Apple iPhone Xr - test aparatu
5. Jakość zdjęć i filmów
Niestety, Xr, tak jak i inne smartfony ze stajni Apple, nie umożliwia dostępu do RAW-ów, ani nawet regulacji podstawowych parametrów ekspozycji (włącznie z czułością ISO) w domyślnej aplikacji Aparat. Korzystając z niej, można dokonać jedynie korekty ekspozycji. Jednakże smartfony Apple wyposażone w system iOS 10 lub nowszy mają możliwość rejestracji zdjęć w surowym formacie, jeśli użyjemy do tego odpowiedniej aplikacji zewnętrznej.
Z tego powodu zdecydowaliśmy się, obok klasycznego testu smartfona, skorzystać z aplikacji Halide, aby zobaczyć, jak wyglądają RAW-y z nowego smartfona Apple oraz porównać JPEG-i na każdej z czułości. Otrzymane wyniki nie mają żadnego wpływu na ocenę końcową smartfona, traktować je zatem trzeba jako rozszerzenie testu, a nie jego pełnoprawną część.
Najnowszy smartfon firmy z Cupertino domyślnie umożliwia rejestrację zdjęć w dwóch formatach: HEIF (High Efficiency Image Format) oraz JPEG. Różnice między oboma formatami sprawdziliśmy już przy okazji testu iPhona 8 Plus i w celu poznania szczegółów owych różnic odsyłamy do lektury odpowiedniego rozdziału poprzedniego testu. Z naszych obserwacji wynikało, że nie ma zauważalnej różnicy w jakości obrazu między HEIF i JPEG. W takim wypadku, skupimy się na porównaniu zaszumienia na różnych czułościach oraz rozdzielczości, zarówno na plikach JPEG jak i RAW-ach.
Rozdzielczość
Rozdzielczość układu, w rozumieniu wartości funkcji MTF50, wyznaczyliśmy przy użyciu aplikacji Aparat oraz Halide, która jest jedną z najpopularniejszych propozycji tego typu dostępnych w AppStore. Pomiary wykonaliśmy przy użyciu programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej. Ze względu na stały otwór względny aparatu wyniki prezentujemy w formie tabeli, zamiast wykresu.
Obiektyw 26 mm f/1.8 | |||
Centrum kadru | Brzeg kadru | ||
Aparat | 2527 lw/ph | 1903 lw/ph | |
Halide | 2342 lw/ph | 2068 lw/ph |
Aby ocenić stopień wyostrzania JPEG-ów przejdźmy do pomiarów wykonanych na surowych plikach.
Obiektyw 26 mm f/1.8 | |||
Centrum kadru | Brzeg kadru | ||
1768 lw/ph | 955 lw/ph |
Już na pierwszy rzut oka widać, że JPEG-i, uzyskane zarówno poprzez Halide jak i domyślną aplikację Aparat, są w ogromnym stopniu wyostrzane. Aby jednak ocenić, czy takiemu samemu procesowi są poddane RAW-y z Halide, przyjrzyjmy się wykresom przebiegu funkcji MTF.
Na wykresach nie występują lokalne maksima, możemy zatem uznać, że surowe pliki, uzyskane przy pomocy aplikacji Halide, nie są poddawane programowemu wyostrzaniu.
Szumy
Szum zmierzyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, korzystając z programu Imatest. Korzystaliśmy jedynie z aplikacji Halide, jako, że domyślna aplikacja Aparat nie umożliwia zmiany czułości ISO.
Zacznijmy od pomiarów wykonanych na plikach JPEG.
Przede wszystkim – wartości poszczególnych składowych szumów nie są od siebie znacząco rozdzielone. Ponadto, charakter wzrostu szumu również wskazuje na programowe odszumianie.
Ponownie do czynienia mamy z niefizycznym zachowaniem. Ilość szumu dla ISO 100 praktycznie odpowiada tej dla ISO 200, 400 i 800. Wydaje się również, że pliki RAW są poddawane procesowi odszumiania – a to zdecydowanie nie powinno mieć miejsca.
Jakość optyki
Aby ocenić jakość obiektywu zastosowanego w aparatach iPhona Xr wykonaliśmy kilka testowych zdjęć. Pozwolą one ocenić poziom aberracji chromatycznych, odblasków oraz dystorsji.
Chcąc ocenić poziom aberracji chromatycznych powodowanych niedoskonałością toru optycznego, wystarczy sfotografować ciemny element na jasnym tle. Jeśli aparat nie radzi sobie z kontrolą tej wady optycznej, to przy krawędzi ciemnego elementu pojawi się kolorowa obwódka. Na poniższych wycinkach nie ma śladu aberracji chromatycznej. Wydaje się jednak, że jest ona korygowana prawdopodobnie na drodze programowej (widać białe obwódki przy kontrastowych krawędziach).
Obiektyw 26 mm f/1.8 | |||
Obiektyw 26 mm f/1.8 |
Jakość filmów
Pod względem jakości filmów iPhone Xr bardzo pozytywnie zaskakuje. Do dyspozycji mamy najpopularniejszy kodek H.264 (AVC) oraz nowy H.265, znany także pod nazwą HEVF (High Efficiency Video Format). Nagrywać możemy w jakości 4K 24p/30p/60p (najwyższy klatkaż tylko w HEVF), a także Full HD 30p/60p oraz HD 30p. Ciekawą opcją jest także filmowanie z prędkością aż 240 kl/s – z tym, że przy nagrywaniu w 1080p korzystać musimy z formatu HEVF, przy 720p dostępny jest format AVC. Ostatni dostępny wariant to 120 klatek przy rozdzielczości Full HD.Aparat nie ma żadnego problemu z doborem poprawnej ekspozycji i jej zmianą w trakcie nagrywania. Cieszy obecność stabilizacji optycznej.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane smartfonem Apple iPhone Xr: