Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
W bezlustrowce FF Panasonica ponoć zastosowano matryce Sony z punktami AF fazowego, więc upór Panasonika w pozostawaniu przy AF kontrastowym przypomina mi bezpodstawny upór Sony przed interfejsem dotykowym czy Nikona przed skrótami na klawiszach kierunkowych. To chyba część japońskiej mentalności.
Na optycznych przez lata nie było testów filmowych (chyba dopiero po dołączeniu Amadiego do redakcji zaczęły się pojawiać), stąd portal nie zgromadził pokaźnej grupy zainteresowanych. Pewnie z czasem się to zmieni.
Co do aparatu - w teście vloggera ze wzmocnioną stabilzacją rozmycie trochę szaleje. To nie wygląda na AF tylko niepożądany efekt cyfrowej stabilizacji. O co chodzi? Oczywiście cena sprzętu zupełnie inna Ale w A7S III lepiej to działa.
@veto - jest HLG, ale największą dynamikę jednak ma V-Log. Mierzalnie wychodzi 12 EV z kawałkiem, dużo zależy jakie przyjąć kryteria stosunku sygnału do szumu - jak bardzo luźne to i do 14 EV dociągniesz. Polecam zajrzeć do artykułu sponsorowanego o S5 - jest tam w jednym miejscu waveform ujęcia z tablicą Stouffera gdzie sobie można samodzielnie policzyć "schodki" link
LUT-y można wgrywać jak najbardziej
@tomek__ - stabilizacja w Panasach jest znana z tego że głupieje na szerokich i bardzo szerokich kątach i się narożniki kadru "warpują". Efekt występuje niezależnie od użytego trybu (zwykła / wzmocniona / z elektroniczną / bez)
@Amadi "Mi się wydaje że matryce w Panasie i Nikonach Z są od TowerJazz"
Mnie też tak się wydaje, bo Nikon byłby straceńcem, gdyby nie chciał dywersyfikować źródła pozyskiwania sensorów obrazowych, zdając sobie sprawę, że trudno jest wyprzedzić konkurenta, który zagląda ci przez ramię.
Pytanie jest zatem nie, czy korzysta z uprzejmości TowerJazz, tylko od kiedy to robi.
Specyfikacjami, to można sobie zadek podetrzeć, bo najistotniejsze informacje, producenci zatrzymują dla siebie. A nie tacy jak my, mają wątpliwości co do pochodzenia sensorów Nikona, ale również taiwański serwis uchodzący za najlepszy na świecie (NRC).
spiskowe teorie fotografii ostatnio to już tylko sensory od sony... kiedyś to było ufo na zdjęciu, paparazzi zabili lady d, zakaz fotografowania na dworcu PKP, mikrofilmy w zapalniczce... panasonic niestety przespał kolejny etap, lumix S5 tego nie próbuje nadrobić... powinni się skupić nad tym co im dobrze wychodzi i budować ekosystem video/ foto wokół sukcesu serii gh...
Niech w końcu zrobią porządek z tym autofocusem, bo jak przy linii GH gdzie głębia ostrości jest większa i tak w oczy nie kłuje, to tutaj przy S5 to jakiś dramat jest.Widziałem sporo filmów testowych AF w S5 i opinie różne, raz działa w miarę płynnie i nie pompuje drastycznie a w kolejnych filmach słabo. Pewnie zależy to od ustawień sprzętu, warunków choćby oświetleniowych i od użytych szkieł. A szeryf Panasia jeszcze się upiera, że AF kontrastowy jest równie dobry jak hybrydowy, no może do zdjęć tak, ale do filmu już niekoniecznie.
Przymierzałem się do całkowitego przejścia, ale w tej sytuacji czekam na poprawę i pewnie jeszcze długo poczekam. Mam cichą nadzieję na rewolucję w GH6 również z powodu AF i nie chciałbym, żeby załatwili to tylko zwiększeniem mocy częstotliwości odświeżania AF jak to się stało w przypadku serii S1,ale realnym wprowadzeniem TOF AF
@Tatanut - mogę się podpisać pod każdym słowem. Mocno rozważałem przesiadkę na S5, ale jak zobaczyłem jak w praktyce chodzi AF to spasowałem. Do zdjęć pojedynczych jest petarda, nie pudłuje. Ale do filmu nie do użycia.
Więc czekam dalej. Pytanie co będzie pierwsze - Panas który ogarnie AF czy Sony A7 Mark IV (które już pewnie spełni wszystkie moje oczekiwania i nie będzie kosztować 20 tys). Ergonomicznie i kolorystycznie póki co wolę Panasa, chociaż w A7S III już też się trudno do czegokolwiek przyczepić.
Zgadzam się z Tobą. Ergonomia i kolory w GH5s i GH5 na których pracuję po prostu bajka a nie używam płaskich profili. Stabilizacja w GH5 bajka. Do zdjęć używam A7 mark III i zdarzało mi się do filmu, zwłaszcza jak potrzebowałem 100fps z działającym AF i płytszą głębią, ale obsługa menu i kolory to jakieś nieporozumienia dla mnie, brak dotykowego ekranu w tych czasach -dramat ( zmień coś z pozycji gimbala),ustawiony zapis na 2 sloty - wyciągniesz jedną kartę, to już nie możesz nagrywać a AF z podążaniem to też różnie potrafi sfiksować i zmienić sobie obiekt. Stabilizacja, to działa tak jak u mnie gh5s z 12-35 Power O.I.S . No i ta nieszczęsna szara ramka AF zwłaszcza na szarej ścianie ;) Czasem próbowałem siebie przekonać choćby z powodu AF , ale przeważnie po 1 robocie filmowej i godzinach spędzonych później na kolorystyce i krzywych wracam jak pies z podkulonym ogonem do mojej GH5s :) , a ją odpalasz i jedziesz. Tak, słyszałem że dużo poprawili w A7SIII więc jeśli implementują z niej menu, dotyk, poprawią stabilizację i usprawnią AF, to będzie hit. Mam głęboką nadzieję,że Panaś nie przyśnie. Jak dotąd innowacyjnie przodowali, więc myślę że i tym razem nas mile zaskoczą. Zresztą kiedyś w komentarzach pod Twoim filmem odnośnie tego co chcielibyście aby w nowym modelu się pojawiło sam napisałem,że mały czerwony punkt record, to trochę słabo widoczny jest i przydałoby się coś takiego jak było w magic lantern (czerwona przekreślona ramka) i pyk Panaś w S1H diody nagrywania z przodu i z tyłu a w S5 czerwona ramka nagrywania :)
@Jonny przeczytaj ze zrozumieniem, co pisze @tempor, Jeśli na wymontowanym z aparatu Nikon sensorze, jest oznaczenie Sony, to odrzucanie tej informacji i twierdzenie że jest inaczej, musi mieć jakieś podstawy. Twoja niewiedza i serwisu tajwańskiego nie jest dowodem, że jest inaczej.
Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą. Jednego i drugiego jest niestety w nadmiarze, również na tym portalu.
@Jonny Ty stwierdziłeś, że NRC nie wie, skąd pochodzą sensory Nikona.,cytuję:
"A nie tacy jak my, mają wątpliwości co do pochodzenia sensorów Nikona, ale również taiwański serwis uchodzący za najlepszy na świecie (NRC)." Ja się z Tobą zgodziłem.
Twierdzisz, że: "Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą." ..też się zgadzam.
