Test megazoomów 2014
2. Fujifilm FinePix S1
Podstawowe właściwości aparatu fotograficznego Fujifilm Finepix S1:
- szerokokątny obiektyw z 50-krotnym zoomem optycznym o odpowiedniku ogniskowych 24-1200 mm i światłosile f/2.8-5.6,
- 16-megapikselowa matryca BSI CMOS o wielkości 1/2.3 cala,
- czułość w zakresie ISO 100 - 12800,
- 5-osiowa, optyczna stabilizacja obrazu,
- 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 921 tysięcy punktów,
- łączność bezprzewodowa w standardzie WiFi,
- filmowanie high-speed 480 kl/s,
- zapis w formacie RAW.
Budowa i jakość wykonania
Obudowa S1 już od pierwszego kontaktu wydaje się bardzo solidna. Całość powierzchni pokryto specjalną warstwą gumy, dzięki czemu aparat nie tylko sprawia wrażenie uszczelnionego, ale jest także antypoślizgowy. Elementy składowe korpusu są dobrze dopasowane. Uchwyt jest wyraźnie zaznaczony, aparat trzyma się wygodnie w jednej ręce. Rozmiary testowanego modelu to 133.1 x 90.9 x 110.3 mm, a jego całkowita waga - 680 g.
Na przedniej ściance dominuje obiektyw, po jego lewej stronie, umieszczono diodę, której funkcją jest wspomaganie układów autofokusu oraz sygnalizacja samowyzwalacza.
Na boku tubusu obiektywu umieszczono małą dźwignię kontroli zoomu oraz przycisk oddalania (zmniejszania krotności zoomu) - przydaje się on, gdy przy największym powiększeniu obrazu nie możemy znaleźć interesującej nas lokacji. Oddalenie powoduje, że widzimy więcej w kadrze. Powyżej widzimy także przycisk zwalniający blokadę lampy błyskowej.
Ścianka górna to miejsce, gdzie odnajdziemy podnoszoną lampę błyskową otoczoną mikrofonem stereofonicznym. Poniżej znajduje się gorąca stopka. Po prawej stronie lampy producent ulokował włącznik zasilania, a nieco dalej koło trybów, poniżej którego znajduje się główna rolka sterownicza. Patrząc w kierunku uchwytu, dostrzeżemy też dwa przyciski - ich funkcje to korekcja ekspozycji oraz tryb seryjny migawki. Na samym końcu odnajdziemy spust migawki otoczony dźwignią zmiany ogniskowej.
Ścianka tylna stanowi centrum sterowania aparatem. Znajduje się tu uchylny ekran LCD oraz 6-elementowy panel kontrolny. Nad ekranem znajdziemy wizjer z regulacją dioptrażu. Obok niego umieszczono przycisk aktywacji wizjera elektronicznego (EVF/LCD). Podążając wzrokiem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zobaczymy przycisk nagrywania a pod nim odtwarzania. Poniżej widzimy wybierak będący też 4-kierunkowym przyciskiem o następujących funkcjach:
- Fn
- sterowanie lampą błyskową,
- samowyzwalacz,
- tryb makro.
Ekran LCD, który zastosowano w tym modelu, wykonany jest w technologii TFT , ma wielkość 3 cali i rozdzielczość 920 tysięcy punktów. Takie parametry gwarantują obraz bardzo dobrej jakości . W warunkach silnego nasłonecznienia wyświetlacz działa poprawnie. Możemy regulować jego podświetlenie. Ekran przymocowany jest do korpusu na ramieniu, dzięki czemu uchyla się i obraca.
Boczna ścianka pod zabezpieczającą plastikową osłoną kryje złącze HDMI oraz wielofunkcyjne złącze USB.
Na dolnej ściance znajduje się gwint statywowy oraz pokrywa komory akumulatora i karty pamięci. Prawdopodobnie próba zabezpieczenia przed korozją pchnęła konstruktorów ku wykorzystaniu plastikowego gwintu statywowego. Niemniej jednak nas taki wybór mocno zaskakuje.
Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-85. Producent zapewnia, że w pełni naładowany potrafi zrobić około 350. Podczas testu udało nam się bez ponownego ładowania wykonać około 320 zdjęć, co uznajemy za dobry wynik.
Wizjer elektroniczny nie posiada czujnika zbliżeniowego - by go aktywować, musimy wcisnąć dedykowany przycisk. W jego budowie wykorzystano wyświetlacz o rozdzielczości 920 tysięcy punktów. Obraz w wizjerze, choć niewilekiej wielkości, jest dobrze widoczny i ma prawidłową kolorystykę.
Obiektyw
Obiektyw, w który wyposażony jest aparat, charakteryzuje się zakresem ogniskowych 4.3-215 mm, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 24-1200 mm, czyli 50-krotne przybliżenie. Światłosiła obiektywu to f/2.8 przy szerokim kącie oraz f/5.6 dla pozycji “tele”. Zbudowany jest on z 13 elementów ułożonych w 11 grupach. 2 soczewki są asferyczne, a 4 typu ELD
Obiektyw wyposażony jest w stabilizację optyczną, która pracuje efektywnie minimalizując drobne drgania. Możemy dodatkowo uaktywnić też stabilizację elektroniczną. Nie zapobiegają te funkcje jednak większym wychyłom od osi co przy tak dużym powiększeniu skutkuje w bardzo chaotycznym klipom filmowym a w wypadku zdjęć , wymogiem używania aparatu w stosunkowo dobrze oświetlonych lokalizacjach.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu:
4.3 mm (ekwiwalent 24 mm) |
215 mm (ekwiwalent 1200 mm), zoom 50 x |
W menu możemy uaktywnić 2-krotne powiększenie cyfrowe. W połączeniu z zoomem optycznym daje to równowartość 100-krotnego przybliżenia (ekwiwalent 2400 mm dla formatu małoobrazkowego).
Dodatkowy zoom cyfrowy 2 x (ekwiwalent 2400 mm) |
Fujifilm S1 posiada dedykowany tryb makro, który umożliwia fotografowanie z odległości 1 cm od przedniej soczewki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Menu i użytkowanie
Menu aparatu jest typowe dla produktów tego producenta. Podzielone jest ono na główne zakładki dotyczące fotografowania, odtwarzania i konfiguracji.
Wyboru trybu fotograficznego dokonujemy za pomocą koła znajdującego się na górnej ściance, gdzie mamy do wyboru następujące opcje:
- Auto - w którym aparat dobierze sam wartość przysłony i czas migawki,
- SR Auto,
- P - automatyka przysłony oraz migawki,
- S - tryb preselekcji czasu migawki,
- A - tryb preselekcji wartości przysłony,
- M - tryb manualny,
- C - tryb użytkownika,
- Panorama,
- SP (programy tematyczne)
- ADV (efekty),
W trybie SP aparat umożliwia wybrać jeden z następujących programów tematycznych:
- portret,
- krajobraz,
- sport,
- noc,
- noc (statyw),
- fajerwerki,
- zachód słońca,
- śnieg,
- plaża,
- przyjęcie,
- kwiat,
- tekst.
Fujifilm S1 pozwala też dostosowanie jednego z klawiszy do własnych potrzeb. Jest to guzik Fn, który może przyjąć jedną z poniższych funkcji:
- ISO,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- RAW (tymczasowa zmiana),
- balans bieli,
- finepix color,
- światłomierz,
- tryb ostrości,
- wykrywanie twarzy,
- tryb filmu.
Aparat oferuje bezpośredni podgląd na ekranie LCD oraz w wizjerze elektronicznym. Możemy na nim wyświetlać informacje o ustawionych parametrach oraz dodatkowo linie kadrowania (trójpodział lub linie HD) oraz histogram. Opcjonalnie możemy pozostawić sam obraz LV.
W trybie odtwarzania do dyspozycji mamy tylko jeden ekran z podstawowymi informacjami, a także możliwość podglądu zdjęć oznaczonych jako ulubione oraz wyświetlenia histogramu wraz z dokładniejszymi danymi EXIF.
