Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
2 marca
2025 13:24

Targi CP+ w Jokohamie już prawie za nami, podobnie jak premiery wielu ciekawych nowości. Nadal jednak pojawiają się plotki na temat nieznanych jeszcze produktów. Zapraszamy do zapoznania się z naszym cotygodniowym ich zestawieniem.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

PowerShot V3

Podobno Canon przygotował jeszcze jeden zaawansowany kompakt, którego premiery można się spodziewać w drugiej połowie roku. PowerShot V3 zachowa ten sam rozmiar sensora co V1 (1.4”, czyli 18.4 × 12.3 mm ), natomiast będzie to urządzenie o zupełnie innym zakresie ogniskowych. Źródła plotek podają, że najprawdopodobniej będziemy mieć do czynienia z 20x zoom-em, w zakresie 24-480 mm.

Fujifilm

GFX100RF

Średnioformatowy kompakt GFX100RF, o którym pisaliśmy już kilka razy w naszych plotkach, ma już podobno cenę. Mówi się, że ma ona wynieść ok. 5000 USD, a zatem niemało.

Nowy aparat na horyzoncie

Fujifilm zarejestrowało nowy aparat o nazwie kodowej FF250001. Plotkuje się, że może tu chodzić o wspomniany wcześniej aparat półklatkowy (ponoć jednak z matrycą 1”) lub bezlusterkowca X-E5.

Leica

Remake Leiki I?

Wieść niesie, że Leica rozważała, bądź nadal rozważa, ponowne stworzenie aparatu Leica I, który miał premierę 100 lat temu. Jeśli takowe urządzenie się pojawi, z pewnością będzie mocno limitowane i wysoko wycenione.

Meike

Nowe mocowania

Wygląda na to, że w niedalekiej przyszłości, Meike pokaże dwa obiektywy z mocowaniem Fujifilm X:
  • AF 85 mm f/1.8 Pro,
  • AF 35 mm f/1.8 Pro.

Sigma

Art 35 mm f/1.2 II

CEO Sigmy, Kazuto Yamaki, zapowiedział krótko obiektyw Sigma Art 35 mm f/1.2 II. Ma on być mniejszy i lżejszy od pierwszej wersji, a także lepszy optycznie. Jego premiera ma się odbyć „wkrótce”. Yamaki wspomniał także, że w tym roku pokażą jeszcze sporo innych obiektywów Art.

Nowy Foveon nieprędko

Wygląda na to, że na aparat z nową matrycą Foveon przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać. CEO Sigmy, Kazuto Yamaki, stwierdził niedawno, że z pewnością takie urządzenie nie pojawi się w 2025 roku.

Sony

A7 V

W sieci pojawiają się informacje, że premiera A7 V zostanie opóźniona, i to sporo. Źródła podają dwa rzekome powody. Po pierwsze, Sony czeka, aż Canon zaprezentuje model R6 Mark III, bowiem jego cena może wpłynąć na cenę A7 V. Po drugie, Sony boryka się z problemem zapewnienia odpowiednich mocy produkcyjnych do wytwarzania flagowej A1 II i ma to negatywny wpływ na wspomnianą premierę. Możliwe, że A7 V zobaczymy najwcześniej w jesieni.

Kolejna premiera

Podobno na wiosnę pojawi się jeszcze jeden aparat Sony FE, który został określony mianem „niszowego”. W podobnym czasie mamy ponoć jeszcze zobaczyć kolejne szkło z serii G Master.

Venus Optics

Nowe obiektywy Laowa

Firma Laowa zapowiedziała wstępnie pięć nowych obiektywów, oto one:
  • Ultima 12-120 mm,
  • 35 mm f/2.8 Tilt Shift.
  • 15 mm f/4.5 Macro.
  • 8-15 mm Fisheye.
  • Proteus Zoom.
Nie podano żadnych dodatkowych danych, nie ma na ten temat także żadnych przecieków.


Komentarze czytelników (50)
  1. Negatyw
    Negatyw 2 marca 2025, 13:54

    Co to jest ten Proteus Zoom?

  2. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 2 marca 2025, 14:10

    Fajnie, gdybyscie stworzyli jedna, chronologiczna liste nowosci zaprezentowanych cp+, bo mozna sie juz w tym wszystkim pogubic.

  3. mig-37
    mig-37 2 marca 2025, 14:10

    @Negatyw, no jak to, to samo co Proteus, tylko z zoomem. A tak na serio, biorąc pod uwagę, że Laowa tak nazywa swoje obiektywy przeznaczone stricte do filmowania, to będzie to jakiś nowy zoom filmowy.