Ok @Jonny, zajrzałem i przetłumaczyłem sobie opisy pod zdjęciami 27,28,29,31. Dla mnie wynika z tych tłumaczeń, że : Serwis NRC, "z powodu braku oznaczeń NA ELEMENCIE ŚWIATŁOCZUŁYM nie potwierdził, że sensor został wyprodukowany przez NIKON" i pisze autor dalej:" choć są informację, że ten element CMOS został zaprojektowany przez NIKON, patrz: link d850-sensor-sami.aspx /" Więc są dwa przypadki, gdzie w jednym 850 zawiera sensor z oznaczeniem Sony oraz drugi gdzie jak twierdzi autor z NRC, jest sensor bez oznaczeń.
@Jonny zadaj sobie trud i zrób to co ja zrobiłem: Porównaj "tył" sensora ze zdjęć z link oraz twojego linku - zdjęcie 31. Te "plecki" wydają się...identyczne, a miejsce gdzie na zdjęciu z petapixel nadrukowano oznaczenie Sony, jest na zdjęciu z NRC, przykryte przez czarny element. Być może autor z NRC zrobił błąd nie demontując zupełnie sensora, być może nie chciał .... tylko dyplomatycznie napisał o o braku oznaczeń na ELEMENCIE ŚWITAŁOCZUŁYM (oznaczenia w petapixel są na mocowaniu) Tak czy inaczej , my nie spekulujmy. Jedno jest potwierdzone. W ...części 850 są sensory oznaczone symbolem Sony i @tempor o tym napisał. Jeśli chcesz podyskutować, chętnie w miarę swobodnego czasu się podłączę. Pozdrawiam
Można by dyskutować, jeżeli by się miało w ręku jakieś konkrety, natomiast zarówno NRC, jak i inne portale, różnie się w tym temacie wypowiadają. To, co jest absolutnie pewne, to to, że sensor D850 jest od A do Z projektem firmy Nikon, natomiast powiada się, że wafle są odlewane przez TowerJazz, a sensor montowany przez Sony (?). Także pełna kooperacja i ważne, że finalny efekt jest dobry, z czego skwapliwie korzystam.
@Jonny "Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą". Skoro NRC (w odróżnieniu od ChipWorks) nie pofatygowało się, by wyjąć matrycę z okalającej ramki i sprawdzić oznaczenia, świadczy to co najmniej o ich lenistwie, tchórzostwie lub sknerstwie.
Nawet zupełnie zdroworozsądkowo oczywiste jest, że zamiast od podstaw projektować matrycę i ponosić 100% nakładów R&D, łatwiej wykorzystać istniejący projekt. Są 100% dowody na to, kto wyprodukował tę matrycę i nie ma znaczenia, kto odlewał wafle - równie dobrze można szukać, z której chińskiej prowincji pochodził surowiec. Chcesz tego czy nie, większość dotychczasowych Nikonów opierało się na mniej lub bardziej zmodyfikowanych matrycach produkcji Sony i Nikona nie stać na większe ekstrawagancje w tym zakresie. link
Lista z plotkarskiego portalu, OK można i tak. :-)
To ja Ci podrzucę jeszcze jedną, równie "wiarygodną": link
A jak jest w istocie, wie tylko Nikon, TowerJazz i ... Sony, szczególnie od kilku lat.
Np. ponoć w D7500 i Z50 jest ten sam sensor co w D500, a mimo to, TowerJazz przyznaje się do jego wytworzenia. Nie rozkminimy tego, ale nie warto się upierać, że wszystko jest klarowne i oczywiste, bo nie jest.
Producenci nie mają obowiązku informowania o kooperantach.
Otóż mój Atlantic napędzany jest mechanizmem Eta 2824. Ten sam mechanizm napędza zegarki w cenach od 13.728,- do 1.680,- link To jest ten sam mechanizm, ale nie taki sam. W najtańszych zegarkach, sprężynki wykonane są z gorszych stopów, jest prostszy mechanizm regulacji. Im droższy zegarek - tym po prostu lepsze elementy składowe, TEGO SAMEGO mechanizmu.
