Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia najciekawszych plotek z branży.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
7Artisans
35 mm f/1.4
W sieci pojawiły się dwa zdjęcia przedstawiające nowy obiektyw firmy 7Artisans o parametrach 1.4/35 z mocowaniem Fujifilm X. Oto one:
Astrhori
6.5 mm f/2
Wygląda na to, że już we wtorek firma Astrhori pokaże manualny obiektyw fisheye 6.5 mm f/2 dla matryc APS-C. Będzie on dostępny z mocowaniami Canon RF, Fujifilm X, Mikro 4/3, Nikon Z i Sony E.
Canon
EOS R6 Mark III
Mówi się, że pod koniec maja Canon pokaże model R6 Mark III. Póki co, noewiele o nim wiadomo. Podobno będzie miał ekran z mechanizmem zmiany położenia analogiczny do tego, jaki stosuje Sony np. w modelach A9 III, czy A7R V. Pojawiła się także wzmianka o OLED-owym wyświetlaczu, choć wg serwisu canonrumors, nie jest ona szczególnie prawdopodobna.
EOS R50 V i V1
Plotki na temat premiery EOS-a R50 V i PowerShota V1 (zaprezentowanego w Azji), znajdują kolejne potwierdzenie. Oba urządzenia ujrzą światło dzienne w środę, 26 marca.
Nowe obiektywy
Oprócz aparatów, 26 marca zobaczymy także dwa obiektywy. Jednym z nich będzie szerokokątny zoom APS-C – RF-S 15-30 mm. Drugi, to przedstawiciel urządzeń VCM, czyli wyposażonych w silnik z cewką drgającą, mianowicie 20 mm f/1.4L VCM.
Pojawiły się także plotki na temat kolejnych obiektywów VCM. Canon planuje ponoć premierę 28 mm f/1.4, a także dwóch instrumentów dłuższych od 50 mm. Jeden z nich ma jednak być ciemniejszy niż f/1.4.
Fujifilm
23 mm f/2
Jak podaje serwis fujirumors, jeszcze w tym roku ma się pojawić nowy obiektyw systemu X, mianowicie 23 mm f/2. Co ciekawe, miałby to być instrument typu naleśnik, a zatem dokładnie tego samego typu, jak w sześciu generacjach kompaktu X100.
Leica
M11-V
Plotka głosi, że w przeciągu kilku tygodni, Leica zaprezentuje model M11-V. Będzie to odmiana modelu M11, pozbawiona wizjera optycznego z dalmierzem, a wyposażona wyłącznie w elektroniczny celownik. Poza tym, na górnym panelu nie znajdziemy pokrętła czułości ISO.
Panasonic
Nowy aparat filmujący
Podobno już w kwietniu zobaczymy nowy aparat Panasonika. Jak twierdzą źródła przecieku, urządzenie będzie miało kompaktowe rozmiary (brak wizjera), zatem nie będzie to następca modelu S1H. Mówi się natomiast o konkurencie dla Sony FX3, wyposażonym w 24-megapikselowy sensor warstwowy (stacked).
Sirui
Aurora 85 mm f/1.4
Według ostatnich doniesień, w najbliższym czasie firma Sirui wypuści obiektyw Aurora 85 mm f/1.4 z mocowaniem L-mount. Ten instrument optyczny jest już dostępny na rynku, dla aparatów Fujifilm X, Nikon Z i Sony FE.
Sigma
Obiektywy serii I
Podczas premiery aparatu Sigma BF, producent rozszerzył swoją ofertę o srebrne wersje obiektywów serii I z mocowaniem L-mount. Dostaliśmy jednocześnie zapowiedź, że instrumenty tej linii w kolorze srebrnym będą również dostępne dla aparatów Sony FE. Wg nieoficjalnych doniesień, stanie się to w drugiej połowie br.
Sony
Venice Extension System Mini
W środę, 26 marca o godz. 15.00 Sony zaplanowało premierę nowego urządzenia.
Podobno będzie to kompaktowa wersja kamery Venice Extension System 2. Zostanie ona wyposażona w pełnoklatkowy sensor 8.6K, a nowe kamkorder będzie 70% mniejsze od modelu CBK-3620XS.
zawsze drugi...a z tą lajką, to dajcie spokój, kto to widział..
Czekam na EOS R6 Mark III
Canon R50V - skoro dla filmowców to na 100% Canon nie da IBIS... no i jak zawsze - w tym systemie nie ma szkieł, więc mogą to sobie włożyć...