  4. druid
    druid 2 marca 2025, 14:20

    Jak dla mnie to producenci mogli by przez kolejne 10 albo więcej lat niczego nowego nie wypuszczać i nie miałoby to kompletnie żadnego znaczenia jeśli chodzi i możliwości twórcze. Po prostu sprzęt jest już tak dobry i jest go tak dużo że rynek jest totalnie nim przesycony. Matryce są dobre, AF super, obiektywów pełno, filmowanie w 4K itp. Co tu jeszcze wiele nowego wymyślać. Z pewnością cokolwiek by nie wymyślili, nie podniesie to już znacząco jakości produkowanych zdjęć.

  5. Negatyw
    Negatyw 2 marca 2025, 14:37

    @mig-37, dziękuję za odpowiedź. Sztuczna inteligencja na pytanie co to jest Proteus Zoom napisała mi: "Proteus i Zoom to dwa różne oprogramowania, które mają różne zastosowania". Dalej jest opis oprogramowania Proteus i oprogramowania Zoom.

  6. Michaelq16000
    Michaelq16000 2 marca 2025, 14:51

    @druid

    Z jednej strony tak, z drugiej parę obiektywów które nie istnieją, ale mogłyby to bym wymyślił, może jakiś 20-40 f2?
    Albo w ogóle chciałbym więcej niestandardowych ogniskowych w jasnych obiektywach z autofocusem. 55, 58, 65mm? 28mm? Mało tego na rynku, a już szczególnie poza sonym

    W kwestii aparatów zgadzam się na 99%, chciałbym tylko globalne elektroniczne migawki w aparatach z ceną poniżej 10k

  7. mig-37
    mig-37 2 marca 2025, 15:03

    @druid o, a ja to bym chciał taki obiektyw o unikatowych parametrach jak np. 135 mm f/2.8 AF, niewielki, lekki i w przystępnej cenie. Kiedyś występował powszechnie u każdego z producentów, obecnie wyginął doszczętnie. Zeiss Batis z mocowaniem Sony E nie jest ani drobny ani tani...

  8. _Tomek_
    _Tomek_ 2 marca 2025, 15:36

    Mig-37, od kilkunastu lat w sprzedaży jest świetny optycznie i lekki (300 g) M Zuiko 75/1.8, czyli całkiem dobry odpowiednik pełnoklatkowego 135/2.8. Teraz dodatkowo niedrogi.
    link

  9. Szabla
    Szabla 2 marca 2025, 15:37

    Popieram. Dlatego zachowałem Minoltę AF 135/2,8. :)
    Apo Telezenitara 135/2,8 również, ale to jednak inna klasa. ;)

  10. mig-37
    mig-37 2 marca 2025, 16:24

    @_Tomek_ no niby tak, ale: wg Ceneo nie taki znów tani, wcale nie jest f/2.8, no i trzeba by jakiś korpus kupić, co dodatkowo podważa sens całej operacji. Do Sony można taniej kupić bardzo dobrego Samyanga 135 mm f/1.8, ale... prze tą jasność nie jest mały ani lekki.

  11. Amator79
    Amator79 2 marca 2025, 19:00

    12-120? Może do m43? Byłby to fajny travelzoom. Mam teraz 14-140 i brakuje mi trochę szerokiego kąta. Wiem, jest jeszcze 12-60, nad którym się zastanawiam.

  12. ryszardo
    ryszardo 2 marca 2025, 19:03

    @Amator79
    Jest świetny jeszcze Olympus 12-100/4.0
    Jedyną jego wadą moim zdaniem jest niemały rozmiar. Masa jak na możliwości duża nie jest jak dla mnie.

  13. Szabla
    Szabla 2 marca 2025, 19:05

    Ale w plotkach nic nie ma o m43. :P

  14. _Tomek_
    _Tomek_ 2 marca 2025, 19:21

    Amator79, mam 12-60/2.8-4 i polecam, rewelacyjny optycznie, niewiele większy i cięższy od ciemniejszego i gorszego optycznie Panasa 12-60/3.5-5.6.