Dlaczego o tym napisałem? Podejrzewam, że ten sam mechanizm funkcjonuje też w produkcji matryc. Prawie wszystkie matryce produkuje SONY. Ale IMX, to nie zawsze ten sam IMX. Jak SONY produkuje dla siebie natryskuje na wafel powiedzmy aluminium, a jak dla NIKONa to stop platyny z arsenkiem galu i srebrem* (*przykład fikcyjny). To samo dotyczy elementów (np. kondensatorów) za matrycą.
Dlatego, moim zdaniem, niby te same matryce IMX w różnych aparatach w testach optycznych mają różne wyniki (szumu, dynamiki itd.).
Sony to prostu taka duża drukarnia. Ale to co drukuje dla NIKONa (na tym samym fundamencie IMX), to nie to samo co drukuje dla siebie (znowu na tym samym fundamencie IMX). W tej samej drukarni, na tych samych maszynach można drukować czarno-białe ulotki na badziewnym papieże i kolorowe ksiąi fotograficzne.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
W bezlustrowce FF Panasonica ponoć zastosowano matryce Sony z punktami AF fazowego, więc upór Panasonika w pozostawaniu przy AF kontrastowym przypomina mi bezpodstawny upór Sony przed interfejsem dotykowym czy Nikona przed skrótami na klawiszach kierunkowych. To chyba część japońskiej mentalności.
Mi się wydaje że matryce w Panasie i Nikonach Z są od TowerJazz
Panasonic stara się jakoś odróżnić od szarej masy firm stosujących identyczne rozwiązania, których produkty niczym się nie różnią (poza logo).
Zastanawia mnie szalona ilość komentarzy. Nikt już nie zajmuje się Videofilmowaniem/kamerowaniem? Chyba jednak z gospodarką nie jest tak dobrze.
Albo wszyscy kamerzyści przesiedli się na komórki, bo skoro nie widać różnić pomiędzy 4:2:2 a 4:2:0 to po co przepłacać?
Czy Panasonic Lumix S5 też będzie wymagał chłodzenia cieczą Borygo podczas filmowania?
@Amadi
Co do Panasonika informacje są sprzeczne, ale w Nikonach Z6 i Z7 prawie na pewno są matryce produkcji Sony. TowerJazz jest w Z50.
Możliwe - tak jak pisałem, wydaje mi się ;)
Natomiast po testach obstawiałbym pewne pokrewieństwo matryc w Z6 i S1/S5/S1H oraz Z7 i S1R
Czy tu jest HDR (HLG) jaka jest największa dynamika ?
Czy Luty jakieś mogę wgrywać w aparat ?
filemon_se - przy testach filmowych zawsze jest mniej komentarzy. Ale często są za to merytoryczne.
@filemon_se
Na optycznych przez lata nie było testów filmowych (chyba dopiero po dołączeniu Amadiego do redakcji zaczęły się pojawiać), stąd portal nie zgromadził pokaźnej grupy zainteresowanych. Pewnie z czasem się to zmieni.
Co do aparatu - w teście vloggera ze wzmocnioną stabilzacją rozmycie trochę szaleje. To nie wygląda na AF tylko niepożądany efekt cyfrowej stabilizacji. O co chodzi?
Oczywiście cena sprzętu zupełnie inna Ale w A7S III lepiej to działa.
@veto - jest HLG, ale największą dynamikę jednak ma V-Log. Mierzalnie wychodzi 12 EV z kawałkiem, dużo zależy jakie przyjąć kryteria stosunku sygnału do szumu - jak bardzo luźne to i do 14 EV dociągniesz. Polecam zajrzeć do artykułu sponsorowanego o S5 - jest tam w jednym miejscu waveform ujęcia z tablicą Stouffera gdzie sobie można samodzielnie policzyć "schodki"
link
LUT-y można wgrywać jak najbardziej
@tomek__ - stabilizacja w Panasach jest znana z tego że głupieje na szerokich i bardzo szerokich kątach i się narożniki kadru "warpują". Efekt występuje niezależnie od użytego trybu (zwykła / wzmocniona / z elektroniczną / bez)
@Amadi
"Mi się wydaje że matryce w Panasie i Nikonach Z są od TowerJazz"
Mnie też tak się wydaje, bo Nikon byłby straceńcem, gdyby nie chciał dywersyfikować źródła pozyskiwania sensorów obrazowych, zdając sobie sprawę, że trudno jest wyprzedzić konkurenta, który zagląda ci przez ramię.