Oczywiście dostępne jest też powiększenie oraz przeglądanie miniatur wraz z trybem kalendarza.
Układ autofokusu pracuje w oparciu o metodę detekcji kontrastu w trybie centralnym, strefowym wielopunktowym punktowym, śledzącym i śledzenia. Różnica między dwoma ostatnimi jest taka, że “śledzący” ostrzy non-stop nawet gdy nie wciskamy spustu migawki. Natomiast tryb “śledzenia” monitoruje przemieszczanie się motywu w kadrze. W warunkach gorszego oświetlenia wspomoże nas specjalna dioda. Autofokus pracuje celnie i bardzo szybko. Gdy chcemy ręcznie ustawić ostrość, pomocna okaże się funkcją focus-peaking, podświetlająca kontrastowe elementy kadru.
S1 wykonuje zdjęcia seryjne z maksymalną prędkością wynoszącą 10 kl/s, ale także posiada tryby 5 oraz 3 kl/s. Niezależnie od wybranej szybkości w jednej serii aparat zarejestruje do 9 ujęć.
Ekspozycja dobierana jest automatycznie przez aparat na zasadzie cyfrowego pomiaru matrycowego, centralnie ważonego lub punktowego. Aparat oferuje możliwość regulacji korekty ekspozycji w zakresie +/- 2 EV z krokiem 1/3 EV.
Dostępne tryby wbudowanej lampy błyskowej to:
- automatyczny,
- wypełniający,
- wolna synchronizacja,
Aby ustawić balans bieli, użyjemy następujących opcji:
- automatyczne,
- pomiar manualny,
- światło dzienne,
- zacienienie,
- światło jarzeniowe,
- światło żarowe,
- wybór temperatury barwowej.
Konstruktorzy wyposażyli aparat w matrycę BSI CMOS o wielkości 1/2.3 cala, rozdzielczości 16 megapikseli i proporcji boków 4:3. Testo wany FinePix potrafi rejestrować zdjęcia, korzystając z czułości ISO w zakresie od 100 do 3200. Wyższe czułości powodują redukcję rozdzielczości pliku. Wykonane fotografie i zarejestrowane filmy są zapisywane na kartach standardu SD, SDHC lub SDXC. Obrazy zapisywane są w formacie surowym RAW, a także jako pliki JPEG w następujących maksymalnych rozdzielczościach:
- 4608 x 3456,
- 4608 x 3072 (3:2)
- 4608 x 2592 (16:9),
- 3456 x 3456 (1:1),
- 1920 x 1080 60p,
- 1280 x 720 60p,
- 480 (VGA) z prędkością 30 i 120 kl/s
- 320 x 240 dla 240 kl/s,
- 210 x 180 dla 480 kl/s.
Filtry cyfrowe
Jednym z trybów pracy aparatu są opcje zaawansowane ADV. Poza trybami dedykowanymi dla niewielkiej ilości światła (wieloklatkowa redukcja szumu), trybem HDR oraz bracketingiem zoomu (aparat wykona 3 zdjęcia: oryginalne, powiększone o 1.4x oraz kolejne, symulując telekonwerter 2x) dostępnych jest kilka filtrów cyfrowych. Ich pełna lista to:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- rybie oko,
- obraz miękki,
- filtr gwiazdkowym
- kolor selektywny.
Musimy przyznać, że dostęp do filtrów jest utrudniony przez dwuetapowy wybór. Choć jest to typowe dla aparatów Fujifilm, nie możemy zrozumieć co stało na przeszkodzie w spłaszczeniu do jednopoziomowej listy.
Aparat zabawka | Miniatura |
Kolor Pop | Wysoka tonacja |
Niska tonacja | Dynamiczny ton |
Rybie oko | Miękki obraz |
Filtr gwiazdkowy | Kolor selektywny |
Panoramy
Pośród trybów scenicznych odnajdziemy możliwość tworzenia panoram. Korzystając z tej funkcji, wykonamy szerokie ujęcie o zakresie 120, 180 bądź 360 stopni. Obiektyw zablokowany jest w pozycji szerokiego kąta.
