Test wakacyjnych kompaktów 2015
2. Canon PowerShot SX710 HS
Wstęp
Canon PowerShot SX710 HS to najnowszy przedstawiciel rodziny SX wprowadzonej na rynek w 2007 roku. Cechą charakterystyczną tych aparatów są niewielkie rozmiary przy zachowaniu dużego zoomu optycznego i szerokiej funkcjonalności.
W pudełku oprócz aparatu znajdziemy również:
- dedykowaną baterię litowo-jonową,
- ładowarkę z zasilaczem sieciowym,
- pasek na nadgarstek,
- podstawową instrukcję.
- kompaktowa konstrukcja,
- 30-krotny zoom, obiektyw 25–750 mm,
- matryca CMOS 20.3 Mpix, procesor DIGIC 6 z technologią iSAPS,
- komunikacja WiFi ze wsparciem dla NFC,
- ekran LCD 3" PureColor II G (922 tys. sRGB),
- tryby kreatywne,
- Hybrid Auto i Smart Auto.
Budowa i jakość wykonania
Do jakości wykonania nie można mieć absolutnie żadnych zastrzeżeń, nie da się odczuć problemów z dopasowaniem elementów składowych metalowej obudowy.
Przednia ścianka to delikatnie zaznaczony uchwyt oraz obiektyw, otoczony stereofonicznym mikrofonem i diodą wspomagającą autofokus oraz sygnalizującą pracę samowyzwalacza.
Patrząc na aparat od góry, dostrzeżemy od lewej lampę błyskową wysuwaną na niewielką odległość od obudowy, obok której znajduje się otwór głośnika. Po prawej stronie skupione obok siebie zostały: włącznik zasilania, spust migawki otoczony dźwignią zmiany ogniskowej oraz przycisk nagrywania wideo.
Na tylnej ściance, na prawo od na stałe zamontowanego wyświetlacza, odnajdziemy główny panel sterujący aparatu. Składają się na niego koło trybów, czterokierunkowy wybierak z pierścieniem sterowniczym otoczony czterema przyciskami: odtwarzania łączności WiFi, przełączania trybu pracy wyświetlacza (DISP) oraz klawisz MENU. Mały punkcik ponad klawiszem DISP to dioda statusowa.
Dolną ściankę zaprojektowano standardowo: mieszczą się na niej gwint statywowy oraz komora karty pamięci i akumulatora. Przymocowanie aparatu do statywu uniemożliwia otwarcie komory baterii. Sam gwint umiejscowiony jest poza osią obiektywu.
Prawa ścianka wykorzystana została na schowanie pod zabezpieczającą klapką gniazd audio-wideo oraz HDMI.
Wartym wspomnienia jest lewy panel boczny, gdzie poza dźwignią zwalniającą blokadę lampy producent ulokował przycisk wspomagający kadrowanie podczas korzystania z dużych przybliżeń. Poniżej dostrzeżemy ikonkę NFC - to miejsce, do którego należy zbliżyć smartfon, by sparować go z aparatem.
Menu i użytkowanie
W menu aparatu można wyróżnić część dotyczącą fotografowania i odtwarzania oraz konfiguracji. W animacji poniżej prezentujemy wszystkie dostępne opcje.
By szybko zmienić typowe parametry rejestracji, należy wykorzystać menu FUNC. Musimy przyznać, że ten typ sterowania sprawdza się wyśmienicie. To menu oceniamy też jako przejrzyste i przyjazne w obsłudze dla niezaawansowanego użytkownika.
Aparat bardzo dobrze trzyma się w dłoniach, a wspomniany przycisk wspomagający kadrowanie spisuje się świetnie. Jego stosowanie umożliwia chwilowe oddalenie ze wskazaniem na ekranie obszaru oryginalnego kadru - w ten sposób możemy szybko zorientować się, w którą stronę obrócić aparat, gdy nasz motyw wyjdzie poza kadr. Gdy przycisk puścimy, powracamy do pierwotnej ogniskowej.
Aparat szybko się włącza. Przyciski są dobrze rozłożone, a dzięki ich sporym rozmiarom są łatwe w użytkowaniu. Canon także nie wykazuje zwłoki przy manewrowaniu po menu czy zmianie nastawy ogniskowej. Ekran LCD spisuje się bardzo dobrze, obraz jest wyraźny i płynnie wyświetlany. Wygodnie się z niego korzystało również w pełnym słońcu.
