Sony Ocellus
Sony Ocellus ASR-CT1 to system śledzenia ruchu kamery stworzony do zastosowań z zakresu rzeczywistości rozszerzonej i produkcji wirtualnych w branży telewizyjnej i kinowej.
INFORMACJA PRASOWA
Sony przedstawia OCELLUS, nowy system śledzenia ruchu kamer
do tworzenia treści w rozszerzonej rzeczywistości i produkcji wirtualnej
OCELLUS umożliwia stabilne śledzenie bez markerów za pomocą wielu czujników i płynną integrację kamery w zastosowaniach filmowych i telewizyjnych, w tym w sporcie, wiadomościach i prognozach pogody.
Weybridge, 18 marca 2025 r. - Firma Sony wprowadza na rynek swój pierwszy system śledzenia ruchu kamer OCELLUS (ASR-CT1), zaprojektowany specjalnie z myślą o uproszczeniu i ułatwieniu zastosowań rzeczywistości rozszerzonej i produkcji wirtualnych w branży telewizyjnej i kinowej poprzez zapewnienie śledzenia kamery bez markerów za pomocą wielu czujników. OCELLUS jest niezależny od kamery i może być używany zarówno z kamerami filmowymi, jak i telewizyjnymi.
"Rosnący rynek produkcji wirtualnych i AR wymaga prostszych, bardziej wydajnych przepływów pracy. Metadane, takie jak pozycja kamery i wartości obiektywu, mają kluczowe znaczenie dla pre- i postprodukcji" - powiedział Sebastian Leske, Head of Business Development, Cinema Line. "Nasz nowy system śledzenia kamer dostarcza cennych danych w czasie rzeczywistym, zwiększając wydajność w oparciu o spostrzeżenia twórców treści na całym świecie".
System OCELLUS, doskonale nadający się do produkcji wirtualnych, takich jak In-Camera VFX i AR, przesyła dane o położeniu i orientacji kamery podczas filmowania. System składa się z modułu czujnika, modułu przetwarzania i trzech enkoderów obiektywu i może być używany z kamerami Sony Cinema Line, kamerami systemowymi i kamerami innych producentów.
Dzięki pięciu czujnikom obrazu i technologii Visual SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) firmy Sony, system tworzy mapę referencyjną [1], umożliwiając stabilne śledzenie bez markerów zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz.
W przypadku korzystania z kamer Sony metadane dotyczące wartości ostrości, przysłony, zoomu z kamery i obiektywu [2] można uzyskać za pośrednictwem wyjścia SDI [3] kamery i przesyłać w czasie rzeczywistym do urządzeń zewnętrznych za pośrednictwem kabla Ethernet [4]. Jeśli obiektyw nie obsługuje pozyskiwania metadanych za pośrednictwem kamery, można przymocować do kamery enkodery obiektywu w celu uzyskania tych metadanych. Uzyskane metadane można następnie wykorzystać do wirtualnej produkcji i AR. System obsługuje również rejestrowanie danych śledzenia, metadane kamery/obiektywu, timecode i nazwy pliku, które można wykorzystać w procesie postprodukcji.
Sony kontynuuje swoje niezachwiane wsparcie dla twórców w dziedzinie produkcji wirtualnej i AR, oferując narzędzia, począwszy od pozyskiwania po ekrany, takie jak Crystal LED VERONA, oraz rozwiązania oparte na oprogramowaniu, takie jak Virtual Production Toolset
![]() |
Kluczowe cechy
Kompaktowy i lekki moduł z pięcioma przetwornikami obrazu:
- Cztery z pięciu czujników obrazu w jednostce czujnika są wybierane do użycia, zapewniając stabilne śledzenie bez markerów i wysoką odporność na okluzję, co ma kluczowe znaczenie dla operacji
- Jeśli co najmniej jeden czujnik obrazu rejestruje prawidłowe punkty charakterystyczne, dane śledzenia mogą zostać wyodrębnione
- Diody IR LED po obu stronach każdego czujnika obrazu ułatwiają śledzenie w warunkach słabego oświetlenia.
- Dołączony moduł odcięcia światła widzialnego zapewnia stabilne śledzenie w środowiskach z częstymi zmianami oświetlenia
- Wymiary: ok. 86 mm × 60 mm × 43 mm (szer. × wys. × gł.) (3,39" × 2,36" × 1,69"), waga: ok. 250 g ([5]
- Łatwa instalacja i regulacja położenia za pomocą elementów montażowych szyny NATO (w zestawie)
- Połączenie z procesorem za pomocą pojedynczego kabla USB typu C® z mechanizmem blokującym, zasilanie przez procesor za pomocą tego samego kabla USB typu C®.
Skrzynka przetwarzania:
- Przesyłanie w czasie rzeczywistym danych śledzenia i metadanych kamery2/obiektywu3 do oprogramowania renderującego CG, takiego jak Unreal Engine, za pośrednictwem kabla Ethernet [6] w formacie free-d
- Wyposażony w wejście Genlock, wejście Timecode, gniazda wejścia/wyjścia SDI i gniazda podłączenia enkodera obiektywu.
- Obsługuje rejestrowanie danych śledzenia i metadanych kamery/obiektywu w postaci plików FBX na kartach pamięci SDXC (UHS-II/UHS-I) zsynchronizowanych z plikami wideo z kamery głównej.
- Wyświetlacz OLED do sprawdzania adresu IP, informacji o śledzeniu, danych obiektywu i nie tylko.
Enkoder obiektywu:
- Wykrywa precyzyjne kąty obrotu i pozycje wartości ostrości, zoomu i przysłony obiektywu.
- Przesyła wykryte dane do modułu przetwarzania za pomocą 7-pinowego kabla LEMO
- Umożliwia pozyskiwanie metadanych dla obiektywów i kamer, które nie obsługują osadzania danych obiektywu na wyjściu SDI.
- Zawiera pięć różnych typów kół zębatych dla różnych obiektywów
System śledzenia kamer OCELLUS "ASR-CT1" będzie prezentowany na targach NAB (National Associations of Broadcasters) Show 2025 w Las Vegas, USA, od 6 kwietnia 2025 r. na stoisku Sony.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://pro.sony/products/camera-adaptors/ocellus
**Nazwa modelu:** System śledzenia kamer OCELLUS (ASR-CT1)
**Data premiery:** Jesień 2025 (październik 2025 lub później)
1) Istnieją ograniczenia dotyczące rozmiaru mapy.
2)Obsługuje obiektywy Cooke /i, obiektywy B4 i obiektywy z mocowaniem typu E.
3) Kamera musi obsługiwać osadzanie metadanych na wyjściu SDI.
4) Kompatybilny z 1000BASE-T, 100BASE-TX, 10BASE-T
5) Należy pamiętać, że ostateczne specyfikacje mogą się różnić.
6) Kompatybilny z 1000BASE-T, 100BASE-TX, 10BASE-T
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Bądź pierwszy!
Napisz komentarz