    Olek o jakim pisze ryszardo też bardzo ciekawy, sam kiedyś się zastanawiałem. Panaleika ma gorszy zakres, ale jest mniejsza i lżejsza, a w ciemnych wnętrzach ten 1EV na szerokim pomaga (szybko ciemnieje, więc przewagi w okolicach standardu już praktycznie nie ma)

  15. Amator79
    Amator79 2 marca 2025, 19:25

    @ryszardo
    12-100/4 jak na travelzooma:
    - trochę za duży
    - trochę za drogi
    (chyba, że źle oceniam rozmiary po zdjęciach i nie różni się za bardzo od 14-140 lub 14-150)

    @Szabla
    - ale nie ma też, że nie jest pod m43

  16. rockatansky
    rockatansky 2 marca 2025, 19:32

    A gdzie plotka o Panasie 24-60?
    link

  17. ryszardo
    ryszardo 2 marca 2025, 19:35

    @Amator79
    No niestety różnica rozmiarów jest spora:
    link

  18. Bahrd
    Bahrd 2 marca 2025, 20:05

    To ja też z innej beczki: czy bokeh w tym ujęciu jest "sprzętowy" [ link ]?

  19. Aronia
    Aronia 2 marca 2025, 21:47

    Po co w ogóle robić to A7V jak A1M2 za skromne 33k PLN tak dobrze sprzedaje ¯\_(ツ)_/¯ Sony nie ma mocy produkcyjnych, bo nie nadąża produkować A1 II , ta firma to jest mem XD

  20. Szabla
    Szabla 2 marca 2025, 22:04

    Co to za bzdura, aby produkcja A1 II miała wpływ na produkcję aparatów w klasie znacznie bardziej masowej. Kolejna bzdura, to czekanie na model konkurencji. Kto wymyśla te bzdety? :D

  21. Lekka kawaleria
    Lekka kawaleria 2 marca 2025, 22:20

    Mają opóźnienia bo pewnie wdrożyli agile i tera nikt nie wie kiedy inżynierowie skończą projekt….

  22. Muadzik
    Muadzik 2 marca 2025, 22:32

    "Kolejna bzdura, to czekanie na model konkurencji. Kto wymyśla te bzdety? :D"
    Gość który żyje z portalu z "plotkami" - Sony alpha rumors itp
    Wrzuca pościk żeby zrobić zamieszanie a później kolejny z reklamami.
    "Plotki" na temat obiektywów Zeiss wrzucał przez cały tydzień codziennie przeplatając reklamami

  23. deel77
    deel77 2 marca 2025, 22:40

    @Szabla
    Brak informacji o planowanych działaniach czy terminach - nawet bardzo ograniczonych - stwarza całkiem szerokie pole do spekulacji. Marketing Sony powinien doskonale wiedzieć, że zbyt długa cisza ma same wady. Pojawiają się kuriozalne plotki, albo co równie złe, pompowany jest balonik oczekiwań których produkt nie może spełnić. Warto zauważyć, że gdy jest to ważne dla jakiejś firmy to potrafią z dużym wyprzedzeniem zapowiadać nawet określone funkcje - tak np. z trybem 8K w Canonie R5.

  24. Szabla
    Szabla 2 marca 2025, 22:55

    Ciszej jedziesz - dalej dojedziesz. :)

  25. deel77
    deel77 2 marca 2025, 23:01

    Racja. Ostatecznie będzie liczył się wynik, tylko aby klienci nie uciekli.

  26. Szabla
    Szabla 3 marca 2025, 00:18

    "Great things come in small packages" ;)

  27. Negatyw
    Negatyw 3 marca 2025, 02:24

    @Szabla:
    "Ciszej jedziesz - dalej dojedziesz. :)"

    Że niby teslą dalej?

  28. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 07:27

    Wydaje mi się, że taka korporacja jak Sony ma lepszy wywiad niż jakikolwiek portal plotkarski i pewnie wiedzą, co szykuje konkurencja.
    A co jeśli to Sony uznało, że plotka o mocach przerobowych będzie dobra i sami ją wygenerowali?
    Słuchajcie, A1 II się tak dobrze sprzedaje, że nie wyrabiamy. Produkujemy mega hit! Kupujcie póki czas!

  29. Bahrd
    Bahrd 3 marca 2025, 07:55

    Maciox: "Słuchajcie, A1 II się tak dobrze sprzedaje, że nie wyrabiamy. Produkujemy mega hit! Kupujcie póki czas!"

    Jak za dawnych czasów, kiedy na/po plotki chodziło się do magla i do fryzjera... ;)

    PS
    Canon też ponoć ogłosił, że nie wyrabia z produkcją V1 - i jeśli ktoś się boi, że zabraknie (a w dzieciństwie zawsze jako pierwszy przechodził test z pianką marshmallow ;), ten nadal daje się nabrać na ten najstarszy chyba chwyt marketingowy?

