Panasonic Lumix FZ1000 - aparat dla każdego
1. Panasonic Lumix FZ1000 - aparat dla każdego
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 to przedstawiciel linii określanej mianem “megazoomów”. Model ten oferuje funkcje, których próżno można szukać nawet w większości najbardziej zaawansowanych lustrzanek i bezlusterkowców. Jako pierwszy w historii aparatów kompaktowych umożliwia bowiem nagrywanie filmów w standardzie 4K. Innymi wyróżniającymi go cechami są przetwornik obrazu o wielkości 1 cala oraz jasny obiektyw o ekwiwalencie ogniskowych 25-400 mm, a pełną specyfikację tego modelu znajdziecie w naszej bazie.
![]() |
Budowa aparatu wyraźnie pokazuje, że FZ1000 to młodszy brat niedawno przez nas testowanego bezlusterkowca GH4. Porównując te dwa modele, łatwo dostrzegamy, iż oba aparaty mają podobną konstrukcję obudowy, a różnice dotyczą innego rozmieszczenia kilku przycisków. Nadal jednak mamy dostęp do 5 konfigurowalnych klawiszy funkcyjnych.
Jak już wspomnieliśmy, najnowszy produkt Panasonica wyposażony jest w obiektyw o zakresie ogniskowych 25–400 mm, ze światłem zmieniającym się w przedziale f/2.8–4.0. Daje to nam 16-krotny zoom optyczny i bardzo przyzwoitą jasność w całym zakresie.
![]() |
Napęd zoomu jest realizowany przez serwomechanizm, który pracuje powoli i precyzyjnie. To niewątpliwa zaleta podczas korzystania z trybu wideo, gdyż pozwala na płynną zmianę przybliżenia. Zasięg zoomu jest stosunkowo spory, co łatwo dostrzec porównując poniższe przykłady zdjęciowe wykonane na skrajnych ogniskowych.
9.1 mm (ekwiwalent 25 mm) |
![]() |
146 mm (ekwiwalent 400 mm), zoom 16 x |
![]() |
Aparat wyposażony jest też w łączność WiFi / NFC. Bez problemu możemy przesłać wykonane zdjęcia do smartfonu czy tabletu. Zdalne sterowanie aparatem stoi na wysokim poziomie - dostęp mamy do szerokiej gamy nastaw daleko wybiegające ponad to, co oferuje konkurencja.
![]() |
![]() |
![]() |
Nowy Panasonic umożliwia filmowanie w jakości 4K (3840×2160 pikseli) z szybkością 30 kl/s. Warto nadmienić, że są to pełne klatki - każdą z nich możemy potraktować jako zdjęcie o rozdzielczości 8 mln pikseli.
![]() Pełna klatka z filmu 4K. |
Od konkurencji omawiany aparat odróżnia możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, wraz z wizualizacją wysterowania na ekranie. Sygnał wideo możemy wyprowadzić poprzez gniazdo HDMI do zewnętrznego rekordera cyfrowego (także w rozdzielczości 4K) - tu z pewnością pomocna będzie opcja pozostawienia dodatkowych informacji tylko na ekranie LCD aparatu. Wbudowany wyświetlacz to wysokiej klasy ekran o rozdzielczości 921 tys. punktów, który umocowany jest na przegubie pozwalającym na pełną swobodę pozycjonowania.
![]() |
Jakość wyświetlanego obrazu powinna zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Narzekać można jedynie na brak dotykowego interfejsu, który znajdziemy w bezlusterkowcach z serii Lumix. Na szczęście FZ1000 nadrabia to ergonomią oraz funkcjonalnym układem manipulatorów, wśród których znajdziemy:
- 5 konfigurowalnych przycisków funkcyjnych,
- koło wyboru trybów z możliwością zdefiniowania własnych kompletów ustawień C1 i C2,
- koło ustawień trybu seryjnego i samowyzwalacza,
- pokrętło funkcyjne,
- dźwignię zmiany trybu AF,
- przyciski dedykowane ustawieniom AF, ISO i WB.
Rozbudowane możliwości połączeń z urządzeniami zewnętrznymi w trybie filmowania nie mogą być pozbawione kreatywnego sterowania aparatem. I faktycznie tak jest - dostępne mamy wszystkie tryby ekspozycji, zarówno półautomatyczne, jak i w pełni manualne.
MP4, 1920x1080 50 kl/s 28 MB, 8.64 s, 27.3 Mbps |
MP4, 3840x2160 25 kl/s 109 MB, 9.60 s, 94.9 Mbps |
![]() |
![]() |
MP4, 3840x2160 25 kl/s 103 MB, 9.60 s, 90.1 Mbps |
MP4, 3840x2160 25 kl/s 176 MB, 15.36 s, 96.2 Mbps |
![]() |
![]() |
Powyższe klipy obrazują filmowanie w ciemnej scenerii, pracę mechanizmu zoomu, panning oraz AF w trybie śledzenia.
Dodatkowo prezentujemy dwa krótkie filmy, które demonstrują możliwość wpływu na przysłonę oraz czas migawki:
- Tryb M, zmiana wartości przysłony: 1080p, 22 MB
- Tryb S, zmiana wartości migawki: 1080p, 36 MB
Podczas filmowania przyda się tryb “zebry”, czyli zaznaczanie na obrazie partii, które są jaśniejsze od zdefiniowanego poziomu. To rozwiązanie sprawdza się, gdy filmujemy w trybie manualnej ekspozycji. Gdy postanowimy korzystać z ręcznie nastawianej ostrości, aparat może proces ostrzenia wspomóc, podkreślając na obrazie kontrastowe krawędzie. W trybie MF obrót pierścienia na obiektywie o 180 stopni odpowiada zmianie płaszczyzny ostrości od wartości minimalnej do nieskończoności. Obiektyw dzięki zaawansowanej stabilizacji 5-osiowej sprawuje się świetnie. Aparat posiada także funkcję wyrównywania kadru, czyli kompensowanie delikatnych pochyleń aparatu podczas filmowania. Warto też wspomnieć o wymuszonej zmianie zakresu ogniskowych - w trybie filmowania to 39-592 mm, co odpowiada użyciu telekonwertera 1.6 x.
Pewnym problemem, z którym zderzyć się mogą młodzi adepci filmowania, jest mały zakres przysłon: niezależnie od użytej ogniskowej graniczna wartość, do której możemy domknąć obiektyw, to f/8. Chcąc otrzymać tzw. “film-look”, powinniśmy używać migawki o kącie 180 stopni. W tym artykule nie będziemy zagłębiać się w budowę migawki filmowej, warto pamiętać, że wspominane 180 stopni można wyrazić taką definicję czasu migawki, która jest odwrotnością podwojonej szybkości filmu. Przy 30 kl/s będzie to 1/60 s, przy 50 kl/s - 1/100 s. Takie parametry powodują, że aparatem FZ1000 trudno będzie filmować podczas słonecznego dnia. Nagrywając w trybie 24p przy nastawie f/8, 1/50 s i ISO 125 (najniższa natywna wartość), musimy być przygotowani na to, że rejestrowany obraz będzie przepalony. Problem ten rozwiąże zastosowanie zewnętrznego filtra ND - obiektyw wyposażony jest w gwint o rozmiarze 62 mm.
Jest jedna wyjątkowa cecha, której próżno szukać w instrukcji obsługi aparatu czy jego licznych nastawach - znajdziemy ją natomiast w internetowych opisach i materiałach promocyjnych. Mowa tu o największej innowacji pośród konstrukcji typu bridge - DFD (ang. Depth From Defocus).
Model FZ1000 jest drugim w historii (po bezlusterkowcu Panasonic Lumix GH4) aparatem wyposażonym w ten algorytm. Panasonic jest też pierwszą i jak do tej pory jedyną firmą, która zdecydowała się na zastosowanie tej, znanej już od około 20 lat, techniki. Standardowe algorytmy z grupy DFF (ang. Depth From Focus) aktywnie poszukują ostrych i kontrastowych krawędzi. Najlepszym przykładem jest autofokus kontrastowy, gdzie obraz próbkuje się wielokrotnie, za każdym razem zmieniając płaszczyznę ostrości. Nietrudno zgadnąć, że taki proces wymagać może czasu, a co więcej, aparat po przekroczeniu optymalnej ostrości, gdy obraz znów zacznie się rozmywać, będzie wracał do poprzedniej pozycji, w której ostrość była optymalna. Ten efekt nazywamy w żargonie fotograficznym “pompowaniem obiektywu” i jest on szczególnie uciążliwy podczas filmowania.
DFD nie potrzebuje przeprowadzania tak wielu testów - okazuje się, że gdy znamy charakterystykę obiektywu (a dokładniej wpływu na sposób tworzenia rozmyć odległości przedmiotowej, ogniskowej i przysłony), wystarczy, by aparat wykonał dwa (niekoniecznie ostre) zdjęcia na różnych nastawach (czy to zmieniając nastawę ostrości, ogniskową czy przysłonę). Odpowiednie algorytmy potrafią określić stopień rozmycia, co wprost prowadzić może do informacji, w jakiej odległości od aparatu znajduje się fotografowany motyw. Innymi słowy analiza dwóch zdjęć daje nam możliwość wyznaczenia poprawnego położenia soczewek w obiektywie, które pozwoli uzyskać ostry obraz w określonym punkcie.
![]() Porównanie szybkości nastawy ostrości z i bez DFD. |
Wspomniane na początku charakterystyki obiektywów w wypadku FZ1000 nie są problemem - wszak ten model ma niewymienny obiektyw. Dokładność i szybkość tej metody jest niegorsza od klasycznych układów fazowego AF. Warto tu wspomnieć, że nawet bez DFD aparaty Panasonica charakteryzowały się bardzo szybkimi algorytmami kontrastowego autofokusu - to, co zyskały najnowsze modele, czyni je świetnymi propozycjami dla osób fotografujących dynamiczne akcje oraz dla fascynatów filmowania.
![]() |
Zaawansowanych fotografów na pewno ucieszy możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW oraz rozszerzony zakres ISO (80-25600). Istotną cechą jest też zastosowanie elektronicznej migawki o granicznym czasie 1/16000 s (dla migawki mechanicznej wartość ta wynosi 1/4000 s). Cieszy także możliwość użycia automatycznego doboru wartości ISO w trybie manualnej ekspozycji. W trybie Bulb migawka może pozostać otwarta przez 120 s. Największa szybkość wykonywania zdjęć seryjnych wynosi 12 kl/s, ale aparat oferuje także 3 tryby wolniejsze, także z nieprzerwanym podglądem LiveView.
Kolejną wyróżniającą aparat cechą jest zestaw 25 trybów tematycznych.
![]() |
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów zastosowania powyższych nastaw.
Tryb P | Roziskrzone oświetlenie |
![]() |
![]() |
Tryb P | Miękki obraz kwiatu |
![]() |
![]() |
Tryb P | Smakowity deser |
![]() |
![]() |
Powyższe nastawy są de facto mieszanką typowych programów tematycznych z filtrami cyfrowymi. Niektóre efekty mają swoje wariacje w zależności od zastosowania. Możemy także zmienić sposób wyświetlania opisów programów.
![]() |
Takie podejście daje dużą elastyczność w użytkowaniu aparatu przez nowicjuszy. Zgłębienie się w prezentowane na ekranach opisy, czy zaawansowane porady może skutkować szybszym opanowaniem sztuki fotografowania. Innymi słowy sposób prezentacji programów tematycznych możemy potraktować jako swego rodzaju samouczek.
Korzystając z Lumixa FZ1000, stworzymy też panoramę, która może być dodatkowo wzbogacona o filtry cyfrowe. W menu aparatu zdefiniujemy kierunek, w jakim zamierzamy prowadzić aparat. Nie mamy możliwości wyboru kąta ujęcia, jednak aparat nie wymaga od nas wykonania panoramy w pełnej szerokości - drugie przyciśnięcie spustu migawki zatrzymuje proces pozyskiwania zdjęć składowych i rozpoczyna się składania z nich panoramy. Proces tworzenia jest zatem prosty, a efekty końcowe zadowalające.
![]() |
![]() |
Panorama jest jednym z programów tematycznych, natomiast funkcja HDR to niezależna opcja fotografowania w jednym z trybów PASM. Po jej aktywacji aparat wykona trzy ekspozycje i złoży je w jedno ujęcie o wysokiej dynamice tonalnej.
Tryb P | Tryb HDR |
![]() |
![]() |
Trzeba przyznać, że Panasonic Lumix FZ1000 jest bardzo solidną konstrukcją, stawiającą wysoko poprzeczkę konkurencji. Dzięki świetnemu połączeniu zakresu ogniskowych, dużej matrycy, funkcjonalności i unikalnych funkcji aparat ten stanowi bardzo ciekawą alternatywę dla osób zastanawiających się nad prostszymi bezlusterkowcami. Kilka dni spędzonych z tym modelem spowodowało, że niecierpliwie czekamy na możliwość przetestowania opisywanego aparatu. Nastapi to wówczas, gdy pojawi się on na rynku polskim z finalną wersją oprogramowania.
Artykuł jest sponsorowany przez firmę Panasonic Polska.