Legendarne aparaty - Tessina 35 - najmniejsza dwuobiektywowa lustrzanka świata
1. Tessina 35 - najmniejsza dwuobiektywowa lustrzanka świata
Tessina 35 |
Steineck ABC – źródło: www.joopscameracollection.nl |
Tessina z odłączanym paskiem na rękę – źródło: www.nationalmediamuseum.org.uk |
Tessina z paskiem na rękę – źródło: www.aboutphotography-tomgrill.blogspot.com |
Tessina o wymiarach 25×68×53 mm uznawana jest za najmniejszy aparat fotograficzny świata wykorzystujący standardową 35 milimetrową taśmę. Tworzy na niej obrazy o formacie 14×21 mm.
Co ważne, format klatki Tessiny jest niewiele mniejszy od standardowego połówkowego (18 mm x 24 mm), a znacznie większy niż klatka na bardzo popularnym w latach siedemdziesiątych filmie 110.
Produkowano trzy modele: Tessina Automatic 35 mm, Tessina 35 i Tessina L. Różniły się one głównie sposobem opóźnienia wyzwalania lampy błyskowej oraz najmniejszą odległością ostrzenia (Tessina Automatic 35 mm – 30,5 cm, Tessina 35 i Tessina L – 23 cm). Wszystkie modele mają czasy otwarcia migawki (centralnej) od 1/2 s do 1/500 s + B i oczywiście synchronizację błysku przy wszystkich czasach. Wyposażone zostały w ten sam obiektyw (a dokładnie dwa) – czteroelementowy Tessinon 2,8 o ogniskowej 25 mm i maksymalnej przysłonie 22.
Jednak chyba najciekawszym elementem tej konstrukcji jest napęd naciągu migawki i przesuwu taśmy. Wbudowany w korpus mechanizm przesuwu taśmy stał się standardem dopiero w latach 80-tych XX wieku – i to w lustrzankach jedno, a nie dwu obiektywowych (choć i do Rolleiflexa był osobny model motoru, jednak zewnętrzny i niezbyt popularny). Realizowany był za pomocą elektrycznego silnika.
W Tessinie baterie nie są potrzebne – silnik napędzany jest sprężyną. Jej mechanizm, tak jak w szwajcarskich zegarkach jest łożyskowany za pomocą kilku rubinów. Aby napiąć ten „zegarowy winder” trzeba pociągnąć do siebie gałkę umieszczoną z przodu aparatu, nakręcić ją, a następnie wcisnąć z powrotem. Po pełnym napięciu mechanizmu można naciągnąć (oraz zwolnić) migawkę i przewinąć film osiem razy.
Proces ładowania aparatu Tessina nie jest skomplikowany. Po zdjęciu dolnej pokrywy należy naciągnąć sprężynę za pomocą pokrętła przesuwu filmu o cztery obroty, ustawić licznik klatek na czerwonej kropce przed zerem, zaczepić film i po zamknięciu pokrywy wykonać trzy zdjęcia – wówczas licznik klatek pokaże cyfrę 1.
Jednym z głównych problemów, przed którymi stali użytkownicy subminiaturowych aparatów, były niestandardowe filmy. Praktycznie każdy z systemów takiej fotografii próbował ustanowić swój standard w tej dziedzinie. Swego czasu była spora różnorodność formatów (najpopularniejsze to 8 mm, 9.5 mm, 110, 17.5 mm i 16 mm).
źrodło: ricoh-gx.blogspot.com |
Producent Tessiny wyeliminował ten problem. Aparat używał standardowego filmu 35 mm w specjalnych cienkich plastikowych kasetach podobnych w budowie do standardowych kaset małoobrazkowych. Oczywiście dostępne były fabrycznie ładowane kasety. Produkował je między innymi Adox (KB 14, 17 i 21) i oczywiście wszechobecny Kodak (czarno-białe Tri-X i kilka kolorowych negatywów). Na „firmowym” ładunku zmieścić można było 20 zdjęć.
