Samsung NX Mini - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- 20.0 Mpix (5472×3648)
- 10.1 Mpix (3888×2592)
- 5.9 Mpix (2976×1984)
- 2.0 Mpix (1728×1152)
- proporcje obrazu 16:9
- 16.9 Mpix (5472×3080)
- 7.8 Mpix (3712×2088)
- 4.9 Mpix (2944×1656)
- 2.1 Mpix (1920×1080)
- proporcje obrazu 1:1
- 13.3 Mpix (3648×3648)
- 7.0 Mpix (2640×2640)
- 4.0 Mpix (2000×2000)
- 1.1 Mpix (1024×1024)
Za pomocą tzw. Kreatora obrazu można sterować zabarwieniem obrazu, nasyceniem, ostrością oraz kontrastem (w skali ±4 jednostki). Do dyspozycji są również predefiniowane style (ich ustawienia zmieniać można za pomocą powyżej wymienionych parametrów): Standard, Żywe, Portret, Pejzaż, Las, Retro, Chłodny, Spokojny, Klasyczny (czarno-biały) oraz trzy ustawienia własne. Istnieje również opcja wyłączenia odszumiania oraz automatycznego korygowania zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw. W NX Mini ta druga opcja w przypadku obu użytych przez nas obiektywów była jednak nieaktywna.
W Samsungu NX Mini do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 160 do 12800 z krokiem 1 EV lub 1/3 EV. Podstawowy zakres można rozszerzyć w dół do ISO 100 i w górę do ISO 25600. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon 1 V2 oraz Sony RX100 II, które mają matrycę o tej samej wielkości. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
JPEG-i z NX Mini na niższych czułościach prezentują się atrakcyjnie. Ale trzeba pamiętać, że jest to głównie zasługa wyraźnego wyostrzania, jakie ma miejsce nawet przy najniższym ustawieniu tego parametru. Dlatego też, w porównaniu z aparatem kompaktowym Sony RX100 II, który ma matrycę o tej samej liczbie pikseli, testowany Samsung wydaje się wypadać lepiej. Przyglądając się jednak dokładnie zdjęciom z obu tych aparatów można zauważyć, że realna liczba odwzorowywanych detali jest bardzo podobna.
Obraz na JPEG-ach z NX Mini wygląda dobrze do ISO 1600. Ilość szczegółów dla tej czułości jest wciąż dobrze zachowana, a szum słabo widoczny. W miarę wzrostu ISO sytuacja jednak dość szybko się pogarsza. Przy ISO 3200 obraz wygląda jeszcze całkiem dobrze, choć powoli zaczynają zanikać drobne detale. Dla wyższych czułości utrata szczegółów następuje bardzo szybko i mimo aktywnego odszumiania (choć w teorii powinno być wyłączone), szum zaczyna mocno dominować.
Wydaje się, że na wyższych czułościach, w porównaniu do aparatu Sony, degradacja obrazu następuje wolniej w NX Mini, chociaż ze względu na różny stopień wyostrzania trudno to jednoznacznie stwierdzić.
Wyostrzanie
W Samsungu NX Mini dostępnych jest dziewięć poziomów wyostrzania regulowanych w zakresie od −4 do +4 ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Samsung NX Mini, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|
O wyraźnym wyostrzaniu JPEG-ów przy minimalnym ustawieniu tego parametru już wspominaliśmy. Z powyższego porównania widać, że jego poziom przy ustawieniu zerowym jest już naprawdę wysoki, a obraz wydaje się przeostrzony. Dlatego też, naszym zdaniem najrozsądniej jest stosować ustawienia z ujemnego zakresu dostępnej skali.
Tryb Inteligentny filtr
Podobnie jak w innych modelach bezlusterkowców Samsunga z ostatniego okresu, w testowanym modelu odnajdziemy funkcję filtrów, które pozwalają na wyraźną modyfikację wyglądu zapisywanych JPEG-ów. W trakcie fotografowania mamy dostęp do następujących możliwości w tym zakresie:
- Winieta,
- Efekt miniatury,
- Szkic,
- Rybie oko.
Bez filtru |
|
Winieta |
|
Szkic |
|
Rybie oko |
|
Efekt miniatury |
|
Dodatkowe filtry dostępne są z poziomu trybu odtwarzania po wybraniu opcji edycji zdjęć. Poza wymienionymi filtrami mamy wówczas dostęp do następujących możliwości:
- Miękki,
- Klasyczny,
- Retro,
- Obraz olejny,
- Komiks,
- Rysunek tuszem,
- Promienie światła,
- Zdjęcie z zoomem.
Miękki |
|
Klasyczny |
|
Retro |
|
Obraz olejny |
|
Komiks |
|
Rysunek tuszem |
|
Zdjęcie z zoomem |
|
Promienie światła |
|
Zakres dynamiczny
W menu fotografowania pod pozycją Zakres dynamiczny odnajdziemy dwie opcje: Inteligentny zasięg+ oraz HDR. Pierwsza w opcji polega na korekcji pojedynczego zdjęcia w celu zminimalizowania strat w jasnych partiach obrazy. W trybie HDR natomiast aparat wykonuje trzy zdjęcia o różnej ekspozycji, a następnie składa je w jeden obraz. Niestety nie mamy w tym trybie żadnych dodatkowych opcji, zatem w zakresie różnicy ekspozycji między zdjęciami musimy zdać się na automatykę aparatu. Trzeba jednak przyznać, że w większości przypadków aparat dość dobrze sobie z tym radził, a efekt końcowy był zadowalający. Poniżej przedstawiamy porównanie zdjęć sceny o dużych kontrastach między jasnymi i ciemnymi fragmentami obrazu, wykonanych z wyłączonym i włączonym trybem HDR, a także opcją Inteligentny zasięg+.
Zdjęcie standardowe |
|
Inteligentny zasięg |
|
HDR |
|
Tryb panorama
Tryb panorama odnajdziemy jako jedną z pozycji w trybie „Inteligentny”. Umożliwia on łatwe i automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat jednostajnie w pionie lub poziomie – nie ma potrzeby wcześniejszego definiowania kierunku. Podobnie jak w ostatnio testowanych bezlusterkowcach Samsunga, podczas wykonywania panoramy nie słychać dźwięku wykonywanych kolejno zdjęć. Cały proces odbywa się bezgłośnie, a na ekranie widzimy „na żywo” miniaturkę powstającej panoramy. Po skończeniu panoramowania aparat jeszcze przez chwilę pokazuje komunikat „Przetwarzanie”, po czym wyświetla utworzone zdjęcie panoramiczne.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia panoramiczne wykonane podczas testu aparatu.
|
|
|
|
|
|