Sony A7 III - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Alphy z serii A7 (a także A9) należą do najmniejszych aparatów pełnoklatkowych na rynku wyposażonych w autofokus. Dotyczy to także najnowszej, trzeciej już odsłony A7, co widać wyraźnie w zestawieniu wymiarów i wagi z lustrzankami konkurencji.
Jakość wykonania korpusu i spasowania poszczególnych jego elementów stoi na wysokim poziomie. Szkielet wykonano z lekkich i wytrzymałych stopów magnezu, a całość uszczelniono. Producent nie gwarantuje jednak 100% odporności na zamoknięcie czy zakurzenie, co należy brać pod uwagę przy fotografowaniu w niesprzyjających warunkach pogodowych. A7 III jest kompatybilny z uchwytem do zdjęć pionowych o symbolu VG-C3EM (przeznaczonym oryginalnie do A9).
Zasilanie i gniazda
Aparat zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem o oznaczeniu NP-FZ100, tym samym co model A9, o zwiększonej względem poprzednika, NP-FW50, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 610 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 710 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Przy mieszanym używaniu wizjera i wyświetlacza, bez trudu przekraczaliśmy 600 zdjęć na jednym ładowaniu, co stanowi znaczące ulepszenie w stosunku do poprzednika. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta. Opcjonalnie dostępny pionowy uchwyt VG-C3EM mieści dwa akumulatory.
Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator.
Na lewej ściance korpusu, pod trzema zaślepkami, umieszczono złącza komunikacyjne. Są to:
- pierwsza zaślepka:
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- druga zaślepka:
- wyjście słuchawkowe,
- mikrozłącze HDMI (typ D),
- trzecia zaślepka:
- złącze USB 3.1 typu C,
- złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1).
Przy omawianiu złącz warto również dodać, że stopka Multi Interface, umieszczona na górnym panelu, służy nie tylko do komunikacji z dedykowanymi lampami błyskowymi, lecz również pozwala wykorzystywać takie akcesoria jak mikrofon czy odbiornik GPS.
Przyciski
Zestaw elementów sterujących zmodyfikowano w stosunku do poprzednika, a ich opis rozpoczniemy jak zwykle od górnej ścianki.- AUTO – tryb automatyczny,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
- M – tryb manualny,
- 1, 2 – tryby użytkownika,
- tryb filmowy,
- tryb S&Q (Slow and Quick motion) – filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym,
- SCN – tryby tematyczne (Portret, Sport, Makro, Krajobraz, Zachód słońca, Nocny widok, Nocny portret).
Model A7 III, tak jak inne aparaty Sony z tej linii, posiada szerokie możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy aż 13 przycisków w trybie fotografowania i filmowania oraz 3 guziki w trybie odtwarzania. W dwóch pierwszych są to: kółko sterujące, przyciski własne C1, C2, C3, C4, guzik dżojstika, przyciski wybieraka kierunkowego (wraz ze środkowym, ale bez górnego), guzik AEL, AF-ON oraz przycisk blokady ostrości. Lista funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom, ma zupełnie nowy układ i dla trybu fotografowania podzielona jest na 23 tematyczne zakładki, obejmujące:
-
Jakość/Rozmiar obrazu:
- Format pliku,
- Jakość,
- Rozmiar obrazu JPEG,
- Format obrazu,
- Pełna klatka/APS-C/Super 35 mm.
- Tryb pracy,
- Samowyzwalacz przy bracketingu,
- Pamięć ustawień aparatu,
- Przypisanie ustawień własnych pozycji 1, 2, 3.
- Tryb ostrości,
- Blokada regulacji AF/MF,
- Zmiana regulacji AF/MF,
- Standardowy obszar ostrości,
- Obszar ostrości,
- Ustawienie ostrości.
- Zarejestrowanie obszaru AF przy blokadzie,
- Przełączenie zarejestrowanego obszaru AF,
- Zarejestrowanie obszaru AF+AF włączone,
- Środkowy AF z podążaniem,
- Priorytet twarzy w AF,
- AF priorytet oczu.
- AF włączony,
- Blokada fokusa.
- Kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- Minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
- Tryb pomiaru,
- Priorytet twarzy w pomiarze wielopunktowym,
- Blokada AEL.
- Przełączenie AEL,
- Blokada AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji),
- Przełączenie AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji).
- Tryb błysku,
- Korekcja błysku,
- Pamięć blokady FEL,
- Zmiana blokady FEL,
- Pamięć blokady FEL/AEL.
- Zmiana blokady FEL/AEL.
- Balans bieli,
- Ustawienie priorytetu bieli w AWB,
- DRO/AUTO HDR,
- Strefa twórcza,
- Efekt wizualny,
- Profil zdjęcia.