Pytanie jest zatem nie, czy korzysta z uprzejmości TowerJazz, tylko od kiedy to robi.
Z7:
link
(zmodyfikowany IMX309 z D850)
link
Z6:
link
i wiele innych stron.
Poza tym, wystarczy zwykłe porównanie specyfikacji.
@tempor
Specyfikacjami, to można sobie zadek podetrzeć, bo najistotniejsze informacje, producenci zatrzymują dla siebie.
A nie tacy jak my, mają wątpliwości co do pochodzenia sensorów Nikona, ale również taiwański serwis uchodzący za najlepszy na świecie (NRC).
spiskowe teorie fotografii ostatnio to już tylko sensory od sony... kiedyś to było ufo na zdjęciu, paparazzi zabili lady d, zakaz fotografowania na dworcu PKP, mikrofilmy w zapalniczce...
panasonic niestety przespał kolejny etap, lumix S5 tego nie próbuje nadrobić...
powinni się skupić nad tym co im dobrze wychodzi i budować ekosystem video/ foto wokół sukcesu serii gh...
Niech w końcu zrobią porządek z tym autofocusem, bo jak przy linii GH gdzie głębia ostrości jest większa i tak w oczy nie kłuje, to tutaj przy S5 to jakiś dramat jest.Widziałem sporo filmów testowych AF w S5 i opinie różne, raz działa w miarę płynnie i nie pompuje drastycznie a w kolejnych filmach słabo. Pewnie zależy to od ustawień sprzętu, warunków choćby oświetleniowych i od użytych szkieł.
A szeryf Panasia jeszcze się upiera, że AF kontrastowy jest równie dobry jak hybrydowy, no może do zdjęć tak, ale do filmu już niekoniecznie.
link
Przymierzałem się do całkowitego przejścia, ale w tej sytuacji czekam na poprawę i pewnie jeszcze długo poczekam. Mam cichą nadzieję na rewolucję w GH6 również z powodu AF i nie chciałbym, żeby załatwili to tylko zwiększeniem mocy częstotliwości odświeżania AF jak to się stało w przypadku serii S1,ale realnym wprowadzeniem TOF AF
@Tatanut - mogę się podpisać pod każdym słowem. Mocno rozważałem przesiadkę na S5, ale jak zobaczyłem jak w praktyce chodzi AF to spasowałem. Do zdjęć pojedynczych jest petarda, nie pudłuje. Ale do filmu nie do użycia.
Więc czekam dalej. Pytanie co będzie pierwsze - Panas który ogarnie AF czy Sony A7 Mark IV (które już pewnie spełni wszystkie moje oczekiwania i nie będzie kosztować 20 tys). Ergonomicznie i kolorystycznie póki co wolę Panasa, chociaż w A7S III już też się trudno do czegokolwiek przyczepić.
@Amadi
Zgadzam się z Tobą. Ergonomia i kolory w GH5s i GH5 na których pracuję po prostu bajka a nie używam płaskich profili. Stabilizacja w GH5 bajka. Do zdjęć używam A7 mark III i zdarzało mi się do filmu, zwłaszcza jak potrzebowałem 100fps z działającym AF i płytszą głębią, ale obsługa menu i kolory to jakieś nieporozumienia dla mnie, brak dotykowego ekranu w tych czasach -dramat ( zmień coś z pozycji gimbala),ustawiony zapis na 2 sloty - wyciągniesz jedną kartę, to już nie możesz nagrywać a AF z podążaniem to też różnie potrafi sfiksować i zmienić sobie obiekt. Stabilizacja, to działa tak jak u mnie gh5s z 12-35 Power O.I.S . No i ta nieszczęsna szara ramka AF zwłaszcza na szarej ścianie ;)
Czasem próbowałem siebie przekonać choćby z powodu AF , ale przeważnie po 1 robocie filmowej i godzinach spędzonych później na kolorystyce i krzywych wracam jak pies z podkulonym ogonem do mojej GH5s :) , a ją odpalasz i jedziesz.
