DaVinci Resolve 20
Przy okazji rozpoczętych dziś targów NAB 2025 firma Blackmagic Design zaprezentowała najnowszą wersję DaVinci Resolve – oprogramowania do montażu filmów, korekcji barwnej, postprodukcji dźwięki i efektów specjalnych.
INFORMACJA PRASOWA
Blackmagic Design prezentujeDaVinci Resolve 20
Obszerna aktualizacja dodaje ponad 100 nowych funkcji,w tym narzędzia SI DaVinci, edytor klatek kluczowych, palety lektora,narzędzia wielowarstwowego kompozytowania, Chroma Warp, Magic Mask 2 i nie tylko.
NAB 2025, Las Vegas, Stany Zjednoczone – sobota, 5 kwietnia 2025 r. – Blackmagic Design ogłosił dziś nową, obszerną aktualizację DaVinci Resolve 20, która dodaje ponad 100 nowych funkcji i narzędzi SI, takich jak IntelliScript SI, Animated Subtitles SI, Multicam SmartSwitch SI i Audio Assistant SI, montaż klatek kluczowych, palety lektora, wielowarstwowe procesy kompozytowania czy nowe narzędzia przepływu optycznego. Narzędzia Magic Mask i Depth Map zostały znacznie zaktualizowane. Wersja publiczna beta DaVinci Resolve 20 jest już dostępna do pobrania ze strony internetowej Blackmagic Design.
DaVinci Resolve 20 zostanie zaprezentowana na stoisku Blackmagic Design #SL216 podczas NAB 2025.
![]() |
DaVinci Resolve 20 wprowadza ponad 100 nowych funkcji, w tym zaawansowane narzędzia SI zaprojektowane z myślą o wszystkich etapach przepływu pracy. Użyj IntelliScript SI do tworzenia osi czasu na podstawie skryptu tekstowego, Animated Subtitles SI do animowania wypowiadanych słów oraz Multicam SmartSwitch SI do montażu osi czasu z kątami kamery opartymi na detekcji mówcy. Strony Cięcia i Edycji wprowadzają dedykowany edytor klatek kluczowych i palety lektora, a Audio Assistant SI analizuje dźwięk osi czasu i inteligentnie tworzy profesjonalny miks audio. Odkryj w Fusion zaawansowane, wielowarstwowe procesy kompozytowania. Color Warper zawiera teraz Chroma Warp, a Magic Mask i Depth Map zostały znacznie zaktualizowane.
Nowe funkcje Blackmagic Cloud obejmują foldery Cloud, dzięki czemu można udostępniać wśród współpracowników dodatkowe klipy, obrazy czy grafiki na potrzeby projektu. Cała zawartość Cloud jest najpierw widoczna jako wirtualne klipy i foldery do momentu użycia w projekcie, a następnie synchronizowana lokalnie, zapewniając dostęp do dużych ilości multimediów i zachowując przy tym uporządkowaną pulę multimediów.
Teraz można przeglądać projekty w aplikacji Presentations z klientami, którzy nie mają konta Blackmagic Cloud. Aby umożliwić gościowi dostęp, wystarczy wygenerować link URL do aplikacji i udostępnić go klientom. Możesz przeglądać klipy, robić notatki na osi czasu za pomocą znaczników, a nawet grupowo rozmawiać na czacie.
Pamięć Cloud została także zaktualizowana o układ ikon wyświetlających miniatury wszystkich klipów dla wizualnej identyfikacji i zarządzania multimediami. Najechanie kursorem na miniatury umożliwia podgląd i szybkie przeglądanie zawartości multimediów. Panel Inspektora wyświetla metadane kamery i klipu, a także uwagi dotyczące produkcji.
Po wczytaniu pionowej osi czasu lub projektu układ stron Cięcia, Edycji i Koloru jest teraz automatycznie dostosowywany, aby zoptymalizować pracę z pionowym oknem montażowym. Przesuwane narzędzia i palety zapewniają maksymalne wykorzystanie ekranu bez marnowania miejsca i konieczności ciągłego powiększania.
