Panasonic Lumix DMC-GX800 - test aparatu
1. Wstęp
Dotychczas system bezlusterkowy firmy Panasonic dzielił się na trzy serie – GF, GX oraz GH. Aparaty z pierwszej i drugiej są skierowane do amatorów i zaawansowanych amatorów, podczas gdy korpusy z serii GH to sprzęt dla zaawansowanego użytkownika. Aparaty serii GX oraz GH charakteryzują się większym rozmiarem, obecnością gorącej stopki i elektronicznego wizjera, z kolei seria GF to typowa „małpka”, wyposażona w możliwość zmiany obiektywu. Na próżno również szukać tam wbudowanego wizjera. Model GF1 charakteryzował się wprawdzie dość dużymi możliwościami, jednak z biegiem czasu kolejne aparaty serii były pozbawiane kolejnych funkcji na rzecz wprowadzanej do systemu serii GX. Model, który przyszło nam testować to GX800 – wydaje się więc, że jest to zupełnie nowa konstrukcja serii dla zaawansowanych amatorów, jednak gdy spojrzymy na specyfikację możemy odnieść zupełnie inne wrażenie, bowiem ta jest niemal identyczna jak w modelu GF8. Biorąc pod uwagę również fakt, że Panasonic Lumix GX800 jest przez producenta na innych rynkach oznaczany jako GF9 łatwo wysnuć wniosek, że jest to najnowsze wcielenie modelu dla fotoamatorów, oznaczone po prostu nowym symbolem „GX”.
Jeśli potraktujemy GX800 jako następcę GF8, to by oznaczało, że na jego premierę przyszło nam czekać 11 miesięcy. Idealnie wpisuje się to w cykl premier Panasonika, bowiem aparaty serii GF były zazwyczaj prezentowane co rok. Producent zdecydował się tutaj na widoczną zmianę w wyglądzie aparatu, który teraz przywodzi na myśl analogowe konstrukcje, czy serię X‑A marki Fujifilm. GX800 został także wyposażony w slot na karty micro SD, w przeciwieństwie do GF8, do którego można było włożyć zwykłą kartę SD.
Zmian jest więcej, bowiem w najnowszym korpusie ze stajni Panasonika znajdziemy również zupełnie nowy system autofokusa, która teraz ma 49 pól (zamiast 23 w GF8). Jak się on spisuje i co jescze ma do zaoferowania nowy model bezlusterkowego Lumiksa? Aby się o tym przekonać zapraszamy do kolejnych rozdziałów niniejszego testu.
W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.
Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Panasonika GX800, modelu GF8 oraz przykładowych aparatów konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Panasonic |
---|---|
Model | Lumix DMC-GX800 |
Data premiery | 2017-01-04 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4592 x 3448
• 4592 x 3064 (3:2) • 4592 x 2584 (16:9) • 3424 x 3424 (1:1) • 3232 x 2424 • 2272 x 1704 • 1824 x 1368 • Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1 |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 16.84 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Venus Engine |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DCF),
Zdjęcia 3D: MPO, MPO+JPEG RAW, JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: AVCHD, MP4 • Dźwięk: Dolby Digital stereo (AVCHD), AAC stereo (MP4) |
Zakres ISO | Auto, 200 - 25600 ISO z krokiem co 1/3 EV, Inteligentne ISO
Tryb rozszerzony: 100 ISO Filmy: do ISO 3200 |
Migawka | Szczelinowa, elektroniczna
• 60 s - 1/16000 s, Bulb • Filmy: 1/25 s - 1/16000 s |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | MP4:
