Obiektywy anamorficzne z autofokusem Sirui - krótkie wrażenia i zdjęcia przykładowe
Podczas rozpoczętych dziś targów CP+ 2025 udało nam się bliżej zapoznać z jednymi z pierwszych na świecie obiektywów anamorficznych z autofokusem opracowanych przez Sirui.
Oczywiście instrumenty tego typu przeznaczone są w pierwszej kolejności do filmowania, ale ze względu na obecność autofokusa, czy też możliwość przestawienia trybu pracy pierścienia przysłony na skokowy można je też potraktować tak samo, jak każdy inny obiektyw fotograficzny. I to właśnie przy okazji targów CP+ postanowiliśmy zrobić.
Z zewnątrz obie konstrukcje Sirui wyglądają zdecydowanie filmowo ze względu na zębatki na pierścieniach zwyczajowo rozmieszczone w identycznej odległości od bagnetu. Typowe dla obiektywów filmowych są też całkiem solidne (mimo dość niewielkiej wagi) metalowe obudowy obu instrumentów. Generalnie jakość wykonania obu autofokusujących anamorfików stoi na przyzwoitym poziomie.
![]() |
Przy okazji warto osobom niefilmującym wyjaśnić, jak to właściwie działa. Otóż w przypadku obiektywu anamorficznego ogniskowa odnosi się do pola widzenia w pionie. W poziomie obraz jest ściśnięty o czynnik typowy dla danego modelu, w tym przypadku 1.33x. Zatem w poziomie oba obiektywy mają pole widzenia takie, jak instrumenty o ogniskowych 15 i 30 mm.
Nominalnie w nazwach obiektywów widnieje określenie S35 sugerujące, że są to instrumenty niepełnoklatkowe. Jeśli jednak bardziej się wczytać w specyfikacje, to okaże się, że deklarowane przez producenta koło obrazowe jest nieco większe, niż to odpowiadające fotograficznemu APS-C. Jeśli zatem posiadamy kamerę czy aparat, który jest w stanie filmować z cropem typu 1.1x czy 1.2x (choćby z powodu stabilizacji cyfrowej), to obu Sirui możemy de facto używać na korpusach pełnoklatkowych.
By to zademonstrować, sfotografowaliśmy ten sam kadr w trybie APS-C i pełnoklatkowym. Oto, jak rzeczone pola widzenia prezentują się w praktyce odpowiednio dla modelu Sirui 20 mm T1.8 1.33x S35 AF Anamorphic i Sirui 40 mm T1.8 1.33x S35 AF Anamorphic:
![]() |
![]() |
O ile w przypadku 20-ki zaciemnienie jest bardzo widoczne, o tyle 40-ki można w zasadzie używać na sensorach pełnoklatkowych bez dodatkowego przycinania. Choć trzeba w takiej sytuacji liczyć się z możliwym spadkiem jakości obrazu na brzegu kadru.
Obiektywów anamorficznych nie używa się jednak po to, żeby bić rekordy rozdzielczości i liczyć MTF-y. Starsze konstrukcje tego typu nie są ostre nawet w rogach matryc, które nominalnie kryją (a niektóre i w centrum kadru nie wypadają oszałamiająco). Mają one swój specyficzny charakter obrazu, który jednym może przypaść do gustu, a innym nie. A czy znajdzie się dla nich zastosowanie w fotografii? Teraz, gdy mają autofokus i są dostępne w absolutnie znośnych cenach, zależy to chyba bardziej od kreatywności użytkownika niż od samego sprzętu.
![]() |
Zamieszczone poniżej zdjęcia przykładowe zostały wykonane aparatem Sony A7 IV w trybie APS-C, tradycyjnie z minimanym wyostrzaniem. Obrazu nie rozciągaliśmy, więc może się wydawać nieco „odchudzony”.
Sirui 20 mm T1.8 1.33x S35 AF Anamorphic
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/4, exp. 1/125 s, ISO 500 Plik: JPG, 4608×3072, 9 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/5.6, exp. 1/125 s, ISO 4000 Plik: JPG, 4608×3072, 9.9 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/2.8, exp. 1/125 s, ISO 640 Plik: JPG, 4608×3072, 9.4 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/1.8, exp. 1/100 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 7.9 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/2, exp. 1/100 s, ISO 160 Plik: JPG, 4608×3072, 8.1 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/2.8, exp. 1/100 s, ISO 250 Plik: JPG, 4608×3072, 8.4 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 250 Plik: JPG, 4608×3072, 8.5 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 400 Plik: JPG, 4608×3072, 8.5 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/8, exp. 1/50 s, ISO 800 Plik: JPG, 4608×3072, 9.2 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/2.5, exp. 1/50 s, ISO 200 Plik: JPG, 4608×3072, 8.3 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 20mm F1.8 E
Parametry: 20.0 mm f/1.8, exp. 1/125 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8.1 MB |
|
Sirui 40 mm T1.8 1.33x S35 AF Anamorphic
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/125 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/2, exp. 1/125 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/2.8, exp. 1/125 s, ISO 250 Plik: JPG, 4608×3072, 8.3 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 320 Plik: JPG, 4608×3072, 8.7 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/5.6, exp. 1/80 s, ISO 640 Plik: JPG, 4608×3072, 8.9 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/8, exp. 1/50 s, ISO 800 Plik: JPG, 4608×3072, 9.3 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/50 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 7.5 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/200 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/200 s, ISO 200 Plik: JPG, 4608×3072, 6.8 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/80 s, ISO 200 Plik: JPG, 4608×3072, 7.2 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/640 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8.2 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/2.8, exp. 1/320 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8.6 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/4, exp. 1/125 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8.5 MB |
Aparat: ILCE-7M4, SIRUI 40mm F1.8 E
Parametry: 40.0 mm f/1.8, exp. 1/125 s, ISO 125 Plik: JPG, 4608×3072, 8.1 MB |
|
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Zmiana focusa w tych obiektywach często powoduje zmianę stopnia scalenia obrazu. Z doświadczenia wiem, ze te anamorofiki Sirui niestety nie trzymają nominalnego 1,33x czy 1,6x w całym zakresie ostrości. Fotografie nic nie mówią, tu kwestia do sprawdzenia jest to jak zachowuje się obrazek przy przefocusowaniu.
Mam też jakiś kawałek filmu nagrany, ale to już po powrocie będę oglądać.
O to jestem ciekaw. Ciagle się bije z myślami czy kupować Lidar ;)
Cały czas obiektywy anamorficzne z AF są pewną zagadką.
A to co pisze kol. Hubert Multana robi je jeszcze bardziej interesujące.
No to zobaczymy.
Dzięki Redaktorze, za spełnienie obietnicy i podjęcie tematu, choć wyobrażam sobie, jak nie jest łatwo skupić się na tak niszowych tematach.
Dopisuję się do listy osób zainteresowanych obiektywami anamorficznymi z AF w ich kontekście fotograficznymi.