Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Firma Tokina Co., Ltd. poinformowała o zamiarach powrotu do produkcji obiektywów wyposażonych w bagnet Sony Alpha. Od pewnego czasu producent skupiał się jedynie na oferowaniu obiektywów z mocowaniem dla lustrzanek Canon i Nikon, jednak 24 lutego ma się to zmienić, gdyż na rynek trafi Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16 mm f/2.8 dla systemu Sony Alpha.
Cena obiektywu ma wynosić 94500 JPY, czyli ok. 3000 zł.
No, o takim szerokim ostatnio myślę... :) Wie ktoś czy te ogniskowe są dla formatu 135, czy ten obiektyw jest pod krop (odpowiedni Sonoltowskiego DT)? Ciekawa jaka cena będzie :)
w pierwszej chwili nie uwierzyłem xD, no ale prosze... moze w końcu Tokina się zacznie rozwijać nieco żwawiej, a na przysłość może jakaś OS/VR bądź HSM/SWR ??
Tak, tylko jeśli to aparat z ogniskowymi 11-16 pod matrycę FF, to znaczy że na moim kropie ekwiwalent będzie mieć 15,5-24. Ale już się dowiedziałem że to obiektywy dla APS-C (taki DT Sonego) i ogniskowe są podane dla takiej matrycy (to znaczy że pod APS-C ma 11-16, a nie 15,5-24), czyli matrycy FF w pełni nie pokryje.
W przypadku lustrzanek i obiektywow do nich, ogniskowe w 99% przypadkow podawane sa wedlug ekwiwalentu dla klatki 36x24mm...
Wiec bez wzgledu na to czy obiektyw jest "pod crop" czy "pod FF", oznaczenia zawsze mowia to samo - okreslaja jaka ogniskowa ma dany obiektyw na klatce 36x24mm. Nie oznacza to jednak, iz kazdy obiektyw pokrywa takie pole.
I tak dla obiektywow stworzonych tylko i wylacznie dla APS-C nalezy owe ogniskowe przemnozyc przez wspolczynnik "cropa"... przewaznie 1.5, u Canona 1.6 lub 1.3.
Natomiast dla matryc FF, ogniskowe podane na obiektywie odpowiadaja rzeczywistym ogniskowym.
Jednakze pamietac nalezy o tym, ze podpiecie obiektywu "pod cropa" do body FF moze spowodowac: 1) zaciemnienie brzegow kadru zwiazane z mniejszym polem, jakie pokrywa taki obiektyw 2) automatyczne przelaczenie aparatu w tryb "crop" (np. Sony A900, jednak nie ze wszystkimi obiektywami sie to dzieje). W tym przypadku nalezy przemnozyc ogniskowe 3) uszkodzenie aparatu lub jego zablokowanie (np. Canon) gdyz konstrukcja obiektywow niepelnoklatkowych uniemozliwia prawidlowa wspolprace z body FF.
Mam nadzieje ze to wyczerpuje sporny temat i rozwiewa watpliwosci ;)
2 lutego 2010, 15:37
sparky81, mieszasz. Ogniskowa to wartość fizyczna, nie ma czegoś takiego jak "ogniskowa ma dany obiektyw na klatce 36x24mm", ogniskowa jest zawsze jedna, niezależnie od tego na jakiej matrycy pracuje dany obiektyw.
Co innego pole widzenie to już zależy od wielkości medium rejestrującego obraz i tak obiektyw o ogniskowej 100-300mm będzie miał po podłączeniu do korpusu z matrycą DX Nikona pole widzenia jak obiektyw 150-450mm podłączony do korpusu FX.
Ogniskowe się nie zmieniają!
Tokina 11-16mm podłączona do korpusu FF dalej będzie obiektywem o ogniskowych 11-16, tyle że nie będzie winietować bo nie pokrywa pola widzenia 35x24mm tylko APS-C.
