Samsung Galaxy S8 Plus - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4032×3024 (12 M, 4:3),
- 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
- 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
- 2560×1440 (12 M, 16:9),
- 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
- 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
- JPEG,
- RAW (DNG) +JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Do wyboru mamy ustawienia wzorca dla chmur, słońca, żarówki, świetlówki, temperatury barwowej wyrażonej w kelwinach (skala od 2300K do 10000K) oraz automatyczny balans bieli. Postanowiliśmy sprawdzić, jak dedykowane nastawy radzą sobie z naszą procedurą testową.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.25 | 122.5 |
Słoneczny dzień | Słońce | 6.71 | 123.9 |
Zachmurzenie | Auto | 6.56 | 125.3 |
Zachmurzenie | Chmury | 8.52 | 131.3 |
Żarówki | Auto | 20.4 | 140.7 |
Żarówki | Żarówki | 8.29 | 104.9 |
Żarówki | 3000K | 12.4 | 108.1 |
5500K | Auto | 4.74 | 106.6 |
5500K | 5500K | 10 | 117.3 |
Trzeba przyznać, że w tym teście Galaxy S8 wypadł słabo. W niektórych przypadkach warto zdać się na automatykę, jednak przy świetle żarowym i chmurach najlepiej omijać to ustawienie. Warto również zauważyć, że Galaxy S8 ma tendecję do znacznego przesycania kolorów, co oprócz testu potwierdziły również nasze obserwacje. W większości przypadków parametr S przekracza 120%,a w pewnym momencie dochodzi nawet do 140%!
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Na wykresie nie widać wykładniczego wzrostu procentowego zaszumienia obrazów, wszystkie składowe luminacji są też umiejscowione blisko siebie. Jest to oznaka odszumiania plików JPEG.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to silne wyostrzanie JPEG-ów i związane z nim jasne obwódki wokół kontrastowych krawędzi. Następnie, w bezpośrednim porównaniu z poprzednikiem widać, że zdjęcia z obu aparatów różnią się nieco nasyceniem kolorów. Tą różnicę najlepiej widać w kolorze skóry na drugim wycinku scenki testowej.
W porównaniu z bezpośrednim konkurentem, LG G6, najnowszy flagowiec marki Samsung wypada gorzej. Zdjęcia mają mniejszą szczegółowość, za to są bardziej zaszumione, co widać przy wyższych czułościach.