Panasonic Lumix S1R II - krótkie wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejną nowością dostępną dla odwiedzających tegoroczną edycję targów CP+ był pełnoklatkowy bezlusterkowiec Panasonic Lumix S1R II.
Gdy w lutym 2019 roku Panasonic dołączył do mocowania L-Mount i prezentował swoje pierwsze pełnoklatkowe bezlusterkowce, światło dzienne ujrzały dwa modele – wyposażony w 24-megapikselowy sensor model S1 oraz wysokorozdzielczy, oferujący 47.3 megapiksela Lumix S1R. Następcy pierwszego z nich nie doczekaliśmy się do dziś. Natomiast Panasonic S1R II został niedawno zaprezentowany i był dostępny na odbywających się w Jokohamie targach CP+.
![]() |
Z zewnątrz najnowszy Lumix wygląda bardzo podobnie jak inne niedawno zaprezentowane korpusy tego producenta, jak choćby S5 II czy G9 II. Czarna obudowa z czerwonymi akcentami jest, podobnie jak w przypadku wyżej wymienionych, solidnie wykonana i uszczelniona, a do jakości użytych do wykończenia materiałów trudno mieć zastrzeżenia.
Bez większych zmian pozostała także typowa dla wspomnianych korpusów ergonomia i rozkład przycisków, które powinny się sprawdzić i przy fotografii, i przy filmowaniu. Choć jedną zmianę na plus musimy tu odnotować – jest nią osobny przełącznik między trybami: fotograficznym, filmowym oraz filmowym w zwolnionym i przyspieszonym tempie. Przeniesienie trybu filmowego z głównego koła nastaw na osobny przełącznik pozwala korzystać z rzeczonego koła także podczas filmowania i jest zmianą, którą niezmiennie chwalimy.
![]() |
![]() |
Co ciekawe, Lumix S1R II zmalał w porównaniu do swojego poprzednika, co jest dość nietypową tendencją – aparaty raczej rosną z generacji na generację. Odchudzenie S1R II związane było w dużej mierze z użyciem mniejszego niż u poprzednika akumulatora DMW-BLK22, czyli tego samego co we wspomnianych już G9 II i S5 II. Mimo tego, deklarowana wydajność drugiej generacji S1R praktycznie nie spadła, więc nowy Lumix po prostu jest bardziej energooszczędny. I to pomimo posiadania analogicznego jak w S5 II aktywnego chłodzenia.
![]() |
Zaktualizowano zarówno listę złącz nowego aparatu, jak i zestaw gniazd kart pamięci. Zamiast USB 3.1 mamy teraz USB 3.2 Gen 2. S1R II stracił natomiast gniazdo synchronizacji lamp błyskowych. Z kolei slot na karty XQD zamieniono na identyczne z zewnątrz CFexpress typu B. Drugi slot niezmiennie obsługuje karty SD/SDHC/SDXC UHS-II.
![]() |
![]() |
Ostatnią mocno widoczną z zewnątrz zmianą jest mechanizm rozkładania ekranu, który teraz pozwala go zarówno odchylać, jak i rozkładać, co powinno usatysfakcjonować i pogodzić miłośników obu tych rozwiązań.
![]() |
![]() |
Jedna z ciekawszych zmian zaszła też wewnątrz. Lumix S1R II to chyba jedyny przypadek korpusu z rodziny tych wysokorozdzielczych, w którym w drugiej generacji rzeczoną rozdzielczość obniżono względem poprzednika. Nie jest to wielki spadek, bo z 47.3 na 44.3 megapiksela (odpowiada to maksymalnym rozdzielczościom 8368 × 5584 i 8144 × 5424), ale jednak.
