Test kompaktów pod choinkę 2013
4. Olympus Stylus SZ-16
Podstawowe właściwości aparatu fotograficznego Olympus Stylus SZ-16:
- szerokokątny obiektyw z 24-krotnym zoomem optycznym o odpowiedniku ogniskowych 25–600 mm i światłosile f/3–6.9,
- 16-megapikselowa matryca BSI CMOS o wielkości 1/2,3 cala,
- czułość w zakresie ISO 100–6400,
- podwójna stabilizacja obrazu,
- 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 460 tysięcy punktów,
- magiczne filtry dla filmów i zdjęć,
- filmowanie Full HD 1080,
- ładowanie przez USB.
Budowa i jakość wykonania
Wykonany z aluminium korpus dostępny jest w 3 wersjach kolorystycznych: czarnej, białej i srebrnej. Dzięki wyraźnie zaznaczonemu uchwytowi można podejrzewać, że dobrze będzie się go trzymać. Jednak brak wyściełania jego powierzchni chropowatym materiałem, spełniającym także rolę izolatora termicznego, powoduje, że podczas upałów czy mrozu trzymanie tego niewielkiego aparatu gołą dłonią może okazać się problematyczne. Aparatu o wymiarach 107.9×69.7×39.9 mm i całkowitej wadze – 233 gramów.
Na przedniej ściance dominuje obiektyw, który nie wystaje ponad płaszczyznę uchwytu. Nad nim, po lewej stronie, umieszczono otwór mikrofonu monofonicznego, a dalej – diodę, której funkcją jest wspomagania układów autofokusu oraz sygnalizacja samowyzwalacza.
Ściankę górną zajmują (od lewej) dźwignia zwalniająca blokadę lampy błyskowej, sama lampa, a także włącznik zasilania i spust migawki otoczony dźwignią zmiany ogniskowej.
Ścianka tylna stanowi centrum sterowania aparatem. Znajduje się tu ekran LCD oraz 4-elementowy panel kontrolny. Po prawej stronie korpusu mieści się przycisk nagrywania. Poniżej widzimy 4-kierunkowy wybierak o następujących funkcjach:
- INFO,
- sterowanie lampą błyskową,
- kasowanie / samowyzwalacz,
- Wybierak otoczony jest dwoma przyciskami: odtwarzania oraz MENU.
Zastosowany ekran LCD ma wielkość 3 cali i rozdzielczość 460 tysięcy punktów. Wyświetlane na nim obrazy cechuje dobra kolorystyka. W warunkach silnego oświetlenia obraz jest dobrze widoczny, jednak musimy zwrócić uwagę na dość niewielkie kąty widzenia, które powodują mocne przekłamania, gdy patrzymy na ekran, trzymając aparat nad głową.
Boczna ścianka pod zabezpieczoną plastikową osłoną kryje złącze HDMI oraz wielofunkcyjne złącze USB.
Na dolnej ściance znajduje się głośnik, gwint statywowy oraz pokrywa komory akumulatora i karty pamięci. Na karcie o pojemności 4 GB zmieści się 460 zdjęć w najlepszej rozdzielczości oraz ok. 27 minut filmu w najwyższej dostępnej jakości. Warto wspomnieć, że aparat wyposażony jest we wbudowaną pamięć, tak więc nawet bez karty pamięci będziemy mogli wykonać kilka zdjęć.
Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem LI-50B o pojemności 925 mAh. W pełni naładowane ogniwo powinno według producenta pozwolić na wykonanie ok. 300 zdjęć. Potwierdzamy tę deklaracje. Podczas testowania akumulator wymagał ładowania po ok. 280 zdjęciach.
Obiektyw
Obiektyw, w który wyposażony jest aparat, charakteryzuje się zakresem ogniskowych 4.5–108 mm, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 25–600 mm, czyli 24-krotne przybliżenie. Światłosiła obiektywu to f/3 przy szerokim kącie oraz f/6.9 dla pozycji „tele”.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu:
4.5 mm (ekwiwalent 25 mm) |
108 mm (ekwiwalent 600 mm), zoom 24x |
W menu można uaktywnić opcję maksymalnie 4-krotnego powiększenia cyfrowego. W połączeniu z zoomem optycznym daje to ekwiwalent 96-krotnego przybliżenia (ekwiwalent 2400 mm dla formatu małoobrazkowego).
Dodatkowy zoom cyfrowy 4x (ekwiwalent 2400 mm) |
Aparat SZ-16 posiada dedykowany tryb Super-makro, który umożliwia fotografowanie z odległości 3 cm od przedniej soczewki. Po wybraniu tego trybu ogniskowa aparatu ustawia się automatycznie na wartość ok. 66 mm, co znacząco poprawia zbliżenie fotografowanego motywu. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Menu i użytkowanie
Menu aparatu jest podzielone na część dotyczącą fotografowania uruchamianą przyciskami kierunkowymi oraz część konfiguracyjną (aktywowaną przyciskiem MENU).
