Zdecydowanie najciekawszą nowością mijającego tygodnia był obiektyw Sony FE 50-150 mm f/2. Pojawiło się również kilka plotek, z którymi polecamy się zapoznać w naszym cyklicznym zestawieniu.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
7Artisans
AF 24 mm f/1.8
Jak widać na poniższych grafikach, firma 7Artisans zaplanowała premierę obiektywu AF 24 mm f/1.8, która odbędzie się już za kilka dni. Instrument będzie dostępny z mocowaniami L-mount, Nikon Z i Sony FE. Pojawiła się też jego specyfikacja:
- budowa optyczna: 14 soczewek w 11 grupach,
- 11-listkowa przysłona domykana do f/16,
- kąt widzenia: 83 stopnie,
- minimalna odległość ostrzenia: 32 cm,
- średnica filtra: 62 mm,
- masa: 424 gramy,
- wymiary: 72x92 mm.
Canon
EOS R6 Mark III
Podobno Canon zaplanował prezentacje nowego produktu (lub produktów) na drugi tydzień maja. Z różnych przyczyn termin ten przeniesiono jednak na koniec miesiąca. Podejrzewa się, że zobaczymy wówczas EOS-a R6 Mark III. Możliwe też są inne nowości, tj EOS R7 Mark II, EOS R10 Mark II, ewentualnie nowe obiektywy.
Fujifilm
X-Half
Nadchodzący aparat kompaktowy od Fujifilm, nazwany X-Half (matryca 1”), ma ponoć kosztować 700 USD, czyli prawdopodobnie poniżej 3000 PLN. Datę premiery oficjalnie ustalono na 22 maja, czyli już za niecały miesiąc.
Następca X-S20?
W kilku japońskich sklepach, model X-S20 oznaczany jest jako „discontinued”, co oznacza, że wkrótce odejdzie do lamusa. W związku z tym, w niedalekiej przyszłości powinien się pojawić jego następca.
Leica
Leica M11-P Safari
Podobno już wkrótce na rynku może pojawić się Leica M11-P w wersji Safari, czyli w kolorze zielonym (khaki).
Panasonic
Nowy Lumix na horyzoncie
Mówi się, że nadchodzący aparat Lumix Cine (wyposażony w mocowanie obiektywów L-mount) zostanie wyposażony w elektroniczny filtr ND o regulowanej gradacji. Premiera ma się odbyć 13 maja.
Sigma
Przyszłość sensora Foveon
W jednym z wywiadów, CEO Sigmy, Kazuto Yamaki przyznał, że pełnoklatkowy sensor Foveon jest wciąż w fazie rozwojowej i gotowy produkt najpewniej nie ujrzy światła dziennego w tym roku. W związku z licznymi trudnościami firma podjęła współpracę z Uniwersytetem Shizuoka, natomiast wciąż są na dość wczesnym etapie budowy układu, działającego zgodnie z oczekiwaniami.
Sony
Nowe modele na horyzoncie
Sony zarejestrowało nowe urządzenie w Chinach (WW934774) i podejrzewa się, że będzie to nowa kamera serii FX lub Cine. Wciąż nie został jeszcze zaprezentowany model WW773396 - pod tą nazwą kodową prawdopodobnie kryje się Sony A7 V.
Nowy telezoom?
W serwisie sonyalpharumors pojawiła się jeszcze plotka na temat nowego teleobiektywu, który miałby być swego rodzaju następcą 100-400 mm.
EOS R10 Mark II jak będzie to powinien mieć stabilizację podobnie jak R7.
Jeśli zobaczymy premierę EOS-a R6 Mark III to może w końcu doczekamy się premiery Sony A7V. Ponoć taki był warunek "plotkowy"...
A świstak siedzi...
Jedyna ciekawa plotka to ta na temat matrycy foveon.
Hasło reklamowe fuji zadziwia. "Half the size, twice the story" . Jeszcze jakby to była połówka z pełnej klatki to takie nawiązanie miałoby jakiś sens.
Z jednej strony jestem ciekaw tego nowego Fuji, z drugiej obawiam się że będzie zbyt udziwniony i "modny" żeby dało się go normalnie używać.
@bonaventura,
Może miałeś na myśli połowę z średniego formatu....Odniesienie do pełnej klatki w przypadku Fuji jest niefortunnie.
Ale film w aparacie wygląda na małoobrazkowy.
Provii aps nie było.
link
link
A o nowym pomyśle dni nic?
link
Stara bajka.
A jakie znaczenie ma format matrycy. Ważne żeby generował dobre zdjęcia :)
Format matrycy określa czy jesteś Prawdziwym Świadomym Fotografem czy dyletantem albo dziwakiem ;)
@ziggy ... Może przed opublikowaniem wypowiedzi daj ją komuś mądremu do przeczytania :)))
Świat wręcz doczekać się nie może nowoczesnego designu DJI, oszałamiający sukces Pentaxa K-01 pokazuje jak bardzo brać fotograficzna czeka na przełom w projektowaniu aparatów cyfrowych.
Informacja o Foveonie jest krótka - nie ma i jeszcze bardzo, bardzo długo nie będzie.
Fuji z pewnością wypuści kawał fajnego narzędzia fotograficznego. Pytaniem nie jest jakość fotograficzna omawianego produktu, lecz moce produkcyjne firmy, bo historia dostępności X100V i VI jest nieco smutna.
Marek B & ziggy, bardziej łopatologicznie: format matrycy określa, czy jesteś godnym szacunku fotografem PRO, czy godnym pożałowania AMATOREM. Jak powszechnie wiadomo, profesjonalne musi być DUŻE, CIĘŻKIE i DROGIE. Od razu widać że na miano PRO zasługują jedynie sprzęta wyposażone w matrycę średnioformatową a w ostateczności FF. Reszta to nie nadający się do poważnych zastosowań chłam dla amatorskich amatorów amatorszczyzny. 🙃😇
Ps: to jest moje zdanie, ale ja się z nim nie całkiem zgadzam!
Ale są za to inni którzy się z nim zgodzą, i tam jestem Ja :) :)