Chętnie zobacze alternatywe dla fx3 od panasonic. Jeszcze jak bedzie lepsza i tansza, to juz w ogole petarda.
A może ktoś mnie oświeci bom widać stary i niekumający...
Mijają już 3 lata od wprowadzenia Canon R APSC i do dziś nie ma podstawowych obiektywów... to po ch^^^ ten system w ogóle stworzyli???
@delta223
Z ciekawości: czekasz na jakieś konkretne zmiany względem R6 Mark II, czy na spadek ceny starego modelu po wejściu nowego?
Zastanawiam się, jaki byłby cel takiej premiery? Może R6 II nie jest najnowszym aparatem na rynku, ale stary zdecydowanie też nie jest i możliwościami zdecydowanie nie odstaje od konkurentów. Pytanie co chcą poprawić? Ekran OLED byłby fajny, ale to za mało. Zmiana mechanizmu odchylania spoko, ale chyba bardziej przydałaby się w R5. Będzie wzrost rozdzielczości? Będzie szybsza seria i większy bufor?
Nie wiem, może brakuje mi wizji, a może nie doceniam Canona i nie będą się przejmowali pozycjonowaniem sprzętu, tylko zrobią coś dużo lepszego.
@ryszardo – filmowo parę rzeczy by mogli poprawić względem Mark II, choćby dać kodeki i profile obrazu takie jak w R5 II i R1. Pełnowymiarowe HDMI też by się przydało. I stabilizacja cyfrowa taka jak w C400.
Fotograficznie trudniej mi coś wymyślić.
– Byliśmy ostatnio z żoną proszę pana… W Hali Mirowskiej…
– Yyyy… Gdzie ja miałem aparat, Zorkę 5…
I zrobiłem kilka zdjęć…
...To jest tak: nuda… Nic się nie dzieje, proszę pana. Nic...
:)
@ryszardo
Dadzą warstwową matrycę do R6iii z R3 i biorę.
Na Allegro jest używany R3 za 11k, czyli pewnie poniżej ceny startowej R6 III, nie musisz czekać. I grip gratis ;)
@gamma, wszyscy producenci olewają APS-C, z wyjątkiem Fuji które nie ma FF w ofercie, a nawet oni nie pokazali już dawno nic ciekawego.
Sony wygląda trochę lepiej z ofertą do APS-C bo na początku serio traktowali ten format, ale odkąd zdecydowali się upchnąć sensor FF w bagnecie E to też odpuścili.
Całkiem dramatycznie w kwestii APS-C wypada OM/Olympus - nie mają żadnego godnego uwagi obiektywu do APS-C.
Ogólnie sytuację ratują trochę Sigma i Tamron którzy wypuszczają co jakiś czas jakiś ciekawy obiektyw.
Eos r6 miii zapowiada się nieinteresująco. Sęk w tym, że nie za bardzo wiem czego jeszcze bym chciał od aparatu. Rzuciłem kiedyś, że matryca 36x36 mm. Było by odrobinę lepiej, ale odrobinę. Z niektórymi obiektywami w szczególnych okolicznościach. Co jest przydatne w Eos R7 a nie ma w R6, to samopoziomowanie matrycy. Znowu, odrobinę lepiej. Globalna migawka elektroniczna, jakkolwiek skonstruowana, lepsza współpraca z lampami błyskowymi. Tylko proszę pokazać mi fotopstryka, który jeszcze używa lamp błyskowych... Poza tym, używam. Różnica w porównaniu z mechaniczną migawką będzie ledwie zauważalna. Na pewno nie na zdjęciach. Powiem, co się dzieje i jest nieuchronne. Korpusy tanieją. Produkcją szklarni zajmują się ludzie z dalekiej Azji i szkła tanieją. Interes robi się coraz mniej interesujący. Poza tym wszystkim, zachęcam do robienia zdjęć :-) Wiosna idzie
link
:-)
Chciałem powiedzieć wyostrzane, ale popatrzyłem na podpis, 800mm f2.8.
Widrc różnice.
Open gate, 8K25, full HDMI - jest czego wymagać w R6 mark III.
@brt, a po co OM/Olympus miałby robić obiektywy do APS-c ? Coś przeoczyłem ?