Tworzenie panoram przebiega bezproblemowo. Łączenie krzywizn budynków jest prawidłowe jednak musimy uważać na dynamicznie poruszające się w kadrze obiekty. Ze względu na specyfikę pracy algorytmu sklejania poszczególnych ujęć częściowych w końcowym obrazie będziemy mogli zaobserwować zwielokrotnienie postaci tym większe i bliżej nas się one znajdują. Drugi problem to stosunkowo niewielka rozdzielczość finalnej panoramy.
Fotografia HDR
Jednym z głównych trybów programu ADV jest fotografia o wysokiej rozpiętości tonalnej. Po aktywacji tej funkcji aparat automatycznie zarejestruje 3 ujęcia przy różnych parametrach, które następnie są składane i zapisywane jako jeden plik JPEG.
Tryb P |
Tryb HDR |
Fotografia HDR tworzona przez aparat Fujifilm to przede wszystkim zapobieganie przepalenia jasnych obszarów na zdjęciu. Fotografie wyglądają naturalnie.
Filmowanie
Filmowanie w testowanym modelu aktywujemy w sposób bezpośredni, używając dedykowanego przycisku. Podczas nagrywania dostępna jest stabilizacja obrazu, a rejestrowany dźwięk jest stereofoniczny, z możliwością zredukowania szumu wiatru. Ekspozycja i balans bieli są regulowane przez aparat automatycznie podczas całego procesu nagrywania. Używając spustu migawki, możemy także zarejestrować zdjęcie podczas filmowania, funkcja ta jednak nie jest dostępna, gdy filmujemy w trybie high-speed. Kiedy pracujemy w trybie super-makro, zablokowana będzie pozycja zoomu.
Nie mamy zastrzeżeń do samego procesu filmowania, a możliwość stosowania cyfrowych filtrów lub proporcji kolorystycznych pozwala znacząco urozmaicić rejestrowane klipy.
Przykładowe filmy:
- Klip #1: 48.6 MB
- Klip #2: 23.5 MB
- Klip w zwolnionym tempie 480 kl/s: 9 MB
- Klip w zwolnionym tempie 240 kl/s: 4.2 MB
- Klip w zwolnionym tempie 120 kl/s: 7.4 MB
- Demonstracja stabilizacji: 34.6 MB
- Demonstracja pracy mechanizmu zoom: 39.6 MB
Łączność WiFi
Aparat wyposażony jest w interfejs komunikacji bezprzewodowej, który umożliwia nie tylko przesyłanie zdjęć, ale także sterowanie podstawowymi parametrami z poziomu aparatu telefonicznego lub tabletu. Dodatkową możliwością jest korzystanie z odbiornika GPS w telefonie do geotagowania wykonywanych przez aparat zdjęć.
Podsumowanie
Model Fujifilm S1 na pewno zainteresuje osoby, które pragną mieć niewielkich rozmiarów aparat o sporym powiększeniu cyfrowym, zaopatrzony w zestaw ciekawych filtrów cyfrowych. Możliwość wykonywania panoram, zdjęć HDR czy korzystania z łączności WiFi możemy uznać za pożądany standard pośród dzisiejszych konstrukcji. Uszczelnienia, jakimi dysponuje opisywany model, stawiają go na równi z najlepszymi. Wystarczy wspomnieć, że w takie zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi nie zawsze są wyposażone nawet o wiele bardziej zaawansowane produkty. To duży plus dla aparatu Fujifilm S1.
-
Zalety:
- ciekawe filtry efektowe,
- uszczelnienia obudowy,
- zapis w trybie RAW,
- dobrze korygowana winieta,
- wysokiej rozdzielczości wizjer elektroniczny,
- uchylny ekran LCD.
- spora dystorsja dla szerokiego kąta,
- duża waga aparatu.
Wady: