BenQ DC C800 - test aparatu
5. Własności matrycy
BenQ C800 posiada następujące balanse bieli: tryb Automatyczny, Dzień słoneczny, Dzień pochmurny, Światło żarowe, Światło jarzeniowe H, Światło jarzeniowe L i balans bieli dla źródła niewiadomego pochodzenia. Ciekawi różnicy balansu bieli Światła jarzeniowego H i L, zajrzeliśmy do instrukcji obsługi aparatu. Okazało się, że przy obu rodzajach balansu znajduje się dokładnie ten sam opis. Pozostajemy więc w niewiedzy, co oczywiście nie przeszkodziło nam w sprawdzeniu jak takie ustawienia radzą sobie ze światłem. Przejdźmy zatem do wyników, których dokładny opis można odczytać ze zdjęć w tabeli.
Balans bieli Auto dobrze poradził sobie ze światłem lamp o stałem
temperaturze barwnej 5000K przesycając barwy do wartości 108.7%
i popełniając błąd w przestrzeni kolorów L*a*b* o wartości 6.
Nieco gorzej balans Auto wypadł przy świetle mieszanym (światło lamp 5000K
i światło jarzeniowe) i własnej lampy błyskowej. W pierwszym przypadku
notując nasycenie 114.1% i błąd 6.4, w drugim nie dosycenie 88.2% z błędem
5.7. Podobne wyniki jak dla światła mieszanego i balansu Auto,
otrzymaliśmy przy balansie bieli Dzień pochmurny i świetle lamp studyjnych
(112.7 %, 6.26).
Pozostałe rezultaty kombinacji balansu bieli i światła pozostawiają wiele
do życzenia. Przesycenie kolorów o wartości 124% i błąd 9.4 aparat
zanotował przy balansie Auto i świetle jarzeniowym. Podobne zachowanie,
bo 126.6% nasycenia z błędem koloru bliskim 10, wystąpiło przy świetle
jarzeniowym i balansie bieli Światło jarzeniowe L. Najgorszy wynik
(nasycenie kolorów prawie 131% i błąd rozpoznania kolorów o wartości 11)
okazał się przy kombinacji balansu bieli Światło jarzeniowe H i światła
jarzeniowego.
Szumy
W kwestii szumów trudno chwalić C800, jednak prezentuje się on o wiele lepiej, niż model E600. Już przy 100 ISO wartość szumów mieści się tutaj między 1.5% - 2.0%. Wartości szumów w czterech składowych RGBY, dla ekwiwalentu czułości 200 ISO rozbiegają się natomiast między 2.0, a 3.0%, co widać na wykresie.
50 ISO | 100 ISO | 200 ISO |
50 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO |
Zakres tonalny
Dla czułości 50 ISO całkowity zakres tonalny wyniósł 5.98. Wzrost do 6.31 zanotowaliśmy dla 100 ISO. Przy 200 ISO następuje spadek do 5.65. Wykres zakresu tonalnego od czułości aparatu dla dwóch poziomów jakości wysokiej i dobrej widać poniżej.
W tabeli zestawiliśmy zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny rozmiar.
ISO | Tablica szarości |
50 | |
100 | |
200 |