@Anadi
Używałem R3 i nie kupił bym go. Za duży, nie ma funkcji wstępnej rejestracji zdjęć, wizjer do bani - wyświetlacz w wizjerze ok, ładny, ale patrząc nań z odległości na jaką mi nos pozwalał porażka. Natomiast matryca jest fajna, szybka i chętnie bym w korpusie pokroju R6 ją zobaczył. Do tego trzecia wersja R6 może mieć sprawniejszy Af od tego w R3...
Póki co wydrukowałem sobie redukcję EF na okular 1,25mm i z tamronem 150-600 plus 8mm okular oglądam niebo 😁
Luneta z 4x zoomem 😅
> 800mm f2.8
ale ten *baron* ma super obiektyw! chyba zazdroszczę; ciekawe kto wyprodukował?
@brt
Od OM/Olympus to ty się odczep bo oni uczciwie olewają tworzenie obiektywów APS-C, nie produkując również żadnego korpusu APS-C.
Twoja uwaga była by słuszna, gdyby tyczyła się Nikona.
@Hubert Multana
8K wymagało by wzrostu rozdzielczości w R6III z 24 na ok 33Mpix, a wzrost rozdzielczości w R6III było by podjadaniem rynku R5-tek, więc przy polityce Canona nie spodziewał bym się takiego rozpasania w R6III :).
@baron
Zdecydowanie za mało kota...
Ostatnie zdanie chyba troszkę do poprawienia?
"/.../a nowe kamkorder będzie 70% mniejsze od modelu CBK-3620XS."
Matryca nowa jest potrzebna do markIII. Z funkcjonalną migawką el. I procesor af jak w R5II.
Mówienie że jest już wszystko to talibanizm.
Na wszelki wypadek jak powiedzenie że polscy naziści zbudowali Auschwitz jest tzw oczywistą pomyłką tak ja nie poprawiłem opisu obiektywu.
Niestety, ten
link
i to jeszcze kupiony "po taniości".
Co nie robienia zdjęć, względnie robienia smartfonem, albo na automatycznych ustawieniach. To nie problem, że ludzie porzucą jeden sprzęt, na rzecz innego. Porzuciliśmy szlachetną fotografię czarno-białą, potem szlachetną fotografię chemiczną, chwila płaczu i jedziemy dalej. To jest tylko technologia. Ale problem, gdy technologia zaczyna narzucać swój obraz świata. Niby nic, podciągnięte kolory, sztuczna GO. W końcu sztuczny świat i wiara, że wystarczą oczywiste, przemawiające do wyobraźni tłumu pociągnięcia, jak wyrzucenie kolorowych, aby ów świat stał się lepszy. Pożytecznie od czasu do czasu doświadczać fizycznej złożoności świata, choćby widząc fizyczną GO, czy poruszenie. Wówczas może co setna osoba zastanowi się, czy widzi co jest, czy może, to, co inni chcą, aby widziała.
Nie, nie mam nic przeciw elektronicznej globalnej migawce. Tyle, że nie wiem, co to poprawi, poza jakimiś szczególnymi przypadkami.
@Hubert Multana
Akurat na Canona się nie przesiądę, więc piszę to czysto akademicko, ale nie widzę zalet we wzroście rozdzielczości filmowej. 6K na pełnej klatce i 4K z wycinka APS-C to świetny kompromis dający elastyczność i niskie szumy, do zdjęć też w razie czego wystarczy. 8K to tylko szybciej zapchany dysk. Plus Canon ma już w ofercie bardzo dobre korpusy 8K.
"Pojawiły się także plotki na temat kolejnych obiektywów VCM. Canon planuje ponoć premierę 28 mm f/1.4, a także dwóch instrumentów dłuższych od 50 mm. Jeden z nich ma jednak być ciemniejszy niż f/1.4."
Jeśli wszystkie mają mieć 10cm długości i filtr 67mm, to już 85/f1.4 wydaje się problematyczny - a co jeszcze przy tych ograniczeniach można by zmieścić?
Był kiedyś 135/f2.8 o takich gabarytach...
@gamma
- po ch^^^ ten system w ogóle stworzyli???
Nerwy ci puszczają? Kolejny, który się prosi, żeby wylecieć stąd na zbity pysk.
Kolega TDP już zrobił miejsce na R50V [ link ]?
@hrabia13
´Nerwy ci puszczają? Kolejny, który się prosi, żeby wylecieć stąd na zbity pysk.´
I te Twoje pełne ´elegancji´ sformułowanie udało się Tobie napisać w 3 minuty po rejestracji? Nick zupełnie przypadkowy?
