Canon EOS C300/C300 PL
Firma Canon zaprezentowała nowy system profesjonalnej kinematografii cyfrowej Cinema EOS. Jednym z pierwszych produktów wchodzących w skład systemu jest kamera Canon EOS C300/C300 PL. Kamera dostępna będzie w dwóch wersjach: kamera EOS C300, wyposażona w mocowanie EF oraz kamera EOS C300 PL z mocowaniem kompatybilnym z obiektywami PL.
Informacja prasowa
Warszawa, 4 listopada/HOLLYWOOD, Kalifornia, 3 listopada 2011 r. – Firmy Canon Inc. i Canon Europe przedstawiły dziś zupełnie nową cyfrową kamerę wideo z wymiennymi obiektywami, która łączy niesamowitą jakość obrazu z wyjątkową mobilnością i elastycznością, aby spełnić potrzeby produkcyjne współczesnej branży filmowej. Kamera, wyposażona w nowo opracowaną matrycę CMOS o rozdzielczości ok. 8,29 megapiksela, równoważną filmowi Super 35 mm, będzie dostępna w dwóch wersjach: cyfrowa kamera wideo EOS C300, wyposażona w mocowanie EF, które zapewnia zgodność z szeroką gamą obiektywów składających się na bieżącą linię wymiennych szkieł EF do lustrzanek EOS oraz na nową rodzinę filmowych obiektywów EF; oraz cyfrowa kamera wideo EOS C300 PL z mocowaniem kompatybilnym ze standardowymi obiektywami PL.
![]() |
Kamery EOS C300/C300 PL wchodzą do sprzedaży równolegle z systemem Cinema EOS, rozpoczynając ofensywę firmy Canon na rynku produkcji cyfrowej wysokiej rozdzielczości. Nowy system profesjonalnej kinematografii cyfrowej obejmuje takie kategorie produktów, jak obiektywy, cyfrowe kamery wideo i lustrzanki cyfrowe.
![]() |
Gwiazdorska obsada drugoplanowa
Kamera EOS, wyposażona w mocowanie EF, jest wspierana przez gwiazdorską obsadę wysokowydajnych obiektywów EF – nie tylko szeroką gamę wymiennych obiektywów EF do lustrzanek EOS, które zdobyły respekt i zaufanie fotografów z całego świata, ale również filmowych obiektywów EF z nowo zapowiedzianego systemu EOS Cinema. Wyposażona w obiektyw Canon EF, kamera C300 wykorzystuje funkcję korekcji naświetlenia peryferyjnego, automatycznie kompensując winietowanie zgodnie z charakterystyką optyczną obiektywu oraz umożliwia sterowanie przysłoną z poziomu kamery. Obiektywy EF umożliwiają też rejestrowanie takich metadanych, jak nazwa użytego obiektywu, ustawienia przysłony i czas otwarcia migawki.![]() |
Imponująca jakość obrazu Full-HD
Nowa opracowana matryca CMOS klasy Super 35 mm zastosowana w kamerach Canon EOS C300/C300 PL zawiera około 8,29 mln efektywnych pikseli, przy czym rozmiar pojedynczego piksela jest większy niż w konwencjonalnych kamerach profesjonalnych, co umożliwia zbieranie większej ilości światła, a zatem zwiększa czułość i ogranicza szumy. Matryca odczytuje sygnały wideo Full HD (1920×1080 pikseli) dla każdej z barw podstawowych RGB, ograniczając efekt mory, a jednocześnie zapewniają wysoką rozdzielczość z 1000 poziomych linii TV.Dzięki zwiększonej prędkości odczytu sygnałów matryca CMOS ogranicza też efekt nachylenia obrazu spowodowanego ruchomą migawką, często występujący w kamerach z matrycami CMOS, który powoduje ukośne zniekształcenie szybko poruszających się obiektów. Ponadto kombinacja zaawansowanej matrycy z wysokowydajnym procesorem obrazu Canon DIGIC DV III umożliwia precyzyjne przetwarzanie gamma i zapewnia płynność gradacji.
Oprócz kompresji MPEG-2 Full HD (zgodnej z MPEG2 422@HL) kamera EOS C300/C300 PL stosuje sampling barw 4:2:2, który minimalizuje występowanie „schodków” na granicach obszarów o różnej chrominancji. Ponadto dzięki maksymalnej przepustowości rejestrowania równej 50 Mb/s kamera obsługuje nagrywanie wideo wysokiej jakości.
