Panasonic Lumix DMC-GX800 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4592×3448 |
M (8M) | 3232×2424 |
S (4M) | 2272×1704 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4592×3064 |
M (7M) | 3232×2160 |
S (3,5M) | 2272×1520 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4592×2594 |
M (6M) | 3232×1824 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3424×3424 |
M (6M) | 2416×2416 |
S (3M) | 1712×1712 |
Regulacja wyglądu zdjęć w formacie JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 7 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo ustawienia własne. Predefiniowane style obrazu przedstawiają się następująco:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- L.Monochromatyczny (czarno-białe z bogatą gradacją i ostrymi czarnymi akcentami),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL8 oraz Fujifilm X-A10.
Na podstawie analizy powyższych wycinków można stwierdzić, że jakość JPEG-ów z GX800 w szerokim zakresie czułości utrzymuje się na dobrym poziomie. Przy ISO 6400 szum jest już dobrze widoczny i wtedy następuje znaczne pogorszenie jakości obrazu. Jak można się spodziewać, na maksymalnej czułości jakość zdjęcia jest po prostu słaba. Warto zauważyć również, że testowany aparat ustępuje znacząco Olympusowi E-PL8. W przypadku tego drugiego, szumy na czułości ISO 6400 nie są tak widoczne jak w Lumiksie. Może to być podyktowane faktem, że odszumianie, które jest obecne w przypadku obu tych aparatów, działa w E-PL8 efektywniej, lub po prostu Olympus szumi mniej. Zauważalnie ogranicza wzrost zaszumienia, a jednocześnie powoduje mniejszą degradację szczegółów obrazu. Obraz z testowanego aparatu prezentuje się podobnie jak w przypadku korpusu Fujifilm X-A10. Widać jednak, że ten drugi stosuje mocniejsze wyostrzanie JPEG-ów.
Wyostrzanie
W GX800 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.
Panasonic GX800, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie, o czym wspominaliśmy już w czwartym rozdziale, jest obecne, jednak jego intensywność jest niewielka. Na podstawie powyższego porównania widać, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem mocnym wyostrzaniem, na końcowym zdjęciu widoczne są charakterystyczne obwódki przy kontrastowych krawędziach. Przy najwyższym poziomie wyostrzania obraz wygląda już na przeostrzony, w związku z czym nie polecamy jego stosowania w takiej konfiguracji. Najlepiej, naszym zdaniem, wyostrzanie ustawić na środku skali.
Modyfikacja zakresu tonalnego
W Panasoniku GX800 odnajdziemy różne funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu. Funkcja Jasne/Zaciemnione umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy różnych ustawieniach opisanej funkcji.
Zdjęcie standardowe | ||
|
||
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3) | ||
|
||
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5) | ||
|
HDR ±1 EV |
|
HDR ±2 EV |
|
HDR ±3 EV |
|
Zdjęcia 4K Photo
Panasonic GX800 został również wyposażony w funkcje znane z najnowszych aparatów tego producenta – 4K Photo. Urządzenie jest w stanie zapisywać filmy w rozdzielczości 4K, a oprogramowanie i funkcjonalność ekranu dotykowego pozwalają z tych krótkich, kilkusekundowych filmów wybrać pojedynczą klatkę, której wysoka rozdzielczość sprawia, że można ją traktować jako pełnoprawne zdjęcie. Dostępne są trzy tryby wyżej wymienionej funkcji:
- Zdjęcia seryjne 4K/6K – Tryb 4K/6K Photo działa, dopóki przycisk migawki jest wciśnięty.
- Zdjęcia seryjne 4K/6K (S/S) – S/S to tutaj Start/Stop, czyli wciśnięcie spustu migawki rozpoczyna zapis materiału, a drugie wciśnięcie spustu kończy go.
- Zdjęcia seryjne 4K/6K PRE – Włączenie go powoduje, że aparat ciągle rejestruje obrazy do tymczasowego bufora i dopiero wciśnięcie przycisku migawki powoduje zapisanie ich na kartę. Można w ten sposób zapisać 180 zdjęć (w przypadku 4K Photo) lub 90 zdjęć (w przypadku 6K Photo), które przedstawiają okres sprzed ok.1 sekundy przed wciśnięciem przycisku i ok.1 sekundy po jego wciśnięciu.
Post Focus, Focus Stacking
Funkcja ta, obok 4K Photo, to wykorzystana po raz kolejny możliwość filmowania w 4K. Po jej włączeniu aparat wykonuje kilkusekundowy klip, ogniskując obiektyw w każdym z dostępnych obszarów autofokusu. Później interfejs dotykowy aparatu pozwala nam na wybranie interesującego nas obszaru, w którym chcemy aby zdjęcie było ostre.
Wszystkie trzy funkcje te dostępne są z poziomu menu aparatu, a domyślnie ich wybór został przypisany do przycisku funkcyjnego znajdującego się na górnej ścianie korpusu. Opisywaliśmy je już szerzej na łamach portalu w artykule ich dotyczącym.
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
Testowany aparat, podobnie jak inne urządzenia tego producenta, posiada tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Zdjęcia panoramiczne
Panasonic Lumix GX800 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich panoramę. Odnajdziemy go jako osobną pozycję na kole trybów pracy aparatu. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, kąta widzenia (standardowy lub szeroki), a także możliwość zastosowania jednego z kilkunastu opisanych wyżej filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Standardowa:
- Pionowa – 7680×2560 pikseli,
- Pozioma – 8176×1920 pikseli.
- Szeroka:
- Pionowa – 7680×1280 pikseli,
- Pozioma – 8176×960 pikseli.
W toku testu nie zauważyliśmy nic, co byłoby podstawą do jakichkolwiek narzekań na temat działania tego trybu.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Z góry dziękujemy za zrozumienie.
Kliknij tutaj aby zamknąć to okno.
Komunikat nie wyświetli się więcej podczas tej sesji (wymagana obsługa cookies).