Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
23 lutego
2025 14:12

W nadchodzącym tygodniu rozpoczynają się targi CP+ w Jokohamie i z tej okazji czeka nas sporo ciekawych premier. Nic dziwnego, że w portalach plotkarskich aż huczy od bardziej lub mniej prawdopodobnych informacji. W naszym zestawieniu zebraliśmy najciekawsze plotki, zapraszamy zatem do lektury.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Coś dla miłośników patentów

Canon opublikował patent, opisujący wykorzystanie silników VCM w obiektywach typu Power Zoom - takie rozwiązanie może pozwolić zmniejszyć wymiary obiektywów. W aktualnie dostępnych instrumentach tego typu, silnik AF i Power Zoom-a zajmują na tyle dużo miejsca, że wymusza to stosowanie dość dużych obudów.

Kolejne wnioski opisują nowe konstrukcje obiektywów stałoogniskowych serii L, wyposażonych w optyczną stabilizację:

  • RF 85 mm f/1.8L IS,
  • RF 100 mm f/1.8L IS II,
  • RF 135 mm f/1.8L IS USM II,
  • RF 150 mm f/1.8L IS.

Fujifilm

Kompakt 1”

Kilka miesięcy temu wspominaliśmy już w plotkach o „półklatkowym” aparacie Fujifilm. Tak w każdym razie ma go nazywać producent, a matryca w nim zastosowana ma mieć format 1”. Nowa informacja jest taka, że urządzenie wyposażono w ekran ustawiony pionowo, w sam raz pod social media przeglądane na smartfonach.

Hasselblad

Nowy aparat na horyzoncie

Firma Hasselblad zarejestrowała nowy aparat o nazwie kodowej HB722. Niewykluczone, że czeka nas premiera modelu X3D.

OM System

Nowy obiektyw

Firma OM Digital Solutions opublikowała nowy harmonogram, w którym znalazł się nowy teleobiektyw. Jego prawdopodobny zakres ogniskowych to 50-200 mm. Inna plotka wspomina także o modelu 40-150 mm f/2.

Panasonic

Lumix S1R II

W sieci można znaleźć nieoficjalną specyfikację bezlusterkowca Lumix S1R II. Oto ona:
  • sensor 44megapikselowy (high speed),
  • fazowy autofocus, 779 punktów, z rozpoznawaniem ludzi, zwierząt, pojazdów
  • tryb seryjny 40 kl/s z elektronczną migawką, 10 kl/s z mechaniczną
  • funkcja pre-capture z buforem 1.5 sekundy
  • stabilizacja o skuteczności 8 EV
  • tryb Hi-Res 176 Mpix łączący 8 ekspozycji, także wykonywanych z ręki
  • filmowanie 8K 30p, 4K 120p bez cropa,
  • zapis 8.1K Open-Gate po aktualizacji firmware
  • zapis 6K ProRes RAW HQ na kartę pamięci
  • zapis filmowych RAW-ów na kartę pamięci RAW: ProRes 422 HQ, ProRes 422 plus proxy
  • zapis materiałów na dysku SSD podłączonym przez USB-C
  • podwójny slot kart pamięci: CFexpress + SD UHS-II
  • markery dla proporcji 2.39:1, 2.35:1, 2.00:1, 1.85:1, 16:9, 4:3, 5:4, 1:1, 4:5, 9:16
  • nagrywanie dźwięku 32-bit
  • 3-calowy ekran o rozdzielczości 1.84 M punktów z mechanizmem zmiany położenia podobnym jak w Sony A9 III i A1II
  • wizjer o rozdzielczości 5.76 M punktów
  • wielkość korpusu podobna do Lumiksa S5 II
  • uszczelniony korpus
  • system wymuszonego chłodzenia (radiatory + wentylator)
  • dwa wskaźniki nagrywania (tally) z przodu i tyłu aparatu
Premiera Lumiksa S1R II zapowiadana jest na 25 lutego br. i ma on kosztować 3500 USD / 2600 EUR.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sigma

Czyżby wreszcie nowy Foveon?

Nie spodziewamy się, że podczas targów CP+ Sigma pokaże aparat z nowym sensorem Foveon X3 1:1:1, choć jest możliwe, że jego opracowanie zbliża się wielkimi krokami. Niewykluczone też, że za kilka dni dowiemy się czegoś nowego na temat tej nietypowej matrycy.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sony

FE 16 mm f/1.8G

W sieci można znaleźć prawdopodobną specyfikację nadchodzącego obiektywu 1.8/16, oto ona:
  • budowa optyczna: 15 soczewek w 12 grupach, w tym elementy AA, ED i Super ED,
  • pierścień przysłony pracujący „z klikiem” lub płynnie,
  • 11 listków przysłony,
  • silnik linowy autofokusa typu XD,
  • minimalna odległość ogniskowania: 15 cm,
  • wymiary: 73.8x75 mm,
  • masa: 304 gramy,
Obiektyw powinien się pojawić w sprzedaży w kwietniu w cenie 999 EUR.