Aparat umożliwia fotografowanie w następujących trybach:
- LIVE – umożliwia dostosowanie jasności lub kolorów obrazu podczas fotografowania.
- AUTO – optymalne ustawienia dla określonej scenerii dobierane są automatycznie przez aparat.
- Tryb hybrydowy – umożliwia stworzenie krótkiego filmu będącego zapisem wydarzeń z danego dnia, rejestrowanego przy okazji wykonywania zdjęć.
- Zdjęcie twórcze – po każdym wyzwoleniu migawki aparat rejestruje sześć zdjęć z różnorakim automatycznym kadrowaniem.
- Sport – fotografowanie serią obiektów w ruchu.
- SCN – fotografowanie z ustawieniami optymalnymi dla określonych scenerii (portrety, sceny nocne z ręki, słabe oświetlenie, śnieg, fajerwerki).
- P – automatyka programu, w którym aparat sam dobierze wartość przysłony i czas migawki, ale pozwala nam kontrolować inne nastawy, takie jak czułość, balans bieli, itd.
- Tv – preselekcja czasu migawki.
- Av – preselekcja wartości przysłony.
- M – tryb manualnego sterowania czasem migawki i wartością przysłony.
- Filtry kreatywne – dodawanie do zdjęć różnych efektów w trakcie fotografowania.
- Filmowanie.
Wbudowany obiektyw może pochwalić się zakresem ogniskowych o ekwiwalencie dla pełnej klatki od 25 do 750 mm – tak duże powiększenie optyczne przy zachowaniu kompaktowej budowy wymusiło zastosowanie stosunkowo dużych liczb przysłony. W zależności od użytej ogniskowej do dyspozycji mamy otwór względy odpowiadający liczbom f/3.2 oraz f/6.9. Korzystanie zatem z najdłużej ogniskowej przy niewielkiej ilości padającego światła okupione będzie podbijaniem czułości ISO.
Poniżej przedstawiamy przykłady kątów widzenia dla skrajnych położeń obiektywu.
4.5 mm (ekwiwalent 25 mm) |
135 mm (ekwiwalent 750 mm), zoom 30 x |
Canon HS710 oferuje także zbliżenie cyfrowe, do dyspozycji mamy tryb telekonwertera o krotności 1.4x oraz 2x. Wybranie go powoduje zmianę o stały czynnik zakresu pracy obiektywu - tak jakbyśmy w lustrzance wkręcili pomiędzy aparat a obiektyw odpowiedni telekonwerter. Innym trybem jest płynna zmiana powiększenia, czyli tradycyjny cyfrowy zoom. Maksymalnie możemy w taki sposób powiększyć obraz 4-krotnie.
Dodatkowy zoom cyfrowy 4 x |
Ciekawie prezentuje się tryb makro. Choć minimalna odległość ostrzenia jest imponująca i wynosi 1 cm, okazuje się w praktyce bardzo uciążliwa przy zasłanianie dopływu światła do fotografowanego motywu.
Uzyskane zdjęcie przy skali równej 1.1:1 (odniesiona do formatu pełnoklatkowego) ukazuje problemy optyki na brzegach kadru. Ponieważ ulegają one nasileniu wraz ze wzrostem skali odwzorowania, sugerujemy, by nadmiernie nie zbliżać aparatu do fotografowanego motywu - innymi słowy poprawiać jakość obrazu kosztem powiększenia, tak jak to widać na zdjęciu poniżej.
Canon oferuje tryby preselekcji przysłony oraz migawki, do dyspozycji mamy zatem wszystkie cztery podstawowe tryby PSAM. Pamiętać musimy jednak o stosunkowo ciemnym obiektywie, co przy matrycy wielkości 1/2.3 cala nie gwarantuje widocznych zmian w rejestrowanej głębi ostrości.
Dzięki czterokierunkowemu wybierakowi mamy natychmiastowy dostęp do następujących nastaw:
- kompensacja ekspozycji,
- lampa błyskowa,
- samowyzwalacz,
- tryb makro/ręczne ustawianie ostrości.
Aparat nie posiada wizjera – kadrujemy na ekranie LCD. Oczywiście możemy na nim wyświetlać informacje o ustawionych parametrach - do dyspozycji mamy tryb uproszczony lub rozszerzony. Wyświetlić też możemy linie kadrowania, aktywując odpowiednią opcję w menu.
W trybie odtwarzania możemy zmieniać liczbę informacji na wyświetlaczu według poniższej listy:
- brak informacji,
- podstawowe informacje,
- pełne informacje z histogramem.
Podczas przeglądania zdjęcia możemy je w uproszczony sposób edytować poprzez korekcję kadru czy kontrastu, usuniecie czerwonych oczu, obrót oraz zmianę wielkości.
W dobie kart pamięci o dużej pojemności podczas fotografowania w formacie JPEG może się okazać, że liczba zdjęć zapisanych na karcie będzie wręcz gigantyczna. By ułatwić przeszukiwanie tak dużego zbioru, producent aparatu zaoferował dodatkową opcję filtracji. Wystarczy wcisnąć klawisz kierunkowy DÓŁ, oznaczony ikonką książki, by uruchomić menu pozwalające na selektywne przeglądanie kolekcji zdjęć wg kryterium:
- wcześniej zdefiniowane albumy,
- zdarzenia,
- data,
- ludzie,
- własna nastawa.
Albumy można tworzyć przez selekcję maksymalnie 40 zdjęć, podkładu dźwiękowego i efektu koloru. Tak przygotowany album można zapisać jako film, który producent nazywa "Opowieścią w pigułce".
Autofokus pracuje dobrze, szybko nastawiając ostrość. W menu do dyspozycji mamy opcję Servo AF, czyli ustawianie ostrości, gdy spust migawki wciśnięty jest do połowy. Tryb wykrywania twarzy spisuje się bardzo dobrze, tak jak i wyzwalanie migawki uśmiechem. Naszym zdaniem lepiej wyłączyć ciągłą zmianę ostrości - ta domyślnie załączona opcja powoduje, że w trybie fotografowania aparat nieustannie stara się ustawić ostrość, nawet gdy nie dotykamy spustu migawki. Takie zachowanie powoduje szybsze wyczerpywanie się akumulatora.
Tryby pracy światłomierza to:
- wielosegmentowy (związany z ramką wykrywania twarzy),
- centralnie ważony, uśredniony,
- punktowy.
Wbudowana lampa błyskowa zamocowana jest tak, że można ją delikatnie odchylić, by zamiast bezpośredniego oświetlenia motywu odbić światło np. od sufitu. Taki prosty zabieg spowoduje, że oświetlenie będzie bardziej miękkie, co nada zdjęciom naturalności. Lampa pracować może w następujących trybach:
- auto,
- włączona – wyzwalanie lampy przy każdym zdjęciu,
- błysk + długi czas – synchronizacja z długim czasem naświetlania.
Funkcje specjalne
Tryb LIVE, dostępny na kole trybów przewidziany został dla osób chcących nadal fotografować w trybie automatycznym jednak z uproszczonym interfejsem sterowania - możemy regulować jasność, nasycenie oraz odcień zdjęć, a efekty zmian będą natychmiast prezentowane na ekranie LCD.
Dostępne tryby tematyczne SCN to:
- portret,
- inteligentna migawka – wyzwalanie migawki wykrytą twarzą lub uśmiechem, samowyzwalacz,
- sceny nocne z ręki,
- słabe oświetlenie,
- śnieg,
- fajerwerki.
Filtry cyfrowe, w jakie producent wyposażył aparat, to:
- rybie oko,
- miniatura,
- aparat zabawkowy,
- miękka ostrość,
- monochromatyczny,
- superżywe kolory,
- plakat.
Efekty działania poszczególnych filtrów są następujące:
Miniatura | Aparat zabawkowy |
Miękka ostrość | Monochromatyczny |
Superżywe kolory | Plakat |
Innym głównym trybem pracy aparatu są tzw. zdjęcia twórcze. Po jego wybraniu i wciśnięciu spustu migawki aparat próbuje zanalizować fotografowany motyw oraz warunki oświetleniowe w celu dobrania najciekawszej kompozycji oraz profilu konwersji kolorów. Do dyspozycji mamy kilka zestawów efektów:
- automatyczny – wybiera ze wszystkich efektów,
- retro – zdjęcia przypominające stare fotografie,
- monochromatyczny,
- specjalny – wyraźne obrazy o zwiększonym kontraście i podbitym kolorze,
- naturalny – stłumiona kolorystyka.