  30. BlindClick
    BlindClick 3 marca 2025, 08:36

    Z produkcja to Sigma dopiero nie wyrabia.
    Mysle tu o Foveon.
    Tak mocno nie wyrabia że zaprojektować nie mają czasu.

  31. deel77
    deel77 3 marca 2025, 08:47

    @Negatyw
    "Że niby teslą dalej? "

    Jaką Teslą. Szabla próbuje nam sprzedać informacje, że nowe aparaty nie będą miały głośnej mechanicznej migawki, a tylko cichą, elektroniczną :)

  32. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 08:54

    Moja szklana kula mówi to samo więc coś w tym jest.

  33. Bahrd
    Bahrd 3 marca 2025, 08:57

    Blind: "Mysle tu o Foveon"

    A czy którykolwiek z Feoveonów miał fazowy AF?

  34. qbic
    qbic 3 marca 2025, 09:16

    oh no no foveon

    Jedyna naprawde ciekawa technologia ktora by mnie zmusiła do testu innego mocowania.

  35. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 3 marca 2025, 10:03

    Zalosne, Sony czeka na R6 III... Canon czeka na A7 V i tak sobie beda czekac w nieskonczonosc. Mistrzowie marketingu haha. W koncu ludzie sie wkurza i kupia S1R II.

  36. Amator79
    Amator79 3 marca 2025, 10:05

    A Sigma nie planuje wypuścić Foveona z bagnetem L? Byłby to świetny ruch. Co innego kupić puszkę, choćby z ciekawości, a co innego cały system.

  37. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 10:20

    @boa
    Puszczanie plotek musi być zawsze przemyślane. Liczy się strategiczne podejście, którego panas nie ma dlatego tak słabo się sprzedaje.
    Gdy masz dużo na magazynie starszego modelu, analizujesz sprzedaż i w zależności od wyniku analizy podajesz info np o tym, że długo się nic nie ukaże, by klienci dalej opróżniali magazyny. Do tego dobrą promke i aktualizację oprogramowania by klienci nie uciekli do konkurencji. Zapowiedź nowego obiektywu w takiej sytuacji też może nakręcić sprzedaż aparatów itp

  38. Bahrd
    Bahrd 3 marca 2025, 10:43

    Maciox: "podajesz info np o tym, że długo się nic nie ukaże, by klienci dalej opróżniali magazyny"

    Efekt Osborna to też chyba elementarz (kiedyś - np. na wieczorowych kursach ekonomii socjalistycznej - mówiło się "ABC", ale teraz to chyba "łanołan" ;)?

    Amator: "A Sigma nie planuje wypuścić Foveona z bagnetem L?"

    Też się zastanawiam - ale skoro sam szef mówi, że raczej nie w najbliższej przyszłości? Było przecież niedawno takie niby zdjęcie Sigmy FP, niby render z logo sugerującym Foveona [ link ], a wyszła z tego zwyczajna Sigma BF.

  39. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 3 marca 2025, 12:29

    @Maciox
    No nie wiem, nie przekonuje mnie ta pokretna logika. Ja chce kupic A7 V lub R6 III, a nie oprozniac ich magazyny ze starszych modeli i pewnie wiele osob tez na to czeka. Przez to, ze sie ociagaja, bo ani jedni ani drudzy nie chca przestrzelic ceny, zaczynam powaznie rozwazac zmiane systemu i zakup S1R II. Przynajmniej bede mial swiadomosc, ze kupie porzadny aparat na wiele lat, a pozniej gdy wyjdzie np za kilka lat S1R III, to bede mogl wyminic na nowszy model bez zbednych ceregieli, bo Panasonic jak cos oglasza, to oglasza, a nie robi jakies kombinacje alpejskie i buduje emocje xD Mnie takie podejscie irytuje i zniecheca do trwania w systieme, ktory klientow ma gdzies, a dba jedynie o swoje pieniadze. Moze sa tacy, ktorzy teraz z rozpaczy kupia A7 IV lub R6 II, ale ja do nich nie naleze. Mam czas, ale ograniczona cierpliwosc.

  40. lord13
    lord13 3 marca 2025, 12:39

    @boa ksztusiciel
    "Ja chce kupic A7 V lub R6 III
    ...
    zaczynam powaznie rozwazac zmiane systemu i zakup S1R II"

    Czyli teraz korzystasz z dwóch systemów ff, jednak rozważasz ich zmianę na trzeci? Z pewnością...
    Skoro rozważasz S1R, to czemu nie jego odpowiedniki u Canona i Sony, czyli R5 II lub a7r V?

