Test megazoomów 2014
5. Panasonic Lumix DMC-FZ72
Podstawowe właściwości aparatu fotograficznego Panasonic DMC-FZ72:
- szerokokątny obiektyw z 60-krotnym zoomem optycznym o odpowiedniku ogniskowych 20-1200 mm i światłosile f/2.8-5.9,
- 16-megapikselowa matryca HS MOS o wielkości 1/2.3 cala,
- czułość w zakresie ISO 100 - 3200,
- możliwość rejestracji plików RAW,
- 3-calowy dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 460 tysięcy punktów,
- filmowanie FullHD 1080,
Budowa i jakość wykonania
Wymiary opisywanego modelu to 130.2 x 97 x 118.2 mm, a całkowita waga wynosi 606 gramów. To niewiele jeśli weźmie się pod uwagę zasięg powiększenia optycznego, jaki oferuje obiektyw. Można wręcz powiedzieć, że producent doskonale wykorzystał miejsce w korpusie oferując potężny zoom przy zachowaniu niewielkiej obudowy.
Mimo plastikowego wykończenia, korpus sprawia solidne wrażanie już od pierwszego kontaktu. Wyraźna rękojeść umożliwia wygodne trzymanie aparatu. Minusem może być słabo zarysowane podparcie kciuka.
Na przedniej ściance dominuje obiektyw. Po jego lewej stronie, przy górnej krawędzi umieszczono diodę, która pełni funkcję wspomagania układów autofokusu oraz sygnalizacji samowyzwalacza. Co ciekawe, w konstrukcji aparatu nie wzięto pod uwagę dodatkowej dźwigni zoomu umieszczonej na boku tubusu obiektywu.
Ściankę górną wykorzystano na umieszczenie (od lewej strony) głośnika, mikrofonu stereofonicznego, stopki lampy błyskowej, koła trybów z dźwignią włącznika zasilania. Na prawym skraju widzimy spust migawki otoczony dźwignią zmiany ogniskowej oraz trzy małe przyciski: filmowania, trybów seryjnych oraz nastawy obszaru AF.
Na ściance tylnej znajdują się ekran LCD, dookoła którego zgromadzono elementy kontrolne. Patrząc od góry, widzimy przycisk zwalniający blokadę lampy błyskowej i wizjer z regulacją dioptrażu. Po jego prawej stronie znajdziemy przycisk LVF przełączający ekran LCD z wizjerem, przycisk AF/AE (Fn1). Na skraju, pod kciukiem odnajdziemy rolkę sterującą, a pod nią dwa przyciski: kontroli autofokusu oraz odtwarzania. Poniżej mieści się 4-kierunkowy wybierak o następujących funkcjach:
- czułość ISO,
- balans bieli,
- samowyzwalacz,
- przycisk programowalny Fn2.
Zastosowany ekran LCD ma wielkość 3 cali i rozdzielczość 460 tysięcy punktów. Wyświetlane na nim obrazy cechuje dobra kolorystyka oraz oddanie szczegółu. W warunkach silnego oświetlenia obraz jest dobrze widoczny, a kąty widzenia są stosunkowo duże,dzięki czemu nie dostrzeżemy przekłamania kolorystyki obrazu.
Na dolnej ściance znajduje się metalowy gwint statywowy oraz pokrywa komory akumulatora i karty pamięci. Warto wspomnieć, że aparat wyposażony jest we wbudowaną pamięć o wielkości 200 MB, tak więc nawet bez karty pamięci będziemy mogli wykonać kilka zdjęć.
Boczna ścianka pod zabezpieczającą plastikową klapką kryje złącze HDMI oraz wielofunkcyjne złącze USB.
Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem DMW-BM9E o pojemności 950 mAh. W pełni naładowane ogniwo pozwala na wykonanie ok. 400 zdjęć. Co prawda wydajność mocno zależy od sposobu użytkowania, ale musimy stwierdzić, że podczas testu bez problemu udawało się nam zrobić 380 fotografii. Taki wynik traktujemy jako potwierdzenie deklaracji producenta.