Kamera rejestruje obraz i dźwięk w standardowym formacie MXF (Material eXchange Format). Jest to otwarty format pliku, który nadaje się idealnie do nieliniowych systemów edycyjnych. Nagrywając dane na wszechstronnych, łatwo dostępnych kartach CF, kamera EOS C300/C300 PL zapewnia wysoki współczynnik cena-wydajność, a ponieważ jest wyposażona w dwa gniazda CF, pozwala na jednoczesne rejestrowanie danych wideo na dwóch kartach CF.
![]() |
Gotowa do akcji
Dzięki kompaktowej obudowie o wymiarach 133 (szer.) × 179 (wys.) × 171 mm (dług.) kamera Canon EOS C300/C300 PL zapewnia znakomitą mobilność, umożliwiając filmowanie z punktów praktycznie niedostępnych dla dużych kamer kinowych, na przykład blisko ziemi w dynamicznych ujęciach z niskiego kąta albo wzdłuż ścian. Zgodnie z potrzebami sesji zdjęciowej kamerę można wyposażyć w rączkę, uchwyt, oparcie na kciuk i monitor. Oferuje ona też szereg standardowych złączy, w tym wyjście wideo HD/SD-SDI do zewnętrznego rejestrowania wideo wysokiej jakości. W razie użycia bezprzewodowego nadajnika plików WFT-E6B do lustrzanek cyfrowych EOS kamerą EOS C300/C300 PL można sterować zdalnie za pomocą takich urządzeń, jak smartfony lub tablety.Kamera jest wyposażona w cztery przyciski start/stop rozmieszczone w różnych miejscach, odpowiadające innym stylom trzymania kamery. Można do niej podłączyć różnorodne akcesoria firm trzecich, w tym osłony matte box, systemy ostrzenia follow focus oraz zewnętrzne rejestratory obrazu i dźwięku. Urządzenie oferuje też ścisłą integrację z systemami edycji firm trzecich. Z kolei dzięki wbudowanemu systemowi chłodzenia oraz konstrukcji odpornej na kurz i krople wody operatorzy będą mogli skupić się na zdjęciach, a nie na sprzęcie.
Nowa kamera umożliwia użytkownikom regulowanie jakości obrazu w stopniu dorównującym profesjonalnym kamerom i cyfrowym lustrzankom z serii EOS, a ponadto oferuje logarytmiczną korekcję gamma (Canon Log Gamma), umożliwiając rejestrowanie obrazu ze stłumionym kontrastem i ostrością, co zapewnia maksimum swobody podczas edycji i obróbki nakręconego materiału. EOS C300/C300 PL oferuje częstotliwości rejestrowania klatek 59,41i, 50,00i, 29,97P, 25,00P i 23,98P, a także tryb 24 klatek na sekundę typowy dla kamer filmowych, który zapewnia zgodność z typowymi przepływami pracy w produkcji filmowej.
Inne funkcje to filmowanie przyspieszone, polegające na rejestrowaniu mniejszej liczby klatek na sekundę w celu nawet 60-krotnego przyspieszenia akcji, oraz filmowanie spowolnione do 1/2,5x poprzez rejestrowanie większej liczby klatek na sekundę. Częstotliwości w zakresie od 1 do 60 klatek na sekundę (fps) można regulować z dokładnością do 1 fps. Ponadto wybór trybów niestandardowych pozwala użytkownikom swobodnie regulować jakość obrazu w celu uzyskania większej kontroli nad nakręconym materiałem.
![]() |
![]() |
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Wreszcie będzie można robić zdjęcia kamerą a nie filmy aparatem ;)
Tak - teraz czekam na wysyp geniuszy na forach, którzy będą pisać - "eeee kamera jest do filmów a nie zdjęć - do zdjęć lepiej kup kompakcik 30mpx!" (analogicznie do genialnych tektstów "aparat jest do zdjęć, nie filmów!") :D
no co ty, zdjęcia w formacie mniejszym niż 4/3? i 20 tys. $ za 8Mpix? Chyba upadłeś na głowę ;-)
Ale za to będą nowe stałki f/1.3 kompatybilne ponoć z FF. Ceny wszakże nie z kategorii amatorskiej.
To ja poproszę nowe 5DmkIII z pełnoklatkową 8Mpix matrycą. Ewentualnie może być 12Mpix jak w starej 5DmkI. Ale za to poproszę niesamowity DR oraz bezszymne ultrawysokie ISO. I śliczne kolorki. Oraz dobry AF.
Za jakieś 10 lat Nikon skopiuje ten patent Canon'a jak wszystko do tej pory :)))
@Piotr_0602, moja lista życzeń zaczyna się identycznie ale co z tego... to nie realne bo Canon ma inne plany marketingowe i dając nam "to cudo" dałby nam już wszystko. Przecież takiego aparatu nie zmieniłbym przez najbliższe 5lat. Mam aktualnie właśnie 5d mkI i cóż czekam, czekam i czekam na coś co ją pobije i będzie w przyzwoitej cenie... Czekam... czekam....
ej, to może robić piękne zdjęcia. ;)
@leszek3 - jak to mniejsze niż 4/3? 4/3 ma efektywny rozmiar 17.3 mm × 13.0 mm a Super 35 24.6 x 13.8 mm
@photolo - no jakoś Nikon nie istnieje do tej pory na rynku filmowym a Canon to chyba od zawsze...
Do wszystkich cieszących się na samą myśl o robieniu zdjęć tym sprzętem - kamera wypluwa fotki w rozdzielczości HD, a więc ~2MP. Z wywiadu z Laurence Thorpem dla dpreview.com:
"The way this sensor works, we avoid the need to 'de-Bayer' the sensor output in camera, completely. We get extremely clean RGB output because we just read [the channels] out - we don't do any averaging between them at all. (The sensor in the C300 has 8.2 million effective pixels but a maximum output resolution of 2MP. The red and blue channels contain 2MP of data, and the green contains 4MP. The final RGB output is derived without the need for debayering algorithms.) We're able to dive in there and get all the red pixels and read them out, and then separately we're reading out the blues and separately the greens."
Świetna wiadomość dla filmowców. Kiepska dla fotografów rozważających w ogóle zakup tego sprzętu.
to jest kamera, tym się kręci filmy... więc nie oczekujmy zbyt wiele jeśli chodzi o możliwości fotograficzne :)
Wygląda na bardzo fajny sprzęt, tylko trochę dziwne, że nie 4K...
No fajnie, fajnie... tylko czemu ona taka brzydka? haha.
Canon zrobił krok który powinien zrobić już rok 2 temu. Tyle też czasu zostawił konkurencji - która jednak nie wykorzystała tego czasu dobrze ( D7000 np ciągle nie ma odchylanego ekranu nie mówiać o innych brakach;) Może przejęcie Olego przez Samsunga wprowadziło by nieco zdrowego fermentu w branży ...
@focjusz
"Tyle też czasu zostawił konkurencji - która jednak nie wykorzystała tego czasu dobrze"
Ale na kogo patrzysz? Spójrz na RED Scarlet, cenę i możliwości tego sprzętu. Cena ze tego EOS-a to jakiś kiepski żart.
Pierwszy bezlusterkowiec Canona!
Red Scarlet ma video raw 5k :D za 3/4 tej ceny :)
będzie test na optyczne tego canona ? czy to wykracza poza zakres optycznych ?
gdzie jest wojcias? w końcu będzie usatysfakcjonowany... ;-)
No, wreszcie jest "po bożemu". Aparat do zdjęć, kamera do filmowania.
Niom, potwierdzam - RED to jest to. Nawet wygląda lepiej, a;le to już szczegół.
Coś pięknego... Super maszynka!
"W tej cenie wole 20x Nikon V1 " - nie wiem czy mam się śmiać, czy płakać.
#
No proszę, Canon jak chce to potrafi :) W końcu zaprezentowali jakąś konkurencję dla Panasonica AF100 i Sony FS100. Trochę późno, trochę dziwna... forma tej kamerki, ale lepiej późno niż nigdy (a la Nikon) ;)
@cube
haha, dokladnie - gdzie jest wojcias i jego 60fps w fullHD:))
Sprzęt fajny, ale Canon znów o rok do tyłu za Panasonikiem i Sony :)
No jestem, ale ze co? ze niby mam przyznac ze fajne ? No fajne ale na filmowanie "spacerow z psem..." i tak lepiej sie nada HX9v czy A77 czy A65 czy Nex5N bo ma 60p.
chwilunia wojcias, czemu mam uciekac do soniaka, moge wziąc canona 7d z 60 fps, ktory to wczesniej mial ową funkcje niz jakis tam A77... zreszta ostatnie newsy to taki skrót marketingowy a nie pełna specyfikacja... może i będzie mialo też te 60 fps
@archangelgabrys - jasne, tylko że przedstawione firmy mimo stablizowanych matryc sa o lataświetlne do tyłu jeśli chodzi i wybór i jakość obiektywów za Canonem... i gdyby nie współpraca z Leica i Car Zeissem TO DOPIERO BYŁABY PARODIA OWYCH SYSTEMÓW...
Ja się nie znam i nie mam pojęcia po co mi 20Mpix w aparacie,
ale niech mi ktoś wyjaśni czemu to coś ma 8Mpix a robi filmy fullHD??
Mi się WYDAWAŁO że kinowy format 4K odpowiada 4Mpix??
4K oznacza 4k punktów na dłuższym boku zazwyczaj jest to około 12 Mpx