie bawili się S5 II - pozdrawiam i zachęcam do sprawdzenia!
Niestety marketing w PL firmy P jest olany do chyba zera. Co przykłada się niestety na dość negatywny i nieznany wydźwięk w stosunku produktów z pod znaku L.
link
@Jarun
Masz rację, Panas mógłby zrobić S9 w formacie m43. Albo po prostu lumixa G100 II z matrycą z G9 II, stabilizacją itd.
Szkła Panasa pod FF typu 35mm i 24mm są większe od np. Canona. Nie wiem jak z jakością, ale Panas mógłby zrobić mniejsze szkła, albo jeszcze mniejszą serię np. 2.8.
Viltrox 25/1.7 za bardzo mi się pokrywa z 27/1.2, choć rozumiem, że małość może być zaletą i przy niższej cenie może znaleźć wielu miłośników.
Na Viltroxa 35/1.2 z zainteresowaniem czekam. Ostatnie ich produkty (16/1.8, 27/1.2, 75/1.2, 135/1.8) bardzo mnie przekonały.
@gamma
Odczep się szkieł 24 i 35mm Panasa. Są większe, bo cały zestaw stałek od 18mm do 100mm f/2.8 makro mają tą samą wielkość i zbliżoną wagę (również jednolitą kolorystykę obrazka), tą samą średnicę filtra. Panas projektował te stałki na gimbale, by nie trzeba było wyważać.
Jakościowo stałki Panasa biją jakością stałki Canona, jakością optyki, oddychaniem czy głośnością AF (stałki Panasa są bezgłośne co Canona tego napisać nie można).
@kriss
Panas spartolił marketing oraz zaistnienie w świadomości rynku, że Panas to nie tylko wideo, a Lumixami też można robić zdjęcia a nie tylko C, S, N.
@kojotek85
Potwierdzam portretówki Lumixa biją Canonówki! Głośność jest masakryczna. A wielkość i waga naprawdę usprawniają pracę na gimbalu.
W systemie L - brakuje mi w zasadzie Tamrona. Lecz niestety z uwagi na udziały Sony w firmie to nigdy nie nastąpi. Viltrox za chwilkę dołącza do L-Aliance.
Wracając do plotek i przecieków to DJI - "ostro" testuje swoje kamery: Action 6 (podobno) oraz 360.