Mimo braku architektury warstwowej nowy sensor jest szybszy niż u poprzednika i pozwala między innymi na wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością do 40 kl/s, czy też filmowanie w 8K. Obie te czynności mogą ze względu na architekturę sensora być jednak okupione mocno zauważalnym efektem niejednoczesnego odczytu matrycy („rolling shutter”). Na ocenę tego przyjdzie jednak czas przy okazji testu nowego Lumiksa. Testu, który, dodajmy, nieco zajmie w przypadku możliwości filmowych, bo lista trybów nagrywania w omawianym aparacie liczy sobie 12 stron i obejmuje całe multum trybów o różnych rozdzielczościach i proporcjach boków, od wspomnianego 8K aż do Full HD.
![]() |
Na koniec, ponownie pozwolę sobie na odrobinę osobistego komentarza. Z jednej strony Lumix S1R II zapowiada się naprawdę dobrze, a pobieżny rzut oka na zdjęcia przykładowe sugeruje, że będzie on oferować świetną jakość obrazu. A jednak nadmiernych kolejek do testowania go bynajmniej na targach nie było. Wydaje się, że prezentowanie aparatu będącego (ze względu na niewarstwową matrycę) konkurentem Canona R5 około 4.5 roku po premierze tego ostatniego to po prostu trochę za mało i za późno. Zwłaszcza gdy na rynku jest już R5 Mark II czy Nikon Z8.
Wielu internetowych komentatorów zastanawia się też, gdzie się podziewają wyposażeni w szybsze sensory następcy modeli S1 i S1H. Premiera S1R II pozwoliła mi wysnuć pewną hipotezę na ten temat.
Panasonic przez lata unikał fazowego autofokusa, mimo że w międzyczasie zaczęła go stosować absolutnie cała konkurencja i nikt nie miał wątpliwości, że to najbardziej przyszłościowe rozwiązanie. Mimo tego, szefostwo Panasonika uparcie trwało przy będącej ślepą uliczką technologii DFD (depth from defocus), rzekomo tłumacząc to oczekiwaniem, aż technika implementacji na matrycach fazowego autofokusa dojrzeje i przestanie mieć negatywny wpływ na jakość obrazu.
Może teraz po prostu robią to samo z sensorami typu stacked (warstwowymi)? To, że te ostatnie typowo mają nieco gorszy zakres tonalny od matryc niewarstwowych, nie jest żadną tajemnicą. Może więc szefostwo znowu czeka aż „technologia dojrzeje”? A w międzyczasie, Sony sprzedaje swoje „niedojrzałe” A9 III, a i Nikon Z6 III i przyciąga do siebie kolejnych użytkowników Lumiksów znudzonych wiecznym czekaniem. Część z nich zgarnia też pewnie całkiem niewarstwowy i całkiem szybki Canon EOS R6 Mark II.
Jeśli faktycznie tak jest, to może pora, by Panasonic przemyślał tę strategię?
Zdjęcia przykładowe
Zdjęcia przykładowe omawianym aparatem wykonaliśmy obiektywami Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 i Panasonic Lumix S 24-105 mm f/4 MACRO O.I.S. Nie są to może idealne instrumenty do demonstrowania możliwości wysokorozdzielczej matrycy, ale niestety były to jedyne dostępne z S1R II obiektywy. Ot, urok imprez targowych.
