Za nami premiery m.in. kilku urządzeń od Canona, czy kamery Sony Venice. W sieci natomiast nie zabrakło plotek na temat nowego sprzętu fotograficznego. Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Nowe modele serii V?
Mówi się, że w tym roku zobaczymy jeszcze dwa aparaty linii „Video first”. Przypuszcza się, że może tu chodzić o modele PowerShot V3 i EOS-a R7 V.
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć patenty opisujące konstrukcje optyczne poniższych obiektywów :
- RF 50 mm f/1.5,
- RF-S 32 mm f/0.75.
Fujifilm
Coś dla miłośników patentów
Kolejne wnioski patentowe pochodzą of Fujifilm:
- 50-135 mm f/2.8,
- 18-135 mm f/3.5-5.6,
- 18-300 mm f/3.5-6.3.
Leica
M11-V
Bezlusterkowiec Leica M11-V, o którym wspominaliśmy w zeszłym tygodniu, powinien mieć niedługo swoją premierę. Jak podają nieoficjalne źródła, opcję są trzy:
- 4 kwietnia,
- 3 maja,
- dopiero na jesień br.
L-mount Alliance
Nowe firmy w sojuszu
Plotka głosi, że w tym roku do L-mount Alliance dołączy jeszcze kilka chińskich firm, które mają znacznie rozpowszechnić to mocowanie. W związku z tym, możliwe że w przyszłości będzie to jedna z najpopularniejszych grup obiektywów, pod względem liczby dostępnych modeli.
Nikon
Z5 II
Jak podaje serwis nikonrumors, premiera Nikona Z5 II odbędzie się 2 kwietnia. Nowy aparat ma być oparty o model Zf, z pewnymi technologiami z Z6 III.
OM Digital Solutions
Nowości na przyszłość
Podobno w przeciągu najbliższych dwóch lat, firma OM DS pokaże zarówno nowe aparaty PEN, jak i jasne stałki. Bardziej konkretną informacją jest nadchodząca premiera zoom-a 50-150 mm (być może f/2). Wspomina się także o pewnej „niespodziance”.
Ricoh
Czy nadchodzi GR IV?
Jeden z pracowników Ricoh zasugerował, że w przyszłym roku firma ta będzie mieć większe stoisko na targach CP+. Zostało to zinterpretowane przez niektórych, jako bardzo mglista zapowiedź następcy modelu GR III.
Tamron
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć patenty opisujące konstrukcje optyczne dwóch obiektywów Tamrona:
- 200-800 mm f/6.7,
- 200-600 mm f/5.6.
Viltrox
AF 50 mm f/2
Podobno już w kwietniu br. światło dzienne ujrzy pełnoklatkowy obiektyw AF 50 mm f/2 STM ASPH ED IF z serii Air. Znana jest jego rzekoma i częściowa specyfikacja:
- minimalna odległość ostrzenia: 51 cm,
- średnica filtra: 58 mm,
- masa: 190 gramów,
- cena: ok. 140 USD.
ZY Optics
55 mm f/2.8 1-5x
Wieść niesie, że chińska firma Zyhongyi Optics wypuści obiektyw 55 mm f/2.8 1-5x. Oto jego specyfikacja:
- minimalna odległość ostrzenia: 6.5 cm dla powiększenia 5x, 15 cm dla powiększenia 1x,
- budowa optyczna: 13 soczewek w 8 grupach, w tym dwa elementy ED,
- 8-listkowa przysłona,
- średnica filtra: 58 mm,
- wymiary: 67x87 mm,
- masa: 690 g (Nikon F), 750 g (Fujifilm GF),
- dostępne mocowania: Canon EF i RF, Fujifilm X i GF, Hasselblad XCD, L-mount, Mikro 4/3, Nikon F i Z, Pentax K, Sony FE.
Pierwszy... tzn. drugi model Nikona Z5 zapowiada się zacnie ;-)
Te dystanse minimalne podane dla Zhongyi to od przedniej soczewki, pewnie. Przy maksymalnej skali odwzorowania obiektyw wygląda na znacznie dłuższy niż 6,5 cm... Choć faktycznie w makro istotniejsze jest to niż wartość mierzona od płaszczyzny rzutowania obrazu.
[ link ]
(;
Sony
sponsoruje
skoczków?
Szkoleniowcy
sprzęt
sprawili
sobie
swoim
sumptem?
;)
RF-S 32 mm f/0.75 - jeśli to jeden z opisanych tutaj [ link ], to zerknijcie - tam są jakieś cuda-wianki z wewnętrznym odbiciem?!
@Bahrd - czym tu się podniecać? Canon użytkowników apsc - mówiac oględnie - nie rozpieszcza. Wątpie by w najbliższym czasie wypuścili jakieś fajne stałki typu odpowiedniki 24/35/20/50mm ze światłem 1.8-2.0.
