Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 200D - test aparatu

7 września 2017
Marcin Czajkowski Komentarze: 39

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Na początku tego rozdziału tradycyjnie prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Do nastawy ISO 3200 wykres utrzymuje wykładniczy charakter. Przy ISO 6400 widoczne jest załamanie. Co ciekawe, dla dwóch najwyższych czułości wartości składowych szumu są najbardziej rozdzielone, mamy zatem prawo przypuszczać, że dla najwyższych czułości Canon nie odszumia JPEG-ów.


----- R E K L A M A -----

Sprawdźmy zatem, jak testowana lustrzanka radzi sobie z programowym odszumianiem zdjęć JPEG. Przewidziano pięć stopni redukcji szumu: wyłączona, standardowa, słaba, mocna oraz wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia polecana jest przy zdjęciach obiektów nieruchomych wykonywanych ze statywu i polega na wykonaniu czterech klatek, a następnie uśrednieniu zarejestrowanego szumu, co pozwala na otrzymanie finalnego ujęcia o mniejszym zaszumieniu. Efekt działania wszystkich stopni przetestowaliśmy na nastawach ISO 12800 oraz 25600.

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak można się było tego spodziewać, przy każdym kolejnym parametrze odszumiania spotkamy się z większą redukcją szumu, ale też mocniejszą degradacją szczegółów. Bardzo dobrze działa za to wieloklatkowa redukcja szumu. Dla wartości ISO 25600, przy zastosowaniu tego parametru, szum jest praktycznie niewidoczny, jednak trudne staje się również rozróżnienie detali obrazu.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a 200D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z aparatami Nikon D3400 i Sony A68.

Pliki RAW testowanego aparatu, podobnie jak konkurencji, charakteryzują się wysoką jakością i oddaniem detali fotografowanej sceny. Praktycznie przez cały zakres czułości wszystkie trzy aparaty szumią podobnie.

Sprawdźmy wyniki pomiarów programu Imatest. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Z wyjątkiem czułości ISO 3200 oraz ISO 6400 krzywa utrzymuje charakter wykładniczy. Wraz ze wzrostem ISO rośnie odległość pomiędzy poszczególnymi składowymi. Na wykresie widać wyraźnie, które czułości są odszumianie – wzrost z ISO 3200 na ISO 6400 jest praktycznie liniowy. Tak samo sytuacja ma się przy trzech najwyższych czułościach.

Zerknijmy, jak wygląda porównanie procentowej obecności składowej luminescencji na zdjęciach testowanego aparatu do zdjęć lustrzanek konkurentów.

Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aż do czułości ISO 3200 Canon i Nikon charakteryzują się podobnym procentowym zaszumieniem obrazu. Dla ISO 6400 przewaga 200D staje się znaczna, by jednak potem dla nastawy ISO 12800 zrównać się z Pentaksem. Dalej sytuacja zmienia się na korzyść K70, mimo, że dla tych czułości również EOS 200D ingeruje w surowe dane. Z tego powodu zachowanie aparatów oceniamy jedynie w przedziale ISO 100–6400.

Na zakończenie, tradycyjnie prezentujemy wykres otrzymany w wyniku obliczeń na 48-bitowych zdjęciach TIFF.

Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Canon EOS 200D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W 800D mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych czułości wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–512, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki z aparatu EOS 200D nie noszą żadnych znamion ingerencji w surowe dane, co należy zaliczyć na plus. Dla wszystkich czułości kształty histogramów przypominają rozkład Poissona. Dodatkowo, w całym zakresie czułości odchylenie standardowe pozostaje mniejsze, niż wartość sygnału. Niestety, podobnie jak w innych aparatach z tą samą matrycą (77D oraz 800D) na trzech najwyższych czułościach możemy zauważyć oznaki bandingu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 509.000 11.949
200 509.937 6.817
400 2045.000 18.444
800 2045.032 25.191
1600 2042.352 55.045
3200 2036.818 88.247
6400 2024.214 151.785
12800 2000.196 278.096
25600 1955.034 461.266
51200 1866.335 1075.975

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 200D - Szumy i jakość obrazu w RAW