Olympus OM-D E-M1 - jakość zdjęć
1. Olympus OM-D E-M1 - jakość zdjęć
![]() |
W piątej części serii artykułów o Olympusie OM-D E-M1 przyjrzymy się temu aparatowi pod względem najważniejszego w fotografii aspektu, czyli jakości zdjęć, które możemy dzięki niemu osiągnąć. Nie ulega bowiem wątpliwości, że choć wszystkie dodatki są zawsze mile widziane, to właśnie ostateczny efekt, jakiemu służy aparat fotograficzny, jest najważniejszy. A są nim oczywiście zdjęcia i ich jakość.
![]() |
![]() Zdjęcie matrycy LCD – fragment 1:1 wycięty z obrazu |

Wspomniane wyżej testy wykazały również, że oprogramowanie aparatu nie ingeruje w zapisywane pliki RAW poprzez wyostrzanie obrazu, co z pewnością doceni każdy świadomy aspektów technicznych zaawansowany fotograf.
Jakość zdjęć
Poziom szumów i siła idącego za nim ewentualnego odszumiania, które w największym stopniu degradują jakość obrazu, jest w opisywanym modelu na tyle niska, że dorównuje zaawansowanym lustrzankom wiodących producentów. Spójrzmy dla przykładu na poniższe porównanie szumu w wysokiej rozdzielczości ISO 6400 dla plików RAW.
ISO 6400 | |||
Olympus OM-D E-M1 |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Zaawansowana lustrzanka APS-C |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Zaawansowana lustrzanka FF |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Abstrahując od suchych laboratoryjnych testów, wspomniana jakość wyraźnie ujawnia się w codziennie wykonywanych fotografiach. W połączeniu z dobrą optyką, uzyskamy naprawdę zadowalające efekty.
![]() |
![]() |
![]() |
Balans bieli
Olympus OM-D E-M1 pozwala na ustawienie balansu bieli na jedną z poniższych predefiniowanych wartości: Auto, Dzień słoneczny (5300K), Cień (7500K), Dzień zachmurzony (6000K), Światło żarowe (3000K), Światło jarzeniowe (4000K), Fotografia podwodna, Światło lampy błyskowej (5500K). Ponadto możliwe jest zapamiętanie do czterech ręcznych ustawień według wzorca bieli oraz ustawienie balansu według skali Kelwina od 2000K do 14000K, ze skokiem co 50, 100, 200 i 400K w zależności od wartości temperatury. Dodatkowo każdą nastawę można skorygować w piętnastostopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). Widać wyraźnie zatem, że elastycznością mogącą zaspokoić każdego fotografa. Również automatyka aparatu dobrze radzi sobie z doborem balansu bieli i jedynie światło żarowe przysparza mu pewnych problemów, lecz jest to słabość widoczna w równych stopniu we wszystkich aparatach cyfrowych i nikogo już chyba ona nie zaskakuje.
Widać więc, że pod względem jakości obrazu Olympus E-M1 nie ma się czego powstydzić i śmiało może stawać w szranki z zaawansowanymi lustrzankami.
Artykuł powstał na zlecenie Olympus Polska Sp. z o.o.