Fujifilm GFX 100 RF
Firma Fujifilm zaprezentowała aparat kompaktowy bazujący na 100-megapikselowym średnioformatowym sensorze znanym z bezlusterkowców systemu GF. Matrycę sparowano z obiektywem 35 mm f/4.
INFORMACJA PRASOWA
FUJIFILM GFX100RF
TOKIO, 20 marca 2025 r. – Koncern FUJIFILM Corporation (prezes: Teiichi Goto) zapowiada na kwiecień 2025 r. światową premierę aparatu „FUJIFILM GFX100RF” (zwanego dalej „GFX100RF”). Model ten to najnowsza odsłona serii aparatów cyfrowych serii GFX, wyposażonych w matryce światłoczułe średniego formatu*1, o powierzchni ok. 1,7 większej w porównaniu z matrycami pełnoklatkowymi 35 mm. GFX100 RF to pierwszy w serii GFX aparat z wbudowanym obiektywem. Wyposażony jest w szybką matrycę światłoczułą „GFX 102MP CMOS II” o rozdzielczości 102 MP i superszybki procesor przetwarzania obrazu „X-Processor 5”. Zarówno obiektyw, jak i korpus zostały starannie zaprojektowane i pomimo tego, że jest to aparat z wbudowanym obiektywem, całość waży jedynie ok. 735 g*2, co czyni go najlżejszym modelem w serii GFX. GFX100RF przybliży możliwości fotografii wysokiej rozdzielczości jeszcze większej liczbie użytkowników.
![]() |
GFX100RF to pierwszy aparat wyposażony w “pokrętło wyboru proporcji obrazu”. Pozwala ono użytkownikom na łatwe przełączanie się pomiędzy dziewięcioma różnymi formatami zdjęć nawiązujących do różnorodnych klisz fotograficznych oraz aparatów analogowych produkowanych od wielu lat przez Fujifilm. „Analogowe” odczucie ręcznego przełączania i wyboru formatu obrazka za pomocą pokrętła w zależności od fotografowanego obiektu i intencji fotografa sprawia, że fotografowanie staje się jeszcze przyjemniejsze.
Górna płyta aparatu została wykonana przy zastosowaniu procesu cięcia aluminium. Fujifilm wykorzystał tę metodę po raz pierwszy w swojej historii. Ten sam proces zastosowano również do wytworzenia pierścienia obiektywu, pokręteł, płyty dolnej i innych niewielkich elementów.
![]() |
W rezultacie powstała konstrukcja, która podkreśla metalową fakturę, potęgując wrażenie solidności podczas trzymania aparatu. To zapewnia użytkownikom poczucie jedności ze sprzętem i dumę z jego posiadania. Dodatkowo, wszechstronny obiektyw 35 mm F4 (ekwiwalent ogniskowej 28 mm dla formatu 35 mm) oferuje szeroki zakres kątów widzenia, a zaawansowany system autofokusa, oparty na sztucznej inteligencji, zapewnia szybkie i precyzyjne śledzenie obiektów. To wszystko gwarantuje wysoką wydajność w każdej sytuacji, od amatorskich sesji po profesjonalne zlecenia.
GFX100RF to wyjątkowy aparat, który łączy w sobie wieloletnie doświadczenie naszej firmy w kształtowaniu kultury fotograficznej, poprzez dostarczanie szerokiej gamy produktów i usług, z najnowocześniejszą technologią i designem.
*1 Matryca o przekątnej 55 mm (szer. 43,8 mm x wys. 32,9 mm) posiada powierzchnię około 1,7 większą od matryc formatu 35 mm.
*2 Wraz z akumulatorem i kartą pamięci.
![]() |
Cechy produktu
- Zdjęcia średniego formatu o wysokiej rozdzielczości i niezrównanej jakości tworzone w kompaktowym korpusie
- GFX100RF waży zaledwie 735 g, co czyni go najlżejszym modelem w serii GFX Series. W celu uzyskania znacznego ograniczenia rozmiarów i wagi, opracowany został zupełnie nowy obiektyw, a wewnętrzna konstrukcja aparatu została starannie przemyślana i zoptymalizowana. Mimo, że jest to konstrukcja z wbudowanym obiektywem, waży ona znacznie mniej niż model „GFX 50R”, który przy wadze 775 g (sam korpus) był dotychczas najlżejszym przedstawicielem serii GFX.
- Aparat został wyposażony w 102-megapikselową matrycę światłoczułą “GFX 102MP CMOS II” oraz superszybki procesor przetwarzania obrazu „X-Processor 5”. Dzięki nowo opracowanemu obiektywowi i technologii reprodukcji kolorystycznej udało się osiągnąć wysoką wydajność w zakresie odwzorowania rejestrowanych obrazów, co jest charakterystyczną cechą urządzeń serii GFX. Matryca GFX 102MP CMOS II cechuje się ulepszoną strukturą pikseli i mikrosoczewek, co przekłada się na szeroką rozpiętość dynamiczną i niskie poziomy szumu cyfrowego, zapewniając też poprawioną jakość na krawędziach kadru oraz zwiększoną celność układu autofokusa. Dzięki temu użytkownicy mogą cieszyć się jakością obrazowania na zupełnie nowym, nieosiągalnym poza serią GFX, poziomie.
- Pełen zakres funkcjonalności i wzornictwa, który łączy historię i najnowocześniejsze technologie, podkreśla jednocześnie zalety druku wielkoformatowego.
- Po raz pierwszy w historii aparatów cyfrowych Fujifilm, górna płyta aparatu została wykonana przy wykorzystaniu procesu cięcia aluminium. Ponadto pierścień obiektywu, pokrętła, płyta dolna i inne elementy zostały precyzyjnie wykonane z aluminium. Metalowa faktura powierzchni potęguje wrażenie solidności podczas trzymania aparatu w dłoni i stwarza wrażenie jednolitości konstrukcji. Dzięki temu korpus aparatu i pokrętła wyróżniają się jeszcze bardziej, co pozwoliło uzyskać wyrafinowany wygląd godny aparatu z najwyższej półki.
- Również po raz pierwszy Fujifilm umieścił na tylnej ściance korpusu „pokrętło wyboru proporcji obrazu”. Pozwala to użytkownikom łatwo przełączać się między dziewięcioma proporcjami kadru, które nawiązują do różnorodnych formatów klatek, jakie oferował Fujifilm na swoich kliszach filmowych i fotograficznych od początków działalności w branży. Tym razem Fujifilm dodał również nowe proporcje obrazu, czyli „3:4” oraz „17:6”. Proces wyboru proporcji odpowiedniej do tematu ujęcia i zgodnej z zamierzeniami użytkownika sprawia, że doświadczenie fotografii średnioformatowej sprawia użytkownikom jeszcze więcej satysfakcji.
- Aby ułatwić korzystanie z funkcji telekonwertera cyfrowego, która pozwala w pełni wykorzystać dostępne 102 miliony pikseli rozdzielczości, Fujifilm umieścił na froncie aparatu „przełącznik telekonwertera cyfrowego”. Kąt widzenia obiektywu można szybko i intuicyjnie wybrać za pomocą dźwigni wybieraka. Ogniskową obiektywu, w podstawowym ustawieniu wynoszącą 35 mm (ekwiwalent 28 mm w formacie 35 mm), można zmieniać w trzech krokach: na 45 mm (ekwiwalent 36 mm formacie 35 mm), 63 mm (50 mm w formacie 35 mm) oraz 80 mm (63 mm w formacie 35 mm). Pozwala to użytkownikowi szybko dostosować się do różnorodnych scen i warunków fotograficznych.
- Opracowano nowy interfejs użytkownika, w którym zoptymalizowano rozmieszczenie ikon w celu dostosowania do proporcji obrazu (3:2) nowego odchylanego w dwóch osiach wyświetlacza LCD o przekątnej 3,15 cala i rozdzielczości 2,1 MP. Nowy wyświetlacz umożliwia głębsze zaangażowanie w proces tworzenia zdjęć. Aparat otrzymał też funkcję „widoku dookólnego”, która wyświetla obszar poza granicami kadru jako półprzeźroczysty lub liniowy wzór, zgodnie z wybranymi proporcjami obrazu. Podczas spoglądania przez wizjer użytkownik może łatwo przełączać się między tymi dwoma trybami za pomocą dźwigni, co zapewnia podobne wrażenia, jak przy korzystaniu z klasycznego wizjera optycznego, mimo że wizjer w GFX100RF jest elektroniczny.
- Zintegrowana konstrukcja obiektywu 35 mm F4 i korpusu zapewnia nie tylko kompaktowość, ale również wyjątkową jakość obrazowania.
- Fujifilm opracował nowy obiektyw 35 mm F4 specjalnie dla modelu GFX100RF. Dzięki zastosowaniu systemu migawki centralnej zamiast migawki szczelinowej skróceniu uległa odległość między tylną soczewką obiektywu a płaszczyzną odwzorowania (powierzchnią matrycy). Korzystając z powstałej w ten sposób przestrzeni oraz dzięki optymalizacji układu soczewek w obiektywie i elementów konstrukcyjnych w aparacie, udało się uzyskać znaczne ograniczenie rozmiarów.
- Uniwersalna ogniskowa 35 mm (ekwiwalent 28 mm w formacie 35 mm) jest odpowiednia do fotografowania zróżnicowanych scen i obiektów, w tym krajobrazów, zdjęć podróżniczych, fotografii codziennej i portretów. Zmniejszone rozmiary aparatu poprawiają mobilność i zapewniają większą fotograficzną swobodę.
- GFX100RF cechuje się wysoką wydajnością rozdzielczą dzięki wytłumieniu zjawisk aberracji sferycznej, krzywizny pola itp. Udało się to osiągnąć dzięki konstrukcji optycznej obejmującej 10 soczewek w 8 grupach, w tym 2 soczewki asferyczne. Nowo opracowana przez Fujifilm powłoka nano-GI została zoptymalizowana pod kątem obiektywów o dużej krzywiźnie soczewek i potrafi skutecznie tłumić odbicia światła nawet na krawędziach obiektywu, uzyskując w ten sposób wysoką rozdzielczość optyczną charakterystyczną dla serii GFX.
- Pomimo bycia aparatem średnioformatowym, kompaktowy i lekki korpus pozwala użytkownikom zbliżyć się do obiektu i fotografować już z odległości 20 cm od przedniej soczewki obiektywu.
- Seria GFX jest pierwszą, w której zastosowano wbudowany w korpus filtr szary (ND) o czterech stopniach gęstości. Jest to bardzo przydatna funkcja, szczególnie do fotografowania przy maksymalnie otwartej przysłonie w jasnym świetle lub przy fotografowaniu z dłuższymi czasami naświetlania. Z kolei migawka centralna umożliwia wykonywanie zdjęć z lampą błyskową przy synchronizacji z dowolnym czasem otwarcia migawki, zwiększając zakres możliwych do zastosowania prędkości migawki przy zdjęciach z lampą, a tym samym rozszerzając wachlarz dostępnych środków ekspresji, nawet przy fotografowaniu na zewnątrz w pełnym świetle słonecznym.
- Wysoka wydajność w najróżniejszych zastosowaniach, od szybkiego i celnego układu autofokusa po możliwość rejestracji wideo w jakości 4K/30P.
- Aparat wyposażony został w autofokus z funkcją predykcyjną oraz rozpoznawaniem twarzy/oka. Funkcje te działają sprawniej dzięki zastosowaniu ulepszonego algorytmu. Ponadto oparty na sztucznej inteligencji autofokus z rozpoznawaniem obiektów opracowany z zastosowaniem technik głębokiego uczenia maszynowego potrafi rozpoznawać różnorodne obiekty, takie jak zwierzęta, pojazdy, ptaki i samoloty. W trybie rejestracji wideo ulepszona została funkcja autofokusa śledzącego. Możliwe jest łatwe śledzenie obiektu za pomocą obsługi dotykowej. Pozwala to osiągnąć wysoką wydajność śledzenia zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu, co przekłada się na zwiększony komfort pracy z aparatem.
- W aparacie zastosowano wizjer elektroniczny o wysokiej rozdzielczości 5,76 mln punktów i współczynniku powiększenia 0,84x. Wizjer pozwala wytłumić pływanie obrazu i zniekształcenia pojawiające się z powodu niewłaściwego ustawienia pozycji źrenicy, zapewniając bardzo dobrą widoczność.
- GFX100RF obsługuje płynną rejestrację wideo wysokiej jakości 4K/30P 4:2:2 10-bit przy 30 klatkach na sekundę i standardowym ustawieniu czułości na poziomie ISO 100. Dodatkowo, dostępny jest płaski profil wideo „F-Log2” o zakresie dynamicznym ponad 13EV*3 i niskim poziomie szumu cyfrowego, który zapewnia bogatą ekspresję tonalną i szerokie możliwości edycyjne w postprodukcji filmowej.
- GFX100RF oferuje wsparcie dla usługi sieciowej Frame.io Camera to Cloud. Pliki foto i wideo mogą być przesyłane bezpośrednio do usługi Frame.io, co znacznie przyspiesza workflow, od rejestracji materiału filmowego/zdjęć po edycję.