Przyciskając klawisz LEWO możemy wybrać tryb pracy aparatu. Dostępne opcje obejmują:
- P – tryb preselekcji przysłony i migawki,
- iAuto,
- Beauty,
- Super-makro,
- Tryby tematyczne,
- MAGIC – efekty specjalne,
- Panorama,
- Foto z klipem – aparat potrafi rejestrować krótki klip przy każdym wciśnięciem spustu migawki.
Dostępne tryby tematyczne to:
- portret,
- krajobraz,
- światła gwiazd z ręki,
- sceny nocne,
- noc + portret,
- sport,
- pomieszczenie,
- autoportret,
- zachód słońca,
- sztuczne ognie,
- potrawy,
- dokumenty,
- plaża i śnieg,
- kot,
- pies,
- HDR pod światło.
Aparat nie posiada wizjera – oferuje bezpośredni podgląd na ekranie LCD. Korzystając z przycisku INFO, możemy na nim wyświetlać informacje o ustawionych parametrach, a także histogram i linie siatki lub pozostawić sam obraz LV.
W trybie odtwarzania mamy możliwość załączenia na ekranie danych skrótowych lub pełnych.
Powiększymy także fragment zdjęcia i użyjemy widoku miniatur.
Podczas przeglądania zdjęć dostępna jest ich edycja. Po wciśnięciu przycisku MENU i wybraniu menu edycji możemy zmniejszyć plik, wykadrować, dodać notatkę dźwiękową, „poprawić” urodę (czyli uruchomić zestaw skomplikowanych narzędzi edycyjnych opisanych poniżej), kompensować cienie, usunąć czerwone oczy oraz obrócić fotografię.
Układ autofokusu pracuje w trybie wielopunktowym, wykrywania twarzy, punktowym lub śledzenia. W warunkach gorszego oświetlenia wspomoże nas specjalna czerwona dioda. Autofokus pracuje celnie i całkiem szybko. Nawet w gorszym świetle, przy oświetleniu żarowym nie daje powodu do narzekania.
SZ-16 wykonuje zdjęcia seryjne, korzystając z jednego z poniższych trybów:
- ciągłe z szybkością 1.5 kl/s,
- 3 zdjęcia z szybkością 3 kl/s,
- 28 zdjęć z szybkością 10 kl/s,
- 28 zdjęć z szybkością 30 kl/s.
Dalekie umieszczenie lampy od osi obiektywy zapewniło, że nie dochodzi do kolizji torów optycznych w żadnej z pozycji obiektywu. Dostępne tryby wbudowanej lampy błyskowej to:
- automatyczny,
- automatyczny z redukcją czerwonych oczu,
- wypełniający,
- wyłączona.
- automatyczne,
- światło dzienne,
- pochmurnie,
- światło żarowe,
- światło jarzeniowe,
- pomiar manualny.
Do pracy algorytmu automatycznie wyznaczającego balans bieli można mieć delikatne zastrzeżenia – szczególnie przy świetle żarowym, gdzie obraz tworzony przez aparat jest dość mocno skażony pomarańczową dominantą. Ustawienie dedykowanego trybu dla tego rodzaju oświetlenia daje mniejszy błąd koloru, choć nadal obraz wydaje się zakłócony. Podobnie jest podczas pochmurnej aury. W tym wypadku kolorystyka obrazu jest przesunięta w kierunku barwy niebieskiej, ale tylko dla nastawy dedykowanej – automat radzi sobie całkiem nieźle.
Konstruktorzy wyposażyli testowany model w matrycę BSI CMOS o wielkości 1/2.3 cala, rozdzielczości 16 megapikseli i proporcji boków 4:3. Aparat potrafi rejestrować zdjęcia, korzystając z czułości ISO w zakresie od 100 do 6400. Rejestruje fotografie i filmy na kartach standardu SD, SDHC lub SDXC. Obrazy zapisywane są jako pliki JPEG w następującej rozdzielczości:
- 4608×3456,
- 3200×2400,
- 1920×1440,
- 640×480.
Filtry MAGIC
Jednym z trybów pracy aparatu są filtry MAGIC. Ich pełna lista obejmuje:
- pop-art,
- kamerę otworkową,
- rybie oko,
- zmiękczenie ostrości,
- punk,
- iskrzące odblaski,
- odbicie,
- miniaturę,
- rozdrobnienie,
- dramatyczny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Filtrów tych możemy także użyć w trakcie filmowania. Należy jedynie wspomnieć, że czas wymagany do nałożenia efektu powoduje pewne ograniczenia: w wypadku użycia filtru „zmiękczenie” film będzie zawierał jedynie ok. 3 kl/s. Dla filtrów „iskrzące odblaski”, „rozdrobnienie” oraz „dramatyczny” film zostanie zarejestrowany tak, jakby filtr nie działał.
