Test kompaktów pod choinkę 2013
3. Nikon Coolpix L620
Podstawowe właściwości aparatu fotograficznego Nikon Coolpix L620:
- szerokokątny obiektyw z 14-krotnym zoomem optycznym o odpowiedniku ogniskowych 25–350 mm i światłosile f/3.5–5.9,
- 18-megapikselowa matryca BSI CMOS o wielkości 1/2.3 cala,
- czułość w zakresie ISO 125–1600,
- optyczna stabilizacja obrazu,
- 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 460 tysięcy punktów,
- 18 programów tematycznych,
- filmowanie Full HD 1080 60p,
- zasilanie bateriami AA.
Budowa i jakość wykonania
Błyszcząca obudowa Coolpiksa wydaje się solidna, choć mamy do czynienia ze standardowym tworzywem sztucznym wykorzystywanym w tym segmencie aparatów. Uchwyt jest nieco krótki, ale pokryty gumą z wypustkami. Dzięki niej palce bardzo dobrze do niego przylegają. Rozmiary aparatu to 108.3×68.7×34.1 mm, a jego całkowita waga – 237 g. Model dostępny jest w kolorach czarnym i czerwonym.
Na przedniej ściance dominuje obiektyw, który niewiele wystaje ponad płaszczyznę korpusu. Nad nim, po jego lewej stronie, umieszczono diodę, której funkcją jest wspomagania układów autofokusu oraz sygnalizacja samowyzwalacza.
Ścianka górna to miejsce, gdzie odnajdziemy lampę błyskową otoczoną mikrofonem stereofonicznym, włącznik zasilania oraz spust migawki otoczony dźwignią zmiany ogniskowej.
Ścianka tylna stanowi centrum sterowania aparatem. Znajduje się tu ekran LCD oraz 6-elementowy panel kontrolny. Nad ekranem znajdziemy dźwignię zwalniania blokady lampy błyskowej. Po prawej stronie korpusu, tuż za wgłębieniem, na którym możemy oprzeć kciuk, mieści się przycisk nagrywania. Poniżej widzimy 4-kierunkowy wybierak o następujących funkcjach:
- sterowanie lampą błyskową,
- korekta ekspozycji,
- tryb makro,
- samowyzwalacz.
Ekran LCD, który zastosowano w tym modelu, wykonany jest w technologii TFT (Clear Color), ma wielkość 3 cali i rozdzielczość 460 tysięcy punktów. Prezentowane na nim obrazy cechuje dobra kolorystyka, także w warunkach silnego nasłonecznienia obraz jest dobrze widoczny. Możemy też regulować jasność jego podświetlenia w 5-stopniowej skali.
Boczna ścianka pod zabezpieczającą plastikową osłoną kryje złącze HDMI oraz wielofunkcyjne złącze USB.
Na dolnej ściance znajduje się gwint statywowy oraz pokrywa komory akumulatora i karty pamięci. Na karcie o pojemności 4 GB zmieści się 400 zdjęć w najlepszej rozdzielczości oraz ok. 30 minut filmu w najwyższej dostępnej jakości.
Aparat zasilany jest kompletem 2 baterii lub akumulatorów o rozmiarze AA. Producent zapewnia, że w pełni naładowany potrafi zrobić około 150 zdjęć lub zarejestrować 10 minut materiału filmowego w przypadku baterii alkalicznych i odpowiednio 660 zdjęć i 55 minut dla baterii litowych. Musimy przyznać, że takie deklaracje w praktyce okazały się nad wyraz optymistyczne. Możliwe jest też, że rozrzut jakościowy ogniw alkalicznych jest bardzo duży. Zwykłe baterie Panasonic LR6 umożliwiły bowiem wykonanie niespełna 100 fotografii. Dodatkowy kłopot przy niskim poziomie zasilania stanowi wyłączanie się aparatu podczas próby rozpoczęcia rejestracji klipu filmowego. Jest to o tyle dziwne, że nadal mamy możliwość fotografowania. Nasuwa się tylko jeden wniosek – jeśli chcemy długo fotografować, nie powinniśmy oszczędzać na bateriach. Pamiętajmy też o poprawnym ustawieniu w menu typu użytych ogniw – ta czynność powinna zagwarantować prawidłowe działanie wskaźnika pojemności baterii.
Obiektyw
Obiektyw, w który wyposażony jest aparat, charakteryzuje się zakresem ogniskowych 4.5–63 mm, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 25–350 mm, czyli 14-krotne przybliżenie. Światłosiła obiektywu to f/3.3 przy szerokim kącie oraz f/5.9 dla pozycji „tele”.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu:
4.5 mm (ekwiwalent 25 mm) |
63 mm (ekwiwalent 350 mm), zoom 14x |
Po uaktywnieniu w menu opcji cyfrowego powiększenia do dyspozycji dostajemy dodatkowy 4-krotny mnożnik. W połączeniu z zoomem optycznym daje to równowartość 56-krotnego przybliżenia (ekwiwalent 1400 mm dla formatu małoobrazkowego).
Dodatkowy zoom cyfrowy 4x (ekwiwalent 1400 mm) |
Aparat L620 posiada dedykowany tryb makro, który umożliwia fotografowanie z odległości 1 cm od przedniej soczewki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Menu i użytkowanie
Menu aparatu jest podzielone na część dotyczącą fotografowania i część konfiguracyjną.
Przyciskając klawisz SCENE, możemy wybrać tryb pracy aparatu. Dostępne opcje to:
- Łatwa automatyka,
- Tryby tematyczne,
- Efekty specjalne,
- Portret inteligenty – wyzwalanie migawki uśmiechem,
- Tryb automatyczny – w którym aparat dobierze sam wartość przysłony i czas migawki, ale pozwala nam kontrolować inne nastawy, takie jak czułość, balans bieli itd.
Lista trybów tematycznych:
- portret,
- krajobraz – ustawia ostrość na nieskończoność,
- sport – uruchamia serię 6 zdjęć przy szybkości 2 kl/s,
- portret nocny – wymusza błysk lampą, umożliwia wieloklatkową redukcję szumu,
- przyjęcie/wnętrza,
- plaża,
- śnieg,
- zachód słońca,
- zmierzch/świt,
- krajobraz nocny – umożliwia wieloklatkową redukcję szumu,
- makro – ustawia ostrość na minimalny dystans,
- żywność – ustawia ostrość na minimalny dystans; pozwala skorygować kolorystykę,
- muzeum – używa trybu BSS, czyli z serii zdjęć wybiera najostrzejsze,
- sztuczne ognie – migawka ustawiona na 4 s, ostrość na nieskończoność,
- kopia czarno-biała,
- zdjęcie pod światło – wymusza błysk lampy,
- łatwa panorama,
- portret zwierzaka – wykrywa mordkę zwierzaka, na której nastawia ostrość i automatycznie wyzwala migawkę.
Aparat nie posiada wizjera – oferuje bezpośredni podgląd na ekranie LCD. Możemy na nim wyświetlać informacje o ustawionych parametrach oraz dodatkowo linie kadrowania. Opcjonalnie możemy pozostawić sam obraz LV. Pewnym utrudnieniem jest niemożność zmiany liczby informacji w sposób natychmiastowy – trzeba przejść do menu konfiguracji aparatu.
Tryb odtwarzania jest bardzo prosty – do dyspozycji mamy tylko jeden ekran z podstawowymi informacjami. Oczywiście dostępne jest też powiększenie oraz przeglądanie miniatur wraz z trybem kalendarza.
Podczas przeglądania zdjęć dostępna jest ich edycja. Po wciśnięciu przycisku MENU i wybraniu menu odtwarzania możemy wykonać szybki retusz, skorygować cienie (D-Lighting), usunąć czerwone oczy, poprawić odcień skóry, obrócić, przyciąć, zmienić wielkość oraz użyć cyfrowego filtru:
- aparat zabawka,
- rybie oko,
- zmiękczenie,
- kolor selektywny,
- efekt rozbłysku,
- efekt miniatury,
- malowidło.
Układ autofokusu pracuje w trybie środkowym, makro, wykrywania twarzy i poszukiwania celu. W warunkach gorszego oświetlenia wspomoże nas specjalna pomarańczowa dioda. Autofokus pracuje celnie, choć niezbyt szybko. Przejście przez cały zakres ostrzenia trwa około 1 s. Istotną informacją jest, że aparat nie pozwoli zmienić ogniskowej dopóty, dopóki trwa proces ustalania ostrości.
L620 wykonuje zdjęcia seryjne z maksymalną prędkością wynoszącą aż 120 kl/s, choć jest to tryb specjalny, który wymusza ograniczenie do 50 klatek o rozdzielczości 640×480. Alternatywnie możemy ustawić 60 kl/s i cieszyć się wielkością 1920×1080 – w tym wypadku aparat wykona nie więcej niż 25 ujęć. Używając pełnego rozmiaru zdjęcia, do wyboru mamy szybkości 10 lub 2 kl/s. Niezależnie od wybranej nastawy w jednej serii zrobimy najwyżej 6 zdjęć. Dodatkowymi trybami są BSS, czyli wybierający z serii zdjęć najlepsze pod względem ostrości oraz „Multi” – rejestrujący 16 kadrów, które zostają ułożone w mozaikę 4×4 klatki na pojedynczej fotografii.
Na sposób działania światłomierza nie mamy wpływu. Ekspozycja dobierana jest automatycznie przez aparat na zasadzie cyfrowego pomiaru matrycowego, ewentualnie gdy użyjemy cyfrowego powiększenia – jako centralnie ważonego (w sytuacji gdy zoom jest mniejszy od 2x) lub punktowego (zoom większy od 2x). Aparat oferuje możliwość regulacji korekty ekspozycji w zakresie ± 2 EV z krokiem 1/3 EV. Wykonane podczas okresu testowego zdjęcia cechowało prześwietlenie, które oszacowaliśmy na wielkość ½ EV.