Panasonic FZ72, jak większość konstrukcji tego typu, wyposażony jest w wizjer elektroniczny. Konstruktorzy wykorzystali 0,2-calowy panel o rozdzielczości 202 tysięcy punktów. Musimy przyznać, że wizjer ten nie imponuje parametrami. Przekłada się to na jakość obrazu - w wizjerze wyraźnie widoczne są piksele. Także kolorystyka obrazu w wizjerze różni się na niekorzyść od tej, jaką prezentuje wyświetlacz tylni.
Obiektyw
Obiektyw, w który wyposażony jest aparat, charakteryzuje się zakresem ogniskowych 3.58-215 mm, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 20-1200 mm, czyli 60-krotne przybliżenie. Cieszy bardzo szeroki kąt, dla którego światłosiła wynosi f/2.8. Dla pozycji “tele” to odpowiednio f/5.9. Przysłonę regulować możemy w zakresie f/2.8 (dla szerokiego kąta) do f/8. Obiektyw składa się z 14 elementów ułożonych w 12 grupach, w tym z 6 soczewek asferycznych oraz 3 soczewek ED.
Aparat wyposażony jest w podwójny układ stabilizacji. W praktyce działa on bardzo dobrze, redukując wibracje nawet przy najdłużej ogniskowej w sposób umożliwiający swobodne kadrowanie.
Aparat posiada możliwość stosowania dwóch prędkości pracy napędu mechanizmu zoomu, jednak naszym zdaniem obie są stosunkowo powolne. Bardziej jednak w codziennym użytkowaniu przeszkadza brak jakiegokolwiek rozwiązania ułatwiającego kadrowanie przy maksymalnym powiększeniu.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu. Ciekawą informacją jest, że położenie zoomu obiektywu możemy także kontrolować, używając dotykowych ikonek na ekranie LCD.
3.58 mm (ekwiwalent 20 mm) |
215 mm (ekwiwalent 1200 mm), zoom 60 x |
W menu można uaktywnić opcję maksymalnie 5-krotnego powiększenia cyfrowego. W połączeniu z zoomem optycznym daje to gigantyczną wartość 300-krotnego przybliżenia (ekwiwalent 6000 mm dla formatu małoobrazkowego).
Dodatkowy zoom cyfrowy 5 x (ekwiwalent 6000 mm) |
Aparat posiada dedykowany tryb makro, który umożliwia fotografowanie z odległości 1 cm od przedniej soczewki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Niewielka odległość od fotografowanego motywu sprawia problemy z jego poprawnym oświetleniem. Problematyczna może się okazać winieta, którą w takim trybie fotografii zobaczymy w pełnej krasie.
Menu i użytkowanie
Menu aparatu jest podzielone na cześć podręczną uruchamianą przyciskiem Q.MENU oraz cześć główną aktywowaną przyciskiem MENU.
W menu podręcznym zlokalizowane są podstawowe ustawienia aparatu, takie jak rozdzielczości zdjęć, balans bieli, tryb wyzwalania migawki czy pracy autofokusu.
Poruszać się po menu możemy korzystając z klawiszy wybieraka kierunkowego. Alternatywą jest użycie rolki. Każdy jej obrót zmienia pozycję podświetlonej opcji, wciśnięcie zatwierdza wybór a kolejny ruch rolką zmienia wartość edytowanego parametru. Musimy przyznać, że ta druga metoda operowania menu bardzo przypadła nam do gustu dzięki logicznemu i przejrzystemu sterowaniu. W praktyce pozwala ona na szybkie operowanie aparatem. Musimy tu podkreślić, że aparat działa bez zauważalnej zwłoki.
Główne tryby pracy aparatu to:
- iA - pełna automatyka,
- P - tryb preselekcji przysłony i migawki,
- A - tryb preselekcji wartości przysłony,
- S - tryb preselekcji czasu migawki,
- M - tryb ręcznego wyboru parametrów ekspozycji,
- Film M,
- C - tryby przywoływania konifguracji z pamięci,
- Panorama,
- SCN - tryby tematyczne,
- Kreatywne sterowanie.