Viltrox

Nowe obiektywy

Wygląda na to, że 28 lutego Viltrox pokaże nowy obiektyw serii Air – 25 mm f/1.7 dla bezlusterkowców APS-C: Fujifilm X, Nikon Z i Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

W sieci pojawiły się także zdjęcia obiektywu AF 35 mm f/1.2 LAB, który swoją premierę będzie miał najprawdopodobniej 25 lutego.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Oprócz tego, mamy także zdjęcie przedstawiciela serii PRO, czyli AF 85 mm f/1.4 PRO.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Zeiss

Dwa Otusy

Wg najnowszych przecieków, już za kilka dni (25 lutego) mamy zobaczyć nie jeden, ale dwa pełkoklatkowe obiektywy Zeiss Otus ML: 1.4/50 i 1.4/85. Oba przewidziano z mocowaniami Canon RF, Nikon Z i Sony FE, w obu zastosowano po 10 listków przysłony i powłoki antyrefleksyjne Zeiss T*. Wymiary 50-tki to 77x100 mm, a 85-tki 88x113 mm, natomiast ich masa to odpowiednio 667 i 1040 gramów. Oczywiście zachowano najwyższe standardy jakości wykonania i materiałów (metalowe obudowy), a instrumenty wykonywane są w Japonii. Ceny: 2100 GBP za 50-tkę i 2350 GBP za 85-tkę.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (84)
  1. czorny
    czorny 23 lutego 2025, 14:39

    Podoba mi się ta systematyczna "inwazja" niezależnych producentów obiektywów. Swego czasu kiedy Samyang wchodził na rynek wielu się podśmiechiwało. Teraz prawie każdy kibicuje. Dla amatorów, kimkolwiek są, to zawsze coś in +.

  2. Leoncio
    Leoncio 23 lutego 2025, 14:57

    Ta specyfikacja Panasonica łudząco podobna do specyfikacji nadchodzącego Sony A7 V....

  3. JdG
    JdG 23 lutego 2025, 15:15

    > Jego prawdopodobny zakres ogniskowych to 50-200 mm. Inna plotka wspomina także o modelu 40-150 mm f/2.

    M.Zuiko 50-200 mm (w domyśle f/2,8) to taki sobie pomysł, ale 40-150 mm f/2 to byłby celny "strzał";

    aczkolwiek są już chyba jakieś zdjęcia tego instrumentu i one nie nastrajają przesadnie optymistycznie, to może być coś z tego przedziału cenowego, w którym z m4/3 znajduje się tylko jeden obiektyw :(

    ale 40-150 mm f/2 to byłby piękny instrument, z telekonwerterem 2x jeszcze byłby jasny, super! pomarzyć można, szkoda, że realia rzadko marzeniom odpowiadają;

    BTW, zadziwia trzymanie się przez producentów utartych schematów taki zoom 40-150 mm byłby dużo bardziej uniwersalny, gdyby zaczynał się od 30 mm i chyba nie byłby to duży problem konstrukcyjny;

    Panasonic np. sensowniej swoje podstawowe zoomy opracował - to jest 12-35, i 35-100 mm; 35 mm to odpowiednik 70 mm w fufu, zatem delikatny teleobiektyw stosunkowo bliski standardowi, 30 mm to byłby w zasadzie nieco węższy standard (25 mm ma kanoniczny standard w m4/3).

    40 i 150 mm to typowe wartości wartości graniczne w optyce Olympusa/OMDS, jednak kurczowe trzymanie się ich to nie zawsze dobry pomysł.

  4. JdG
    JdG 23 lutego 2025, 15:17

    > specyfikacja Panasonica łudząco podobna do specyfikacji nadchodzącego Sony A7 V

    nic dziwnego, Panasonic korzysta z matryc Soniego.

  5. jakubwosik
    jakubwosik 23 lutego 2025, 15:23

    To jakiś A7V nadchodzi? :-)

  6. M.D.39
    M.D.39 23 lutego 2025, 15:31

    Panasonic jak zwykle na papierze świetna specyfikacja, a jak przyjdzie co do czego to okaże się że coś spartolili i nikt nie chce ich kupować.

  7. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 15:45

    No..mam 3 S5 II i nie są spartolone....

  8. krisss
    krisss 23 lutego 2025, 15:55

    A cóż takiego Panasonic spartolił, bo jakoś nie kojarzę ?

  9. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 15:57

    Bardzo .."frapująca" jest ta Sigma...no ale wszystko zależy od ..ceny S1RII
    Gdyby to rzeczywiście było 2600 euro...tak czy inaczej to mój priorytet.