@baron13:
"...powiedzenie że polscy naziści zbudowali Auschwitz jest tzw oczywistą pomyłką"
Najczęstsza pomyłka, dlatego taka oczywista.
Musicie się śpieszyć, @baron13, @lord13, @hrabia13 są już zajęte. Został jeszcze @margrabia13, @książę13 i @markiz13 bo @kniaź13 i @bojar13 są za bardzo wschodnie.
@negatyw
Murgrabia lub ew. Burgrabia
Spoko, jest jeszcze sułtan, chan, kalif, szach, szejk i wezyr.
PS
No i markiz13, markizXIII i markiz0Dh, mimo imion-homonimów, to zdecydowanie trzech różnych markizów!
W Polsce margrabia.
z bardziej klasycznych, europejskich, i bardzo godnych, dodałbym jeszcze "earl13";
@bojar13 odpada nawet we wschodnim kontekście, bo znaczy tyle co "szlachcic13" (chociaż, w zasadzie sporo mniej, bo jednak taki bojar to nie katolik, ale i tak więcej niż "chłop13"); można jeszcze iść w "wice-hrabia13", też da się obronić;
ale wróćmy do *barona13*:
> Niestety, ten [baron13]
to sugerowało nawet zdjęcie, ale już miałem nadzieję, że taki obiektyw rzeczywiście istnieje, nawet jakby takie zdjęcia robił;
> Porzuciliśmy szlachetną fotografię czarno-białą, potem szlachetną fotografię chemiczną, chwila płaczu i jedziemy dalej. To jest tylko technologia...
No własnie, to tylko technologia, a technologia wciąż się rozwija i dobrze; sama zaś sztuka fotografii nabrała w ten sposób nowego poloru i dramatycznie się zdemokratyzowała, co chyba też dobre;
co by nie mówić, dzięki cyfryzacji fotografowanie stało się zajęciem dostępnym dla każdego, bo tanim; a istota - tworzenie za pomocą instrumentu optycznego i utrwalenie obrazu - pozostała taka sama jak za Daguerre'a;
w czasach filmu w porcjach po 36 kadrów, to zwykle był spory wydatek, do tego np. aparat EOS z baterią litową starczającą na ca 25 filmów i kosztującą też okrągłą sumkę (dlatego w końcu nabyłem Nikona, bo akurat do niego za drobną stosunkowo sumę można było dokupić battery-pack na 4 "paluszki" - w sumie inwestycja niemała, ale bardzo opłacalna), wszystko to generowało poważne koszty;
> Ale problem, gdy technologia zaczyna narzucać swój obraz świata. Niby nic, podciągnięte kolory, sztuczna GO. W końcu sztuczny świat i wiara, ...
Tego bym nie przeceniał, ludzie zawsze tak robili, tylko teraz zostało to zautomatyzowane; a z AI problem jest z grubsza taki, że jak stracimy nad tym kontrolę w zastosowaniach krytycznych, to po prostu zginiemy; a ponoć już nie rozumiemy jak działa ChatGPI; cała nadzieja w tym, że nie steruje on energetyką i rakietami międzykontynentalnymi; póki co.
Co do CatGPI, to dodałbym, ze jest on obecnie być może (przynajmniej na jakiś czas) zbawieniem ludzkości, bo skoro każdy może go użyć, to pewnie użyje, w związku z czym sam się nie nauczy i grozi nam, ze teraz różni tacy operatorzy ChatGPI zaczną kierować poważnymi instytucjami i "pisać" poważne rozprawy, może nawet naukowe;
w takiej dość dramatycznej jednak sytuacji jedyną nadzieją będzie chyba AI - w nadziei, że przynajmniej ona będzie "wiedziała" coś naprawdę.
Mamy już kandydatów na prezydenta stworzonych przez najtańsze AI...
Z mojego punktu widzenia AI I inne zaawansowane technologie w fotografii uderzają najbardziej w elitaryzm niektórych fotografów, którym żyłka pęka na myśl, że obecnie ciemny lud może zrobić równie dobre zdjęcia...