Dostępne tryby tematyczne to:
- portret,
- gładka skóra,
- krajobraz,
- sport,
- panning,
- portret noc,
- krajobraz noc,
- zdjęcie nocne z ręki,
- HDR,
- żywność,
- dziecko 1,
- dziecko 2,
- zwierzę,
- zachód słońca,
- duża czułość,
- gwiaździste niebo,
- zza szyby,
- 3D.
W związku z zastosowanie przełącznika zasilania w formie dźwigni, aparat FZ72 nie uruchomimy dłużej przytrzymując klawisz odtwarzania.
Korzystając z przycisku DISP, możemy sterować, czy widoczny ma być zestaw informacji o ustawionych parametrach.
W trybie odtwarzania (które nie jest realizowane przez wizjer elektroniczny) mamy możliwość oglądania na ekranie danych skrótowych lub pełnych wraz z histogramem.
Możemy także powiększyć fragment lub użyć widoku miniatur oraz trybu kalendarza. Korzystając z menu aparatu, zawęzimy listę zdjęć przez podanie ich typu (zdjęcia 2D, 3D lub filmy) czy użytego programu tematycznego.
Podczas przeglądania zdjęć dostępna jest funkcja retuszu aktywowana klawiszem kierunkowym GÓRA. Do wyboru mamy retusz automatyczny lub kreatywny. Pierwszy - jak można się domyślić - automatycznie koryguje kolorystykę i jasność zdjęcia, podczas gdy drugi daje nam możliwość wybrania efektu kreatywnego, którego chcemy użyć do zmodyfikowania fotografii. Dostępne jest także przycięcie, zmniejszenie rozmiaru oraz poziomowanie.
Układ autofokusu pracuje w trybie wykrywania twarzy, śledzącym i punktowym (o rozmiarze szerokim lub normalnym). W warunkach gorszego oświetlenia czujnik pomiaru wspomagany jest specjalną czerwoną diodą. Autofokus pracuje celnie, i bardzo szybko - pośród testowanych konstrukcji model ten jawi się jako najlepsza konstrukcja.
FZ72 wykonuje zdjęcia seryjne, korzystając z jednego z poniższych trybów:
- z szybkością 2 kl/s z ciągłym AF lub bez,
- z szybkością 5 kl/s z ciągłym AF lub bez,
- z szybkością 9 kl/s (tylko 3 klatki),
- z szybkością 10 kl/s przy rozdzielczości ograniczonej do 3 Mpix,
- wraz z wyzwalaniem lampy błyskowej (maksymalnie 5 zdjęć).
Światłomierz może pracować w trybie matrycowym, centralnie ważonym lub punktowym (w punkcie AF). Aparat oferuje możliwość regulacji korekty ekspozycji w zakresie +/-3 EV z krokiem 1/3 EV. Dodatkowo posiada też funkcję bracketingu, pozwalającą zapisać trzy klatki z przesunięciem od ⅓ do 3 EV. Podczas okresu testowego nie stwierdziliśmy błędów w naświetlanych scenach.
Umiejscowienie lampy powoduje, że dochodzi do niewielkiej kolizji torów optycznych obiektywu i snopu światła w pozycji obiektywu odpowiadającej szerokiemu kątowi. Dostępne tryby wbudowanej lampy błyskowej to:
- automatyczny,
- włączona,
- wyłączona,
- redukcja czerwonych oczu,
- synchronizacja z długimi czasami migawki.
- automatyczne,
- światło dzienne,
- pochmurnie,
- zacienienie,
- lampa błyskowa,
- światło żarowe,
- pomiar manualny,
- wg skali Kelvina.
By zaprogramować własną wartość balansu bieli, należy wybrać opcję nastawy ręcznej i klawisz kierunkowy PRAWO. Następnie wystarczy wypełnić środkową część ekranu neutralną szarością w warunkach oświetleniowych, w których będziemy robić zdjęcie. Wciskając klawisz OK, wyzwalamy zarejestrowanie fotografii, która posłuży jako wzorzec do ustawiania balansu bieli na kolejnych zdjęciach (wzorcowe ujęcie nie zostanie zapisane na karcie pamięci).