Tak, słyszałem że dużo poprawili w A7SIII więc jeśli implementują z niej menu, dotyk, poprawią stabilizację i usprawnią AF, to będzie hit.
Mam głęboką nadzieję,że Panaś nie przyśnie. Jak dotąd innowacyjnie przodowali, więc myślę że i tym razem nas mile zaskoczą. Zresztą kiedyś w komentarzach pod Twoim filmem odnośnie tego co chcielibyście aby w nowym modelu się pojawiło sam napisałem,że mały czerwony punkt record, to trochę słabo widoczny jest i przydałoby się coś takiego jak było w magic lantern (czerwona przekreślona ramka) i pyk Panaś w S1H diody nagrywania z przodu i z tyłu a w S5 czerwona ramka nagrywania :)
@Jonny
przeczytaj ze zrozumieniem, co pisze @tempor,
Jeśli na wymontowanym z aparatu Nikon sensorze, jest oznaczenie Sony, to odrzucanie tej informacji i twierdzenie że jest inaczej, musi mieć jakieś podstawy.
Twoja niewiedza i serwisu tajwańskiego nie jest dowodem, że jest inaczej.
@molon_labe
Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą.
Jednego i drugiego jest niestety w nadmiarze, również na tym portalu.
@Jonny
Ty stwierdziłeś, że NRC nie wie, skąd pochodzą sensory Nikona.,cytuję:
"A nie tacy jak my, mają wątpliwości co do pochodzenia sensorów Nikona, ale również taiwański serwis uchodzący za najlepszy na świecie (NRC)."
Ja się z Tobą zgodziłem.
Twierdzisz, że:
"Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą."
..też się zgadzam.
Dla każdego, kto chce zajrzeć bez ryzyka do Nikona D850: link
Ok @Jonny,
zajrzałem i przetłumaczyłem sobie opisy pod zdjęciami 27,28,29,31.
Dla mnie wynika z tych tłumaczeń, że :
Serwis NRC, "z powodu braku oznaczeń NA ELEMENCIE ŚWIATŁOCZUŁYM nie potwierdził, że sensor został wyprodukowany przez NIKON" i pisze autor dalej:" choć są informację, że ten element CMOS został zaprojektowany przez NIKON, patrz: link d850-sensor-sami.aspx /"
Więc są dwa przypadki, gdzie w jednym 850 zawiera sensor z oznaczeniem Sony oraz drugi gdzie jak twierdzi autor z NRC, jest sensor bez oznaczeń.
@Jonny zadaj sobie trud i zrób to co ja zrobiłem:
Porównaj "tył" sensora ze zdjęć z
link
oraz twojego linku - zdjęcie 31.
Te "plecki" wydają się...identyczne, a miejsce gdzie na zdjęciu z petapixel nadrukowano oznaczenie Sony, jest na zdjęciu z NRC, przykryte przez czarny element.
Być może autor z NRC zrobił błąd nie demontując zupełnie sensora, być może nie chciał .... tylko dyplomatycznie napisał o o braku oznaczeń na ELEMENCIE
ŚWITAŁOCZUŁYM (oznaczenia w petapixel są na mocowaniu) Tak czy inaczej , my nie spekulujmy.
Jedno jest potwierdzone. W ...części 850 są sensory oznaczone symbolem Sony i @tempor o tym napisał.
Jeśli chcesz podyskutować, chętnie w miarę swobodnego czasu się podłączę.
