LG V30 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Tryb automatyczny sprawdza się całkiem dobrze w codziennym fotografowaniu. Dodatkowe opcje dają dostęp do funkcji HDR, czy samowyzwalacza. Za przełączanie widoku pomiędzy aparatem głównym i szerokokątnym odpowiadają dwie ikony, wyświetlane w środkowej części ekranu. By skorzystać z zoomu cyfrowego, należy przesunąć w górę lub w dół dotykowy przycisk spustu migawki. Zmiana aparatu odbywa się wówczas automatycznie.
W trybie ręcznym mamy również możliwość szybkiego skorzystania z automatyki. W tym celu wystarczy wcisnąć dotykowy przycisk A, a aparat sam dobierze parametry naświetlania. Możemy także skorzystać z kompensacji ekspozycji (w zakresie ±2 EV, ze skokiem 1/3 EV), której wpływ będzie widoczny do momentu, aż przestawimy czułość lub czas naświetlania. Producent nie zdecydował się niestety na wprowadzenie trybów półautomatycznych (priorytetu czułości lub czasu naświetlania).
Migawkę możemy wyzwalać także gestem dłoni (kamera do selfie) lub wypowiadając specjalne słowo: „cheese”, „smile”, „kimchi”,„whisky” lub „lg”.
Tryby pracy
LG V30 udostępnia 15 trybów pracy:
- Automatycznie,
- Cine Video – nagrywanie filmów przy wykorzystaniu jednego z 15 filtrów cyfrowych oraz funkcji Point Zoom,
- Jedzenie – fotografowanie jedzenia,
- Snap movie – nagrywanie filmu składającego się z 3-sekundowych (lub dłuższych, do 60 sekund) klipów,
- Popout – fotografowanie z wykorzystaniem dwóch tylnych obiektywów jednocześnie („zdjęcie w zdjęciu”),
- Ręczny (zdjęcia),
- Dopasuj zdjęcie – fotografowanie z wykorzystaniem przedniej i tylnej kamery jednocześnie,
- Wg wzoru – ułatwienie kadrowania za pomocą szablonów,
- Poklatkowo – nagrywanie wideo poklatkowego,
- Panorama 360 – tworzenie panoram sferycznych,
- Ręczny (kamera),
- Migawka – tworzenie kwadratowych zdjęć z natychmiastowym podglądem na jednej części ekranu,
- Siatka – tworzenie kwadratowych kolaży, złożonych z czterech zdjęć,
- Zwolnione tempo – nagrywanie wideo z możliwością spowolnienia fragmentu filmu (8-, 4- lub 2-krotnie) w edycji.
- Panorama – tworzenie panoram.
Menu
Menu fotograficzne LG V30 jest stosunkowo skromne, ale zaprojektowane w sposób dający łatwą możliwość zmiany różnych parametrów. Na głównym ekranie do dyspozycji mamy możliwość zmiany trybu pracy aparatu, kontrolę zachowania lampy błyskowej, wybór efektów oraz dodatkowe opcje (ustawienia jakości, HDR, samowyzwalacz).
W trybie manualnym podczas wykonywania zdjęć poza danymi o parametrach ekspozycji dostępny jest także histogram. Oczywiście większości ikonek na ekranie możemy dotknąć, aby zmienić wartość odpowiadającego im parametru.
Dodatkowe opcje kryją np. dostęp do formatu RAW, redukcji szumów, siatki kadrowania, lokalizacji, czy autofokusa śledzącego.
Podczas przeglądania wykonanych fotografii standardowa aplikacja pozwala na wyświetlenie siatki miniaturek, przyjrzenie się podstawowym informacjom o zdjęciach oraz możliwości ich edycji, czy udostępnienia.
Wbudowane oprogramowanie daje możliwość zastosowania jednego z kilkunastu trybów kolorystycznych, regulację trzech parametrów (jasność, kolor, wystrzałowe) oraz obrócenia (korekcji poziomu) zdjęcia. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zainstalować dowolny program do edycji z serwisu Google Play.
Szybkość
LG V30 z procesorem Snapdragon 835 nie wykazuje praktycznie żadnych opóźnień w działaniu. Praca smartfona jest płynna i nie zauważyliśmy sytuacji, co do których można by mieć zastrzeżenia w tej kategorii.
Zdjęcia seryjne
Aparat umożliwia rejestrację zdjęć seryjnych jedynie w trybie automatycznym przez przytrzymanie spustu migawki. Oznacza to, że nie można w takim trybie rejestrować zdjęć RAW. Ważną informacją jest także, że aparat po wykonaniu 100 zdjęć zatrzymuje się i należy ponownie nacisnąć spust migawki, aby zarejestrować kolejną serię. Warto dodać, że po skończeniu jednej serii, możemy natychmiast rozpocząć kolejną – zapis danych w pamięci wewnętrznej odbywa się w zasadzie natychmiastowo. Należy jeszcze wspomnieć, że w trakcie fotografowania seryjnego ostrość jest ustawiana tylko raz, dla pierwszej klatki.
Pomiary wykonaliśmy używając karty SanDisc Extreme Pro microSDHC 8GB UHS-I U3. Aparat rejestruje pliki JPEG o wielkości 10.5 MB. Ponieważ w tym teście nie mogliśmy regulować parametrów ekspozycji, podajemy informacje, jakie nastawy zostały przez aparat wybrane: ISO 50 i 1/100 s.
W ciągu ok. 12.5 s aparat wykonuje 100 ekspozycji z szybkością 8 kl/s. To dość dobry wynik, aczkolwiek Samsung Galaxy S8 Plus oferuje aż 20 kl/s (także 100 zdjęć w serii).
Autofokus
System ustawiania ostrości w LG V30 działa w oparciu o detekcję fazy. Wspomagany jest on przez czujnik laserowy, który jednak ma ograniczony zasięg działania.
Autofokus działa generalnie całkiem szybko i celnie, a pomyłki zdarzają się sporadycznie. Dotknięcie spustu migawki aktywuje system AF, który ustawi ostrość automatycznie na wybranym przez algorytm obiekcie znajdującym się w pobliżu środka kadru. Oczywiście możemy sami wybrać punkt AF, dotykając ekran w wybranym miejscu, nie ma jednak możliwości połączenia tego z natychmiastowym wykonaniem zdjęcia.
W trybie manualnym ostrość możemy kontrolować przesuwając wskaźnik odległości znajdujący się z prawej strony ekranu. W tym procesie aparat może nas wspomagać kolorowaniem ostrych obszarów. Jedyna opcja powiększenia obrazu jaką dysponujemy, to skorzystać na chwilę z cyfrowego zoomu.
Lampa błyskowa
Wbudowana dwustopniowa lampa błyskowa może pracować w trybach:
- wyłączona,
- włączona,
- tryb automatyczny,
- błysk na tylną kurtynę.
Test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polegał na zrobieniu zdjęcia motywu z odległości ok 3 m, z użyciem obiektywu 4.03 mm przy odcięciu światła zastanego (ciemne pomieszczenie) z czasem ekspozycji 1/100 s i przy nastawionej czułości ISO 100. Kolejne zdjęcie zostało wykonane przy przełączeniu na automatyczny dobór czasu migawki i wartości ISO (aparat ustawił 1/20 s oraz ISO 400).
Tryb M | Tryb automatyczny |
W warunkach całkowitego odcięcia światła zastanego oświetlenie fotografowanego motywu jest praktycznie niewidoczne. Widzimy jedynie słabe bliki od lamy na metalowych elementach w prawym górnym rogu kadru. To znak, że energia jej błysku jest niewielka. Gdy zdamy się na automatykę, widzimy wyraźnie, że aparat nie podbija maksymalnie czułości, ale wydłużony czas wraz z dużym otworem przysłony daje niewielkie niedoświetlenie. Problematyczne będzie jednak wykonanie zdjęć osób w choćby niewielkim ruchu.
Filtry kolorystyczne
W trybie fotografowania mamy dostęp do następujących cyfrowych filtrów efektowych:
- miejski,
- jaskrawy,
- fioletowy,
- vintage,
- nefryt,
- nostalgia,
- czerń i biel,
- 1839.
Tryb Popout
Wykorzystując oba obiektywy jednocześnie, programiści zaoferowali tryb, który umiejętnie łączy oba obrazy, przy okazji umożliwiając aplikację kilku podstawowych efektów. Otrzymamy w ten sposób kadr w ramce (o różnych kształtach), będący rozwinięciem koncepcji passe-partout.
Musimy przyznać, że w ten sposób możemy ciekawie urozmaicić zdjęcie, szczególnie gdy obraz w ramce jest rozmazany lub czarno-biały.
Fotografia HDR
W menu aparatu dla trybu automatycznego możemy wybrać tryb zdjęć o wysokiej dynamice (HDR). Jednak zamiast wykonać kilka zdjęć o różnej ekspozycji (składanych potem w jedno), aparat rejestruje tylko jedno ujęcie.
Zdjęcie standardowe | Zdjęcie HDR |
Widzimy wyraźnie, że w tym trybie najwięcej zyskujemy w ciemnych partiach obrazu. Zysk w „światłach” jest z kolei symboliczny.