Co do chatgpt to jednak nie jest magiczny, a dość zaawansowany.
kojotek85: "8K wymagało by wzrostu rozdzielczości w R6III z 24 na ok 33Mpix, a wzrost rozdzielczości w R6III było by podjadaniem rynku R5-tek,"
Bardzo celne IMO spostrzeżenie, o szerszym znaczeniu... Mając 33Mpix aps-C nie widzę powodu przesiadki na 33Mpix FuFu, ale 42Mpix FuFu mógłbym rozważyć ze względu na lepsze efekty w fotografii UWA - a to głównie dlatego, że do mojego aps-C nie ma do tej pory stałek o odpowiedniej rozdzielczości na brzegach (a do FE jest co najmniej parę), zaś zoom Sigmy 10-18/2.8 jednak polegnie w starciu ze stałką na FuFu 42Mpix.
Tym bardziej gdy matrycą FuFu będzie 61Mpix.
Dlatego 33Mpix pojawiły się u Sony - bo do 61Mpix jest znaczny odstęp i nikt nikogo nie gryzie, zaś 42Mpix nie będzie już rozwijane...
Canon ma 45Mpix i jest to oczywiście spora rozdzielczość, zapewne nawet "wystarczająca", biorąc pod uwagę potencjalne tematy i zastosowania zdjęć - no ale jak pisał kojotek, najpierw powinien zrobić ruch w stronę 60Mpix, zwłaszcza że dawno już temu wprowadził w DSLR fufu 50Mpix i to DsR... Oczywiście są do pomyślenia inne sposoby zapewnienia R-piątce przewagi nad potencjalnym 33Mpix, z tym że R6 sterowany był w stronę rynku reporterskiego, z szybkim AF, więc nie można teraz tego odebrać po to, by R5 pozostała niezagrożona.
Przepraszam za offtopic, obiecuję że w kolejnych postach podejmę się naprawdę nośnych tematów jak szAIk, hrAIba, knAIź, a nawet murgrabAI i mAIrkz.
Tudzieź NAIkon i CAInon, ewidentnie Sony i Olympus w tym wyścigu przegrały już na starcie, natomiast ciągle dzielnie trzyma się LAIka .
@JdG:
"@bojar13 odpada nawet we wschodnim kontekście, bo znaczy tyle co "szlachcic13" (chociaż, w zasadzie sporo mniej, bo jednak taki bojar to nie katolik, ale i tak więcej niż "chłop13")"
Cytat:
"W Rosji tytuły bojarskie stosowano do czasów Piotra I Wielkiego, który je zniósł."
@JarekB
"
I te Twoje pełne ´elegancji´ sformułowanie udało się Tobie napisać w 3 minuty po rejestracji? Nick zupełnie przypadkowy?
A co ma nick do mojego wpisu? Nie zamierzam tolerować chamstwa. Niedawno mieliśmy "popis" Damiana i wystarczy. Mam się ceregielić z kimś kto używa w sposób zawoalowany wulgaryzmu? Wynocha pod budkę z piwem. Chcę rozmawiać o fotografii, a nie stresować się wulgarnymi wpisami.
@leszek3:
"natomiast ciągle dzielnie trzyma się LAIka"
Zwłaszcza LAIka Barbie: link
@Hubert Multana
23 marca 2025, 22:46
"Open gate, 8K25, full HDMI - jest czego wymagać w R6 mark III."
8K w R6 III...
Hubert, nie rób sobie jaj, albo poczekaj chociaż do świąt. Do 1 kwietnia też jeszcze parę dni.
Leszek, Canon za zalety DP AF płaci zdwojoną liczbą pikseli do sczytania, analizy i chłodzenia (5Ds i 5Ds R nie miały fazowego AF w LiveView).
Tym niemniej, moim zdaniem, różnicę pomiędzy 45 a 61 milionami pikseli wyraźnie widać tylko w nagłówkach plakatów reklamowych - bo nieco ponad 10% więcej pikseli w pionie i w poziomie trudno raczej dostrzec na właściwej części plakatu... ;)
I wesprę się Amadim: "6K na pełnej klatce i 4K z wycinka APS-C to świetny kompromis dający elastyczność i niskie szumy".
PS
Jaką przewagę daje ekran OLED? Jest cieńszy niż LCD?
