O ostrości
1. Wstęp
No właśnie, ostrość. To jest święty Graal fotografii, czyż nie? „Wow, to takie fajne, wyraźne zdjęcie!”, mógłby ktoś powiedzieć. Lub: „Szkoda, że wyszło takie niewyraźne” (zdjęcie wyostrzyć mogą nieco programy komputerowe. Jeśli jest ono jednak zupełnie rozmyte i niewyraźne, nie ma już nadziei).
Jak można się domyślić, niewyraźne zdjęcia powstają najczęściej w jednej z poniższych sytuacji:
- Przy słabym świetle. Mniej światła wpada przez obiektyw, więc migawka
zostaje otwarta dłużej, aby to zrekompensować. Przez dłuższą chwilę zatem
zdjęcie jest narażone na poruszenia dłoni fotografa i w rezultacie wychodzi ono
niewyraźnie.
----- R E K L A M A ----- - Przy zbliżeniach. Zoom przybliża — i wzmacnia także ruchy dłoni.
- Kiedy aparat się porusza. Jazda samochodem lub rowerem po nierównym
terenie to, rzecz jasna, najefektywniejszy przepis na brak ostrości, gdyż aparat
porusza się, kiedy migawka jest otwarta. Nawet kiedy znajdujesz się w jednym
miejscu, zwykłe niepozorne ruchy dłonią mogą same w sobie spowodować
rozmycie obrazu.
- Kiedy obiekt się porusza. Każdy ruch w kadrze może zostać rozmyty, jeśli migawka nie jest wystarczająca szybka, aby go uchwycić (za chwilę więcej o tym).
Uwaga |
Ten rozdział został poświęcony sposobom eliminacji rozmycia powodowanego ruchem zarówno aparatu, jak i obiektu. Rozmycie, które powstaje jako rezultat braku ostrości aparatu, to inna historia — omówiona w rozdziale 4. |
Nie twierdzę, oczywiście, że fotograf zawsze chce, aby jego zdjęcie było ostre.
Nieco rozmyte tło zawsze wygląda świetnie, na przykład na profesjonalnych portretach.
A kiedy chce się podkreślić prędkość — rowerzysty przecinającego zakręt,
ruchu samochodowego na skrzyżowaniu — pewien stopień rozmycia jest strzałem
w dziesiątkę (w rozdziale 6. opisano techniki uzyskiwania tych efektów).
Kiedy jednak zależy Ci na tym, aby zdjęcie było ostre, naucz się wymuszać to na
aparacie. O tym właśnie mowa w niniejszym rozdziale.
Znajdziesz tu również instrukcję dotyczącą kilku najważniejszych technicznych
aspektów fotografii: szybkości migawki, rozmiaru przysłony i czułości.
Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. "Fotografia cyfrowa według Davida Pogue'a" wydanej przez wydawnictwo Helion S.A.— red.
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: