Nikon Z50 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam 6 zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
- Automatycznie,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
- wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Nowością jest zaimplementowanie filtrów kolorystycznych w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
W Nikonie Z50 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 204800 (Hi2). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi2.Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona M6 II i Fujifilm X-T30. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Jeśli chodzi o niskie czułości, wszystkie aparaty prezentują się poprawnie. Najgorzej, wizualnie, wypada Canon – wynika to jednak z faktu, iż ten producent nie stosuje żadnego wyostrzania.
Na wyższych nastawach ISO ponad aparat M6 II wybija się testowany korpus oraz X-T30. Różnica będzie jednak stosunkowo niewielka nawet przy ISO 12800. Ostatnią, całkiem użyteczną czułością w przypadku testowanego aparatu wydaje się właśnie ta wartość ISO.
Wyostrzanie
W Nikonie Z50 mamy do dyspozycji nową skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4, 9 oraz auto, można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon Z50, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przy powyższych miniaturkach potwierdza się to, co pisaliśmy w rozdziale „Rozdzielczość” – ustawienie minimalne daje nienaturalnie miękki obraz. Z kolei przy stopniu „4” szczegóły wydają się ciut zbyt mocno uwydatnione. Z tego względu nie polecamy przekraczać tego ustawienia, a w szczególności korzystać z najwyższego.
Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)
Nikon Z50 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona,
- bardzo wysoka,
- automatyczna.
Wyłączona |
|
Auto |
|
Bardzo wysoka |
|
Zwiększona |
|
Normalna |
|
Zmniejszona |
|
HDR Auto |
|
HDR 1 EV |
|
HDR 2 EV |
|
HDR 3 EV |
|
Jak widać, obie funkcje zapewniają całkiem niezłe efekty, większy zysk w ciemnych partiach zauważymy jednak przy HDR.