Mnie dopadło to już wiele lat temu: techniczna jakość zdjęcia jest jakością techniczną i ma wartość techniczną. Zdjęcie, o ile funkcjonuje jako zdjęcie, jest przekazem. To opowiedzenie czegoś innym ludziom. Czasem ten przekaz potrzebuje np znakomitej rozdzielczości, ale bardzo często jakość techniczna jest mało istotna. Prawie zawsze istotne jest panowanie nad techniką, tak, aby na fotce było to, co chciał fotograf. Czytałem to wielokrotnie pewnie u Dederki, ale też Sontag, ktokolwiek coś w fotografii osiągnął wie, że np ostrość czy nieostrość, poruszenie, przepał to środek wyrazu. Warto mieć dobry sprzęt, bo prawie zawsze można nim zrobić zdjęcie czy nieostre, czy poruszone, niedoświetlone, ale na odwrót, kiepskim sprzętem, nie zrobi się znakomitego TECHNICZNIE zdjęcia. Owszem, można pudełkiem z dziurką zrobić niesamowite zdjęcie. Można kiepskim obiektywem.
Coś o powszechności techniki foto. Owszem komórą każdy może. Ileś razy miałem tę przygodę, że proszono mnie o zrobienie komuś fotki. Mam ten odruch, ludzie w kadrze, przyklękam. Czemu? Pytają. Nigdy nie wiedzieli czegoś takiego. Nie wiedzą o przerysowaniach o punktach mocnych o kompozycji.
Technikalia mają tylko pozwolić uzyskać zamierzony efekt. Są potrzebne, żeby np na zdjęciu w określonym formacie nie widać było nieostrości, poruszenia, była wystarczająca dynamika. Ale np mamy "zdjęcia sylwetkowe", gdzie część płaszczyzn z premedytacją posyła się w "bezszczegółową czerń" mamy zabieg zaznaczenia ruchu poruszeniem.
Co do rozdzielczości zdjęć, to znam przypadki, że np do druku potrzebne było zdjęcie autora i drukarnia wzięła sobie to zdjęcie z netu w rozdzielczości 600x800 i ponoć jeszcze zmniejszali, by nie było widać szczegółów.
Wiem jakie konkretne parametry techniczne rozszerzają moje możliwości pstrykania. Po prostu, jak mam obiektyw z większą dziurą, może być ciemniej. Lepiej mieć obiektyw z dobrą rozdzielczością, ale akurat rozdzielczość prawie zawsze potrzebna jest nie gorsza niż. Po przekroczeniu pewnej wartości przestaje się widzieć poprawę. Matryca? trochę lepiej niż 6 megapikseli. Ptasiarze chcą więcej, bo kropią. Ale to ptasiarze. No i to jest powód mojego pytania: co lepszego w tym R6 mark ileś?
Baronie, zgodzisz się, że ptasiarzom (np. chińskim [ link ]) przydadzą się megapiksele, o ile będą mieć także wyśmienity AF (czy to trybie foto, czy wideo)?
Więc podejrzewam, że nowy R6 dostanie w spadku matrycę i AF z R3, (a być może ten drugi to nawet z R1).
A R1 z R?
Tytuł bojara stosowano na Litwie, a dokładnie w Wielkim Księstwie Litewskim do końca jego istnienia, czyli upadku I RP. Nazwisko Bajor pochodzi od bojara.
Dziecinne jest to wymyślanie nicków szlacheckich. Może to jakaś forma dowartościowania ? Myślę, że baron13 jest autoironiczny, ale czy inni też?
Miałem okazję na początku marca zrobić trochę zdjęć bezlustrami. Poziom wizjera w Nikonie może nie jest zły, ale daleko mu jeszcze do komfortu patrzenia przez wizjer optyczny. Producenci tego całego nowego sprzętu, nowych aparatów, obiektywów, chyba nie robią zdjęć.
Negatyw: "A R1 z R?"
Prawie! Bo R1 to jeszcze ciepłe matryce prosto z R&D!
@maksiczek:
"Nazwisko Bajor pochodzi od bojara."
A nie od bajora?
Nie tylko na Litwie -> link
Chciałem zaznaczyć, że bojar to nie był jakiś tam Wschód, tylko również Rzeczpospolita Obojga Narodów, czyli również Polska i w niej używany tytuł szlachecki.
@maksiczek:
"Chciałem zaznaczyć, że bojar to nie był jakiś tam Wschód, tylko również Rzeczpospolita Obojga Narodów, czyli również Polska"
Czyli jednak jakiś tam Wschód.
Cytat:
"Europa Wschodnia obejmuje kraje: Rosja, Czechy, Polska, Węgry, Rumunia, Mołdawia, Chorwacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Słowacja, Bułgaria, Ukraina, Białoruś, Serbia, Czarnogóra, Bośnia, Hercegowina, Albania, Kosowo i Macedonia."