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 25.0 mm f/4, exp. 1/200 s, ISO 640 Plik: JPG, 8144×5424, 17.9 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 25.0 mm f/4, exp. 1/200 s, ISO 640 Plik: JPG, 8144×5424, 17.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/200 s, ISO 1250 Plik: JPG, 8144×5424, 17.7 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/200 s, ISO 400 Plik: JPG, 8144×5424, 17.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/400 s, ISO 800 Plik: JPG, 8144×5424, 17.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/800 s, ISO 1600 Plik: JPG, 8144×5424, 19.3 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/1600 s, ISO 3200 Plik: JPG, 8144×5424, 18.4 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/3200 s, ISO 6400 Plik: JPG, 8144×5424, 18.2 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/3200 s, ISO 6400 Plik: JPG, 8144×5424, 18.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/5000 s, ISO 12800 Plik: JPG, 8144×5424, 20.4 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/7.1, exp. 1/8000 s, ISO 25600 Plik: JPG, 8144×5424, 21.3 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 200 Plik: JPG, 8144×5424, 14.9 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/125 s, ISO 400 Plik: JPG, 8144×5424, 16.7 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/250 s, ISO 800 Plik: JPG, 8144×5424, 18.6 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/500 s, ISO 1600 Plik: JPG, 8144×5424, 19.9 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/1000 s, ISO 3200 Plik: JPG, 8144×5424, 20.3 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/2000 s, ISO 6400 Plik: JPG, 8144×5424, 20 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/4000 s, ISO 12800 Plik: JPG, 8144×5424, 21.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/4, exp. 1/8000 s, ISO 25600 Plik: JPG, 8144×5424, 22.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 16-35/F4
Parametry: 35.0 mm f/5.6, exp. 1/8000 s, ISO 51200 Plik: JPG, 8144×5424, 22.2 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/125 s, ISO 400 Plik: JPG, 8144×5424, 18.7 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/250 s, ISO 800 Plik: JPG, 8144×5424, 19.7 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/500 s, ISO 1600 Plik: JPG, 8144×5424, 20.9 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/1000 s, ISO 3200 Plik: JPG, 8144×5424, 20 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/2000 s, ISO 6400 Plik: JPG, 8144×5424, 19.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/4000 s, ISO 12800 Plik: JPG, 8144×5424, 20.6 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/8, exp. 1/8000 s, ISO 25600 Plik: JPG, 8144×5424, 21.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 105.0 mm f/4, exp. 1/125 s, ISO 200 Plik: JPG, 8144×5424, 15 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 105.0 mm f/4, exp. 1/250 s, ISO 400 Plik: JPG, 8144×5424, 16.2 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 105.0 mm f/4, exp. 1/500 s, ISO 800 Plik: JPG, 8144×5424, 17.8 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 105.0 mm f/4, exp. 1/1000 s, ISO 1600 Plik: JPG, 8144×5424, 19.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/5.6, exp. 1/320 s, ISO 800 Plik: JPG, 8144×5424, 17.4 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/5.6, exp. 1/640 s, ISO 1600 Plik: JPG, 8144×5424, 19.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/5.6, exp. 1/1300 s, ISO 3200 Plik: JPG, 8144×5424, 18.7 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/5.6, exp. 1/2500 s, ISO 6400 Plik: JPG, 8144×5424, 18.6 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/5.6, exp. 1/5000 s, ISO 12800 Plik: JPG, 8144×5424, 20.1 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/6.3, exp. 1/8000 s, ISO 25600 Plik: JPG, 8144×5424, 21.8 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 65.0 mm f/9, exp. 1/8000 s, ISO 51200 Plik: JPG, 8144×5424, 22.6 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 24.0 mm f/4, exp. 1/1600 s, ISO 3200 Plik: JPG, 8144×5424, 17.9 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 63.0 mm f/5.6, exp. 1/125 s, ISO 400 Plik: JPG, 8144×5424, 20.5 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 63.0 mm f/5.6, exp. 1/60 s, ISO 200 Plik: JPG, 8144×5424, 19.4 MB |
Aparat: DC-S1RM2, LUMIX S 24-105/F4
Parametry: 63.0 mm f/5.6, exp. 1/30 s, ISO 100 Plik: JPG, 8144×5424, 17.8 MB |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Mechanizm rozkładania ekranu, który (teraz) pozwala go zarówno odchylać, jak i rozkładać, co powinno usatysfakcjonować i pogodzić miłośników obu tych rozwiązań..był już zastosowany w Lumix S1H, premiera ...2019-08-27.
Moim zdaniem, konkurencja polega na zrobieniu tańszego apartu, który spełni , w inny sposób, jakieś rzeczywiste oczekiwanie użytkowników.
Zestawiając Lumix' a S1RII z R5II, Z8, moim zdaniem są eksploatowane marketingowo 2 sprawy:
- "pływanie obrazu" przy szybkim poziomym ruchu kamery.