  41. Bahrd
    Bahrd 3 marca 2025, 12:44

    Boa: "Mnie takie podejscie irytuje i zniecheca do trwania w systemie, ktory klientow ma gdzies, a dba jedynie o swoje pieniadze."

    Canon już jakiś czasu temu uznał, że podejście "celebryckie", czyli "niech mówią o mnie cokolwiek, byle o mnie" też mu nie odpowiada i niejaki "Matshita" zniknął tak samo tajemniczo jak szpieg z Krainy Deszczowców.
    I teraz na CR jest trochę konkretniej - bo jest więcej informacji o patentach.

  42. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 3 marca 2025, 13:28

    To nie sa odpowiedniki xD A7rV ma za duza rozdzielczosc, a R5 II nie posiadac nawet w polowie mozliwosci filmowych co s1rII, zreszta a7rV takze. Wiec nie ma co tego porownywac, to calkiem inne aparaty, do calkiem innych zastosowan. Poza tym, nie oszukujmy sie, ale R5 II, jest o jakieś 8 tys. za drogi... Zamiast R5 II moge kupic s1rII + dobry obiektyw. Lub nawet dwie stalki.

  43. JarekB
    JarekB 3 marca 2025, 13:32

    ´Ja chce kupic A7 V lub R6 III, a nie oprozniac ich magazyny ze starszych modeli i pewnie wiele osob tez na to czeka. Przez to, ze sie ociagaja, bo ani jedni ani drudzy nie chca przestrzelic ceny, zaczynam powaznie rozwazac zmiane systemu i zakup S1R II.´

    Ergo - czekanie 3 lata na następcę R6II i 4 lata na następcę A7IV Ciebie irytuje, ale premiera S1RII po 6 latach jest OK?

  44. Muadzik
    Muadzik 3 marca 2025, 13:55

    Maciox
    "Gdy masz dużo na magazynie starszego modelu, analizujesz sprzedaż i w zależności od wyniku analizy podajesz info...
    Do tego dobrą promke i aktualizację:...."
    Problem w tym, że na A7IV ostatnia dobra promka była chyba w okolicach Black Friday. Było coś koło 7tys. teraz stoi po >8.5.
    Wiec jakoś nie bardzo im się spieszy z tą wyprzedażą magazynów.

  45. lord13
    lord13 3 marca 2025, 14:28

    @boa ksztusiciel
    "a R5 II nie posiadac nawet w polowie mozliwosci filmowych co s1rII"

    Nawet nie w połowie mówisz? A jakieś konkrety?

    "Poza tym, nie oszukujmy sie, ale R5 II, jest o jakieś 8 tys. za drogi... Zamiast R5 II moge kupic s1rII + dobry obiektyw. Lub nawet dwie stalki."

    Rozumiem że do Canona nie masz żadnych szkieł i nic nie stracisz na odsprzedaży? A różnica w cenie na naszym rynku pomiędzy S1R II a R5 II to nieco ponad 3 tys. zł, za wiele szkieł to nie kupisz za to.

  46. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 14:35

    @Muadzik
    Nie pisałem, że muszą wyprzedawać za wszelką cenę. Najwyraźniej dobrze się sprzedaje i się nie dziwię bo to fajny sprzęt i cena też jest ok.

    @boa
    Myślenie życzeniowe się nie sprawdza, a nawet jakbym to ujął jest dziecinne.
    Firma produkuje a klient decyduje. Pełna swoboda. Czy R6 II czy też Sony A7IV to cały czas bardzo dobre aparaty i jeżeli nie spełniają twoich oczekiwań, a liczysz na to, że ich następcy będą je spełniać ...to życzę tylko powodzenia.

  47. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 3 marca 2025, 14:45

    Nie wyobrazam sobie aby a7V czy canon R6 III nie oferowal 4k w 120 klatkach lub 4k60 bez cropa, jesli tak nie bedzie, to strzela sobie w stope, proste.

  48. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 14:51

    Wątpię by sobie strzelili w kolano, tym bardziej, że już R6 II "nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s bez żadnego dodatkowego przycinania obrazu".

  49. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 3 marca 2025, 15:08

    Czyli jednak marzenia moga sie spelnic?

  50. Maciox
    Maciox 3 marca 2025, 15:30

    No nie, bo ty jeszcze chciałeś 4k 120p 😉😅

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.