Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX800 - test aparatu

17 lipca 2017
Marcin Czajkowski Komentarze: 25

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GX800 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 oraz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4592×3448
M (8M) 3232×2424
S (4M) 2272×1704
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4592×3064
M (7M) 3232×2160
S (3,5M) 2272×1520
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4592×2594
M (6M) 3232×1824
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3424×3424
M (6M) 2416×2416
S (3M) 1712×1712

Regulacja wyglądu zdjęć w formacie JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 7 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo ustawienia własne. Predefiniowane style obrazu przedstawiają się następująco:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L.Monochromatyczny (czarno-białe z bogatą gradacją i ostrymi czarnymi akcentami),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Korzystając z ustawienia własnego modyfikować możemy takie parametry obrazu jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie możemy zmieniać w zakresie od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylach monochromatycznych mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony. Dodatkowo w tych stylach zamiast nasycenia mamy ton koloru, w którym możemy regulować odcień zdjęcia pomiędzy zółtym a niebieskim.

----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL8 oraz Fujifilm X-A10.

Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na podstawie analizy powyższych wycinków można stwierdzić, że jakość JPEG-ów z GX800 w szerokim zakresie czułości utrzymuje się na dobrym poziomie. Przy ISO 6400 szum jest już dobrze widoczny i wtedy następuje znaczne pogorszenie jakości obrazu. Jak można się spodziewać, na maksymalnej czułości jakość zdjęcia jest po prostu słaba. Warto zauważyć również, że testowany aparat ustępuje znacząco Olympusowi E-PL8. W przypadku tego drugiego, szumy na czułości ISO 6400 nie są tak widoczne jak w Lumiksie. Może to być podyktowane faktem, że odszumianie, które jest obecne w przypadku obu tych aparatów, działa w E-PL8 efektywniej, lub po prostu Olympus szumi mniej. Zauważalnie ogranicza wzrost zaszumienia, a jednocześnie powoduje mniejszą degradację szczegółów obrazu. Obraz z testowanego aparatu prezentuje się podobnie jak w przypadku korpusu Fujifilm X-A10. Widać jednak, że ten drugi stosuje mocniejsze wyostrzanie JPEG-ów.

Wyostrzanie

W GX800 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GX800, ISO 200
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG

Wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie, o czym wspominaliśmy już w czwartym rozdziale, jest obecne, jednak jego intensywność jest niewielka. Na podstawie powyższego porównania widać, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem mocnym wyostrzaniem, na końcowym zdjęciu widoczne są charakterystyczne obwódki przy kontrastowych krawędziach. Przy najwyższym poziomie wyostrzania obraz wygląda już na przeostrzony, w związku z czym nie polecamy jego stosowania w takiej konfiguracji. Najlepiej, naszym zdaniem, wyostrzanie ustawić na środku skali.

Modyfikacja zakresu tonalnego

W Panasoniku GX800 odnajdziemy różne funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu. Funkcja Jasne/Zaciemnione umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy różnych ustawieniach opisanej funkcji.

Panasonic daje nam do dyspozycji jeszcze dwie funkcje zwiększania dynamiki zdjęcia – tryb HDR oraz inteligentna dynamika służące jedynie do zwiększania rozpiętości tonalnej. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (±1, ±2, ±3 EV oraz auto), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie programowo „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Dodatkowo w trybie HDR dostępna jest funkcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć.

Efekty działania trybu HDR przy różnych ustawieniach prezentujemy poniżej.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3)
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5)
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia 4K Photo

Panasonic GX800 został również wyposażony w funkcje znane z najnowszych aparatów tego producenta – 4K Photo. Urządzenie jest w stanie zapisywać filmy w rozdzielczości 4K, a oprogramowanie i funkcjonalność ekranu dotykowego pozwalają z tych krótkich, kilkusekundowych filmów wybrać pojedynczą klatkę, której wysoka rozdzielczość sprawia, że można ją traktować jako pełnoprawne zdjęcie. Dostępne są trzy tryby wyżej wymienionej funkcji:

  • Zdjęcia seryjne 4K/6K – Tryb 4K/6K Photo działa, dopóki przycisk migawki jest wciśnięty.
  • Zdjęcia seryjne 4K/6K (S/S) – S/S to tutaj Start/Stop, czyli wciśnięcie spustu migawki rozpoczyna zapis materiału, a drugie wciśnięcie spustu kończy go.
  • Zdjęcia seryjne 4K/6K PRE – Włączenie go powoduje, że aparat ciągle rejestruje obrazy do tymczasowego bufora i dopiero wciśnięcie przycisku migawki powoduje zapisanie ich na kartę. Można w ten sposób zapisać 180 zdjęć (w przypadku 4K Photo) lub 90 zdjęć (w przypadku 6K Photo), które przedstawiają okres sprzed ok.1 sekundy przed wciśnięciem przycisku i ok.1 sekundy po jego wciśnięciu.

Post Focus, Focus Stacking

Funkcja ta, obok 4K Photo, to wykorzystana po raz kolejny możliwość filmowania w 4K. Po jej włączeniu aparat wykonuje kilkusekundowy klip, ogniskując obiektyw w każdym z dostępnych obszarów autofokusu. Później interfejs dotykowy aparatu pozwala nam na wybranie interesującego nas obszaru, w którym chcemy aby zdjęcie było ostre.

Wszystkie trzy funkcje te dostępne są z poziomu menu aparatu, a domyślnie ich wybór został przypisany do przycisku funkcyjnego znajdującego się na górnej ścianie korpusu. Opisywaliśmy je już szerzej na łamach portalu w artykule ich dotyczącym.

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

Testowany aparat, podobnie jak inne urządzenia tego producenta, posiada tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć prawy przycisk kierunkowy. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach efekt miniatury, obraz jednobarwny oraz światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod przyciskiem funkcyjnym Fn1. Ustawienia filtrów dostępne są również z poziomu interfejsu dotykowego na ekranie.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX800 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

Panasonic Lumix GX800 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich panoramę. Odnajdziemy go jako osobną pozycję na kole trybów pracy aparatu. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, kąta widzenia (standardowy lub szeroki), a także możliwość zastosowania jednego z kilkunastu opisanych wyżej filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • Standardowa:
    • Pionowa – 7680×2560 pikseli,
    • Pozioma – 8176×1920 pikseli.
  • Szeroka:
    • Pionowa – 7680×1280 pikseli,
    • Pozioma – 8176×960 pikseli.

W toku testu nie zauważyliśmy nic, co byłoby podstawą do jakichkolwiek narzekań na temat działania tego trybu.