  10. M.D.39
    M.D.39 23 lutego 2025, 15:58

    Nie można podawać własnego przykładu i na tej podstawie uważać że taki jest trend.
    Fakty są bezlitosne - mimo super specyfikacji na papierze i mimo obniżek cen taki S5 II dalej nie pnie się w rankingach popularności i coś za tym stoi.
    Na forach Panasa jest wiele osób narzekających nie tylko na rzetelność AF, ale też na rozpiętość tonalną, banding czy to po prostu jak wygląda finalny obrazek mimo, że suche parametry wyglądają super i niczym nie powinien ustępować wielkiej trójcy. To jest mój problem z Panasem i założę się że teraz będzie tak samo.

  11. M.D.39
    M.D.39 23 lutego 2025, 16:11
  12. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 16:22

    M.D.39
    współczuje Ci

  13. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 16:30

    M.D.39
    "Nie można podawać własnego przykładu i na tej podstawie uważać że taki jest trend."
    :)
    a jaki jest trend? i czyimi opiniami mam się kierować..kolesi z forów?
    Chyba spotkałem kilku w akcji...
    ....jeden miał aparcie tylko jedna kartę a szerokie plany dofotografowywał telefonem
    ...inny reporter miał za podstawę 70-200/f4
    I te teksty wytrychy z nowomowy...."problem z bandingiem", gdzie ? na zdjęciach prezentowanych fejsbuku?

  14. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 23 lutego 2025, 16:31

    @molon_labe bądź twardzielem, nie żałuj go.

  15. M.D.39
    M.D.39 23 lutego 2025, 16:36

    @molon_labe
    :)
    Właśnie dlatego coraz rzadziej zaglądam na strony jak ta - za dużo fanboyów, którzy nawet wypunktowani dokładnie w linku w czym tkwi problem i tak będą zaparte szli w swoje. Za dużo też tu osób powiązanych z jakimiś markami czy sprzedażą, którzy nigdy w życiu nie przyznają się, że jakiś aparat czy obiektyw ma problem i będą tylko zachwalać, bo są opłaceni albo by im sprzedaż nie siadła nawet jeśli ładują kogoś na minę.

  16. Bahrd
    Bahrd 23 lutego 2025, 16:37

    A o† link M12 z ubiegłego tygodnia[/URL] mówi się, że " is projected to retail for approximately $10,000, solidifying its position as a premium product in Leica’s lineup."

    Podoba mi się to "solidifying" - konsekwentna konsekwencja to je ono! ;)


    † Próba nazwanego linka...

  17. Bahrd
    Bahrd 23 lutego 2025, 16:38

    Nie wyszło... ;)
    Więc, konsekwentnie: [ link ].

  18. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 16:40

    E..LiSzajFuj

    ....daj spokój,..dwuzawodowcy, jak kiedyś "chłoporobotnik"...zima w fabryce, a lato na L4 w polu, ....tylko teraz tydzień na jakimś etacie, w weekend "twórca"....

  19. gamma
    gamma 23 lutego 2025, 16:41

    Plotki nudy...

    Trzeba czekac na A7 V

  20. Szabla
    Szabla 23 lutego 2025, 16:41

    Chyba lepiej w złoto inwestować...

  21. molon_labe
    molon_labe 23 lutego 2025, 16:44

    Szabla
    ..siebie, najlepiej zainwestować w ..w siebie :)

  22. PDamian
    PDamian 23 lutego 2025, 17:18


    Bez bamboszy z kociej sierści będziecie marznąć w stopy
    chodząc po podłogach wykładanych sztabkami.

  23. Szabla
    Szabla 23 lutego 2025, 18:01

    Daleko nam do Pinokia.

  24. Jarun
    Jarun 23 lutego 2025, 18:08

    Nowy Lumix S1R II - niezły potworek (w pozytywnym tego slowa znaczeniu).

    Ja cierpliwie czekam na coś w stylu Lumixa S9 ale w wersji M43- może kiedyś zrobią. S9 baaardzo mi się podoba, ale gabaryty obiektywów już nie.
    BTW, widzieliście o ile ostatnio potaniały Lumix'y S9 ? Jeszcze dwa tygodnie temu korpus kosztował coś ok. 7.5 tys. a teraz niecałe 5 tys.

    Zapowiedzi nowych krótkich tele m43 wyglądają ciekawie.

  25. PDamian
    PDamian 23 lutego 2025, 18:54


    Test Voigtländer 90mm 2.8 SL II Apo-Skopar

    link

  26. RobinsonR66
    RobinsonR66 23 lutego 2025, 20:49

    No cóż muszę powiedzieć, że jeżeli ceną będzie wynosiła tyle ile piszą to Hmm ja chcę S1R II. Aczkolwiek pozostaje jeszcze kilka pytań co do sprzętu. Bo jak piszecie na papierze wszystko wygląda dobrze.