Panoramy
Jednym z głównych trybów pracy jest panorama. Do wyboru mamy 2 tryby: manualny oraz automatyczny. Tryb ręczny polega na wykonaniu 3 zdjęć z takim przesunięciem, by znaczniki na ekranie z poprzedniej klatki złożyły się z nowym kadrem. W trybie automatycznym SZ-16 pracuje tak jak inne aparaty wyposażone w funkcję „łatwa panorama”. Przede wszystkim mamy możliwość wyboru ujęć o zakresie 180 bądź 360 stopni. Wykonywanie panoram jest bardzo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat (kierunek przesuwania i orientację zostają wykryte).
Niezależnie od trybu obiektyw zablokowany jest w pozycji szerokiego kąta. Przed rozpoczęciem rejestracji możemy ustawić korekcję ekspozycji oraz balans bieli. Po zakończeniu nagrywania aparat przystępuje do składania pozyskanych zdjęć w jedno panoramiczne. W wypadku trybu manualnego cały proces okraszony jest animacją ukazującą poszczególne etapy pracy algorytmu. Nawet wówczas, gdy proces łączenia kadrów zakończy się niepowodzeniem, wynikowy plik zostanie zapisany na karcie.
Fotografia HDR
Pośród trybów scenicznych odnajdziemy fotografię HDR. W tym trybie aparat wykonuje serię zdjęć, które następnie łączy w taki sposób, by zrównoważyć ekspozycję dla jasnych i ciemnych partii.
Tryb HDR | Tryb normalny |
Filmowanie
Filmowanie w testowanym modelu aktywujemy w sposób bezpośredni, używając dedykowanego przycisku. Podczas nagrywania skorzystamy ze stabilizacji obrazu. Rejestrowany dźwięk jest monofoniczny, z opcją zredukowania szum wiatru. Możemy też całkowicie zrezygnować z zapisu ścieżki dźwiękowej. Możemy też wybrać stopień kompresji: zwykły lub niski. Zapisując filmy, aparat korzysta z kodeku MPEG-4 AVC i konteneru MOV. Klipy zarejestrujemy w następujących formatach:
- 1920×1080, 30 kl/s,
- 1280×720, 30 kl/s,
- 640×480, 30 kl/s,
- HS 120 kl/s (640×480),
- HS 240 kl/s (320×240).
Przykładowe klipy:
- Film w trybie miniatury: 15.9 MB,
- Demonstracja pracy mechanizmu zoom: 77.3 MB,
- Demonstracja pracy stabilizacji przy maksymalnym optycznym powiększeniu: 19 MB.
Tryb BEAUTY
Tryb BEAUTY to jedna z ciekawszych funkcji aparatu. Służy ona do zaawansowanego retuszu zdjęcia portretowego. Po wykonaniu zdjęcia (lub alternatywnie poprzez uruchomienie edycji takowego zdjęcia w trybie przeglądania) i zanalizowaniu go, aparat udostępnia nam wiele opcji retuszu. Poniżej przedstawiamy wszystkie dostępne narzędzia:
- wygładzanie skóry,
- rozjaśnianie skóry,
- usuwanie przebarwień,
- korekcja spuchniętych oczu,
- szczupła twarz,
- korekcja policzków,
- powiększenie oczu,
- rozjaśnienie oczu,
- kolor oczu,
- szminka,
- połysk zębów,
- rozjaśnienie zębów,
- uwydatnienie uśmiechu,
- kredka do oczu,
- cień do powiek,
- rzęsy,
- rumieńce.
- Możemy skorzystać także z filtrów:
- miękka ostrość,
- iskrzące odblaski.
Podsumowanie
Olympus jest prosty w obsłudze, posiada obiektyw o szerokim zakresie ogniskowych, ma niezły tryb makro. To typowy wakacyjny kompakt, od którego możemy oczekiwać poprawnych zdjęć przy minimum wysiłku operatora. Od swoich poprzedników opisywany model różni się posiadaniem trybu łatwej panoramy. To dobrze, bowiem manualne składanie panoram może być zbyt dużym wyzwaniem dla osób nieobytych w temacie. Także zestaw filtrów MAGIC może znacząco uatrakcyjnić fotografie. Dużo można by napisać o trybie BEAUTY, który jest unikatowy – tak zaawansowane korekty ucieszą użytkownika. Zabawa korekcjami może zająć czas aż po rozładowanie baterii – warto więc zdefiniować unikalne zestawy korekt.
-
Zalety:
- wygodny uchwyt,
- szeroki zakres zoomu optycznego,
- tryb HDR,
- brak wbudowanej łączności WiFI,
- brak wbudowanego mikrofonu stereofoniczego.
Wady:
Zdjęcia przykładowe