Test kompaktów pod choinkę 2014
2. Canon PowerShot SX700HS
PowerShot SX700HS miał swoją premierę w lutym 2014 roku. W pudełku oprócz aparatu znajdziemy również:
- dedykowaną baterię litowo-jonową,
- ładowarkę z zasilaczem sieciowym,
- pasek na nadgarstek,
- instrukcję „pierwsze kroki”,
- broszurkę z warunkami gwarancji.
Podstawowe właściwości aparatu fotograficznego Canon PowerShot SX700HS to:
- ultrakompaktowa konstrukcja, 30-krotny zoom, obiektyw 25–750 mm,
- matryca CMOS 16.1Mpix, procesor DIGIC 6,
- inteligentna stabilizacja obrazu; pięcioosiowy tryb dynamicznej stabilizacji,
- WiFi ze wsparciem dla NFC,
- filmy Full HD z prędkością 60 klatek/s,
- ekran LCD 3" PureColor II G (922 tys. sRGB),
- tryby kreatywne,
- Hybrid Auto i Smart Auto,
- Tryby: manualny, Av i Tv,
- Tryb szybkich zdjęć seryjnych.
Budowa i jakość wykonania
Producent chwali SX700HS jako „najbardziej smukły aparat Canon z 30-krotnym zoomem” i trzeba przyznać mu rację, że jak na taki zakres ogniskowych aparat zachował swoje kompaktowe wymiary. Ze względu na sprytną konstrukcję, polegająca na wybrzuszeniu u góry jedynie części nad obiektywem, sprawia on wręcz wrażenie najmniejszego spośród testowanych modeli. Jest to głównie zabieg optyczny, bo porównując je jeden przy drugim, różnice stają się niezauważalne. Testowany Canon dostępny jest w dwóch wariantach kolorystycznych: czarnym i czerwonym. Aparat wygląda jak rasowa, elegancko wykonana „cyfrówka”, choć nie pretenduje do modnego ostatnio stylu „retro”. Jedyny bardziej wyrafinowany element to fragment imitacji skóry z przodu aparatu, który ułatwia trzymanie go palcami. Taka elegancka nowoczesność może być dla wielu osób zaletą. Co do jakości wykonania nie można mieć absolutnie żadnych zastrzeżeń, nie da się odczuć na tym polu żadnych kompromisów.
Testowany Canon wyposażony jest we wbudowaną lampę błyskową, wysuwaną za pomocą przycisku na pewną odległość od aparatu. Wymiary aparatu to 112.7×65.8×34.8 mm, a waga wynosi ok. 269 g z akumulatorem i kartą pamięci. Pod względem wagi i wymiarów wszystkie prezentowane w tym teście aparaty wyglądają bardzo podobnie.
Przednią ściankę w zdecydowanej części zajmuje obiektyw, który wysunięty jest na około pół centymetra od korpusu. Tuż nad nim znajdziemy dwa otwory stereofonicznego mikrofonu. Po ich prawej stronie znajduje się natomiast lampka wspierająca pracę autofokusu i informująca o działaniu samowyzwalacza.
Główną częścią tylnej ścianki jest oczywiście 3-calowy wyświetlacz, który nie jest dotykowy. W prawym górnym rogu aparatu znajduje się kółko zmiany trybów, chodzące na tyle sztywno, by nie przełączyło się ono samo z siebie np. w kieszeni. Pod spodem standardowy komplet pięciu przycisków – w centrum czterokierunkowy wybierak obrotowy, z przyciskiem FUNC/SET w środku, i funkcjami:
- korekta ekspozycji,
- lampa błyskowa,
- samowyzwalacz,
- tryb makro/ręczne ustawianie ostrości.
Prawa ścianka zawiera klapkę, pod którą schowane jest cyfrowe gniazdo audio-wideo oraz gniazdo HDMI.
Lewa ścianka zawiera pewną niespodziankę – tajemniczy przycisk, który odpowiada za pomoc w kadrowaniu. Po jego przyciśnięciu aparat przestawia się na szeroki kąt, pokazując ramkę oryginalnego kadru. Gdy przycisk puścimy, powracamy do pierwotnej ogniskowej. Pozwala to orientować się w kadrze, co może być szczególnie przydatne dla dużych zbliżeń. Poza tym na prawej ściance umieszczono przycisk wysuwający lampę błyskową. Odnajdziemy tam też logo NFC.