    A tych którzy nie bawili się S5 II - pozdrawiam i zachęcam do sprawdzenia!

    Niestety marketing w PL firmy P jest olany do chyba zera. Co przykłada się niestety na dość negatywny i nieznany wydźwięk w stosunku produktów z pod znaku L.

  27. malgrek
    malgrek 23 lutego 2025, 21:09
  28. gamma
    gamma 23 lutego 2025, 21:10

    @Jarun
    Masz rację, Panas mógłby zrobić S9 w formacie m43. Albo po prostu lumixa G100 II z matrycą z G9 II, stabilizacją itd.

    Szkła Panasa pod FF typu 35mm i 24mm są większe od np. Canona. Nie wiem jak z jakością, ale Panas mógłby zrobić mniejsze szkła, albo jeszcze mniejszą serię np. 2.8.

  29. leszek3
    leszek3 23 lutego 2025, 21:23

    Viltrox 25/1.7 za bardzo mi się pokrywa z 27/1.2, choć rozumiem, że małość może być zaletą i przy niższej cenie może znaleźć wielu miłośników.

  30. leszek3
    leszek3 23 lutego 2025, 21:25

    Na Viltroxa 35/1.2 z zainteresowaniem czekam. Ostatnie ich produkty (16/1.8, 27/1.2, 75/1.2, 135/1.8) bardzo mnie przekonały.

  31. kojotek85
    kojotek85 23 lutego 2025, 22:18

    @gamma
    Odczep się szkieł 24 i 35mm Panasa. Są większe, bo cały zestaw stałek od 18mm do 100mm f/2.8 makro mają tą samą wielkość i zbliżoną wagę (również jednolitą kolorystykę obrazka), tą samą średnicę filtra. Panas projektował te stałki na gimbale, by nie trzeba było wyważać.
    Jakościowo stałki Panasa biją jakością stałki Canona, jakością optyki, oddychaniem czy głośnością AF (stałki Panasa są bezgłośne co Canona tego napisać nie można).

    @kriss
    Panas spartolił marketing oraz zaistnienie w świadomości rynku, że Panas to nie tylko wideo, a Lumixami też można robić zdjęcia a nie tylko C, S, N.

  32. RobinsonR66
    RobinsonR66 23 lutego 2025, 23:34

    @kojotek85

    Potwierdzam portretówki Lumixa biją Canonówki! Głośność jest masakryczna. A wielkość i waga naprawdę usprawniają pracę na gimbalu.

    W systemie L - brakuje mi w zasadzie Tamrona. Lecz niestety z uwagi na udziały Sony w firmie to nigdy nie nastąpi. Viltrox za chwilkę dołącza do L-Aliance.

  33. RobinsonR66
    RobinsonR66 23 lutego 2025, 23:37

    Wracając do plotek i przecieków to DJI - "ostro" testuje swoje kamery: Action 6 (podobno) oraz 360.

  34. PDamian
    PDamian 24 lutego 2025, 05:24


    RobinsonR66
    "Potwierdzam portretówki Lumixa biją Canonówki!"

    -Panasonic ma jakieś odpowiedniki
    Canon RF 35mm f/1.4 L VCM
    Canon RF 50mm f/1.2 L USM
    Canon RF 85mm f/1.2 L USM [DS]
    Canon RF 135mm f/1.8 L IS USM
    ?

  35. molon_labe
    molon_labe 24 lutego 2025, 07:17

    PDamian
    ..ale o co pytasz?
    Używam

    Sigma 40mm f/1.4 DG HSM Art

    jest Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN Art / wolę Panasonic 50mm 1:1.4 Lumix S Pro
    jest Sigma A 85 mm f/1.4 DG DN Art
    używam
    Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art

    Pod względem kultury optycznej to są High End' owe obiektywy,
    Wszystkie są korygowane optycznie i wybrałbym je ponownie w kontrze do obiektywów korygowanych programowo, na co zdecydował się Canon.

    Mógłbym zapytać..
    są jakieś odpowiedniki:
    Sigma 28-45mm F1.8 DG DN Art
    lub..
    Sigma SIGMA 15 mm F1.4 DG DN DIAGONAL FISHEYE I Art?





  36. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 24 lutego 2025, 07:38

    Jakby kogoś interesował nowa Sigma BF, to wlasnie na oficjalnym kanale sigmy na YT, pojawil sie taki filmik, chyba nie bez powodu :- ) link

  37. leszek3
    leszek3 24 lutego 2025, 07:39

    Będzie Sigma 300-600/4 ?