@Bahrd
Jeśli dobrze zrozumiałem tłumaczenie automatyczne, to są to śmieszne konstrukcje wykorzystujące polaryzację i lustra półprzepuszczalne, przez co transmisja układu to ledwie 1/8 i dlatego muszą być tak jasne. Swoją drogą ciekawa opcja: ultra kompaktowy obiektyw o GO jak w f/0,75 i ilości zbieranego światła jak w f/2.2
Po tych schematach i opisach nie umiem stwierdzić co tam się dzieje z pozostałym światłem, którego jest 7x więcej. Jeśli skutecznie odcinają możliwość jego dotarcia do sensora (pewnie po to jest polaryzacja) i nie wpływa ono negatywnie na kontrast, to całkiem fajna technologia. Trochę szalona, ale fajna.
Ryszardo: "Swoją drogą ciekawa opcja: ultra kompaktowy obiektyw o GO jak w f/0,75 i ilości zbieranego światła jak w f/2.2"
O widzisz, dzięki! No to do filmowania od biedy - jak raz - szary filtr jak znalazł?
"Podobno w przeciągu najbliższych dwóch lat"
Korekta obywatelska: w ciągu. W przeciągu to najwyżej można się przeziębić :)
> ZY OPTICS 55 mm f/2.8 1-5x
bardzo interesująca konstrukcja, makro 5x, nie w kij dmuchał; ciekawe za ile będzie dostępna, najlepszy jest zakres możliwych mocowań - od m4/3 (co nie dziwi) do Fuji GFX, robi wrażenie!
@ziggy
Wyrażenie "w przeciągu" nie jest błędne, ale niezalecane. Rzeczownika "przeciąg" używało się dawniej na określenie czasu.
Gamma, ale czego tak naprawdę Ci brakuje u Canona? Firmowych, tanich, niedużych i jasnych stałek RF nie brak. Jest elegancki Samyang 12/2, Tamron 11-20/2.8 i sześć jasnych Sigm (wysokiej jakości par excellence!).
Jak to mało, to bierz Fuji, Nikona, Soniacza - albo poczekaj na ordę z L-mount na sztandarach!
@Bahrd
Brakuje dobrych zoomów od Canona lub braku ograniczeń pól AF z obiektywami innych firm. Brakuje też jakiegokolwiek naprawdę dobrego zooma standardowego do APS-C. Jest tylko Sigma 18-50, która jest fajna, mała i jasna, ale szczególnie na mniejszych matrycach Canona trochę jej brakuje szerokości i najostrzejszym szkłem na rynku też nie jest.
Brakuje też konkurencji cenowej i to jest największa bolączka systemu.
Te problemy przyczyniają się do faktu, że przymierzając się do zmiany leciwej lustrzanki na Canona nawet nie patrzę.
Rozumiem. Jakiś czas temu już do moich też nie najmłodszych lustrzanek dokupiłem R50 z adapterem i... w sumie nie mam się do czego przyczepić.
Ale faktycznie, do ambitniejszych krajobrazów mogę zawsze wziąć 6D z 16-35/4.
@Bahrd
„Sony
sponsoruje
skoczków?
Szkoleniowcy
sprzęt
sprawili
sobie
swoim
sumptem?
;)”
Raczej sumptem PZN… :)
Czasem mam wrażenie, że kupując sprzęt jestem frajerem, bo wszyscy dostają sprzęty za darmo :)
A kto dostaje za darmo? Może i ja się ustawię?
@Szabla
Ty chyba nie musisz stać w kolejce :), ale wystarczy pooglądać nieco youtuba, aby dowiedzieć się, że filmik powstał bo firma ABSD udostępniła aparaty i obiektywy, ktoś inny pisze w artykule który powstał we współpracy z firmą EFGH, że produkty EFGH są najlepsze (za darmo tego nie się nie robi) i jednocześnie usuwa zdjęcia z mediów społecznościowych na których prezentował się z aparatem IJKL. Inny jububer na wyjazd dostał produkt MNOP i nikt nie prosi go o odesłanie po wypadzie. Specjalnie nie wymieniam nazw firm, bo dotyczy to prawie wszystkich (i nie tylko z branży foto/wideo).
@deel77
Co Cię powstrzymuje założyć kanał na YT i używać sobie dowoli kosztem "frajerów"?
@deel17
Jak sam zauważyłeś, nikt nie dostaje sprzętu za darmo.
@ryszardo
"Brakuje też jakiegokolwiek naprawdę dobrego zooma standardowego do APS-C."
Zgadzam się. Ja ciągle korzystam z lustrzankowego 15-85, ale wraz z przejściówką to jest kawał szkła.
Aleja tkwię w APS-C ze względu na tele. Jak komuś na tele nie zależy to każdemu zamiast r10 czy r50 polecam r8 + 24-105.
"Te problemy przyczyniają się do faktu, że przymierzając się do zmiany leciwej lustrzanki na Canona nawet nie patrzę."