2 lutego 2010, 15:38
wrr, literówka. Miało być: "Tokina 11-16mm podłączona do korpusu FF dalej będzie obiektywem o ogniskowych 11-16, tyle że będzie winietować bo nie pokrywa pola widzenia 35x24mm tylko APS-C."
Tokina, to moja ulubiona firma na bagnet KM/Sony - mam 2 sztuki i pancerne wykonanie + dobre szkła robią jednak wrażenie.
P.
3 lutego 2010, 23:09
ch0mik, pancerności to faktycznie nie można Tokinom odmówić, jednak zawsze to były optycznie ciut słabsze szkła niż konkurencja (może z wyjątkiem 28-70 2.6-2.8, ale to nie ich projekt). W tej chwili mają generalnie przyzwoitą optykę ale zwykle zawsze któryś konkurent jest optycznie lepszy. Mimo wszystko jeśli tylko się pojawi to kupię 50-135 2.8
5 lutego 2010, 02:33
dragossani -- owszem świetny to obiektyw, ale Nikkor AF-S DX 10-24 mm lepszy i tyle.
Zaluje tylko ze od razu nie kupiłem 10-24, Ponieważ zanim kupiłem to 2 miesiące wcześniej kupiłem sigmę 10-20 później właśnie Tokine 11-16 mm i na końcu Nikkor AF-S DX 10-24, maly lekki, mniejszy od 14-24 2,8N, tylko zawodowiec zauważy różnice i ja. I na format DX jest 10-24.
W Tokine dziwnie guma zoom'u się filcuje i tak "nabrzmiewa", ale mi to nie przeszkadza. A automat AF/FM uważam za rewelacyjny wynalazek.
Kazdy obiektyw fajny jak daje przyjemność, tak jak z kobietami, jeden lubi rude, inny szczerbate... :D
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Konkurencja się rozszerza... Bardzo dobrze ;)
Nareszcie się doczekałem. To chyba będzie pierwsze szkło jakie kupię w tym roku.
Używam wersji z mocowaniem Nikona - świetny obiektyw.
jaka cena? :)
No, o takim szerokim ostatnio myślę... :)
Wie ktoś czy te ogniskowe są dla formatu 135, czy ten obiektyw jest pod krop (odpowiedni Sonoltowskiego DT)?
Ciekawa jaka cena będzie :)
"Cena obiektywu ma wynosić 94500 JPY, czyli ok. 3000 zł."
karolek_stw - bo dopiero pozniej to dopisalem
Jest pod crop czyli odpowiednik DT sony ale na 16 mm kryje ff wg. niektórych użytkowników.
w pierwszej chwili nie uwierzyłem xD, no ale prosze... moze w końcu Tokina się zacznie rozwijać nieco żwawiej, a na przysłość może jakaś OS/VR bądź HSM/SWR ??
>"Cena obiektywu ma wynosić 94500 JPY, czyli ok. 3000 zł."
Nie zauważyłem :)
archangelgabrys, ogniskowe to ogniskowe. Zawsze podawane są tak samo, czy to szkło dla cropa, FF czy średniego formatu.
mydło niestety, cena też taka sobie, wykonanie i wygląd ok.
@lennykrawiec
Tak, tylko jeśli to aparat z ogniskowymi 11-16 pod matrycę FF, to znaczy że na moim kropie ekwiwalent będzie mieć 15,5-24. Ale już się dowiedziałem że to obiektywy dla APS-C (taki DT Sonego) i ogniskowe są podane dla takiej matrycy (to znaczy że pod APS-C ma 11-16, a nie 15,5-24), czyli matrycy FF w pełni nie pokryje.
@archangelgabrys - O czym Ty mówisz?!?! xD
Zamotałem :)
Miało być:
Tak, tylko jeśli to OBIEKTYW z ogniskowymi...
archangelgabrys, bez urazy ale ciągle bredzisz :)
@uzurpator
Myślę że wiesz o co chodzi :)
W przypadku lustrzanek i obiektywow do nich, ogniskowe w 99% przypadkow podawane sa wedlug ekwiwalentu dla klatki 36x24mm...