  38. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 24 lutego 2025, 07:53

    Bedzie, za jedyne $6000 tutaj filmik (pod koniec widac nowe obiektywy) link

  39. Bahrd
    Bahrd 24 lutego 2025, 08:04

    Kojotek: "Panas spartolił marketing oraz zaistnienie w świadomości rynku, że Panas to nie tylko wideo, a Lumixami też można robić zdjęcia"

    A "świadomy użytkownik" sam sobie tego nie wykmini? ;)

  40. Szabla
    Szabla 24 lutego 2025, 08:06

    @RobinsonR66
    To ze względu na udziały Sony, Tamron produkuje obiektywy do Nikona?
    Zastanów się chwilę.

  41. kojotek85
    kojotek85 24 lutego 2025, 08:16

    @PDamian

    Panasonic ma odpowiedniki
    Canon RF 35mm f/1.4 L VCM - Sigma Art 35mm F/1.4 DG DN oraz f/1.2 DG DN
    Canon RF 50mm f/1.2 L USM - Sigma Art 50mm F/1.4 DG DN oraz f/1.2 DG DN, Lumix S 50mm f/1.4 Pro, który ma opinie najbardziej charakternej 50-tki na rynku
    Canon RF 85mm f/1.2 L USM [DS] - Sigma Art 85mm F/1.4 DG DN
    Canon RF 135mm f/1.8 L IS USM - Sigma Art 135mm DG HSM
    Panas nie ma w systemie odpowiednika 28-70 f/2.0L USM ale jest Sigma Art 28-45 f/1.8, której w Canonie nie ma.

    Napiszesz, że Sigma to nie Panas, tak, inna nazwa, ale w L-mount Sigmy, Panasy, Leica, Samyangi czy co tam jeszcze wejdzie są traktowane 1:1, bez obniżania osiągów AF czy IS.

  42. Negatyw
    Negatyw 24 lutego 2025, 08:20

    @Bahrd:
    "A "świadomy użytkownik" sam sobie tego nie wykmini? ;)"

    Jak skorzysta ze sztucznej inteligencji to powinien wykminić. Na pytanie:
    Czy Lumixami też można robić zdjęcia?
    Taka odpowiedź:
    "Tak, Lumix to seria aparatów cyfrowych produkowanych przez firmę Panasonic. Aparaty Lumix są znane z wysokiej jakości zdjęć i szerokiej gamy funkcji, takich jak optyczna stabilizacja obrazu, zaawansowane tryby automatyczne i ręczne, a także możliwość nagrywania wideo w wysokiej rozdzielczości. Jeśli masz konkretny model na myśli, mogę dostarczyć więcej informacji na jego temat!"

  43. Hubert Multana
    Hubert Multana 24 lutego 2025, 08:33

    „ Fakty są bezlitosne - mimo super specyfikacji na papierze i mimo obniżek cen taki S5 II dalej nie pnie się w rankingach popularności i coś za tym stoi.”

    Przede wszystkim fatalne podejście do marketingu. U nas w kraju nie mają w ogóle kogokolwiek odpowiedzialnego za to. Bez reklamy i zaangażowania nie ma sprzedazy.

  44. lord13
    lord13 24 lutego 2025, 08:35

    @kojotek85
    "który ma opinie najbardziej charakternej 50-tki na rynku"

    Co znaczy charakternej?

    "ale w L-mount Sigmy, Panasy, Leica, Samyangi czy co tam jeszcze wejdzie są traktowane 1:1, bez obniżania osiągów AF czy IS."

    To akurat nie jest do końca prawda. W otwartych systemach wspólna jest tylko podstawowa specyfikacja i bywa tak, że niektóre ficzery działają tylko w kombinacji puszka-obiektyw tego samego producenta, tak chociażby było z DfD Panasonika. Nie jest też prawdą że w innych systemach osiągi szkieł od producentów niezależnych są jakoś sztucznie zaniżane.

  45. kojotek85
    kojotek85 24 lutego 2025, 08:40

    @Bahrd
    Niestety, przeświadczenie że Lumixy to tylko wideo jest bardzo duże i to nawet wśród użytkowników. Padają pytania czy S5II da radę i jak daję radę ogarnąć. Bywa że w ogóle ktoś robiący zdjęcia Lumixem wywołuje szok i niedowierzanie wśród użytkowników C, S, N.

  46. phil001
    phil001 24 lutego 2025, 08:48

    To prawda, że Panasonic jest częściej używany do wideo niż do zdjęć. Osobiście posiadam Canon R6 oraz Panasonic S5 II. Wykonuję tylko zdjęcia i to są bardzo zbliżone do siebie puszki. Panasonic jest lepiej wykonany i jedyne co mogę mu zarzucić to dość długie uruchamianie się (w Canonie to jest sekunda od przekręcenia włącznika, a w S5II po dłuższym odstawieniu dochodzi do 3,5 sekundy). Co ciekawe jak wyłączy się S5 II i za chwilę ponownie włączy to potrafi się uruchomić bardzo szybko czyli ewidentnie coś do poprawy w sofcie.