Kasety z filmem stosowane w aparatach Tessina – źródło: www.leicashop.com |
Ładowarka do filmów i głowica panoramiczna – źródło: www.leicashop.com |
Tessina z zestawem akcesoriów – źródło: www.leicashop.com |
Opcjonalny pryzmat pentagonalny – źródło: www.leicashop.com |
Opcjonalny światłomierz selenowy – źródło: www.leicashop.com |
Opcjonalny światłomierz selenowy – źródło: www.leicashop.com |
Opcjonalny zegarek Tessiny – źródło www.mossgreen.com.au |
Tessina w kolorze czarnym – źródło: www.leicashop.com |
Tessina w kolorze czerwonym – źródło: www.leicashop.com |
Wschodnioniemieckie STASI podobno nawet wytwarzało kopie tego aparatu, a już na pewno specjalne pokrowce na okulary, portmonetki i papierośnice służące do jego maskowania. Znane są też specjalnie do Tessiny przygotowane napędy, pozwalające na wykonanie wszystkich zdjęć na filmie za jednym naciągnięciem.
Tessina w kolorze złotym – źródło: www.leicashop.com |
Autor ukryty pod pseudonimem Konsultant II tak o nim pisze – Kilkakrotnie w swej pracy korzystałem z aparatu fotograficznego „KROPKA” mniejszego od znanego z filmów szpiegowskich aparatu „MINOX”. „Cudem techniki” w porównaniu z przedstawionymi powyżej aparatami fotograficznymi był sprzęt fotograficzny marki „Tessina”. Pojawił się on na wyposażeniu polskich służb specjalnych w końcówce lat 70-tych. Sprzęt cichy w trakcie pracy, o naciągu sprężynowym, umożliwiający wykonywanie zdjęć w trudnych warunkach oświetleniowych bez użycia lampy błyskowej. W wersji statywowej (ukrytej w małej walizeczce) służył też do wykonywania fotokopii dokumentacji ujawnionej w trakcie działań operacyjnych. Aparat posiadał też wersję zapinaną na „pasek do zegarka”.
Tessina pojawiła się również w tzw. Aferze Watergate, która doprowadziła do upadku prezydenta USA Richarda Nixona. Rozpoczęło ją aresztowanie 17 czerwca 1972 r. w hotelu Watergate pięciu osób podejrzanych o włamanie do waszyngtońskiej siedziby Komitetu Wyborczego Partii Demokratycznej. Podawali się oni początkowo za hydraulików konserwujących instalacje budynku. Wśród aresztowanych znalazł się doradca starającego się o reelekcję prezydenta Nixona. Mimo zatrzymania oskarżonych sprawie nie nadano natychmiast rozgłosu z uwagi na jesienne wybory prezydenckie (w których zwyciężył Nixon). Aferę ujawnili dopiero reporterzy „Washington Post” przedstawiając kulisy walki przedwyborczej. 8 stycznia 1973 roku rozpoczął się proces zatrzymanych w hotelu Watergate. Ujawnił on powiązania pracowników administracji państwowej z włamaniem i próbą założenia podsłuchu w siedzibie Partii Demokratycznej. Jednym z koronnych dowodów w postępowaniu była należąca do CIA specjalna „cicha” wersja Tessiny 35 (której doradca prezydenta Howard Hunt użył do sfotografowania dokumentów). W taki właśnie sposób szwajcarski aparat pośrednio przyczynił się do zmiany na stanowisku amerykańskiego prezydenta.
O autorzePiotr Gawron (www.szufladafotografii.pl) – dziennikarz, publicysta, fotograf, rzecznik prasowy, doradca w zakresie PR i komunikacji. Zagadnieniami public relations zajmuje się zawodowo od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako Kierownik Działu PR i Komunikacji Totalizatora Sportowego, Dyrektor Generalny Komitetu Wykonawczego i Sztabu Projektu EURO 2012, Rzecznik Prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rzecznik Prasowy Mennicy Państwowej oraz Rzecznik Prasowy i Dyrektor Biura Prasowego Telekomunikacji Polskiej S.A. Specjalizuje się w projektach szkoleniowych z zakresu podstaw public relations (teoria i praktyka), tworzenia i zarządzania zespołami PR, najważniejszych aspektów w komunikacji z mediami, zarządzania wizerunkiem firmy, tworzenia planów komunikacyjnych oraz z zakresu podstaw sponsoringu i praktyki organizacji spotkań medialnych. |