Wiec bez wzgledu na to czy obiektyw jest "pod crop" czy "pod FF", oznaczenia zawsze mowia to samo - okreslaja jaka ogniskowa ma dany obiektyw na klatce 36x24mm. Nie oznacza to jednak, iz kazdy obiektyw pokrywa takie pole.
I tak dla obiektywow stworzonych tylko i wylacznie dla APS-C nalezy owe ogniskowe przemnozyc przez wspolczynnik "cropa"... przewaznie 1.5, u Canona 1.6 lub 1.3.
Natomiast dla matryc FF, ogniskowe podane na obiektywie odpowiadaja rzeczywistym ogniskowym.
Jednakze pamietac nalezy o tym, ze podpiecie obiektywu "pod cropa" do body FF moze spowodowac:
1) zaciemnienie brzegow kadru zwiazane z mniejszym polem, jakie pokrywa taki obiektyw
2) automatyczne przelaczenie aparatu w tryb "crop" (np. Sony A900, jednak nie ze wszystkimi obiektywami sie to dzieje). W tym przypadku nalezy przemnozyc ogniskowe
3) uszkodzenie aparatu lub jego zablokowanie (np. Canon) gdyz konstrukcja obiektywow niepelnoklatkowych uniemozliwia prawidlowa wspolprace z body FF.
Mam nadzieje ze to wyczerpuje sporny temat i rozwiewa watpliwosci ;)
sparky81, mieszasz. Ogniskowa to wartość fizyczna, nie ma czegoś takiego jak "ogniskowa ma dany obiektyw na klatce 36x24mm", ogniskowa jest zawsze jedna, niezależnie od tego na jakiej matrycy pracuje dany obiektyw.
Co innego pole widzenie to już zależy od wielkości medium rejestrującego obraz i tak obiektyw o ogniskowej 100-300mm będzie miał po podłączeniu do korpusu z matrycą DX Nikona pole widzenia jak obiektyw 150-450mm podłączony do korpusu FX.
Ogniskowe się nie zmieniają!
Tokina 11-16mm podłączona do korpusu FF dalej będzie obiektywem o ogniskowych 11-16, tyle że nie będzie winietować bo nie pokrywa pola widzenia 35x24mm tylko APS-C.
wrr, literówka. Miało być:
"Tokina 11-16mm podłączona do korpusu FF dalej będzie obiektywem o ogniskowych 11-16, tyle że będzie winietować bo nie pokrywa pola widzenia 35x24mm tylko APS-C."
Tokina, to moja ulubiona firma na bagnet KM/Sony - mam 2 sztuki i pancerne wykonanie + dobre szkła robią jednak wrażenie.
P.
ch0mik, pancerności to faktycznie nie można Tokinom odmówić, jednak zawsze to były optycznie ciut słabsze szkła niż konkurencja (może z wyjątkiem 28-70 2.6-2.8, ale to nie ich projekt). W tej chwili mają generalnie przyzwoitą optykę ale zwykle zawsze któryś konkurent jest optycznie lepszy. Mimo wszystko jeśli tylko się pojawi to kupię 50-135 2.8
dragossani -- owszem świetny to obiektyw, ale Nikkor AF-S DX 10-24 mm lepszy i tyle.
Zaluje tylko ze od razu nie kupiłem 10-24, Ponieważ zanim kupiłem to 2 miesiące wcześniej kupiłem sigmę 10-20 później właśnie Tokine 11-16 mm i na końcu Nikkor AF-S DX 10-24, maly lekki, mniejszy od 14-24 2,8N, tylko zawodowiec zauważy różnice i ja. I na format DX jest 10-24.
W Tokine dziwnie guma zoom'u się filcuje i tak "nabrzmiewa", ale mi to nie przeszkadza. A automat AF/FM uważam za rewelacyjny wynalazek.
Kazdy obiektyw fajny jak daje przyjemność, tak jak z kobietami, jeden lubi rude, inny szczerbate... :D