  47. Szabla
    Szabla 24 lutego 2025, 08:54
  48. Bahrd
    Bahrd 24 lutego 2025, 09:00

    Kojotek, to po co - w takim razie - niezależne portale, takie jak choćby ten tutaj naszych Gospodarzy, harują jak woły?

    "Bywa że w ogóle ktoś robiący zdjęcia Lumixem wywołuje szok i niedowierzanie wśród użytkowników C" - ja myślę, że to bardziej serdecznie pobłażliwy uśmiech, bo kto jak kto, ale świadomy użytkownik Canona świetnie wie, że "there’s more than one way to skin a cat†"... :D
    Nawet - jak pokazał Negatyw - AI wie takie rzeczy.


    † Albo w mniej drastycznej, za to bardziej klasycznej, formie: "Mīlle viae dūcunt hominēs per saecula Rōmam".

  49. kojotek85
    kojotek85 24 lutego 2025, 09:05

    @phil001
    najnowsza aktualizacja S5II sporo poprawiła w temacie szybkości włączenia.

  50. molon_labe
    molon_labe 24 lutego 2025, 09:28

    Sigma ..ależ pomysły i realizacja....rewelacja.

    Kiedy mainstream podąża w stronę "retro" ...sigma w stronę "ultra future".
    No tym aparatem Sigma BF ...skradła show.

    Nie sposób nie zauważyć, że wreszcie zadziała synergia Sigmy i Panasonc'a.
    Aparat S1RII i obiektyw 300-600 /f4....aż mi się zachciało zainteresować fotografią sportową.

  51. phil001
    phil001 24 lutego 2025, 09:44

    @kojotek85
    no właśnie nie poprawiła. Nadal pierwsze uruchomienie po dłuższym czasie S5 II trwa długo...

  52. lord13
    lord13 24 lutego 2025, 10:40

    @molon_labe
    "Kiedy mainstream podąża w stronę "retro""

    Tak? Wskażesz takowe u Canona czy Sony?

    "Nie sposób nie zauważyć, że wreszcie zadziała synergia Sigmy i Panasonc'a."

    To jest jakaś synergia Sigmy i Panasonika?

  53. Bahrd
    Bahrd 24 lutego 2025, 10:44

    Molon: "No tym aparatem Sigma BF ...skradła show."

    Kibicuję, ale... Zeiss ZX 1 też miał zadatki (i też tylko wbudowaną pamięć).

  54. molon_labe
    molon_labe 24 lutego 2025, 11:07

    Bahrd
    A tak...
    Zeiss ZX1..piękny aparat..wyprzedził swoje czasy no i źle trafił, w samą degrengoladę biznesu fotograficznego i z ceną...budzącą zdziwienie nawet...rosyjskiej klasy średniej...a pamiętam jak na drzwiach salonu Rolexa była kartka "Gawarim pa ruski" . W tym projekcie chyba nic nie poszło tak jak oczekiwano.

  55. kojotek85
    kojotek85 24 lutego 2025, 11:25

    @lord13
    ""Kiedy mainstream podąża w stronę "retro""

    Tak? Wskażesz takowe u Canona czy Sony?" - (prawie) całe Fujifilm, Nikon Zfc. Zf, Olympusy, nowy OM-3. Są plotki, że Canon ma w planach wypuścić korpus w stylistyce Canona AE-1, ale na razie plotki, bo wypadało by też odpowiednio wyglądające obiektywy

    "To jest jakaś synergia Sigmy i Panasonika?" tak, to synergia Sigmy, Panasonic i Leica zwana L-mount Alliance. Naprawiono błędy z micro4/3 z brakiem pełnej kompatybilności. Wszystkie obiektywy są natywne. Z poziomu aparatu Panasonic zaktualizujesz obiektyw Sigmy czy Leica tak samo jak natywne Panasa i na odwrót.

  56. molon_labe
    molon_labe 24 lutego 2025, 11:46

    kojotek85

    te pytania ...nie oczekiwały odpowiedzi bo i tak te odpowiedzi trafiłyby w kolegę "lord13"..... jak w próżnię.

    Bo to taki mały stalking kolegi, który sądzi, że zadając pytania do moich wpisów....wskazuje na swój wielki intelekt.

  57. lord13
    lord13 24 lutego 2025, 11:52

    @kojotek85
    "(prawie) całe Fujifilm, Nikon Zfc. Zf, Olympusy, nowy OM-3."

    Czyli łącznie ze 2% rynku? To jest mainstream?

    " Wszystkie obiektywy są natywne. Z poziomu aparatu Panasonic zaktualizujesz obiektyw Sigmy czy Leica tak samo jak natywne Panasa i na odwrót."

    Czyli mówisz, że jak do S1 czy S5 podepnę jakąś Sigmę, to DfD będzie działać?

