Kompakt pod choinkę 2012 - część II
6. Jakość filmów
By ocenić i porównać klipy filmowe, sprawdzić kompresję obrazu i jakość użytego kodeka, zarejestrowaliśmy dwie scenki. Pozyskane w ten sposób filmy podlegały dalszej analizie na monitorze komputera.
Canon IXUS 510HS
Podczas nagrywania filmów działa stabilizacja obrazu, a układ autofokusu pracuje w trybie ciągłym. Rejestrowany stereofoniczny dźwięk można zredukować o szum wiatru. Zapisywany obraz jest zgodny z aktualnie ustawionym trybem koloru, uda się więc zarejestrować film czarno-biały czy w kolorze sepii.
Canon IXUS 510HS | |
MOV (H.264/MPEG-4 AVC), 1920 × 1080 24p (36 Mbit/s), 11 s, 50.23 MB |
MOV (H.264/MPEG-4 AVC), 1920 × 1080 24p (38 Mbit/s), 5 s, 22.75 MB |
Praca mechanizmu zoomu i autofokusu nie budzi zastrzeżeń. Rejestracja filmów jest bezproblemowa i w jej wyniku otrzymujemy klipy o bardzo dobrej jakości. Zastosowanie kodowania progresywnego spowodowało, że w dynamicznych scenach nie ma typowego dla formatów z przeplotem grzebieniowych krawędzi. Co więcej, aparat koduje strumień wideo o stosunkowo dużej przepływności (niecałe 40 Mbit/s), a to powoduje, że obraz jest wolny od artefaktów wynikających ze stosowanej kompresji.
Samsung Smart WB150F
Model WB150F oferuje nagrywanie filmów w trybie natychmiastowym – w tym celu używamy dedykowanego przycisku na obudowie lub wybieramy tryb filmowania dostępny na kole nastaw. Różnice między tymi dwoma trybami ograniczają się do sposobu użycia przycisku spustu migawki oraz dostępnych opcji. W trybie filmowania funkcja przycisku spustu migawki zostaje zmieniona – rozpoczyna i kończy nagrywanie. Możliwe jest też aktywowanie pauzy za pomocą przycisku „OK”. Pozostałe ustawienia trybu filmowania są podobne do opcji trybu P. Możemy ustawić balans bieli, sposób regulacji ostrości, wprowadzić korekcję ekspozycji, zdefiniować wielkość nagrywanego filmu oraz szybkość klatek, wybrać tryb pracy światłomierza oraz stabilizację obrazu. Dodatkowo – tylko w tym trybie – mamy dostęp do funkcji inteligentnego wykrywania scenerii. Jednak jej aktywacja blokuje możliwość zmian balansu bieli, trybu pracy autofokusu oraz kontroli stabilizacji.
Rejestrowany dźwięk jest monofoniczny. Można aktywować redukcję dźwięku zoomu lub całkowicie wyłączyć zapis dźwięku.
Samsung WB150F | |
MP4 (H.264/MPEG-4 AVC), 1280 × 720 30p (8 Mbit/s), 26 s, 27.3 MB |
MP4 (H.264/MPEG-4 AVC), 1920 × 1080 30p (8 Mbit/s), 10.3 s, 10.8 MB |
Praca układu AF w trakcie nagrywania budzi zastrzeżenia. W czasie testów zdarzało się, że aparat ewidentnie źle ustawiał ostrość, szczególnie w pozycji teleobiektywu. Także mechanizm zoomu nie działa równomiernie – zwłaszcza przy zmianie ogniskowej z pozycji „tele” do szerokiego kąta daje się zauważyć pewną chaotyczność ruchu. Nie można jednak niczego zarzucić jakości nagrywanego obrazu. Aparat tworzy strumień danych o przepływności około 8 Mbit/s, co powoduje, że obraz jest czysty i pozbawiony artefaktów wynikających ze zbyt silnej kompresji.
Sony DSC-WX100
Filmowanie w testowanym modelu aktywujemy w dwojaki sposób. W trybie fotografowania możemy wcisnąć przycisk filmowania zawsze, gdy tylko zauważymy coś ciekawego, a nie chcemy marnować czasu na przełączanie aparatu w tryb filmowania. Druga możliwość to właśnie wybranie na głównym przełączniku tego trybu – wówczas mamy dostęp do wielu opcji, takich jak ustawienie balansu bieli, tryb pracy autofokusu (np. priorytet twarzy), korekcja ekspozycji czy skorzystanie z programów tematycznych wymienionych poniżej:
- miękkie ujęcie,
- pejzaż,
- nocny widok,
- duża czułość,
- plaża,
- śnieg,
- fajerwerki,
- filmowanie podwodne.
Podczas nagrywania dostępna jest stabilizacja obrazu – realizowana w sposób standardowy lub aktywny. Rejestrowany dźwięk jest stereofoniczny, można zredukować szum wiatru.
Sony DSC-WX100 | |
MTS (H.264/MPEG-4 AVC), 1920 × 1080 25i (22 Mbit/s), 22 s, 60.6 MB |
MTS (H.264/MPEG-4 AVC), 1920 × 1080 25i (22 Mbit/s), 25.5 s, 71.2 MB |
Nagrywanie klipów modelem Sony WX100 nie nastręcza problemów. Szeroki zakres dostępnych opcji stanowi doskonałą bazę do bardziej przemyślanych ujęć. Niestety, używanie trybu zapisu 25i powoduje powstawanie typowych grzebieniowych krawędzi szybko przemieszczających się obiektów. W takich sytuacjach okazuje się, że brak trybu 720p jest pewnym ograniczeniem.