- DR/IQ w fotografii
Obie wynikają z szybkości odczytu matrycy. Szybsze odczyty matryc ma
R5II i Z8 i tu efekt "jelly" jest mniejszy, ale DR też jest mniejszy o +/- 1EV.
Nakładając na to cenę, Panasonic S1RII jest na starcie tańszy i ma większe pole do jej obniżenia niż konkurencja.
Więc, moim zdaniem, pytanie tak naprawdę jest takie...ile jesteś skłony zapłacić za zaletę i wadę, której ...twój klient ....nie zauważy?.
@molon_labe
"R5II i Z8 i tu efekt "jelly" jest mniejszy, ale DR też jest mniejszy o +/- 1EV. "
Po pierwsze nie może być mniejszy o +/-, a po drugie jest mniejszy niż co? Z8 ma 9,7 EV dla najlepszej jakości, S1R miał 9,5 EV, sądzisz że ten tutaj będzie mieć 10,7?
lord13
Powtórzę, jeśli do ciebie nie dotarło:
NIGDY nie będą z tobą nawiązywał żadnej relacji. Odkochaj się.
kompromisowy mechanizm manipulacji ekranikiem jest z pewnością godny uwagi, szkoda, że firma OMDS czegoś takiego nie używa;
BTW, OM-3 już u nas w sprzedaży, 8,5 tys. PLN na wstępie.
Kiedy trafi do sprzedaży w Polsce?
Tego to mi akurat w Japonii na stoisku nje powiedzą :D
"Z jednej strony Lumix S1R II zapowiada się naprawdę dobrze, a pobieżny rzut oka na zdjęcia przykładowe sugeruje, że będzie on oferować świetną jakość obrazu. A jednak nadmiernych kolejek do testowania go bynajmniej na targach nie było."
Niestety Panasonic od lat nie umie w marketing. Tak już było w okresie gdy produkował tylko sprzęt systemu m43, i nie zmieniło się to gdy wszedł w L-mount. Wielka szkoda, bo aparaty Panasa nie ustępują konkurencji jakością obrazowania i przewyższają ją (aex aequo z Canonem) ergonomią i naprawdę zasługują na większą popularność.
Amadi: "Tego to mi akurat w Japonii na stoisku nie powiedzą :D"
A był za komuny taki dowcip o kupowaniu biletu na pociąg w Japonii, gdzie na koniec pani w okienku dopytywała: "Ale to ma być Częstochowa Stradom, czy Osobowa"?
Ale początku nie pamiętam za Chiny... :)
Ten Panasonic jest u nas wyceniony na 15500 zł (przedsprzedaż). Myślę, że w tej cenie znajdzie sporo chętnych do zakupu, w szczególności wśród tych którzy nie filmują lub filmują i mają pełną świadomość ograniczeń jakie ma ten sprzęt. Podobnie było z R5 Canona. Przegrzewanie, przegrzewaniem, a ludzie i tak nim filmowali i filmują.
deel77
Dokładnie. Odczyt jest bardzo wolny, widziałem test u Geralda.
Ktoś kot kupi ten aparat użyje go do fotografii (kompleksowo) oraz do mniej dynamicznych ujęć.
Fajna bestia, nie ma co :)
Po pierwsze: czy na tych targach Panasonic nie wspominał nic o planach (jeżeli takowe istnieją) wypuszczenia obiektywu 10-30mm do mr3? Najlepiej z umiarkowanym światłem (rzędu 2-2,8) i takąż ceną? Obecna Leica 10-25/1,7 może jest i dobra dla segmentu semiPRO, ale tzw "zwykłego zjadacza chleba" to spora przesada cenowa.
No i kwestia aktualizacji oprogramowania do starszych modeli typu G90: cisza w eterze? Szkoda!