Paleta lektora na stronie Cięcia nagrywa ścieżkę lektorską podczas odtwarzania osi czasu. Oferuje sterowanie przewijaniem, nagrywaniem i zatrzymywaniem oraz szybki dostęp do narzędzi izolacji głosu i wyrównywania poziomów dialogów. Dedykowana ścieżka jest dodawana automatycznie. Istnieje możliwość załadowania i pracy ze skryptem telepromptera oraz opcją odliczania.
Dedykowany edytor klatek kluczowych na stronach Cięcia i Edycji pozwala na dokładniejszą animację parametrów. Użyj krzywych klatek kluczowych i trybów parametrów, aby edytować klatki kluczowe i bez problemu dostosować kształt animacji. Paleta klatek kluczowych poniżej osi czasu pozwala przeglądać i nawigować po klatkach kluczowych osi czasu.
Narzędzie Text+ zaktualizowano o punkt, ramkę tekstową, okrąg lub style ścieżek układu, zapewniając bardziej wyrafinowaną kontrolę nad układem grafiki tekstowej. Podczas pracy z plikami PSD na osi czasu można podzielić istniejące warstwy PSD, umożliwiając pracę z każdą warstwą z osobna.
Narzędzie MultiText tworzy wiele warstw tekstowych w jednym miejscu, oferując większą elastyczność. Zakładki Inspektora pozwalają ustawić indywidualne parametry stylu dla każdej warstwy tekstowej, w tym wygląd, układ, wypaczenie i animację klatek kluczowych. Lista tekstowa umożliwia nawigację, zmianę układu, blokowanie i usuwanie warstw.
Na stronie Cięcia można teraz przeciągać bezpośrednio w oknie montażowym, aby na żywo nadpisać kąt kamery bezpośrednio na osi czasu. Przy aktywnym koszu synchronizacji lub w trybie wielu źródeł można przeciągać w poziomie, aby malować na żywo na wskaźniku lub przeciągać w dół, aby zmienić kąt w przeciągalny klip.
![]() |
Strona Cięcia ma teraz tryb bezpiecznego przycinania, aby zapobiec przypadkowemu nadpisaniu kluczowych fragmentów. Klienci mogą przeciągać punkty przycinania, aby szybko wypełnić luki na osi czasu. Po osiągnięciu punktu cięcia DaVinci Resolve wstrzyma odtwarzanie. Jeśli chcą nadpisać fragment, wystarczy przeciągnąć, aby przyciąć sąsiedni klip.
Kompleksowy mikser audio z profesjonalnym miernikiem głośności został dodany do strony Cięcia. Każdy pasek kanału ma suwak panoramowania w lewo/prawo, fader, przyciski solo i wyciszenia oraz profesjonalne sterowanie panoramowaniem, korektorem, dynamiką i FX. Klienci mogą miksować i monitorować dźwięk podczas nagrywania, montażu i kończenia programu.
Na stronie Edycji narzędzie lektora umożliwia nagrywanie bezpośrednio na oś czasu. Zawiera szybkie elementy sterujące do ustawiania nazwy pliku, wejścia audio i ścieżki docelowej. Dzięki automatycznemu wyborowi ścieżki i opcjom dostosowywania, takim jak odliczanie i monitorowanie wejścia, tworzenie podkładu głosowego nigdy nie było łatwiejsze.
Na stronie Koloru Chroma Warp umożliwia intuicyjne dostosowywanie w oknie montażowym kolorów i nasycenia jednym ruchem. Pociągnięcie przesuwa kolory w jednym kierunku, podczas gdy tryb punkt-punkt izoluje obszary w celu bardziej precyzyjnej korekcji odcienia. Można ustalić punkty położenia, aby odizolować obszary, których nie chcesz zmienić.