Do pracy algorytmu automatycznego ustawiania kolorystyki zdjęć nie mamy uwag.
Konstruktorzy wyposażyli aparat w matrycę HS MOS o wielkości 1/2,3 cala, rozdzielczości 16 megapikseli i proporcji boków 4:3. Testowany model potrafi rejestrować zdjęcia, korzystając z czułości ISO w zakresie od 100 do 3200. Aparat zapisuje zdjęcia i filmy na kartach standardu SD, SDHC lub SDXC. Obrazy zapisywane są jako pliki RAW lub JPEG, dla którego możemy wybrać też format 4:3, 3:2, 16:9 oraz 1:1. Maksymalna dostępna rozdzielczość to 4608 x 3456 px. W wypadku zdjęć trójwymiarowych stosowanym przez aparat formatem zapisu jest MPO, a rozmiar zostaje ograniczony do 2 Mpx.
Możemy też wybrać stopień jakości: wysoki lub standardowy. Zapisując filmy, aparat korzysta z kodeka AVCHD i kontenera MP4. Klipy zarejestrujemy w następujących formatach:
- dla kodeka AVCHD
- 1920 x 1080 50i, przepływność 17 Mbit/s,
- 1280 x 720 50p, przepływność 17 Mbit/s,
- dla kodeka MP4
- 1920 x 1080 25p, przepływność 20 Mbit/s,
- 1280 x 720 25p, przepływność 10 Mbit/s,
- 640 x 480 25p, przepływność 4 Mbit/s.
Filtry cyfrowe
Panasonic DMC-FZ72 oferuje następujący zestaw filtrów cyfrowych:
- ekspresyjny,
- retro,
- dawne czasy,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- sepia,
- dynamiczne czarno-białe,
- mocny obraz,
- duża dynamika,
- efekt krosowania,
- efekt zabawki,
- efekt miniatury,
- miękka ostrość,
- filtr gwiezdny,
- obraz jednobarwny.
Możemy także korzystać z powyższych filtrów podczas nagrywania. Jednak nie użyjemy tej funkcji, gdy wybierzemy filtr “miękka ostrość” lub “filtr gwiezdny”.
Wszystkie wyżej wymienione filtry można modyfikować, kontrolując takie parametry, jak np. jasność, stopień rozmycia tła, kontrast czy kolorystykę.
Ekspresyjny | Retro | Dawne czasy |
|
|
|
Wysoka tonacja | Niska tonacja | Sepia |
|
|
|
Dynamiczny cz/b | Mocny obraz | Duża dynamika |
|
|
|
Efekt krosowania | Efekt zabawki | Efekt miniatury |
|
|
|
Miękka ostrość | Filtr gwiezdny | |
|
|
Panoramy
Jednym z głównych trybów fotografowania jest fotografia panoramiczna. Gdy ją aktywujemy, przyciśnięciem klawisza ISO możemy wybrać kierunek i użycie filtru kreatywnego:
- ekspresyjny,
- retro,
- dawne czasy,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- sepia,
- dynamiczne czarno-białe,
- mocny obraz,
- duża dynamika,
- efekt krosowania,
- miękka ostrość,
- filtr gwiezdny,
- obraz jednobarwny.
W trakcie tworzenia panoramy obiektyw jest zablokowany w pozycji odpowiadającej szerokiemu kątowi. Nie mamy możliwości wpływania na czułość, za to uda się ustalić tryb pracy układu autofokusu oraz balans bieli - jeśli nie wybraliśmy panoramy z filtrem.
Tworzone przez aparat panoramy są poprawnie złożone. Możliwość używania dodatkowych cyfrowych filtrów może uatrakcyjnić prezentowany materiał. Ma on jednak jedną wadę - wynikowe pliki są niewielkiego rozmiaru - przy matrycy o wielkości 16 Mpx tworzenie obrazów o rozmiarze 4 czy 5 Mpx to bardzo słaby wynik.