- Powiększenie,
- Wyświetlanie zarysu,
- Poziom zarysu,
- Kolor zarysu.
- Fotografowanie z Anti-flicker,
- Przewodnik w aparacie.
- Rozpoczęcie/zakończenie nagrywania,
- Liczba klatek na sekundę w trybie S&Q,
- Poziom nagrywania audio,
- Wyświetlanie poziomu dźwięku,
- Wybór wyświetlania znaku.
- Ciche fotografowanie (migawka elektroniczna),
- SteadyShot,
- Regulacja SteadyShot,
- Długość ogniskowej w SteadyShot.
- Zoom.
- Podgląd przysłony,
- Podgląd zdjęcia,
- Wybieranie Wizjer/Monitor,
- Linia siatki,
- Zebra,
- Poziom zebry.
- Wyświetlenie podglądu na żywo,
- Jasne monitorowanie (doraźne wzmocnienie działania funkcji focus-peaking).
- Sygnały audio.
- Wyślij do smartfona,
- Przesyłanie TFP.
- Odtwarzanie.
- Jasność monitora,
- Asysta wyświetlania Gamma,
- Wybór obsługi dotykowej,
- Przełącz wyświetlanie TC/UB,
- Wybierz nośnik nagrywania.
- Nie ustawiono.
Przyciski kierunkowe przy wybieraku mają nieco okrojoną możliwość konfiguracji. Liczba funkcji, które możemy im przypisać, pogrupowana jest bowiem w 19 zakładkach i brakuje kilku funkcjonalności dotyczących głównie autofokusa oraz ekspozycji.
Podobnie jest w trybie filmowania: lista opcji dla przycisków kierunkowych obejmuje 15 zakładek, natomiast dla pozostałych – 18.
W trybie odtwarzania konfigurować możemy przyciski C1, C2, C3 oraz Fn. Lista funkcji wygląda następująco:
-
Wyświetlanie/Auto podgląd:
- Wybór Wizjer/Monitor.
- Wyślij do smartfona,
- Przesyłanie FTP.
- Chroń,
- Kasuj,
- Indeks obrazów,
- Obróć,
- Klasyfikacja,
- Powiększ,
- Przechwyć zdjęcie.
- Wybór obsługi dotykowej,
- Przełącz wyświetlanie TC/UB.
- Uruchomienie ustawień własnych (nagrywanie).
Menu
Układ menu został nieco odświeżony w stosunku do poprzednika i przypomina ten zastosowany w A9. Mamy więc pięć zakładek (których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane) oraz tak samo jak w A9 – Moje Menu. Zmiany oceniamy pozytywnie – dodanie kolorów zakładek nieco ułatwia rozeznanie się po menu, jednak ważniejsza jest obecność Mojego Menu.Menu nagrywania:
Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego określenia zawartości menu funkcyjnego. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon), a lista dostępnych opcji wygląda następująco:
- Jakość,
- Rozmiar obrazu,
- Format obrazu,
- APS-C/Super 35mm,
- Tryb pracy,
- Samowyzwalacz przy bracketingu,
- Tryb ostrości,
- Obszar ostrości,
- Środkowy AF z podążaniem,
- Priorytet twarzy w AF,
- Kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- Minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
- Tryb pomiaru,
- Priorytet twarzy w pomiarze wielopunktowym,
- Tryb błysku,
- Korekcja błysku,
- Bezprzewodowa lampa błyskowa,
- Balans bieli,
- Ustawienie priorytetu w AWB,
- DRO/AUTO HDR,
- Strefa twórcza,
- Efekt wizualny,
- Profil zdjęcia,
- Poziom zarysu,
- Kolor zarysu,
- Fotografowanie z Anti-flicker,
- Liczba klatek na sekundę w S&Q,
- Poziom nagrywania audio,
- Wyświetlanie poziomu dźwięku,
- Wyświetlenie znaku,
- Ciche fotografowanie (elektroniczna migawka),
- SteadyShot,
- Regulacja SteadyShot,
- Długość ogniskowej SteadyShot,
- Zebra,
- Linia siatki,
- Wyświetlanie podglądu na żywo,
- Sygnały audio,
- Asysta wyświetlania Gamma,
- Obsługa dotykowa,
- Wybór nośnika nagrywania,
- Tryb fotografowania,
- Nie ustawiono.
Wyświetlacz
Ekran w A7 III wyposażono w dotykowy interfejs. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona. Funkcja ta pozwala bowiem włączyć powiększenie obrazu oraz wskazywać punkt lub obszar ostrości, jednak bez możliwości połączenia tego z ustawieniem ostrości. W trybie odtwarzania możemy powiększać zdjęcia (przez podwójne puknięcie ekranu), ale już samo przeglądanie kolejnych plików nie jest możliwe. Podobnie zresztą jak obsługa menu głównego, czy funkcyjnego. Jest również możliwość określenia czy dotyk ma działać tylko przy kadrowaniu na LCD, wizjerze, bądź obu oraz jaka część powierzchni ekranu pozostanie aktywna. W tej ostatniej kwestii do wyboru mamy:
- cały ekran,
- 1/2 po prawej lub lewej,
- 1/4 po prawej lub lewej,
- róg górny lewy / górny prawy / dolny lewy / dolny prawy.
LCD umieszczony jest na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół.
Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępnych jest 6 wariantów:
- Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem czy NFC, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania),
- Obraz z parametrami ekspozycji oraz dwoma pionowymi kolumnami po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki, nastawie ostrości, metodzie ostrości, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i efekcie wizualnym,
- Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka statusu diody wspomagającej AF,
- j.w. plus histogram,
- j.w. a zamiast histogramu mamy elektroniczną poziomicę,
- brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.
Filmowanie
Sony A7 III posiada przycisk, który umożliwia rozpoczęcie filmowania nawet w momencie, gdy pokrętło PASM ustawione jest na tryb fotografowania (taką możliwość można również wyłączyć w menu), wtedy rejestracja odbywać się będzie w takim trybie, jaki widnieje na kole nastaw.Po przełączeniu pokrętła PASM na tryb filmowania można wybrać w menu filmowania sposób pomiaru ekspozycji (automatyczny, manualny, preselekcja przysłony, preselekcja migawki), a także sposób ogniskowania (ciągły lub manualny, nie przewidziano autofokusa pojedynczego). Prędkość autofokusa ciągłego można regulować w trzystopniowej skali: mała, średnia i wysoka. W trakcie filmowania dostępna jest oczywiście zebra i wspomaganie ogniskowania w postaci focus-peaking.
Dostępne są następujące tryby zapisu (NTSC i PAL):
- XAVC S 4K (3840×2160 pix):
- 30p/25p/24p, 100 Mb/s,
- 30p/25p/24p, 60 Mb/s,
- XAVC S HD (1920×1080 pix):
- 120p/100p, 100 Mb/s,
- 120p/100p, 60 Mb/s,
- 50p, 50 Mb/s i 25 Mb/s,
- 30p, 50 Mb/s i 16 Mb/s,
- 25p, 50 Mb/s i 16 Mb/s,
- 24p, 50 Mb/s,
- AVCHD (1920×1080 pix):
- 60i/50i, 24 Mb/s, FX,
- 60i/50i, 17 Mb/s, FH.
Sony A7 III oferuje także tryb S&Q, zlokalizowany na oddzielnej pozycji pokrętła trybów, który umożliwia nagrywania spowolnionych lub przyspieszonych filmów w rozdzielczości 1920×1080 pix. W efekcie, filmy możemy spowolnić:
- 5-krotnie – 120 kl/s do 24p,
- 4-krotnie – 120 kl/s do 30p oraz 100 kl/s do 25p,
- 2.5-krotnie – 60 kl/s do 24p,
- 2-krotnie – 60 kl/s do 30p oraz 50 kl/s do 25p,
- 1.25-krotnie – 30 kl/s do 24p.
Aparat jest wyposażony we wbudowany mikrofon stereo i rejestruje dźwięk w systemie Dolby Digital. Możemy także podłączyć zewnętrzny mikrofon np. ECM-CG50, XYST1M, czy XLR-K1M. Mikrofony nieposiadające własnego źródła energii są zasilane ze złącza w aparacie. W menu znajduje się funkcja, która pozwala redukować dźwięk szumu wiatru.
W Sony A7 III istnieje możliwość nagrywania filmów ze śledzącym autofokusem, a konkretnie z funkcją „Środkowy AF z podążaniem” (nieaktywne dla zapisu 100 i 120 kl/s).
A7 III pozwala na stosowanie profili obrazu podczas nagrywania, które umożliwiają precyzyjne ustawienia właściwości obrazu. Można je także stosować podczas fotografowania. Do dyspozycji użytkownika pozostaje szereg ustawień, a szczegółowe informacje można znaleźć na stronie producenta. Wspomnieć można jedynie, że A7 III oferuje nagrywanie z wykorzystaniem krzywej gamma S-Log2 i S-Log3 oraz HLG, przeznaczonej do nagrywania filmów HDR.
W menu aparatu znajdziemy dziesięć gotowych profili (PP01–PP10), które możemy modyfikować w zakresie wymienionych na powyższej stronie parametrów.
Oprócz tego możemy skorzystać ze standardowych „Efektów wizualnych”, wśród których znajdziemy następujące pozycje:
- Aparat zabawka,
- Kolor pop,
- Posteryzacja,
- Zdjęcie retro,
- High-key: Miękki,
- Kolor częściowy,
- Czarno-biały o dużym kontraście.
