Oświetlenie w fotografii aktów
4. Photoshop
Na rysunku 3.22 mamy przykład zdjęcia, którego zakres tonalny jest węższy niż powinien. Jak widać na dołączonym histogramie, w obrazie nie ma czerni. Delikatność tego obrazu odpowiada fotografowanemu tematowi; zdjęcie robione było przy świetle dziennym dochodzącym z północnego okna. Można jednak poprawić jakość zdjęcia korzystając z interfejsu Camera Raw. Wynik takich prac pokazano na rysunku 3.23, gdzie na histogramie widać już użycie pełnego zakresu tonalnego; aby złagodzić ten efekt, nieco zmniejszone zostało nasycenie. Zdjęcie po korekcie nic nie straciło, a zyskało na intensywności przekazu.
Rysunek 3.22. Zdjęcie bezpośrednio z aparatu |
Rysunek 3.23. Efekt poszerzenia zakresu dynamicznego |
Niniejszy przykład pokazuje ważny aspekt fotografii cyfrowej: efekt końcowy, dawniej zależny głównie od oświetlenia, w dużym stopniu może być korygowany za pomocą komputera. Photoshop ma wiele potężnych metod korygowania oświetlenia zdjęć: nie tylko filtry Render/Lighting Effects (rendering/efekty świetlne), ale też prostsze metody, jak korygowanie warstw i tryby blendingu, Levels (poziomy), kontrolki jasności i kontraktu, czy w końcu, jak w naszym przykładzie, narzędzia trybu RAW. Biorąc to wszystko pod uwagę, mamy do dyspozycji narzędzia o wiele potężniejsze niż dostępne w najwspanialszej tradycyjnej ciemni. Podczas dobierania oświetlenia zdjęcia, trzeba mieć na uwadze możliwości późniejszego poprawiania tego zdjęcia w programach takich jak Photoshop. O ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie rysunki z tego rozdziału były przynajmniej w minimalnym stopniu korygowane. Z drugiej strony jednak, Photoshop nie może stworzyć oświetlenia, więc umiejętność prawidłowego oświetlania sceny pozostaje równie ważna, jak była dotychczas.