Podczas zdalnego streamingu można wybrać wyświetlanie Power Windows i innych nakładek na monitorze referencyjnym. Jest to pomocne w przypadku zdalnych przepływów pracy, w których korekcja koloru odbywa się w innej lokalizacji niż miejsce przebywania kolorysty lub jego klienta i ich lokalnego monitora. Można także strumieniować obraz H.265 4:2:2.
Fusion oferuje teraz narzędzia do kompozytowania głębokich obrazów, dając dostęp do danych głębi znajdujących się w plikach EXR. Szereg nowych węzłów umożliwia scalanie, przekształcanie, zmianę rozmiaru, przycinanie, ponowną korekcję i generowanie masek podtrzymujących. Można renderować ze środowiska 3D Fusion i eksportować głębokie EXR za pomocą węzła Saver Fusion.
Dodano również obsługę wielowarstwowych obrazów we wszystkich węzłach. Fusion może odczytywać wielowarstwowe pliki EXR lub Photoshop, wyświetlać podgląd warstw w oknie montażowym oraz uzyskiwać dostęp do dowolnej warstwy w dowolnym węźle i nią manipulować. Teraz artyści zyskują płynną interakcję warstw bez konieczności niezależnego renderowania pliku źródłowego.
Vector Warp, Vector Transform i Vector Denoise to nowe wektorowe narzędzia przepływu optycznego zintegrowane z Fusion. Narzędzia te pozwalają uzyskać skomplikowane efekty czasowe poprzez wykorzystanie wektorów ruchu. Użycie naturalnego ruchu klipu do wypaczania i odszumiania stanowi świetne, oszczędzające czas rozwiązanie dla artystów.
PanoMap, stabilizator sferyczny, LatLong Patcher, kamerę 3D VR i okna montażowe 3D zaktualizowano do obsługi kąta widzenia 180°, aby umożliwić produkcję immersyjnych treści. Można także renderować sceny 3D do VR 180 za pomocą kamery sferycznej i Renderer3D w celu uproszczenia procesu produkcji.
Oświetlenie kopułowe to ulepszone narzędzie 3D, które symuluje naturalne oświetlenie otoczenia w scenie 3D. Umożliwia integrację obrazów 360 HDRI w celu uzyskania dokładnych odbić i oświetlenia globalnego. Teraz możliwe jest tworzenie bardziej realistycznego otoczenia, zapewniając wiarygodne oświetlenie modeli 3D.
Klienci mogą też podglądać klipy poddane korekcji na stronie Koloru bezpośrednio w oknie montażowym strony Fusion poprzez węzeł MediaOut. Zapewni to lepszą reprezentację ostatecznej kompozycji i zaoszczędzi czas, eliminując konieczność opuszczania strony Fusion za każdym razem, gdy trzeba sprawdzić ostateczny wygląd klipu.
Korektor klipów zawiera teraz 6 pasm na stronach Cięcia, Edycji i Fairlight. Umożliwia to większą kontrolę tonalną na poziomie klipu i dopasowuje korektor ścieżek w mikserze. Teraz można łatwo kopiować i wklejać ustawienia między klipem, ścieżką i wtyczką korektora, uzyskując bardziej spójną, elastyczną i precyzyjną kontrolę.
Fairlight posiada dwie nowe opcje przetwarzania klipu, które umożliwiają dostosowanie dźwięku klipu docelowego do poziomu klipu referencyjnego lub spektrum tonalnego. Dopasowanie EQ jest dynamiczne i zautomatyzowane w całym klipie, aby zachować dopasowanie tonalne. Level Matcher pozwala płynnie przecinać sekcje klipów bez konieczności ręcznego wprowadzania zmian.
![]() |
Jeśli klienci mają ulubioną grupę wtyczek, którą chcą zastosować razem, można teraz stworzyć Chain FX, uwzględnić każdą wtyczkę z niestandardowymi ustawieniami i zapisać ją jako preset. Można mieć do sześciu efektów w łańcuchu, a także łączyć wtyczki Chain FX, aby uzyskać dłuższe łańcuchy w opcjach efektów kanału.
Fairlight oferuje teraz wybór trybu automatyzacji dla każdego kanału, zapewniając większą elastyczność i kreatywną kontrolę podczas miksowania projektów. W jednym przejściu można teraz dynamicznie dostosowywać wiele poszczególnych ścieżek i mieć niektóre ustawienia automatyzacji kanału w Snap, inne w Latch, a jeszcze inne w Trim.
Set Extender SI tworzy rozszerzenie sceny, które wypełnia całą klatkę na podstawie prostego komunikatu tekstowego. Podświetl obszar, który chcesz rozszerzyć, a brakujące obszary będące rezultatem ograniczonych kątów klipu, wygaszania i przycinania zostaną wygenerowane automatycznie. Można nawet tworzyć nowe tła za obiektami na pierwszym planie.
DaVinci Resolve Studio 20 oferuje także nowe, zaawansowane funkcje dla Apple Immersive Video na Apple Vision Pro. Filmowcy mogą bez problemu dokonywać montażu, korekcji koloru, miksować dźwięk przestrzenny i dostarczać Apple Immersive Video przechwycone przy użyciu nowej Blackmagic URSA Cine Immersive, która wkrótce dotrze do pierwszej grupy klientów. URSA Cine Immersive jest dostępna w przedsprzedaży tutaj
Klienci mogą korzystać z IntelliScript SI do automatycznego generowania osi czasu na podstawie oryginalnego scenariusza projektu. IntelliScript SI dopasuje transkrybowany dźwięk w klipach multimedialnych do scenariusza i stworzy oś czasu najlepszych wybranych ujęć, z alternatywnymi ujęciami umieszczanymi na dodatkowych ścieżkach do wglądu przez montażystę.
Dialogue Matcher SI to zaawansowane narzędzie, które automatycznie dopasowuje ton, poziom i otoczenie dialogowe. Pozwala dopasować dźwięk z dwóch zupełnie różnych klipów, zapewniając spójność dźwięku. Można dopasować dialogi nagrane w różnych otoczeniach, na różnych urządzeniach lub podczas kilkudniowych sesji zdjęciowych.
Istnieje możliwość automatycznego dostosowania długości ścieżki muzycznej do filmu przy pomocy Music Extender SI. Klip audio jest analizowany, a fragment z muzyką wydłużany lub skracany w celu dopasowania. Do wyboru są cztery wersje, wizualne wskaźniki montażu i możliwość dekomponowania sekcji. To szybki i elastyczny sposób na dostosowanie muzyki do obrazu.
Korzystając z Animated Subtitles SI, można utrzymać uwagę widzów w filmach dzięki napisom animowanym podczas wypowiedzi. Wystarczy użyć narzędzia do transkrypcji, aby wygenerować ścieżkę napisów na osi czasu, a następnie przeciągnąć animowane szablony nagłówków Fusion na nagłówek ścieżki, aby zmienić wygląd i styl animacji tekstu.
Na stronie Edycji narzędzie Multicam SmartSwitch SI automatycznie przełącza kąty z wielu kamer na podstawie aktywnego mówcy w scenie. Po utworzeniu klipu multicam można kliknąć przycisk SmartSwitch w oknie montażowym multicam. SmartSwitch analizuje i automatycznie wybiera kąty klipu w oparciu o dźwięk i ruch warg w filmie.
Rewolucyjne narzędzie Voice Convert SI stosuje wstępnie wygenerowany model głosu do istniejącego nagrania głosowego, zachowując jego fleksję, zmianę intonacji i emocje. Można poprawić głos, jeśli został nagrany w hałaśliwym otoczeniu lub stworzyć doskonały ADR, używając oryginalnego głosu aktora.