PDamian kiedyś wrzucił fajny zestaw:
link
Cztery stałki w cenie jakiegoś 24-70/2.8
No chyba że ma być APS-C wtedy rzeczywiście lepiej omijać Canona.
@hrabia13
"Co Cię powstrzymuje założyć kanał na YT i używać sobie dowoli kosztem "frajerów"? "
Co mnie powstrzymuje? Wybujałe ego i brak umiejętności :)
@Szabla
Dlatego pisałem o wrażeniu :)
@ robkoz
Ten zestaw zdecydowanie nadaje się do APS-C...
@deel77
☺️
Jako osoba, która prowadzi kanał sprzętowy na YouTube prawie na cały etat mogę śmiało zdementować, ze sprzęt dostaje się za darmo ;) no chyba, ze kręcenie kadrów, pisanie scenariuszy, testy i montaż to nie praca - w takim razie zapraszam do mnie na maila firmowego, na pewno cos mogę oddać żeby mieć więcej czasu ;)
Ergo - producent powinien to wszystko (kręcenie kadrów, pisanie scenariuszy, testy i montaż) robić za Ciebie, a Ty jedynie monetaryzowałbyś zasięgi... Pyszne!
Za mało czasu? Bierz mniej zlecen...
Widze ze sami znawcy branży :D ale jak słusznie ktoś powiedział wyżej, skoro to taki biznes to nic tylko zacząć samemu :)
Po powyższych komentarzach widać, że sezon ogórkowy w pełni.
I to w marcu. Wychodzi na to, że jak Olympus nic nie wydaje, to nie ma o czym pisać w komentarzach.
No to już macie:
link
Wątpię, żeby to był fejk ;)
Jeszcze coś o Pentaxie mogłoby się pojawić dla rozruszania komentarzy. :)
Nie napisałem, że to taki biznes, lecz żebyś nie stękał jak ciężko, skoro robisz to dobrowolnie i to za kasę :-)
@Hubert Multana
To oczywiste, że jeżeli ktoś "testuje" aparaty, to jakaś forma współpracy z markami musi istnieć (dostęp do sprzętów zamieniany jest na recenzje / test czy cokolwiek co powstanie na temat udostępnionego sprzętu), ale czasem materiały powstają tylko dlatego, że jest na nie sponsor. Jak ocenisz sytuację gdy ktoś prowadzi kanał np. podróżniczy i pewnym momencie powstaje materiał o tym jak powstają filmy i w nim pojawia się informacja, że właśnie zmieniany jest aparat/kamera z jakiegoś budżetowego sprzętu wspomaganego czasem telefonem i kamerą sportową, na najwyższy model aparatu z zestawem standardowych zoomów 2.8 i dwiema stałkami 1.4. Na końcu pojawia się informacja o współpracy akurat z producentem owych sprzętów (oraz informacja o możliwości finansowego wsparcia twórcy YT).
Uwazam, ze to całkowicie normalne - dlatego, ze wiem ile kosztuje prowadzenie kanału na YouTube - który jest rozrywka za darmo dla milionów ludzi na świecie. Nie płacisz nic za te treści które oglądasz, wiec finansujesz je reklamami które oglądasz. Proste.
Natomiast jeśli wolałbyś oglądać taki odcinek bez reklam to napisz do autora, żeby utworzył patronite i zrobil próg w którym patroni będą mogli oglądać odcinki bez lokowania produktów. Gwarantuje Ci, ze zainteresowanie będzie znikome.
Robienie zdjęć bezlusterkowcem, a potem pisanie w teście jaki to świetny aparat, to jak gwałt przez uszy. Jeśli nie ma żadnej granicy w pisaniu i robieniu zdjęć za pieniądze, to kończy się na tym, że nie widzi się różnicy między burdelem, a kościołem. I tu ludzie i tam. Płaci się i wychodzi.
@Hubert Multana
Też wiem ile kosztuje prowadzenie kanału i jakie przychodu to generuje, bo robię to od ponad 11 lat (4,7k subskrypcji i 18 tys. materiałów).
"Natomiast jeśli wolałbyś oglądać taki odcinek bez reklam to napisz do autora, żeby utworzył patronite i zrobil próg w którym patroni będą mogli oglądać odcinki bez lokowania produktów. Gwarantuje Ci, ze zainteresowanie będzie znikome."
Ja nic nie mam przeciwko reklamie - ale wolałbym wiedzieć zanim obejrzę reklamy YT i materiał, że jest to "płatna" ustawka, a nie po fakcie, albo nie informowany o takim stanie rzeczy w jakikolwiek sposób.
@magic10rm
Zostawmy umarłych w spokoju.
PS - nie płakałem po Olympusie.
to drugi poważny obiektyw Canona do rf-S. Będzie, bo jeszcze go nie ma. Albo i nie będzie.
gamma
Nigdy nie będziesz pierwszy, tylko najwyżej trzeci :-)
alfa, beta, gamma.
Studio Gamma było pierwsze!