Z innych funkcji przeznaczonych dla zaawansowanych użytkowników w A7 III znajdziemy także bity użytkownika oraz obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze. A7 III oferuje także wyjście czystego sygnału przez HDMI.
Jakość filmów 4K stoi na wysokim poziomie. Nie mamy zastrzeżeń odnośnie ich szczegółowości, czy poziomu zaszumienia dla ISO rzędu 1600–2500. Także autofocus radzi sobie dobrze, o ile ruch obiektów nie jest zbyt dynamiczny.
Filmy przykładowe
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane Sony A7 III. Wykorzystaliśmy obiektyw Sony Zeiss FE 24–70 mm f/4 Vario Tessar ZA OSS.XAVC S 4K:
- film 1 – 4K, 100 Mb/s, 25p, 208 MB, nagranie z ręki (SR ON),
- film 2 – 4K, 100 Mb/s, 25p, 200 MB,
- film 3 – 4K, 60 Mb/s, 25p, 124 MB,
- film 4 – 4K, 60 Mb/s, 25p, 124 MB,
- film 5 – 4K, 60 Mb/s, 25p, 124 MB,
- film 6 – Full HD, 50 Mb/s, 50p, 104 MB,
- film 7 – Full HD, 25 Mb/s, 50p, 64 MB,
- film 8 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, 92 MB,
- film 9 – Full HD, 16 Mb/s, 25p, 40 MB,
- film 10 – Full HD, 100 Mb/s, 100p, 212 MB,
- film 11 – Full HD, 50 Mb/s, 100p, 128 MB,
- film 12 – Full HD, 16 Mb/s, nagranie 100p, odtwarzanie 25p (4x spowolnienie), 52 MB,
- film 13 – Full HD, 20 Mb/s, nagranie 50p, odtwarzanie 25p (2x spowolnienie), 40 MB,
- film 14 – 4K 100 Mb/s, 25p, 204 MB, PP01, przykład z użyciem parametru gamma Movie,
- film 15 – 4K 100 Mb/s, 25p, 208 MB, PP02, przykład z użyciem parametru gamma Still,
- film 16 – 4K 100 Mb/s, 25p, 204 MB, PP03, przykład z ustawieniem naturalnego odcienia koloru i z użyciem parametru gamma ITU709,
- film 17 – 4K 100 Mb/s, 25p, 164 MB, PP04, przykład z ustawieniem wiernego odcienia koloru zgodnie ze standardem ITU709,
- film 18 – 4K 100 Mb/s, 25p, 184 MB, PP05, przykład z użyciem parametru gamma Cine1,
- film 19 – 4K 100 Mb/s, 25p, 188 MB, PP06, przykład z użyciem parametru gamma Cine2,
- film 20 – 4K 100 Mb/s, 25p, 208 MB, PP07, przykład z użyciem parametru gamma S-Log2,
- film 21 – 4K 100 Mb/s, 25p, 192 MB, PP08, przykład z użyciem parametru gamma S-Log3 i S-Gamut3.Cine w pozycji Tryb koloru,
- film 22 – 4K 100 Mb/s, 25p, 188 MB, PP09, przykład z użyciem parametru gamma S-Log3 oraz S-Gamut3 w pozycji Tryb koloru,
- film 23 – 4K 100 Mb/s, 25p, 228 MB, PP10, przykład przeznaczony do nagrywania filmów HDR z użyciem parametru gamma HLG2,
- film 24 – Full HD, 50 Mb/s, 50p, 136 MB, autofocus ciągły (szybki), nagranie z ręki (SR ON),
- film 25 – Full HD, 24 Mb/s, 50i, 38 MB.
Wizjer
Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 5-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP z wyjątkiem ustawienia „wizjer”, widoki są takie same, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest ustawienie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3, siatka kwadratowa + linie poziome oraz brak.
Bezpośrednio nad okularem wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika może wygasić ekran LCD (w zależności od ustawienia w menu). Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus-peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.
Dobre wrażenie sprawia głównie duże powiększenie celownika. Pod względem rozdzielczości czujemy jednak niewielki niedosyt. Poza tym, na ukośnych liniach pomocniczych kadrowania można dostrzec aliasing, a na drobnych wzorach morę (kolorową). W gorszych warunkach oświetleniowych obraz jest w pewnym stopniu zaszumiony, bardziej się we znaki daje jednak efekt smużenia. W trybie seryjnym 10 kl/s można zauważyć niewielkie opóźnienie wyświetlania obrazu. Przy 8 kl/s staje się ono bardzo nieznaczne, obserwujemy natomiast krótkie zaciemnienie kadru.