SuperScale w DaVinci Resolve oferuje teraz 3 i 4 razy lepsze skalowanie w górę, zapewniając najwyższą jakość obrazu wszystkich multimediów w projekcie, niezależnie od rozdzielczości źródłowej. Jest to idealne do pracy z materiałami archiwalnymi lub taśmami filmowymi, które muszą być dopasowane do ostatecznej rozdzielczości.
Magic Mask SI została zaktualizowana, aby zapewnić jeszcze dokładniejsze śledzenie w pojedynczym trybie. Można użyć punktów do zaznaczania osób, obiektów i obszarów oraz narzędzi do malowania, aby dopracować zaznaczenie szybciej niż kiedykolwiek. Magic Mask intuicyjnie śledzi ruch wybranego obszaru, nawet wokół przeszkód i w klipach o niskiej jakości.
Efekt Depth Map SI został zaktualizowany w celu szybszej analizy sceny i tworzenia bardziej praktycznych masek. To pozwala szybko wyodrębnić postacie na pierwszym planie, aby wyróżnić je na tle otoczenia lub zastosować rozmycie obiektywu do tła ujęcia. Klienci mogą dopracować otrzymaną maskę i wyodrębnić określone głębie do korekcji kolorów.
![]() |
IntelliCut SI oferuje zaawansowane przetwarzanie dźwięku w oparciu o klipy, automatyzując czasochłonne zadania w kilka sekund. Remove Silence usuwa ciche lub wyciszone obszary, zapewniając czystszą ścieżkę dźwiękową. Można rozdzielić dialog na osobną ścieżkę dla każdego mówcy w celu indywidualnego miksowania i utworzyć listę ADR do zastąpienia dialogu.
Gdy oś czasu zawiera elementy audio, które nie są zmiksowane lub zbalansowane, Audio Assistant SI może automatycznie utworzyć profesjonalny miks audio. Audio Assistant porządkuje ścieżki, wyrównuje poziomy dialogów, dostosowuje efekty dźwiękowe i muzykę do ścieżki dialogowej oraz automatycznie tworzy zmasterowany miks końcowy.
Podczas montażu do rytmu można użyć funkcji Detect Music Beats SI, aby analizować klipy audio zawierające rytmiczną muzykę i automatycznie umieszczać znaczniki wskazujące rytm. Można ich użyć jako wizualnych wskaźników punktów cięcia lub przeciągnąć klipy do znaczników rytmu w najbliższej klatce.
„To obszerna aktualizacja, zawierająca narzędzia SI i nowe funkcje, które pomogą przyśpieszyć każdy etap przepływu pracy naszych klientów” – powiedział Grant Petty, dyrektor generalny Blackmagic Design. „Poprzez automatyzację zadań, które wykonywane ręcznie zajmują dużo czasu lub są nużące oraz dzięki takim funkcjom jak montaż klatek kluczowych, palety lektora, nadpisywanie na żywo i narzędzia do wielowarstwowego kompozytowania, nasi klienci mogą spędzić więcej czasu, będąc kreatywnym. Przez ostatnich kilka lat opracowywaliśmy nowy kod przetwarzania, który stanowi świetną podstawę do tworzenia tych nowych funkcji. To ekscytujące, że dzięki DaVinci Resolve możemy zapewnić narzędzia, które pozwalają naszym klientom spędzać więcej czasu na kreatywnym działaniu”.
Charakterystyka DaVinci Resolve 20
- Import współdzielonych folderów Blackmagic Cloud do puli multimediów.
- Nowa, zoptymalizowana opcja układu interfejsu dla filmów nakręconych w pionie na stronach Cięcia, Edycji i Koloru.
- Paleta lektora z przewijaniem, narzędziami głosu i teleprompterem.
- Ulepszone klatki kluczowe z dedykowanym widokiem krzywej i paletą osi czasu.