Na spodzie aparatu znalazł się gwint statywowy, choć jego umieszczenie można by poprawić. Obecnie znajduje się on nieco na prawo od obiektywu, sporo od środka ciężkości aparatu. A to może przy korzystaniu z mniej stabilnych statywów wnieść niepotrzebne drgania. Decyzja taka zapewne wynika z walki o każdy milimetr obudowy w schowaniu tak dużego obiektywu.
Aparat zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym NB-6LH, którego wydajność oceniono na około 250 zdjęć lub 40 minut materiału filmowego.
Obiektyw
Jak już wspomnieliśmy, Canon PowerShot SX70HS wyposażony jest w obiektyw o ogniskowych 4.5–135 mm co daje ekwiwalent dla pełnej klatki 25–750 mm, czyli zoom 30-krotny. Najszerszy kąt ma światłosiłę f/3.2, podczas gdy najdłuższa ogniskowa ma f/6.9. Pod kątem maksymalnego zbliżenia jest to zatem rekordzista w teście. Obiektyw zbudowany jest z 13 elementów w 8 grupach (3 soczewki niskodyspersyjne, 2 dwustronne soczewki asferyczne).
Poniżej prezentujemy zdjęcia dla skrajnych wartości ogniskowych dostępnych w modelu Canon SX700HS.
4.5 mm (ekwiwalent 25 mm) |
135 mm (ekwiwalent 750 mm), zoom 30 x |
Aparat posiada dodatkowo tryb makro, pozwalający fotografować (dla ogniskowej szerokokątnej) z odległości 1 cm. Poniżej prezentujemy maksymalną skalę odwzorowania, jaką udało nam się uzyskać na zdjęciu.
Menu i użytkowanie
W menu aparatu można wyróżnić część dotyczącą fotografowania (uruchamianą przyciskiem FUNC) i część konfiguracyjną (aktywowaną przyciskiem MENU). Podstawowe parametry ekspozycji ustawiamy w menu podręcznym, aktywowanym klawiszem FUNC/SET.
Oferowane przez producenta główne tryby fotografowania:
- LIVE – umożliwia dostosowanie jasności lub kolorów obrazu podczas fotografowania.
- Tryb automatyczny – optymalne ustawienia dla określonej scenerii dobierane są automatycznie przez aparat.
- Tryb hybrydowy automatyczny – umożliwia stworzenie krótkiego filmu będącego zapisem wydarzeń z danego dnia, rejestrowanego przy okazji wykonywania zdjęć.
- Tryb Zdjęcie twórcze – umożliwia po każdym wyzwoleniu migawki zarejestrowanie sześciu zdjęć z automatycznymi ustawieniami aparatu, w efektach: Auto, Retro, Monochromatycznym, Specjalnym, Naturalnym.
- Tryb Sport – umożliwia fotografowanie serią obiektów w ruchu.
- Tryb Scen – umożliwia fotografowanie z ustawieniami optymalnymi dla określonych scenerii (portrety, sceny nocne z ręki, słabe oświetlenie, śnieg, fajerwerki).
- P – automatyka programu, w którym aparat sam dobierze wartość przysłony i czas migawki, ale pozwala nam kontrolować inne nastawy, takie jak czułość, balans bieli, itd.
- Tv – preselekcja czasu migawki.
- Av – preselekcja wartości przysłony.
- M – tryb manualnego sterowania czasem migawki i wartością przysłony.
- Filtry kreatywne – umożliwia dodawanie do zdjęć różnych efektów w trakcie fotografowania (efekt rybie oko, miniatura, aparat zabawkowy, miękka ostrość, monochromatyczny, superżywe kolory, plakat).
- Filmowanie.
Dostępne tryby tematyczne w trybie scen to:
- portret,
- inteligentna migawka – wyzwalanie migawki wykrytą twarzą lub uśmiechem, samowyzwalacz,
- szybka seria HQ – maksymalnie 4 zdjęć w wysokiej rozdzielczości,
- słabe oświetlenie,
- sceny nocne z ręki,
- podwodne,
- śnieg,
- fajerwerki.
Aparat nie posiada wizjera – oferuje bezpośredni podgląd na ekranie LCD. Możemy na nim wyświetlać informacje o ustawionych parametrach w sposób uproszczony lub rozszerzony. Wyświetlimy też linie kadrowania, aktywując odpowiednią opcję w menu.
W trybie odtwarzania możemy zmieniać liczbę informacji na wyświetlaczu według poniższej listy:
- brak informacji,
- podstawowe informacje,
- pełne informacje z histogramem.
Autofokus może pracować w kilku trybach:
- centralny – za pomocą ramki w centrum kadru, jej rozmiar można zmienić pomiędzy rozmiarem „mała” a „średnia”,
- AiAF twarzy – ustawianie ostrości za pomocą wykrywania twarzy,
- śledzenie AF – pozwala śledzić ostrość na wybranym obiekcie, który wybieramy za pomocą lewego przycisku wybieraka.
Do trybu zdjęć seryjnych podejść możemy w Canonie w dwojaki sposób. Wybierając z podręcznego menu standardowy tryb zdjęć seryjnych uzyskamy prędkość około 3.1 klatki na sekundę. W aparacie dostępny jest jednak również tryb „Szybka seria zdjęć HQ” o prędkości 8.5 zdjęcia na sekundę, jednak przy ograniczeniu do 4 zdjęć w serii i przy parametrach ekspozycji/ostrości ustawionych dla pierwszego zdjęcia.
Pomiar światła dostępny jest w trzech standardowych trybach:
- wielosegmentowy,
- centralnie ważony, uśredniony,
- punktowy.
Lampa błyskowa na wysięgniku odstaje od aparatu na ponad centymetr, co choć trochę poprawia sytuację z problemem czerwonych oczu. Lampa pracować może w następujących trybach:
- auto – zostanie automatycznie włączona w przypadku słabego oświetlenia,
- włączona – wyzwalanie lampy przy każdym zdjęciu,
- błysk + długi czas – wyzwolenie lampy przy długim czasie naświetlania.
Aby ustawić balans bieli, możemy skorzystać z następujących opcji:
- automatyczny,
- słoneczny dzień,
- pochmurny dzień,
- żarówki,
- świetlówki,
- świetlówki H,
- według wzorca.
Aparat szybko się włącza. Przyciski są dobrze rozłożone, duże, łatwe w obsłudze. Aparat szybko reaguje na komendy przycisków i precyzyjnie operuje ogniskową, a autofokus jest szybki i celny. Menu oceniamy jako przejrzyste i przyjazne w obsłudze dla niezaawansowanego użytkownika. Ekran LCD spisuje się bardzo dobrze, obraz jest wyraźny i wyświetlany bardzo płynnie. Wygodnie się z niego korzystało również w pełnym słońcu.
Canon PowerShot SX700HS wyposażony jest w matrycę BSI CMOS o rozmiarze 1/2.3 cala i proporcjach 4:3 posiadającej około 16.1 mln pikseli. Dostępny zakres czułości ISO wynosi od 100 do 3200. Canon zapisuje fotografie i filmy na kartach standardu SD, SDHC lub SDXC, nie posiada żadnej wbudowanej pamięci wewnętrznej. Maksymalna dostępna rozdzielczość zdjęć wynosi 4608×3456 pikseli.
Funkcje dodatkowe
W punkcie tym przyglądamy się różnym efektom i zdjęciowym trybom specjalnym w aparacie. Te często niedoceniane funkcje mogą jednak istotnie zwiększyć funkcjonalność aparatu.
Filtry kreatywne
Efekty działania poszczególnych filtrów zdjęć są następujące:
|
|
|
|
|
|
|
|
Sceny nocne z ręki
W jednym z „trybów scen” o powyższej nazwie, pojedyncze zdjęcie powstaje poprzez połączenie kolejnych zdjęć z szybkiej serii, w celu zminimalizowania szumów i wpływu drgań aparatu.
Wynikowe zdjęcia mają tendencję do gubienia szczegółów ale szum jest również zauważalnie niższy niż przy standardowo wykonanym zdjęciu jak na takie warunki. Aparat w powyższych przykładowych zdjęciach dobrał czułość na poziomie ISO 1600–3200 i czas migawki 1/15 sekundy (użyta była szerokiej ogniskowa) co faktycznie umożliwia wykonywanie zdjęć "z ręki" nocą, bez użycia statywu i warto o tym trybie pamiętać.
Słabe oświetlenie
Kolejny tryb mający ułatwić fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych polega na zrobieniu zdjęcia o wynikowym rozmiarze 4 MPix, zatem zapewne po zastosowaniu intensywnych algorytmów odszumiających i przeskalowaniu obrazu.
Zdjęcia twórcze
W tym trybie aparat wykonuje 6 różnych wariacji efektów specjalnych (zmieniając również ich kompozycję), starając się uwzględnić charakter fotografowanego obiektu i warunki zdjęciowe.
|
|
|
|
|
|
Filmowanie
Choć tryb filmowy w Canonie PowerShot SX700 HS został wyszczególniony na kółku trybów pracy aparatu, nagrywanie możemy rozpocząć tak naprawdę w każdej chwili za pomocą dedykowanego przycisku na obudowie. Aparat umożliwia nagrywanie filmów Full HD (1920×1080 px) o długości do 20 minut. Nagrane filmy zapisywane są w aparacie jako pliki MP4 (H.264). Dostępne rozdzielczości filmów to:
- 1920×1080 z prędkością 30 lub 60 klatek na sekundę,
- 1280×720,
- 640×480.
- 640×480 z prędkością 120 kl/s (maksymalnie ok. 2 minuty),
- 320×240 z prędkością 240 kl/s (maksymalnie ok. 4 minuty).
Przykładowe klipy:
- Film 1 – Full HD 60 fps w dzień: 137.2 MB,
- Film 2 – Full HD 60 fps w dzień: 160.0 MB,
- Film 3 – Full HD 60 fps w dzień (autofokus): 32.2 MB,
- Film 4 – VGA 120 fps: 14.2 MB,
- Film 5 – VGA 120 fps: 9.1 MB.
Łączność WiFi
Interfejs WiFi, który znajdziemy w Canonie PowerShot SX700 HS umożliwia:- zdalne fotografowanie,
- wysyłanie zdjęć do smartfonu,
- przesyłanie zdjęć do sieci WWW – poprzez dedykowany serwis Canon iMAGE GATEWAY,
- wysyłanie zdjęć do komputera – co wymaga zainstalowania na PC dodatkowego oprogramowania,
- bezprzewodowe drukowanie zdjęć – do drukarek zgodnych ze standardem PictBridge,
- wysyłanie zdjęć do innego aparatu – zdjęcia możemy wysyłać bezpośrednio do kompatybilnego aparatu marki Canon.
Podsumowanie
Canon PowerShot SX700HS to reprezentant znanej rodziny cyfrówek o długiej tradycji. Trudno zatem oczekiwać po tym aparacie większych wpadek. SX700 HS jest rasową „cyfrówką” ze wszystkim czego potrzeba na pokładzie. Znajdziemy tu zarówno dobre tryby automatyczne, jak i szereg opcji manualnych. Nie poskąpiono również przycisków ani udogodnień dla bardziej świadomych fotografów – każdy z trybów PASM ma dedykowaną pozycję na kółku trybów pracy, a obrotowy wybierak ułatwia zmianę parametrów. Co więcej, pod względem radzenia sobie z szumem jest to raczej najlepszy aparat w teście – zarówno dla niskich jak i wysokich czułości odszumianie i wyostrzanie są zbalansowane w przyjemny dla oka sposób. Cieszą również dobrej jakości filmy Full HD przy 60 fps oraz filmy „w zwolnionym tempie”, które mogą znacznie uatrakcyjnić np. wspomnienia z wakacji. Do wad zaliczyć można głównie brak trybu panoramy oraz HDR, co dziwi w sprzęcie tej klasy, choć wynika zapewne z decyzji, by aparat w tej cenie nie posiadał „wszystkiego”.
-
Zalety:
- dobra jakość zdjęć („najprzyjemniejsze” szumy w teście),
- 30-krotny zoom optyczny,
- filmy Full HD z prędkością 60 kl/s,
- filmy 640×480 z prędkością 120 kl/s oraz 320×240 z prędkością 240 kl/s,
- skuteczny automatyczny balans bieli m.in. przy świetle żarowym,
- obrotowy wybierak,
- każdy z trybów PASM jako osobny tryb na kółku trybów pracy,
- dodatkowy przycisk pomagający w kadrowaniu,
- sporo wbudowanych filtrów i efektów,
- wbudowany moduł WiFi,
- technologia NFC,
- bardzo dobry tryb makro.
- brak trybu panoramy i HDR.
Wady:
Zdjęcia przykładowe