Po drugie, a'propos testów: tak sem patrzem na te zdjęcia przykładowe i sem myślem, że nic złego by się nie stało, gdyby jakaś prosta scenka testowa była też ustawiona i dostępna dla wszystkich uczestników Zlotu Optycznych?! Odpowiednio skonfigurowana i ze standardowym oświetleniem. Myślę że uczestnicy chętnie by skorzystali z takiej scenki do porównania efektów zdjęć tej samej scenki, robionych różnymi aparatami i obiektywami, czyż nie?
Pzdr.
Errata: miało być do m43 a nie mr3. Ach, ta Sztuczna Ętelygęcja...
@Soniak10
"wypuszczenia obiektywu 10-30mm do mr3? Najlepiej z umiarkowanym światłem (rzędu 2-2,8) i takąż ceną?"
W cuda wierzysz? Gdyby to miało być 10-30 f/2, to nie byłoby ani kompaktowe, ani tanie. f/2-2.8 też nie bardzo. Ze stałym 2.8 może udałoby się zbliżyć do 12-35. To bardziej by się przydał zwykły, kompaktowy kit o takim zakresie, a nie duże zoomy ze światłem f/2.
@lord13: to jakim cudem udało się skonstruować Leicę 10-25 f/1,7?
Nie wiem czy zauważyłeś, ale ja piszę o obiektywie do m43 a nie FF? A jeżeli te 5mm na długim końcu miałoby stwarzać aż takie problemy, to mogłoby być też 10-25, ale nieco ciemniejsze niż f/1,7 i dzięki temu ze 2 razy tańsze od tej Leiki.
Ps: gdyby Canon wszedł w m43, to takich obiektywów klasy 10-30 f/2,8 miałby już pewnie opatentowanych z piętnaście...
z ..testów u Geralda Undone..."
Ocena DR w Canon R5II:
link
.... tak skonkludował:
"10.9 is okey, ..you' d like to see higher than this..if it was professional cinema camera"
Ocena DR w Lumix S1RII:
link
"12.3 pretty solid, good, clean stops we're gonna get"
jak wynika z testów Geralda Lumix S1rII ma DR jak “… professional cinema camera"
@lord13 napisał:
„W cuda wierzysz? Gdyby to miało być 10-30 f/2, to nie byłoby ani kompaktowe, ani tanie. f/2-2.8 też nie bardzo. Ze stałym 2.8 może udałoby się zbliżyć do 12-35. […].”
??
No przecież w m43 są już takie obiektywy:
link
link
@Jarun, 12-35 to jednak nie to samo co 10-30. Mając obiektyw podstawowy o zakresie 14-140 jest trochę bezsensowne wykładanie kasy na obiektyw mający tylko 2 mm mniej na szerszym końcu. A tego 14-140 nie zamierzam się pozbywać bo jestem z niego zadowolony.
Oczywiście 10-35 albo 10-40 też byłby odpowiedni.
@Soniak10, masz rację- oczywiście, że 12-35 to nie to samo co 10-30.
Dając powyższe przykłady odniosłem się do wypowiedzi @lord13, że „ze stałym 2.8 może udałoby się zbliżyć do 12-35.”
@lord13 uważa, że przy stalym świtle 2.8 być może udałoby się zrobić 12-35. Ja uważam, że nie być może, tylko na pewno, bo takie obiektywy, już przecież są.
@Jarun
"@lord13 uważa, że przy stalym świtle 2.8 być może udałoby się zrobić 12-35. Ja uważam, że nie być może, tylko na pewno, bo takie obiektywy, już przecież są."
Napisałem, że ze stałym f/2.8 może by się udało zbliżyć gabarytami i ceną do 12-35, czytaj ze zrozumieniem.
@Soniak10
"@lord13: to jakim cudem udało się skonstruować Leicę 10-25 f/1,7?"
Żadnym cudem, ten obiektyw nie dość że jest drogi, to jeszcze bardzo duży, Ty życzysz sobie 10-30 f/2. To nie byłoby specjalnie ani mniejsze ani tańsze.
