Canon EOS 750D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (druga zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem ostrości oraz 9-stopniowej skali pod względem: kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Podczas fotografowania z wykorzystaniem trybu Live View istnieje możliwość ustawienia proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1. Warto zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna podczas fotografowania z wykorzystaniem wizjera, podczas której JPEG-i zapisywane są zawsze z proporcją obrazu 3:2. Ponadto w przypadku fotografowania w formacie RAW informacja o proporcjach obrazu jest dołączana do plików, zatem podczas obróbki obrazu w oprogramowaniu EOS można ją wykorzystać i przyciąć zdjęcie do ustawionych wcześniej proporcji.
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość ISO 25600, a krok zmiany wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Panasonic G7 i Sony A6000.
Ilość detali zarejestrowanych na zdjęciach z Canona można uznać za bardzo dobrą. Jednak ze względu na brak wyostrzania w EOS-ie, wycinki z aparatu Sony wydają się bardziej szczegółowe. Panasonic musi uznać wyższość rywali w tej kategorii, bowiem 16-megapikselowy Mikro 4/3 nie zapewnia tak dobrych rezultatów w kwestii odwzorowania detali jak układy APS-C o rozdzielczości 24 milionów pikseli.
W 750D dobra jakość obrazu utrzymuje się w szerokim zakresie czułości. Pogorszenie jakości obrazu widać wyraźnie dopiero przy ISO 3200. Pod tym względem Canon wypada nieco lepiej od konkurencji, aczkolwiek różnice nie są znaczące. Wynikają one jednak przede wszystkim ze stosowania procesów odszumiających o różnej intensywności, dlatego dopiero porównanie plików surowych dostarczy bardziej miarodajnych wniosków.
Wyostrzanie
W 750D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania. Do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę (od 0 do 7), w której możemy kontrolować intensywność tego procesu. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon 750D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Wyostrzanie na maksymalnym poziomie można określić jako zbyt silne i raczej nie polecamy go stosować. Całkiem rozsądne efekty natomiast daje wyostrzanie ustawione pośrodku skali.
Filtry twórcze
Canon EOS 750D oferuje możliwość wykorzystania różnych filtrów artystycznych, modyfikujących w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Funkcja ta dostępna jest jednak jedynie podczas fotografowania w trybie LV i można ją uruchomić z poziomu podręcznego menu. Pod przyciskiem INFO znaleźć można dodatkowe ustawienia dotyczące wybranego filtra (zazwyczaj jest to regulacja intensywności stosowanego efektu). Do wyboru mamy następujące filtry:
- Ziarnisty Cz/B,
- Miękka ostrość,
- Efekt rybiego oka,
- Efekt pogrubienia artystycznego,
- Efekt akwareli,
- Efekt aparatu zabawki,
- Efekt miniatury.
Tryb P |
|
Ziarnisty Cz/B |
|
Miękka ostrość |
|
Efekt rybiego oka |
|
Efekt pogrubienia artystycznego |
|
Efekt akwareli |
|
Efekt aparatu zabawki |
|
Efekt miniatury |
|
Zdjęcia HDR
Canon 750D, podobnie jak poprzednik, umożliwia wykonywanie zdjęć w technice HDR. Funkcję tę znajdziemy w trybie SCN pod nazwą „Kontrola podświetlenia HDR”. W trybie tym aparat wykonuje trzy zdjęcia o różnej ekspozycji, a następnie składa je w jeden obraz. Niestety działa on w pełni automatycznie, zatem nie mamy żadnej kontroli nad ustawieniami, w szczególności nie możemy wybrać różnicy ekspozycji pomiędzy zdjęciami. Poza tym, aparat samoczynnie wyrównuje złożone obrazy, zmniejszając tym samym kąt widzenia obiektywu. Jak radzi sobie ta funkcja przy fotografowaniu sceny o dużym kontraście można zobaczyć poniżej. Dodatkowe zdjęcia wykonane w tym trybie znajdują się w galerii ze zdjęciami przykładowymi.
HDR OFF |
|
HDR ON |
|