Sigma dp2 Quattro - test aparatu
6. Właściwości matrycy
Poniższy opis bazuje na wynikach pozyskanych z analizy obrazów RAW przetworzonych do formatu TIFF przez program Sigma Photo Pro, określanego w dalszej części testu jako SPP (wersja 6.0.4), przy wyłączeniu wszelkich możliwych opcji korekcji zdjęć, a w szczególności poprawy ostrości i odszumiania. Niestety najnowsza wersja programu dcraw nie wywołuje RAW-ów testowanego aparatu więc musieliśmy poprzestać na oprogramowaniu dostarczonym przez producenta.
Szumy
Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej prezentujemy uzyskane przez nas wyniki.
Dla plików RAW przetworzonych przez program SPP szum narasta równomiernie aż do ISO 800. Wyższe czułości pokazują już odmienną charakterystykę, bardziej nierównomierną oraz z większymi zmianami pomiędzy poszczególnymi kanałami koloru. Dobry poziom szumu utrzymuje się do czułości ISO 1600. Przypomnijmy, że w wypadku matrycy Merrilla dla tej czułości poziom szumu dla kanału luminancji oszacowany został na 3% - to prawie dwa razy lepszy wynik od opisywanego modelu. Nowa matryca pod względem szumu pracuje gorzej od swojej poprzedniczki, jednak zapewne dzięki nowatorskiej konstrukcji pozwala efektywniej obrabiać dane na drodze programowej. Mimo wszystko nie jest to dobra wiadomość... Od nowej wersji matrycy oczekujemy przecież polepszenia osiągów.
Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej oraz pól nr 3 i 11 tablicy Kodak Q-14 wywołanych przy użyciu programu SPP.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
W wypadku plików RAW sytuacja wygląda zgoła odmiennie od formatu JPEG. Wystarczy zacząć od najwyższych czułości, by stwierdzić, że program SPP dokonuje cudów i problemy z jakością obrazu, wspominane w poprzednim rozdziale, jakby się nie pojawiały. Oczywiście nadal istnieje (choć dużo słabsza) żółta dominanta, jednak trudno wiele zarzucić takim wycinkom fotografii. Szum, który staje się wyraźnie widoczny od ISO 800, rośnie wraz z dalszym zwiększaniem czułości, jednak jego drobnoziarnista struktura nie psuje odbioru zdjęcia w jakiś szczególny sposób. Musimy przyznać, że jesteśmy pod wrażeniem pracy oprogramowania Sigmy i żałujemy, że nie mogliśmy się przyjrzeć realnym możliwościom aparatu wywołując surowe pliki dcrawem.
Dynamika tonalna
Z uwagi na brak możliwości odczytania nieprzetworzonych danych z matrycy w tym rozdziale zaprezentujemy jedynie praktyczny aspekt dynamiki tonalnej, jaki oferuje aparat. Standardowo wykonaliśmy zdjęcia scenki testowej z czasem 30 s i 2 s przy czułości odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Fotografie zostały zrobione w formacie RAW, wywołane do postaci TIFF i skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Lightroom 5 na domyślnych ustawieniach (wyłączone wszystkie opcje poprawiające jakość obrazu).
Szum termiczny (darki)
Zdjęcia w tym teście wykonaliśmy w formacie RAW i przetworzyliśmy do postaci TIFF za pomocą aplikacji SPP. Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 0 do 100. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 700 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Spójrzmy na analizę statystyczną przedstawionych powyżej darków.
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 3 | 0.92 | 3 | 0.11 | 3 | 0.37 |
200 | 3 | 1.67 | 3 | 0.23 | 3 | 0.7 |
400 | 3 | 0.27 | 3 | 0.12 | 4 | 0.88 |
800 | 3 | 0.7 | 3 | 0.22 | 4 | 0.85 |
1600 | 4 | 1.85 | 3 | 0.73 | 6 | 2.84 |
3200 | 6 | 5.28 | 4 | 2.5 | 13 | 7.87 |
6400 | 8 | 10.33 | 5 | 6.91 | 21 | 14.95 |
Niestety, aparat Sigma dp2 Quattro wymusza odejmowanie ciemnej klatki dla długich ekspozycji. Dodatkowo oglądanie wyników z plików TIFF uniemożliwia dokładną analizę szumu termicznego. Biorąc pod uwagę powyższe, wyniki w tym teście traktować należy jedynie jako ciekawostkę.
Szum termiczny w plikach JPEG
Na koniec tego rozdziału, dla porządku prezentujemy jeszcze darki dla formatu JPG zapisanego przez aparat razem z plikami RAW użytymi w wyżej zaprezentowanej analizie.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Spójrzmy na analizę statystyczną przedstawionych powyżej darków.
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 1 | 1.79 | 1 | 1.79 | 1 | 1.8 |
200 | 3 | 3.07 | 2 | 3.01 | 3 | 3.14 |
400 | 5 | 5.19 | 5 | 5.19 | 5 | 5.24 |
800 | 7 | 7.11 | 6 | 7.09 | 7 | 7.12 |
1600 | 9 | 4.81 | 5 | 4.72 | 3 | 4.26 |
3200 | 12 | 9.67 | 11 | 9.61 | 10 | 9.39 |
6400 | 24 | 18.98 | 21 | 18.95 | 17 | 18.2 |