- Paragraf Text+, zawijanie wierszy i narzędzia przycinania do konturów.
- Narzędzie MultiText z warstwami i łatwymi elementami sterowania przekształcaniem, przycinaniem i zawijaniem.
- Nadpisywanie na żywo obsługuje teraz klawisze montażowe i pokrętło wyszukiwania.
- Przeciąganie myszą do nadpisywania na żywo Multi Source i kosza synchronizacji.
- Bezpieczne przycinanie pozwala uniknąć nadpisywania sąsiadujących klipów.
- Kompleksowy mikser audio na stronie Cięcia.
- Narzędzia lektora z opcjami nagrywania i monitorowania na stronie Edycji.
- Obróbka Chroma Color Warper.
- Nakładki na wyświetlaczu do zdalnego monitorowania.
- Streaming i monitoring H.265 4:2:2 na obsługiwanych sprzęcie.
- Zestaw narzędzi do kompozytowania głębokich obrazów.
- Wielowarstwowe procesowanie dla OpenEXR, PSD i stereoskopowego 3D.
- Zestaw narzędzi do wypaczania wektorowego do poprawiania i czyszczenia obrazu.
- Obsługa 180 VR na stronie Fusion.
- Światło kopułowe sceny 3D.
- Wyświetlanie obróbki ze strony Koloru przez węzeł MediaOut na stronie Fusion.
- 6-pasmowy korektor klipów.
- Procesy EQ i Level Matcher dopasowują ton i poziomy klipu.
- EQ i Gain teraz dostępne również jako wtyczki Fairlight FX.
- Fairlight Chain FX do tworzenia i przywracania często dołączanych do łańcucha wtyczek.
- Resolve FX Set Extender SI
- IntelliScript SI tworzy osie czasu w oparciu o dostarczony przez użytkownika skrypt.
- Dialogue Matcher SI dopasowuje ton klipu, poziom i pogłos.
- Music Editor SI automatycznie dokonuje montażu muzyki do pożądanej długości.
- Animated Subtitles SI podświetla lub animuje wypowiadane słowa.
- Multicam SmartSwitch SI do automatycznego przełączania kątów.
- Voice Convert SI z wbudowanymi i uczącymi się od użytkownika modelami.
- SuperScale SI zawiera teraz 3- i 4-krotnie ulepszone skalowanie w górę.
- Magic Mask v2 SI z narzędziem malowania.
- Resolve FX Depth Map 2 SI.
- IntelliCut SI do usuwania ciszy.
- IntelliCut SI do podziału dialogu w oparciu o mówcę.
- IntelliCut SI do generowania ADR przy pomocy danych z transkrypcji mówcy.
- Audio Assistant SI automatycznie tworzy ukończony miks.
- Detect Music Beats SI wyświetla i umożliwia podział rytmu.
Dostępność i cena
Wersja publiczna beta DaVinci Resolve 20 jest już dostępna do pobrania ze strony internetowej Blackmagic Design.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Coraz więcej za coraz mniej. Za 18kę zapłaciłem ponad 2tys...
Bawiłem się już 20 i jest super.
@Maciox
Zależy jak się trafi, w lutym potrzebowałem kolejnej licencji na nowego laptopa, to udało się dorwać na promocji 19-kę za 1250 brutto.
Promocje to fajna sprawa, ale dla cierpliwych i szczęściarzy 😉
@deel77
Super bo davinci jest super czy super w odniesieniu do 19ki do której super, że mi zaktualizowali za darmo?
@Maciox
Usprawnili drobiazgi co cieszy (np. kopiowanie atrybutów), ale dodali też lepszą kontrolę nad klatkami kluczowymi i nie wiem czy to już było w 19, ale mogę teraz dodać ustawienia eksportu do przycisku Quick Export.
Kupiłem jak była promka ze Speed Editorem :) będzie testowanie.