- Akcesoria w zestawie, które zwiększają atrakcyjność produktu, łącząc w sobie użyteczność i wyrafinowane wzornictwo.
- Do zestawu dołączono filtr ochronny Protector PRF-49. W połączeniu z dedykowanym pierścieniem adaptera zapewnia on odporność na pył i wilgoć, dzięki czemu da się go używać nawet na zewnątrz, gdy może być narażony na lekki deszcz lub unoszący się kurz.
- Zestaw zawiera też precyzyjnie wykonaną aluminiową osłonę przeciwsłoneczną i dedykowany pierścień adaptera – połączenie wyrafinowanego wzornictwa i zapewnienia ochrony przed światłem.
- Po raz pierwszy w serii GFX do zestawu dołączono elegancki pasek na ramię w stylistyce liny. Jest on dopełnieniem wyrafinowanego wzornictwa aparatu.
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Duża obudowa a maleńkie złącze HDMI. Nie rozumiem tego.
Nie sądzę, żeby ktoś to kupował do filmowania, więc w tym przypadku można wybaczyć
Co myślicie o świetle tego obiektywu?
Ja wiem że to gwarancja ostrości i głębia nadal jest bardzo dobra.
Ale...nie za ciemno? Szczególnie w przypadku, że to przyspawany do body słoik...
A jaka cena tego cacka
@Poozon
Aż tak wielkim problemem jest mini HDMI?
Miałem jeszcze dopisać - czy w tak dużym, mimo że względnie małym aparacie brak bagnetu zmniejsza jakkolwiek gabaryty? Daje korzyści?
Cena w USA 4899$. U nas chyba wstydzą się podać :)
@Maciox
Musiałby mieć duży bagnet,
a nie jak Sony E
link
W plotkach gdzieś widziałem 5500 euro, ale to niepotwierdzone
Potwierdzone link
"...To zapewnia użytkownikom poczucie jedności ze sprzętem i dumę z jego posiadania..."
Już widzę tą zazdrość w oczach użytkownika iPhona na widok takiego kloka (156.2mm (szer.) x 163.6mm (wys.) x 102.9mm (gł.), raczej współczucie... :)
No Fuji …niby nic , czego by już nie było, ale …rewelacja!!!
RX1RM2 jest na styk dla mnie jeśli chodzi o rozmiar... Zmieniłbym, ale za duży i za ciężki. Gdyby tej góry uciąć to może udałoby się zmieścić w 500g.
U nas w sklepach w przedsprzedaży za 22999 zl
´zazdrość w oczach użytkownika iPhona, raczej współczucie´
Jak zareaguje użytkownika iPhona będący jednocześnie użytkownikiem GFX 100 RF?
F4... no szkoda że nie pinhole.
@qbic
Od f/4 do f/144 jest jednak trochę przepaść :D
Trochę mnie też to f/4 boli, bo wyżej wspomniany RX1RII ma i ogniskową która mi bardziej pasuje, i światło które jest dla mnie dużo bardziej użyteczne.
Przynajmniej rozmiar aparatu się skurczył, szkło też bardzo kompaktowe, nie jak większość szkieł pod GFX, które są kolosalne. Ktoś pytał wyżej o bagnet, który musiałby być tutaj ogromny (i wprowadzić kolejny standard w ramach jednej marki), z tak dużą soczewką wchodzącą tak głęboko do wnętrza aparatu. Jak na to potem sensownie budować zaślepki, jak powstrzymać użytkowników przed porysowaniem przypadkowo bardzo drogiego szkła? Ergonomicznie/użytkowo same dodatkowe problemy.
Ciekawy krok, ja zdecydowanie sobie odpuszczę (szczególnie w RRP) i zostanę przy 50R, ale życzę dobrej sprzedaży i w niedalekiej przyszłości wersji 100RFX o podobnym rozmiarze, ale z ekwiwalentem jasnej 35-tki albo 43-ki albo 50-tki :)
całkiem fajny aparat, ale dlaczego ma na stałe umocowany obiektyw? w dodatku niezbyt jasny, delikatnie mówiąc; szkoda, bo sam koncept korpusu jest niczego sobie;
Witam,
Fuji ma tradycje robienia aparatów średnioformatowych (jeszcze na film) bez wymiennej optyki. Robili taki sam korpus ale różne obiektywy, więc może w tym przypadku też tak będzie?