@lord13 napisał:
"Napisałem, że ze stałym f/2.8 może by się udało zbliżyć gabarytami i ceną do 12-35"
No nie napisaleś, ale przyjmuję wyjaśnienie.
Jarun & lord13, to ja was pogodzę: gdyby "się udało" zrobić tańszy (nie musiałby być znacznie mniejszy) obiektyw 10-30 nawet ze światłem 4,0 (albo zmiennym 2,8-4 jak Leica 12-60) to też by mnie zadowalało. Najważniejszy jest dla mnie dolny zakres ogniskowych czyli 10mm bo 12 to trochę zbyt mały zysk w stosunku do 14-140, a 8-25 Olympusa, który mam teraz, to już w drugą stronę: przy 8mm zniekształcenia przy brzegach obrazu są czasami trochę irytujące, zwłaszcza jeżeli w rogu klatki znajdzie się czyjaś twarz.
Prośba do lord13: nie mów, że :"się nie da", plijzzz, OK?
Czasy odczytu w trybie filmowym ten Panas ma od 7.1ms w 4K 120 fps do 24.9ms w 4K w 12 bit (24,25,30fps), co jest całkiem ok. a przy zdjęciach pojedynczych w 12 bitowym trybie - 15.3ms, czyli tyle ile w 4K 60fps. Przy zdjęciach seryjnych w RAW Panas jest dwa razy szybszy od Nikona Z8 i szybszy także od Canona R5II, który ma 30fps. Dane z dpreview i optyczne
@Jarun
"No nie napisaleś, ale przyjmuję wyjaśnienie."
Napisałem, przeczytaj ze zrozumieniem moją wypowiedź którą cytowałeś i jak Twoja z linkami do 12-35 i 12-40 była bez sensu.
@Soniak10
"Prośba do lord13: nie mów, że :"się nie da", plijzzz, OK? "
Już zmieniasz założenia bo na przykładzie 8-25/4 sam widzisz, że wizja budzetowego 10-30/2 to utopia, a i wersja f/2.8 byłaby droższa niż 12-35/2.8 i 8-25 /4.
Tutaj dość obszerna recenzja link
możliwości DR są imponujące w porównaniu S5II/x
@lord13: mam wrażenie, że z Tobą się nie da normalnie dyskutować. Ujawniasz atawistyczną zdolność do ściągania rozmowy na tematy marginalne zamiast rozmawiać o meritum, czyli jesteś zdolny do rozmowy wyłącznie z samym sobą i swoim wyobrażeniem o adwersarzu a nie szukania i odnoszenia się do istoty problemu i intencjach adwersarza.
Więc jeżeli Cię to usatysfakcjonuje, to pójdę w drugą stronę: byłoby cudownie, gdyby pojawił się obiektyw 10-30/f1,2! Najlepiej za ok. połowę ceny Leiki 1,7/10-25. Teraz lepiej?
@Soniak10
Istotą Twojego problemu jest brak obiektywu o parametrach 10-30 ze światłem f/2 lub f/2.8 oferowanego za umiarkowaną cenę. Nie było dopowiedziane jaki poziom cenowy jest uznawany za umiarkowany, ale skoro cenę 10-25 Panasa uznajesz za absurdalną, to przyjmuję poziom 3-4 tys. zł. No to napisałem że 10-30/2 jest nierealne przy tych założeniach, a i przy wersji f/2.8 będzie ciężko, choć może uda się zbliżyć do 12-35. Patrząc jednak na spadającą popularność m4/3 to i tak będzie ciężko. Teraz już jest wystarczająco zrozumiale?
Panasonic zrobił konkurenta dla Nikon Z7 II
link
Ciekawe, czy z tego Z7II ścierają tylko kurz, czy też odłupują już pleśń? Toż to lekko odgrzany Z7 z sierpnia 2018. Wtedy świeżuteńkim aparatem był A7RIII
link
Porównując Z7 do A7RIII dpreview mieli okazję napisać 'a7R III will likely be the more capable option for most users.'