Dalekie umieszczenie lampy od osi obiektywy zapewniło, że nie dochodzi do kolizji torów optycznych w żadnej z pozycji obiektywu. Dostępne tryby wbudowanej lampy błyskowej to:
- automatyczny,
- automatyczny z redukcją czerwonych oczu,
- wypełniający,
- wolna synchronizacja,
- wyłączona.
Aby ustawić balans bieli, możemy skorzystać z następujących opcji:
- automatyczne,
- pomiar manualny,
- światło dzienne,
- światło żarowe,
- światło jarzeniowe,
- pochmurnie,
- lampa błyskowa.
Dokładne analizy wykazują, że w cieniu obraz staje się niebieskawy, przy żarówce – pomarańczowy, a w ciągu dnia skażony jest delikatną zieloną dominantą. Jednak ogólne odczucie w percepcji zdjęć jest pozytywne.
Konstruktorzy wyposażyli aparat w matrycę BSI CMOS o wielkości 1/2.3 cala, rozdzielczości 18 megapikseli i proporcji boków 4:3. Aparat potrafi rejestrować zdjęcia, korzystając z czułości ISO w zakresie od 125 do 3200. Wykonane fotografie i zarejestrowane filmy są zapisywane na kartach standardu SD, SDHC lub SDXC. Obrazy zapisywane są jako pliki JPEG w następujących rozdzielczościach:
- 4896×3672 (w normalnej i wyższej jakości),
- 4896×2754 (16:9),
- 3672×3672 (1:1),
- 3264×2448,
- 2272×1704,
- 1600×1200,
- 640×480.
Filtry cyfrowe
Jednym z trybów pracy aparatu są filtry cyfrowe. Ich pełna lista to:
- wysoki klucz,
- niski klucz,
- zmiękczenie,
- nostalgiczna sepia,
- monochrom o wysokim kontraście,
- kolor selektywny.
Filtrów tych możemy także użyć w trakcie filmowania.
Panoramy
Pośród trybów scenicznych odnajdziemy możliwość tworzenia panoram. Korzystając z tej funkcji, wykonamy szerokie ujęcie o zakresie 180 bądź 360 stopni. Obiektyw zablokowany jest w pozycji szerokiego kąta.
Aparat automatycznie wykrywa kierunek obrotu i tworzy panoramę dopóty, dopóki nie osiągniemy wybranego wcześniej kąta. Nie mamy możliwości przerwania procesu i zapisania panoramy częściowej.
Filmowanie
Filmowanie w testowanym modelu aktywujemy w sposób bezpośredni, używając dedykowanego przycisku. Podczas nagrywania dostępna jest stabilizacja obrazu, a rejestrowany dźwięk jest stereofoniczny, z możliwością zredukowania szumu wiatru. Filmowanie aktywujemy w każdym trybie pracy aparatu, co daje możliwość zapisywania klipów z różnymi efektami. W trybach, gdzie filmowanie wydaje się nielogiczne, np. w programie panoramy, aparat przełączy się na rejestrację klipu, tak jakby aparat był ustawiony w tryb Auto. Możliwe jest rejestrowanie klipów filmowych przy użyciu kodeków AVC h.264 w następujących rozdzielczościach:
- 1920×1080 50i, 25p,
- 1280×720 25p,
- 480 25p,
- iFrame 540 25p.
Przykładowe klipy:
- Film w trybie HS 2x: 8.6 MB,
- Demonstracja pracy mechanizmu zoom: 44.8 MB,
- Demonstracja pracy stabilizacji przy maksymalnym optycznym powiększeniu: 14 MB.
Podsumowanie
Aparat Nikon L620 jest ciekawą ofertą dla osób, które niespecjalnie zainteresowane są tajnikami fotografii. Testowany model obsługuje się bardzo łatwo – i może właśnie dlatego osobom obeznanym z zaawansowanymi aparatami fotograficznymi menu może wydać się nieprzejrzyste. Wszystko przez brak koła trybów. Struktura menu, mimo że bardzo prosta, nie jest do końca intuicyjna. Opcje filtrów cyfrowych dostępne jedynie w trybie odtwarzania mogą dziwić, choć z drugiej strony wydają się uzasadnione, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość rejestrowania filmów. Dla niektórych użytkowników problemem może być brak fotografii HDR czy 3D. Zaletą i przekleństwem okazuje się sposób zasilania. Może się zdarzyć, że zmuszeni będziemy nosić ze sobą kilka zestawów baterii, by wykonać zdjęcia podczas całodniowej wycieczki.
-
Zalety:
- prosta obsługa menu,
- opcje filmowania w zwolnionym tempie,
- komfortowy uchwyt.
- wolna praca aparatu,
- powolny układ AF,
- plastikowy korpus,
- brak wbudowanej łączności WiFi.
Wady:
Zdjęcia przykładowe