Pozdrawiam,
AB123
Jak się pomyśli, że to 35/4 to jest "tak jak" 28/3.1 na FF, to nie jest tragicznie, ale tak by się jednak chciało chociaż ciut jaśniej. Z drugiej strony jeśli to jest setup pod street, to i tak się będzie szkło przymykać. Ale lekki niesmak zostaje :D
Pokrętło do zmiany proporcji obrazu i "„Analogowe” odczucie ręcznego przełączania" - dobre, ale dlaczego zrezygnowali z rewelacyjnego systemu ekranu z X-Pro3?
PDamian: Nikon F ma jeszcze mniejszy bagnet niż Sony E ale jak zwykle Nikosia się nie czepiasz. Miłość jest ślepa i wszystko wybaczy :))
deel77
"...dobre, ale dlaczego zrezygnowali z rewelacyjnego systemu ekranu z X-Pro3? "
Bo będzie w następcy tego aparatu, za dwa, albo trzy lata i znowu zapłacisz.
Jak już miałbym wydawać tyle pieniędzy na tego typu aparat, to dopłacił bym do Leica Q3. Zdecydowanie 😎
Aparat nie należy do sprzętu pierwszej potrzeby. Kusi ceną i legendą 6x9, ale realnie mamy kilkadziesiąt innych, nie gorszych aparatów do wyboru. Ja mam 5 super maszyn, odsprzedać nie warto, a pokazać się w domu z nowym, oznacza kłopoty z żoną. :(
Schemat optyczny obiektywu naprawdę ciekawy. Szkoda, że nie zaznaczyli jak blisko jest matryca od tylnej soczewki. Spodziewam się, że odległość jest malutka. Widać, że naprawdę starali się wykorzystać brak bagnetu narzucającego ograniczenia projektowe.
Ciekawi mnie też, czy soczewka faktycznie jest tak duża, czy trochę ją z góry i z dołu przycięli, żeby zmniejszyć masę, bo i tak same krawędzie w tych miejscach nie pracują?
Wielkie brawa dla Fuji za technologię cięcia aluminium. Konkurencja daje aluminiowe elementy do gryzienia psom lub dzieciom, żeby tarły o bruk.
Recenzja Jonasa Raska o nowym Fuji ( jak zwykle u niego okraszona wieloma ciekawymi ujęciami )
link
Noralny bezlusterkowiec X-T50 - 438g, a „kompakt” GFX - 735g. Chyba coś się komuś pomyliło …
No ale kompakt to nie znaczy, że mały, tylko 2 w 1: aparat i obiektyw.
Tak jak kompakt WC - to nie jest mały sedes, tylko sedes i spłuczka razem.
Autokorekta: do wagi X-T50 trzeba dodać jeszcze 116g na XF 18mm, aby porównanie było fair. Ale te wynikowe 556g dalej jest bardziej kompaktowe niż ten GFX. O wymiarach nie wspominając.
@MarekZegarek, a nie porównujesz przypadkiem gruszek do orzechów? Przecież ten aparat ma ponad trzykrotnie większą powierzchnię matrycy, no i masa z obiektywem, który taką matryce musi pokryć i musi dodatkowo prezentować wysoki poziom jakościowy, bo nie można go zmienić jeśli okaże się słaby...
@mig-37, porównuję produkty typu „kompakt”, Do tej pory słowo „kompakt” kojarzyło się z małym i lekkim aparatem z wbudowańym obiektywem. Oczywiście różne produkty miały różne parametry techniczne - ale całość mieściła się w definicji „kompaktu”.
Teraz Fuji redefiniuje termin „kompakt”, aby utworzyć nową niszę rynkową dla siebie.
Cóż, żyjemy w świecie, w którym wielu pojęciom celowo zmieniane jest znaczenie, aby doprowadzić do zamętu i ustalić nowe porządki.
„Kompakt” to w pierwszej kolejności określenie aparatu z niewymienną optyką. Przez przymiotnik „kompaktowy” sugeruje oczywiście niewielkie rozmiary, ale przecież ta kategoria obejmuje też półtorakilowy aparat kompaktowy, jakim jest Nikon P1100. Więc ważący połowę tego GFX 100 RF, zwłaszcza w porównaniu do GFX-ów z wymienną optyką (wraz z rzeczoną optyką), jak najbardziej jest kompaktem.
Kompakt średnioformatowy =/= kompakt APSC, nie wiem o co bić pianę
'wielu pojęciom celowo zmieniane jest znaczenie, aby doprowadzić do zamętu i ustalić nowe porządki.'
Sądziłem, że to porównanie to jakiś lapsus kolegi, a to po prostu metoda, a nawet 'metoda'.
Straszny zamęt w bezlustrach
link
Fuji tworzy niszę dla siebie. Zapewne to samo Fuji, które niepodzielnie rządzi w stworzonej przez siebie i dla siebie klasie 'MF dla ludu', aby siać zamęt. Konsekwencją zamętu jest podstępne wyciąganie 5k dollarsów od klienta, który nie mógł się oprzeć sile przyciągania kompakta, a dostał jedynie 'kompakta'.
Porównanie między XT-50 i GFX100RF można zgrabnie podsumować sformułowaniem, że XT-50 jest rzeczywiście tańszy i mniejszy, i przejść do kolejnego zagadnienia. W końcu nikt nie zabroni porównaniom, aby szerzenia zamętu.
Żyjemy w reżimie ciągłego wyboru.
Kiedy ostatnim razem zamawiałem kawę, to baristka zapytała: czarną czy z mlekiem..¿
Coś mi podszepnęło, że z mlekiem będzie ….interesująca rozmowa i….była.
Bo było „mleko”…sojowe, owsiane, migdałowe, kokosowe, bez laktozy,…skondensowane i uhte.
Poprosiłem ..o mleko z biedronki.
To jest aparat kontynuujący długą tradycję średnioformatowych KOMPAKTÓW Fuji, w tym nawet na rozmiar klatki 6x9 cm, towarzyszących znakomitym średnioformatowym lustrzankom z tej stajni.
Osobiście raczej wszedłbym w A7R4/5 / A7cr z obiektywem 28/2.0 ... hm ... no tu akurat nie jest najlepiej.... trzeba by sięgnąć po Sigmę 24/2.0. Troszkę szerszy kąt... A ponieważ mamy na rynku bardzo dobre 16/1.8, 18/2.8, 20/1.8, 24/2.0, to pewnie niedługo pojawi się i bardzo dobry 28/1.8, bo to ważna ogniskowa.
No dobra, więc jesli nie Sony, to gdybym chciał osiągnąć zbliżony efekt, użyłbym Canona R5 z RF 28/2.8 - obiektyw maleńki, a bardzo ostry, zaś większa jasność skompensowałaby wielkość piksela.
Jednak 100 vs 45 Mpix to o 50% większa teoretyczna rozdzielczość liniowa (dla Sony byłaby o 30% większa).
Mam sentyment do tych Fuji, bo zawsze mnie kusiły, a nigdy nie było mnie stać (zawsze wolałem zainwestować w kolejny obiektyw do SLR - i nadal myślę, że to był dobry kierunek). Ten się zapowiada na bardzo fajny i praktyczny sprzęcik ;-) patrząc na listę elektroniczno-cyfrowych bajerów, które w niego wbudowano. Ale ja nadal wolę kolejny obiektyw do ... bezlusterkowca...
A ja czasami słyszę, że 61Mp w aparacie to zbyt dużo...
Kompakcik. Tylko dlaczego bez zoooma? 😀
Fuji jest w niszy gdzie 5k nie stanowi problemu, trzeba tylko pokazać potrzebę wydania.
A 100MP z nieco niesprawnym obiektywem, wspaniały pomysł.
> A ja czasami słyszę, że 61Mp w aparacie to zbyt dużo...
niektórzy chwalą się efektownymi zdjęciami z Olympusa E-1 (matryca CCD 5 MPx), zresztą dobre zdjęcia można robić każdym innym przyrządem o takiej i większej matrycy - to już będzie lepiej niż "mały obrazek" w czasach analoga;
61 MPx to oczywiście na ogół duża przesada, ale czasem bywa też bardzo użyteczne; o ile oczywiście podoła temu obiektyw, bo inaczej to tylko spory balast w pliku;
zaś Fujifilm to firma czasami ekstrawagancka - wspomnijmy sławny mały ekranik z tyłu Fuji X-Pro3; w tym wypadku chyba trzeba polegać na tym, że ten obiektyw wykaże się jakimiś wybitnymi osiągnięciami; bo jak nie, to... kupa :(
To może być jeszcze taki X100VI dla lubiących dzierżyć w dłoni duży sprzęt - teraz serię GFX można uznać za kompletną w stosunku do X;
aczkolwiek odpowiednik X-Pro3 też by w takim wypadku był konieczny, GFX 50R objawił się już prawie 7 lat temu i najwyższy czas na nowego.