Pozdrawiam
Można by dyskutować, jeżeli by się miało w ręku jakieś konkrety, natomiast zarówno NRC, jak i inne portale, różnie się w tym temacie wypowiadają.
To, co jest absolutnie pewne, to to, że sensor D850 jest od A do Z projektem firmy Nikon, natomiast powiada się, że wafle są odlewane przez TowerJazz, a sensor montowany przez Sony (?).
Także pełna kooperacja i ważne, że finalny efekt jest dobry, z czego skwapliwie korzystam.
Skoro to nie ma AFu to czy nie lepiej Blackmagic Pocket kupić?
@Jonny
"Zarzucanie serwisowi NRC niewiedzy, jest albo bezczelnością, albo zwykłą pospolitą głupotą".
Skoro NRC (w odróżnieniu od ChipWorks) nie pofatygowało się, by wyjąć matrycę z okalającej ramki i sprawdzić oznaczenia, świadczy to co najmniej o ich lenistwie, tchórzostwie lub sknerstwie.
Nawet zupełnie zdroworozsądkowo oczywiste jest, że zamiast od podstaw projektować matrycę i ponosić 100% nakładów R&D, łatwiej wykorzystać istniejący projekt. Są 100% dowody na to, kto wyprodukował tę matrycę i nie ma znaczenia, kto odlewał wafle - równie dobrze można szukać, z której chińskiej prowincji pochodził surowiec.
Chcesz tego czy nie, większość dotychczasowych Nikonów opierało się na mniej lub bardziej zmodyfikowanych matrycach produkcji Sony i Nikona nie stać na większe ekstrawagancje w tym zakresie.
link
@tempor
Lista z plotkarskiego portalu, OK można i tak. :-)
To ja Ci podrzucę jeszcze jedną, równie "wiarygodną": link
A jak jest w istocie, wie tylko Nikon, TowerJazz i ... Sony, szczególnie od kilku lat.
Np. ponoć w D7500 i Z50 jest ten sam sensor co w D500, a mimo to, TowerJazz przyznaje się do jego wytworzenia.
Nie rozkminimy tego, ale nie warto się upierać, że wszystko jest klarowne i oczywiste, bo nie jest.
Producenci nie mają obowiązku informowania o kooperantach.
Za pozwoleniem, pozwolę sobie napisać trzy słowa.
Lubię szwajcarskie zegarki. Osobiście posiadam Atlantica.
Otóż mój Atlantic napędzany jest mechanizmem Eta 2824. Ten sam mechanizm napędza zegarki w cenach od 13.728,- do 1.680,- link
To jest ten sam mechanizm, ale nie taki sam. W najtańszych zegarkach, sprężynki wykonane są z gorszych stopów, jest prostszy mechanizm regulacji. Im droższy zegarek - tym po prostu lepsze elementy składowe, TEGO SAMEGO mechanizmu.
Dlaczego o tym napisałem? Podejrzewam, że ten sam mechanizm funkcjonuje też w produkcji matryc. Prawie wszystkie matryce produkuje SONY.
Ale IMX, to nie zawsze ten sam IMX.
Jak SONY produkuje dla siebie natryskuje na wafel powiedzmy aluminium, a jak dla NIKONa to stop platyny z arsenkiem galu i srebrem* (*przykład fikcyjny). To samo dotyczy elementów (np. kondensatorów) za matrycą.
Dlatego, moim zdaniem, niby te same matryce IMX w różnych aparatach w testach optycznych mają różne wyniki (szumu, dynamiki itd.).
Sony to prostu taka duża drukarnia. Ale to co drukuje dla NIKONa (na tym samym fundamencie IMX), to nie to samo co drukuje dla siebie (znowu na tym samym fundamencie IMX). W tej samej drukarni, na tych samych maszynach można drukować czarno-białe ulotki na badziewnym papieże i kolorowe ksiąi fotograficzne.