  58. lord13
    lord13 24 lutego 2025, 11:55

    @molon_labe
    "Bo to taki mały stalking kolegi, który sądzi, że zadając pytania do moich wpisów....wskazuje na swój wielki intelekt."

    Naprawdę nie trzeba się wiele wysilać, żeby prostymi pytaniami obnażyć miałkość twoich argumentów.

  59. molon_labe
    molon_labe 24 lutego 2025, 12:08

    lord13
    😂

    Nie będę już reagował na twoje zaczepki i dostosuję się do starej prawdy że lepiej jest milczeć i być uznanym za głupca, niż jak w twoim przypadku, coś powiedzieć i rozwiać wszelkie wątpliwości.

  60. lord13
    lord13 24 lutego 2025, 12:36

    @molon_labe
    Z braku merytorycznych argumentów tylko wyświechtane ogólniki ci zostają i to w dodatku źle adresowane. Ale masz rację z tym milczeniem, nic sensownego nie masz do napisania.

  61. PDamian
    PDamian 24 lutego 2025, 20:23


    Co ty pierd... @molon_labe ❓

    Mowa była o "portretówkach Lumixa" ❗

    Panasonic poczuwa się do zbierania pochwał za produkty Sigma ❓
    -Na jakiej podstawie ❓

  62. PDamian
    PDamian 24 lutego 2025, 20:33



    Oj kojoteku85,

    dlaczego jest tak słabo, żeby do "portretówek Lumixa"
    przypisywać produkty Sigma ❓


  63. RobinsonR66
    RobinsonR66 24 lutego 2025, 21:32

    @Szabla - a ty wiesz czym jest rywalizacja CocaColi z Pepsi?

  64. JarekB
    JarekB 24 lutego 2025, 22:42

    'Panasonic poczuwa się do zbierania pochwał za produkty Sigma ❓Na jakiej podstawie '

    L Alliance, magiczne słowo. To zupełnie podobnie jak z m4/3, gdzie firmy (częściowo) uzupełniają (a częściowo dublują) własne oferty. To trochę podobnie jak w przypadku Nikona, który zbiera pochwały za wykorzystanie obiektywu Tamrona link lub oprogramowanie matrycy Sony w swoich korpusach.

  65. lord13
    lord13 25 lutego 2025, 07:13

    @RobinsonR66
    " ty wiesz czym jest rywalizacja CocaColi z Pepsi?"

    Nijak to się ma do rzekomego blokowania przez Sony Tamrona do wejścia w L.

  66. Negatyw
    Negatyw 25 lutego 2025, 07:59

    @JarekB:
    "To trochę podobnie jak w przypadku Nikona, który zbiera pochwały za wykorzystanie obiektywu Tamrona"

    A ja zbieram pochwały za wykorzystanie Pentaksa. Niewielu już takich zostało.

  67. Szabla
    Szabla 25 lutego 2025, 13:38

    @RobinsonR66
    To żadna rywalizacja, bo Pepsi w ogóle nie nadaje się do picia.

  68. baron13
    baron13 25 lutego 2025, 18:30

    Propozycje nowej szklarni Canona brzmią zachęcająco. Niestety, jak poznamy ceny, napiszę "Cwanon".

  69. Negatyw
    Negatyw 25 lutego 2025, 18:52

    @baron13:
    "Propozycje nowej szklarni Canona brzmią zachęcająco. Niestety, jak poznamy ceny, napiszę "Cwanon"."

    Czyli tak jak zawsze pisze @JdG bez względu na ceny.

  70. baron13
    baron13 25 lutego 2025, 19:45

    Mi jednak chodzi o ceny...

  71. Bahrd
    Bahrd 25 lutego 2025, 19:53

    Baronie, jeśli ceny będą zbyt wysokie, a Ty jednak się skusisz, to nie Canon jest cwaniak, tylko Ty... (jakby to powiedzieć ;), no... o! ufny jakiś jesteś!



    Szabla: "Pepsi w ogóle nie nadaje się do picia."

    Szabla - wiele można wybaczyć, ale są pewne granice! ;)

    PS
    W dawnych czasach, kiedy oba napoje były słodzone cukrem (a nie jakimiś współczesnymi syropami czy innymi wynalazkami z fabryki chemii gospodarczej), upieraliśmy z kolegą, że je rozróżniamy - więc trzeci kolega, zdecydowanie najbystrzejszy, poddał nas standardowej ślepej próbie: postawił cztery szklanki, my zawiązaliśmy oczy, a on nalał i poprosił, żebyśmy spróbowali i orzekli która jest która.

    I tak trzy razy.

    Zdjęliśmy opaski, patrzymy, a gość wije się i płacze ze śmiechu: za każdym razem do wszystkich szklanek wlewał pół-na-pół... :D

  72. Negatyw
    Negatyw 25 lutego 2025, 23:14

    @Bahrd, Pepsi w ogóle nie nadaje się do picia nie ze względu na smak, tylko dlatego, że zawiera CO2.

  73. Szabla
    Szabla 26 lutego 2025, 11:05

    Odgazowanie niczego nie zmienia.

  74. Bahrd
    Bahrd 26 lutego 2025, 12:28

    W pewnym sensie się zgadzam: Dom Pérignon pachnie i smakuje tak samo marnie, czy to z bąbelkami, czy bez. :D


    Ale moment - jak się ma nowy aparat Sigmy do tego w plotkach powyżej?

  75. Negatyw
    Negatyw 26 lutego 2025, 16:45

    Pepsi zawiera kwas węglowy H2CO3.

  76. BlindClick
    BlindClick 26 lutego 2025, 22:13

    No, Panowie, tak to nie będzie.
    Prosze nie obrażać Pepsi.

    Dziś zakupiłem 2x2L i właśnie namówiliście mnie na otwarcie pierwszej butelki.
    Może PoloKokta jest lepsza, niestety nie piłem oryginalnej, bo Cola to muszę użyć wulgaryzmu: śmieć.

    ;)

  77. JarekB
    JarekB 27 lutego 2025, 22:36

    W tym kontekście produktem łączącym wszystkie strony może być bratnia Kofola (aka Kofolka), czyli niepowtarzalny napój czesko-słowacki.

  78. baron13
    baron13 28 lutego 2025, 15:15

    Znam i oryginalną peerelowską polocoktę i Kofolę, ale współczesną. Natomiast o kupowaniu szklarni Cwanona, to zdecydowanie wolę Sigmę. Jest pewna wada: z niezrozumiałych powodów Sigma potrafi się pogryźć ze stabilizacją. Tym niemniej stosunek jakość/cena jest zdecydowanie lepsza. Dodam jeszcze o kolekcjonowaniu nadmiary sprzętu foto. To dziś niepopularny pogląd, ale doświadczenia moje są takie, że lepiej mieć i to na półce. Dlatego jestem za możliwie najjaśniejszymi obiektywami, ale doświadczenie takie, że link
    takie się przydaje. Bo lżejsze bo mniejsze, bo mniej ryzykuję zabierając. Natomiast niedobrze, że chyba Canon coś zrobił, że niezależni producenci nie wypuszczają szkieł. Domyślam się tylko, że to protokół komunikacji z obiektywem. Skutek taki, że zostaje skąpa i droga szklarnia Cwanona. Niedobrze.

  79. Negatyw
    Negatyw 1 marca 2025, 11:53

    @baron13:
    "Natomiast niedobrze, że chyba Canon coś zrobił, że niezależni producenci nie wypuszczają szkieł. Domyślam się tylko, że to protokół komunikacji z obiektywem."

    Raczej chodzi o kwestie prawne, bo jeżeli Sigma produkuje obiektywy do aparatów Canona z matrycą APS-C (bo ma na to zgodę Canona), to teoretycznie mogłaby FF bo protokół komunikacji jest ten sam.

  80. baron13
    baron13 1 marca 2025, 23:13

    To też może być. Jedno nie wyklucza drugiego. Domyślam się, że tzw starzy producenci (starsi od Samyanga) nie mają ochoty na łamanie prawa. Powodów wiele. Młodsi zwłaszcza z Chin mogą być nieosiągalni dla zachodniego prawa. Tak, czy owak zauważam, że Cwanon stara się doprowadzić do sytuacji Apple'a, gdzie wszystkie akcesoria są pod kontrolą firmy. To mi całkiem nie pasuje. Tymczasem, czy pisałem, że RawTherapee już chyba nieźle (dobrze?) obsługuje pliki CR3. Tak, ale trochę to trwało. A ja nie bez przyczyny nie zachwycam się DPP. Nie wiem, jak to jest teraz ale było średnio. Jak chcesz produkować wszystko, przynajmniej coś robisz gorzej niż inni.

  81. Negatyw
    Negatyw 2 marca 2025, 07:07

    Nie ma podziału młodsi - starsi. Firmy chińskie nie przestrzegają prawa. I nie jest to prawo zachodnie tylko międzynarodowe.

  82. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2025, 11:08

    Baron: " Powodów wiele. Młodsi zwłaszcza z Chin mogą być nieosiągalni dla zachodniego prawa."
    Ale są osiągalni dla zachodnich konsumentów. którym w krótkiej perspektywie "opłaca się" kupować tańszy sprzęt. W dłuższej zapewne nie, ale nie widzę sposobu, żeby ich przekonać.

  83. Negatyw
    Negatyw 2 marca 2025, 17:34

    @baron13 jest w takim wieku, że dłuższa perspektywa go nie interesuje.

  84. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2025, 20:04

    No cóż - na oko wydaje się być w przedziale wiekowym aktualnych przywódców trzech mocarstw...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.