Fujifilm X-T1 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Szum narasta jednostajnie, choć dopatrzeć się możemy innego zachowania po przekroczeniu ISO 400. Ostatnią natywną czułością jest ISO 6400 – dla tej wartości szum wynosi poniżej 1.5%. To bardzo niewielka ilość dająca gwarancję dobrej jakości zdjęć. Maksymalne wartości szumu lekko przekraczają 3.5%, co jest niezłym wynikiem.
Fujifilm X-T1 posiada 5-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−2), średnim (0) oraz maksymalnym (+2) poziomie. Odpowiednie zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 oraz 25600.
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 51200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Gdy decydujemy się używać czułości nie większych od ISO 6400, korzystanie z funkcji odszumiania nie degraduje znacząco obrazu. W takiej sytuacji działanie oprogramowania aparatu należy uznać za nieinwazyjne, a przez to niepozbawiające nas szczegółowości. Inaczej wygląda sytuacja przy wysokich czułościach, choć musimy przyznać, że materiał wejściowy jest już tak niskiej jakości, że odszumianie nie ratuje go zbytnio, o ile nastawę tego parametru pozostawimy na neutralnym położeniu.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T1 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
W trybie RAW aparat zapisuje pliki jedynie do czułości ISO 6400. Wyższe czułości są dostępne tylko dla formatu JPEG. Pierwsze oznaki szumu dostrzeżemy przy czułości ISO 800 – są one minimalne. Każde zwiększenie czułości spowoduje jednak coraz szybszy i wyraźniejszy wzrost zakłóceń na zdjęciach. Porównanie do modeli Canon EOS M oraz Sony NEX-6 pokazuje, że w całym spektrum czułości pliki surowe prezentują podobny poziom jakościowy.
Przejdźmy teraz do wyników pomiaru poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dane otrzymane na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na wykresie poniżej.
Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO. Ważne, że nawet dla najwyższej dostępnej czułości składowa luminancji jest na poziomie 2.5% To bardzo dobre wyniki, niewiele gorsze od osiągów najlepszych lustrzanek pełnoklatkowych. Przy omawianiu wycinków scenki testowej zauważyliśmy, że do ISO 800 szum jest praktycznie niewidoczny. Faktycznie możemy tę tezę potwierdzić, patrząc na powyższy wykres. Do tej czułości wartość szumu dla składowej luminacji wynosi poniżej 1% – to wartość znikoma.
Ciekawie może wyglądać porównanie składowej luminancji trzech wybranych aparatów z matrycą APS-C.
Widzimy wyraźnie, że w zakresie czułości jakie oferuje aparat X-T1, utrzymuje on przewagę 1 EV nad aparatami Canon EOS M oraz Sony NEX-6. To bardzo dobry znak i może tylko zastanawiać, dlaczego firma Fuji nie zdecydowała się na umożliwienie fotografowania w trybie RAW dla czułości rozszerzonych?
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Prąd ciemny i szum termiczny (darki)
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 700 do 1300. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 700 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Darki nie wykazują cech bandingu, a szum jest jednorodny. Uważne oko dostrzeże w miniaturach miejsce, które zostało wykorzystane na czujniki fazowe autofokusu – delikatny inny odcień szarości jest najlepiej widoczny dla dwóch najwyższych czułości. Histogramy wskazują, że zastosowano stały sygnał dodawany na wejściu przetwornika ADC. Sam jednak ich kształt nie jest podobny do dzwonu – to zachowanie jednak dość prosto wytłumaczyć wspominanym wcześniej obszarem AF, który zakłóca pomiar.
W tabelce poniżej prezentujemy statystykę dla tych obszarów.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 1022 | 10.94 |
400 | 1018 | 18.05 |
800 | 1013 | 28.82 |
1600 | 1004 | 37.58 |
3200 | 994 | 49.22 |
6400 | 1001 | 39.08 |
Na zakończenie prezentujemy wyniki pomiarów szumu termicznego dla plików JPEG.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 0 | 0.01 | 0 | 0.01 | 0 | 0.01 |
200 | 0 | 0.04 | 0 | 0.04 | 0 | 0.04 |
400 | 0 | 0.11 | 0 | 0.1 | 0 | 0.11 |
800 | 0 | 0.21 | 0 | 0.19 | 0 | 0.2 |
1600 | 0 | 0.38 | 0 | 0.33 | 0 | 0.34 |
3200 | 0 | 0.81 | 0 | 0.69 | 0 | 0.76 |
6400 | 0 | 1.01 | 0 | 0.89 | 0 | 0.95 |
12800 | 1 | 2.03 | 1 | 1.85 | 1 | 1.96 |
25600 | 5 | 5.33 | 2 | 4.71 | 4 | 5.12 |
51200 | 9 | 9.07 | 5 | 8.07 | 9 | 8.6 |