Fotografia 3D
Wykonywanie zdjęć 3D niczym nie różni się od rejestracji zdjęć składowych panoramy. W tym wypadku jednak aparat automatycznie przechodzi do tworzenia zdjęcia trójwymiarowego - nie ma potrzeby ponownego wciskania spustu migawki. Jedynym ograniczeniem jest wymuszona pozioma orientacja aparatu oraz ustawienie obiektywu w pozycji szerokiego kąta. Nie mamy też możliwości wpływania na czułość, ale ustalimy tryb pracy układu autofokusu oraz balans bieli.
Jakość tworzonych zdjęć jest bardzo dobra. Musimy zwrócić uwagę na zakres rejestrowanej sceny - aparat sam wybiera z pozyskanych zdjęć tę część, która będzie przetworzona do obrazu 3D. Skutkiem tego jest przeświadczenie, że aparat rejestruje nie ten kadr jaki byśmy chcieli. Krótka wprawa w posługiwaniu się tym trybem skutecznie zmniejsza ryzyko braku kontroli.
Fotografia HDR
Kolejnym programem tematycznym jest fotografia o wysokiej rozpiętości tonalnej. Po jego aktywacji aparat automatycznie zarejestruje trzy ujęcia przy różnych parametrach, które są składane i zapisywane jako jeden plik JPEG.
Tryb P |
Tryb HDR |
Fotografia HDR tworzona przez opisywany aparat działa na zasadzie zapobiegania przepalenia jasnych obszarów na zdjęciu, a finalny obraz jest naturalny w odbiorze.
Filmowanie
Filmować możemy w dowolnym z trybów pracy aparatu. Musimy mieć jednak świadomość, że podczas nagrywania aparat sam dobiera wartości migawki i przysłony. Także używanie trybów preselekcji S i A oraz trybu manualnego M nie będzie skutkowało kontrolą parametrów ekspozycji. Podczas nagrywania filmów obraz może być stabilizowany, a układ autofokusu pracuje w trybie ciągłym. Rejestrowany dźwięk jest stereofoniczny, z opcją redukcji szumu wiatru. Opisywany model umożliwia też wykonywanie zdjęć podczas nagrywania filmu - w tym wypadku rozdzielczość fotografii jest zmniejszana do 3.5 megapikseli.
Musimy przyznać, że filmowanie aparatem Panasonica nie nastręcza żadnych trudności nawet podczas korzystania z 60x powiększenia - to zasługa dobrze spisującej się stabilizacji oraz układom AF. Wynikowe klipy cechuje stosunkowo wysoka jakość obrazu dzięki rozsądnej kompresji.
Przykładowe filmy:
- Klip #1: 18.6 MB
- Klip #2: 21.6 MB
- Demonstracja stabilizacji: 10.4 MB
- Demonstracja pracy mechanizmu zoom: 17 MB
Podsumowanie
Aparat mimo swoich rozmiarów wygodnie trzyma się w ręce. Obsługuje się go bez większej zwłoki. Także automatyka ostrości pracuje bardzo sprawnie. Model jest wyposażony w tryb panoramy, HDR, zdjęcia 3D. Konstrukcja i funkcjonalność aparatu oraz jego 60-krotne powiększenie stanowią solidną ofertę dla fotografów amatorów poszukujących aparatu na wycieczki. Opisywany model cechuje bowiem uniwersalność: wykonamy nim zarówno fotografię makro, jak i mocne zbliżenie detalu, np. architektonicznego.
-
Zalety:
- tryb fotografii 3D,
- duży zasięg zoomu,
- super szeroki kąt widzenia,
- zapis w trybie RAW,
- dobrze korygowana winieta,
- dobra wydajność akumulatora.
- brak łączności WiFi,
- brak trybów filmowania w zwolnionym tempie,
- brak wspomagania kadrowania.
Wady: