Po prawie sześciu latach od premiery ostatniego lustrzankowego Otusa, Zeiss oficjalnie prezentuje dwa manualne, pełnoklatkowe, stałoogniskowe obiektywy Otus ML o parametrach 1.4/50 i 1.4/85. Będą dostępne z mocowaniami Canon RF, Nikon Z i Sony FE.
Otus ML 50 mm f/1.4
Specyfikacja techniczna
- Ogniskowa: 50 mm
- Światło: f,1.4
- Konstrukcja optyczna: 14 elementów w 11 grupach (2 elementy asferyczne i 4 o niskiej dyspersji)
- Kąt widzenia: 47°
- Liczba listków przysłony: 10
- Skala odwzorowania: 1:7.3
- Minimalna przysłona: f/16
- Minimalna odległość ogniskowania: 50 cm
- Rozmiar filtra: 67 mm
- Wymiary (długość x średnica): 100 mm × 77.4 mm (Sony FE)
- Waga: 677 gramów (Sony FE)
- Cena: 2499 EUR
Otus ML 85 mm f/1.4
Specyfikacja techniczna
- Ogniskowa: 85 mm
- Światło: f,1.4
- Konstrukcja optyczna: 15 elementów w 11 grupach (2 elementy asferyczne i 5 o niskiej dyspersji)
- Kąt widzenia: 30°
- Liczba listków przysłony: 10
- Skala odwzorowania: 1:8.1
- Minimalna przysłona: f/16
- Minimalna odległość ogniskowania: 80 cm
- Rozmiar filtra: 77 mm
- Wymiary (długość x średnica): 113 mm × 88 mm (Sony FE)
- Waga: 1033 gramów (Sony FE)
- Cena: 2799 EUR
Obydwa obiektywy mają ponadto opcję przełączenia pierścienia przysłony w tryb płynny. Nie odbywa się to jednak jak w kilku znanych obiektywach, czyli przełącznikiem zlokalizowanym obok pierścienia. Obiektyw należy odpiąć od aparatu i specjalnym "kluczem" przestawić odpowiednią pozycję przełącznika na bagnecie.
Jestem ciekaw jak wypadnie 85 na tle 85/1.2 Canona.
deel77
Moim zdaniem - na f1.4 - podobnie.
I w ogóle musiałbym się długo zastanowić, żeby zrozumieć kogoś, kto mając 11k na obiektyw, z tej dwójki wybierze Otusa.
Główne co mi przychodzi do głowy, to aspekt estetyczny i melancholijny ;)
Czy te obiektywy maja silnik AF? Na RF także?
@phil001
Nie mają.
Trzeba na to poczekać kolejne 6 lat. ;)
No to zabrakło tej istotniej informacji. Styki są czyli pewnie przesylają dane exif o wybranej przesłonie. W tych cenach to lepiej iść w systemowe f1.2
@deel77
"Jestem ciekaw jak wypadnie 85 na tle 85/1.2 Canona."
No z testów na Optycznych się tego nie dowiesz:p
@lord13
:) no nie
ale mnie ciekawi o ile lepszy optycznie musi być Zeiss, aby wybierać go zamiast Canona który ma AF i 1.2. Oczywiście przy założeniu, że cena będzie podobna. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku Sony, bo ich 85 jest 1.4, lżejsza, ma AF i jest zdecydowanie tańsza.
Jednak są duzo mniejsze, krótsze po ok 20mm i 250gr lżejsze.
Do tego bliżej matrycy. Fajnie Zeiss zrobił.
phil001 - zabrakło? Słowo "manualne" pojawia się w zajawce.
@deel77
"ale mnie ciekawi o ile lepszy optycznie musi być Zeiss, aby wybierać go zamiast Canona który ma AF i 1.2"
Generalnie z pewnością nie będzie żadnego szoku jakościowego, jak to miało miejsce w przypadku pierwszych Otusów pod lustrzanki, gdzie systemowe standardy to były proste podwójne gaussy, a 85-ki w okolicach pełnego otworu też nie grzeszyły jakością. Nie wiem do końca jak to będzie w Canonie, ale w Sony będzie ciężko, bo taki 50/1.4 GM tak wyśrubował poziom, że naprawdę trudno o zauważalnie lepsze osiągi, a Sony jest przy tym mniejsze, lżejsze i o ponad 1000 euro tańsze.
link 🙃
Przednia wklęsła soczewka w pięćdziesiątce? Musi dziwnie wyglądać, ale za to łatwiej się czyści!
2499 i 2799 dolarów za nieprzesadnie jasne obiektywy manualne :-D
I tak taniej niż Leica.. Poza tym, kto bogatemu zabroni? 😁
W Canon i Nikon mass jeszcze wspomaganie manualnego ostrzenia przez potwierzwne ustawienia ostrości, a w Sony? Ostrzysz "na oko" przy pomocy jakiegoś focus peakingu i inne czary-mary. Ja osobiście nie ogarniam, że ktoś w dyrekcji Cosiny przyklepał projekt obu obiektywów w takim stanie jak obecnie.
@Bahrd
Sony 50/1.2 GM czy 55/1.8 też mają wklęsłe ;)
Moim zdaniem, te obiektywy ...to taki odpowiednik fraka w męskiej garderobie.
Jedni nigdy nie będą mieli ani okazji, ani potrzeby żeby go założyć, ..inni maja po kilka w szafach.
A jak wiadomo frak to kwintesencja elegancji i idę o zakład, że taki będzie właśnie obraz z tych obiektywów.
Jakości obiektywu nie mierzy się ostrością, ani implementacją AF...to są ..proletariackie atrybuty, żeby nie powiedzieć...roboli.
Ma AF czy nie ma? Przecież manuale Zeissa są ekonomiczną alternatywą obiektywów filmowych a nie bawienie się ślubne cykanie.
Ma AF czy nie ma? Przecież manuale Zeissa są ekonomiczną alternatywą obiektywów filmowych a nie bawienie się w ślubne cykanie.
Przecież jak byk stoi, że to obiektywy manualne :)
@TRI-X
" Przecież manuale Zeissa są ekonomiczną alternatywą obiektywów filmowych a nie bawienie się ślubne cykanie."
To nie są obiektywy kinematograficzne i nikt do takich celów nie będzie ich używać, a w bardziej amatorskich czy niskobudzetowych produkcjach systemówki albo szkła określane jako filmowe (to nie to samo co kategoria "cine") też się sprawdzają.
@molon_labe
"to są ..proletariackie atrybuty, żeby nie powiedzieć...roboli."
No to te lata proletariackich, żeby nie powiedzieć robolskich, testów Redakcji psu w dupę
"i idę o zakład, że taki będzie właśnie obraz z tych obiektywów."
To o ile ten zakład? Że test będzie ślepy, to chyba nie muszę dodawać?
Ach, te legendy.
Zeiss narobił zamieszania... prezentując obiektyw zupełnie nie wzbudzający specjalnie żadnych emocji :D
Taka tam... burza w szklance coli! ;)
Ale za to dowiedzieliśmy się, że nadal (według niektórych) obiektyw zdobi fotografa jak (nie przymierzając) szata człowieka! :D
Cichy - dzięki! I jak - faktycznie łatwiej się je czyści?
@Bahrd
Tak, 50 GM 1.2 się super czyści.