Poniżej prezentujemy przykład wykorzystania trybu zdjęć twórczych przy wybranym automatycznym zestawie efektów.
Kolejny przykład został wykonany jedynie po zmianie ogniskowej.
Widzimy, że tryb ten cechuje pewna przypadkowość używanych efektów, która zależy od wykrytej zawartości kadru.
W Canonie PowerShot SX710 HS komunikacja WiFi umożliwia:
- zdalne fotografowanie,
- wysyłanie zdjęć do smartfonu,
- przesyłanie zdjęć do sieci WWW – poprzez dedykowany serwis Canon iMAGE GATEWAY,
- wysyłanie zdjęć do komputera – co wymaga zainstalowania na PC dodatkowego oprogramowania,
- bezprzewodowe drukowanie zdjęć – do drukarek zgodnych ze standardem PictBridge,
- wysyłanie zdjęć do innego aparatu – zdjęcia możemy wysyłać bezpośrednio do kompatybilnego aparatu marki Canon.
Filmowanie
Choć tryb filmowy w Canonie PowerShot SX710 HS został wyszczególniony na kółku trybów pracy aparatu, nagrywanie możemy rozpocząć tak naprawdę w każdej chwili za pomocą dedykowanego przycisku na obudowie.
Nagrane filmy zapisywane są w aparacie jako pliki MP4 (H.264). Dostępne rozdzielczości filmów to:
- FHD 1920×1080,
- HD 1280×720,
- VGA 640×480.
Nagrywanie filmów nie stanowi problemu. Stabilizacja działa poprawnie natomiast drobne zastrzeżenia można mieć do automatyki ostrości. Zmiany ogniskowej mogą powodować, że obraz prze dłuższą chwilę będzie utrzymywał lekko rozmyty. Korygowanie szumu wiatru także nie działa najlepiej.
Ciekawostką jest tryb krótkich klipów, który pozwala na rejestrację kilkusekundowych ujęć (od 4 do 6 s) z możliwością zmiany tempa ich odtwarzania (2x, 1x oraz 1/2x). W tym trybie dźwięk nie jest rejestrowany, a rozmiar obrazu nastawiony na HD.
Innym sposobem rejestrowania kreatywnych klipów jest tryb hybrydowy, który charakteryzuje się możliwością automatycznej rejestracji 1-sekundowych ujęć sprzed wciśnięcia spustu migawki. Aparat komponuje z nich film będący zapisem wydarzeń z danego dnia. Należy pamiętać, że rejestrowany jest także dźwięk oraz że korzystanie z tego trybu powoduje szybsze wyczerpywanie się baterii.
Zmontowany film ukazuje nie tylko zarejestrowane sekwencje, ale także zdjęcia. Pamiętajmy o tym, że aby uzyskać ciekawy materiał filmowy, powinniśmy odpowiednio operować aparatem przed zrobieniem zdjęcia. W przeciwnym wypadku zamiast historii wydarzeń otrzymamy chaotyczny zapis naszego kadrowania.
Podsumowanie
Canon PowerShot SX710 HS to kontynuator rodziny cyfrówek o długiej tradycji. Znajdziemy tu zarówno dobre tryby automatyczne, jak i szereg opcji manualnych. Nie poskąpiono również przycisków ani udogodnień dla bardziej świadomych fotografów – każdy z trybów PSAM ma dedykowaną pozycję na kółku trybów pracy, a obrotowy wybierak ułatwia zmianę parametrów. Choć aparat dysponuje efektami cyfrowymi, wydają się one ubogie jak na dzisiejsze standardy. Brakuje także panoram czy fotografii HDR.
-
Zalety:
- łatwa obsługa,
- duże i wygodne w użyciu przyciski,
- wspomaganie kadrowania,
- ciekawe tryby odtwarzania zdjęć "Opowieść w pigułce".
- brak fotografii HDR,
- brak trybu panoramy,
- skąpa oferta filtrów cyfrowych,
- silna aberracja chromatyczna,
- brak możliwości ładowania przez port USB.
Wady:
Zdjęcia przykładowe
Zdjęcia przykładowe, poza nielicznymi wyjątkami, były robione w trybie automatyki P, przy najwyższej dostępnej jakości pliku JPG przy zachowaniu domyślnych nastaw wyostrzania i odszumiania.