Panasonic Lumix DC-GH5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
W Panasoniku GH5 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (20M) | 5148×3888 |
M (10M) | 3712×2784 |
S (4M) | 2624×1968 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (17M) | 5184×3456 |
M (9M) | 3712×2480 |
S (4.5M) | 2624×1752 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (14.5M) | 5184×2920 |
M (8M) | 3840×2160 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (14.5M) | 3888×3888 |
M (7.5M) | 2784×2784 |
S (3.5M) | 1968×1968 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.
Standardowe porównanie jakości JPEG
W tej części testu dokonujemy standardowego porównania wycinków scenki przy ustawieniach neutralnych oraz minimalnym wyostrzaniu i odszumianiu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusem E-M1 Mark II oraz Fujifilm X-T2, a w rozwijanym menu znajdują się również inne aparaty z naszej bazy.
Do jakości JPEG-ów w Lumiksie GH5 ciężko mieć zastrzeżenia. Szumy na niższych czułościach są bardzo subtelne, a odwzorowanie szczegółów bardzo dobre. Wyjątkiem jest tutaj czułość ISO 100, która do GH5 została wprowadzona programowo i przy której widać spadek szczegółów. Naszym zdanie wartości ISO aż do 6400 są jak najbardziej używalne. Widoczne pogorszenie jakości zdjęcia występuje dopiero na dwóch najwyższych czułościach ISO 12800 i ISO 25600, gdzie możemy zaobserwować na zdjęciu „efekt plasteliny”. Jednak nawet pomimo tego nie można powiedzieć o zdjęciu, że wygląda źle.
Wyostrzanie
W Panasoniku Lumiksie GH5 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 w skoku jednostkowym). Panasonic chwali się, że wyostrzanie uległo dużej poprawie względem GH4. Nie powinno być już widocznej emfazy na płaskiej scenie (np. niebie) czy charakterystycznych dla programowego wyostrzania białych krawędzi. Na naszych wycinkach sprawdzamy, czy rzeczywiście tak jest wykonując zdjęcia scenki przy skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania.
Panasonic Lumix GH5, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak widać, wyostrzanie na minimalnym poziomie daje nieco miękki obraz. Widoczny jest kontrast na krawędziach, jednak dużo lepiej wygląda on w przypadku wyostrzania ustawionego w środku skali. Przy tym ustawieniu nie zaobserwowaliśmy charakterystycznego dla programowego wyostrzania białych krawędzi, które natomiast zaczynają uwydatniać się przy wyostrzaniu ustawionym na maksymalną wartość. Rekomendujemy używać wyostrzania ustawionego w środku skali, ponieważ pozwala ono delikatnie podnieść kontrast krawędzi przy jednoczesnym naturalnym wyglądzie zdjęcia.
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
GH5, podobnie jak swój poprzednik posiada również filtry. Nie zwiększyła się ich liczba w stosunku do niego i tak, do dyspozycji mamy:
Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Po naciśnięciu przycisku WB korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp. Ponadto w trybach Efekt miniatury, Obraz jednobarwny oraz Światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod górnym przyciskiem funkcyjnym.
Zastrzeżenia mamy co do działania trybu kreatywnego w Lumiksie GH5 – filtry w trybie Live View wczytują się dość wolno a obraz klatkuje.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów prezentujemy poniżej:
Filtry artystyczne
HDR
Analogicznie jak w wypadku modelu GH4 funkcja HDR w GH5 bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Możemy również wybrać ustawienie AUTO. Najnowszy flagowiec Panasonika oferuje również automatyczne wyrównywanie wykonanych zdjęć, co może pomóc np. podczas wykonywania zdjęć z ręki.
+1 EV |
|
+2 EV |
|
+3 EV |
|
AUTO |
|
Jasne / Zaciemnione
Panasonic Lumix GH5 pozwala nam dostosować jasność ciemnych i jasnych partii zdjęcia, sprawdzając ją na ekranie aparatu. W aparacie dostępne są ustawienia: Zwiększ kontrast (jasne obszary rozjaśnione a ciemne przyciemnione), Zmniejsz kontrast (jasne obszary przyciemnione a ciemne rozjaśnione), Rozjaśnij ciemne obszary i ustawienia własne, gdzie dowolnie możemy manipulować krzywą.
Zwiększ kontrast |
|
Zmniejsz kontrast |
|
Rozjaśnij ciemne obszary |
|
Inteligentna dynamika
Kolejnym sposobem na uzyskanie zdjęcia o dużej rozpiętości tonalnej jest skorzystanie z funkcji inteligentnej dynamiki. W tym trybie kontrast i dynamika są korygowane programowo, jeśli różnica między ciemnymi i jasnymi partiami zdjęcia jest duża. Aparat działa tutaj na pojedynczym zdjęciu. Inteligentną dynamikę możemy ustawić na poziom wysoki, standardowy lub niski. Możemy również zdać się na tryb auto, lub wyłączyć tą funkcję całkowicie.