Panoramy
Innym trybem pracy jest fotografia panoramiczna. By wykonać takie zdjęcie, wystarczy jedynie przesuwać aparat, a oprogramowanie będzie nam pokazywać nie tylko kierunek, ale też pilnować, byśmy za mocno nie odbiegali od poziomu.
Jakość łączenia składowych zdjęć jest bardzo dobra, a wynikowe panoramy są bogate w szczegóły dzięki wysokiej rozdzielczości.
Panoramy możemy wykonywać także korzystając z obiektywu szerokokątnego.
Kolejnym trybem są panoramy 360 stopni. Od standardowej różni się ona złożeniem – w tym trybie bowiem do przeglądania jej wykorzystujemy telefon i jego czujnik położenia.
By zobaczyć panoramę w całości, musimy się obracać lub przesuwać zdjęcie palcem. Oczywiście aparat nie rejestruje zenitu i nadiru – nie jest to pełna panorama sferyczna.
Filmowanie
LG V30 potrafi nagrywać klipy w następującej rozdzielczości:
- UHD 16:9 3840×2160 pix – 30 kl/s,
- FHD 18:9 2160×1080 pix – 60 i 30 kl/s
- FHD 16:9 1920×1080 pix – 60 i 30 kl/s,
- FHD 21:9 2560×1080 pix – 60 i 30 kl/s,
- HD 18:9 1440×720 pix – 60 i 30 kl/s
- HD 16:9 1280×720 pix – 120, 60 i 30 kl/s,
- HD 21:9 1680×720 pix – 60 i 30 kl/s,
W menu aparatu odnajdziemy też nastawy ilości klatek na sekundę (1, 2, 24, 30, 60 lub 120 w zależności od ustawienia) oraz szybkości przepływu danych (bitrate: niska, średnia, wysoka). Podczas rejestrowania filmów aparat używa stabilizacji obrazu i sam dobiera parametry ekspozycji. Możemy też filmować w trybie manualnym – poza wspomnianą wcześniej możliwością nastawy klatkażu, aparat pozwala ustalać także balans bieli, czas migawki oraz czułość. Podczas filmowania obraz może być także dodatkowo cyfrowo stabilizowany (z przycięciem kadru).
Autofokus pracuje w trybie ciągłym, można jednak wymusić jego działanie dotykając palcem w dowolnym miejscu na ekranie, wówczas w tym fragmencie kadru zostanie ustawiona ostrość. Możliwe jest także ręczne ustawienie ostrości, niestety focus peaking nie działa w trakcie rejestracji.
Nowością jest obsługa LG Cine Log, który ułatwia późniejszą obróbkę obrazu. Użytecznym dodatkiem do niego jest funkcja Display LUT, aktywująca podgląd obrazu symulujący ustawienie o większym kontraście.
Jednym z trybów pozwalających na filmowanie jest Cine Video. Daje nam on dostęp do kilkunastu filtrów kolorystycznych:
- pop-art,
- wspomnienie,
- thriller,
- klasyczny,
- film noir,
- tajemnica,
- melodramat,
- historycznie,
- słuchowisko,
- sceneria,
- materiały dokumentalne,
- komedia romantyczna,
- letni przebój,
- upiększenie,
- romantycznie.
Jakość filmów stoi na bardzo wysokim poziomie, o ile nie będziemy przekraczać podstawowego klatkażu 30p. Całkiem użyteczna okazuje się funkcja płynnej zmiany kąta widzenia (cyfrowy zoom), zwana Point Zoom. Korzystanie z cyfrowej stabilizacji obrazu wiąże się niestety z ograniczeniem pola widzenia aparatu. Podczas filmowania widoczny na ekranie jest także monitor poziomu dźwięku.
Poniżej przedstawiamy przykłady jakości dla kodeków oraz wybranych trybów:
- 1920×1080 pix 60p 24 Mb/s : 39 MB
- 2560×1080 pix 60p 36 Mb/s : 53 MB
- 2160×1080 pix 60p 36 Mb/s : 61 MB
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 34 MB
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 42 MB
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 40 MB – LG Cine LOG
- 1280×720 pix 120p 48 Mb/s : 30 MB
- 1280×720 pix 120p 18 Mb/s : 21 MB
- 1280×720 pix 120p 6 Mb/s : 7 MB – tryb slow-motion
- 1920×1080 pix 30p 4 Mb/s : 6 MB – tryb popout
- 1920×1080 pix 30p 17 Mb/s : 30 MB – aktywna elektroniczna stabilizacja obrazu
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 35 MB – efekt Popart
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 31 MB – efekt Thriller
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 34 MB – efekt Melodramat
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 32 MB – efekt Materiały dokumentalne
- 1920×1080 pix 30p 24 Mb/s : 39 MB – funkcja Point Zoom