• 4K 3840 x 2160, 30, 25, 24p, 100 Mb/s • Full HD 1920 x 1080, 60, 30, 25, 24p, 20 Mb/s • HD 1280 x 720, 30, 25p, 10 Mb/s AVCHD: • Full HD 1920 x 1080, 50p, 28 Mb/s • Full HD 1920 x 1080, 50i, 17 Mb/s • Full HD 1920 x 1080, 25p, 24 Mb/s (wydajność matrycy wynosi 25 kl./s) • Full HD 1920 x 1080, 24p, 24 Mb/s |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: AFS (Jednorazowy), AFF (Zmienny), AFC (Ciagły), MF (Ręczny) • Strefy AF: Wykrywanie i śledzenie twarzy i oczu / 49-polowe ustawianie ostrości / niestandardowe ustawianie obszarów ostrości / 1-polowe ustawianie ostrości / punktowe ustawianie ostrości/(Dostępny pełny obszar wyświetlacza) • Dodatkowe funkcje: AF-ON (One Shot AF), Shutter AF, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, Quick AF, Continuous AF (nagrywanie filmów), AF+MF, MF Assist, Touch MF Assist, Focus Peaking, funkcja Touch AF/AE, migawka dotykowa • Zakres detekcji od -4 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana dioda • Technologia DFD • Post Focus • Focus Stacking • Starlight AF |
Pomiar światła | System pomiaru 1728 -strefowy, wielowzorcowy
Tryby pomiaru: • Wielopunktowy • Centralny ważony • Punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV |
Ostrość od | Zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Żarówka, Lampa błyskowa
• 4 ustawienia własne wg wzorca • Regulacja balansu bieli: zabarwienie niebieskie/bursztynowe, zabarwienie magenta/zielone • ustawienia wg skali Kelvina (2500 - 10000 K z krokiem 100 K) |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
• Dla filmów: +/- 3.0 • Braketing AE: 3, 5, 7 klatek co 1/3, 2/3 lub 1 stopnia EV, maks. +/- 3.0, pojedyncze/seryjne |
Programy | • P, A, S, M
• Funkcje tematyczne: Portret, Dziecko, Gładka skóra, Miękkie podświetlenie, Relaks, Wyrazista sceneria, Błękitne niebo, Romantyczny zachód słońca, Jaskrawy zachód słońca, Połyskująca woda, Ostry nocny pejzaż, Chłodne nocne niebo, Ciepła noc, Artystyczny nocny pejzaż, Iluminacje, Zdjęcie nocne z ręki, Ostry nocny portret, Rozmyty kwiat, Apetyczne jedzenie, Deser, Zatrzymany ruch zwierzęcia, Ostre zdjęcie sportowe, Monochromatyczne • Ustawienia kreatywne: Ekspresja, Retro, Stara fotografia, Wysokie tony, Niskie tony, Sepia, Czarno-białe, Dynamiczne czarno-białe, Impresja, Dynamika, Filtr filmowy, Aparat zabawkowy, Toy Pop, Wybielanie, Efekt miniatury, Rozmycie, Fantazja, Gwiazdki, Jeden kolor, Słońce • Tryb 4K Photo: 4K Burst: 30 kl./s, 4K Burst (S/S): 30 kl./s, 4K Pre-Burst: 30 kl./s |
Zdjęcia seryjne | Przysłona mechaniczna:
• AFS: H: 5,8 kl./s, M: 4 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View) • AFC: H: 5 kl./s (w jednostrefowym trybie AF), M: 5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View) Przysłona elektroniczna: • AFS: H: 10 kl./s, M: 4 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View) • AFC: H: 6 kl./s, M: 6 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View) Maksymalnie 15 zdjęć w formacie RAW, ponad 100 zdjęć w formacie JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 5.6 (ISO 200), 4.0 (ISO 100).
• Synchronizacja poniżej 1/50 s • Tryby pracy: Auto, auto/redukcja czerwonych oczu, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), zgodne z UHS-I |
LCD | Odchylany, dotykowy, 3.2-calowy, kolorowy TFT LCD, o rozdzielczości 1040 tys. punktów, proporcje 3:2, 100% pokrycie kadru, regulacja jasności, kontrastu i kolorystyki |
Wizjer | Brak |
Komunikacja i złącza | • Złącze USB 2.0 Hi Speed
• Mini HDMI (Typu D) • Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy (7.2 V, pojemność 680 mAh, wydajność ok. 210 zdjęć) |
Akcesoria | Akumulator, ładowarka, kabel zasilający, kabel USB, pasek na ramię, pokrywa obiektywu |
Waga | 239 g (bez akumulatora)
269 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 106.5 x 64.6 x 33.3 mm |
Dodatkowe informacje | • Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
• Języki menu: Japoński, angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski, czeski, węgierski, rumuński, holenderski, turecki, portugalski, fiński, duński, szwedzki, grecki |
Oceny użytkowników |