Canon EOS 250D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, w trzeciej zakładce menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem siły ostrości, 6-stopniowym pod względem precyzji i progu ostrości, oraz 9-stopniowej skali pod względem: kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 25600 z możliwością rozszerzenia o wartość ISO 51200, a krok zmiany wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Fujifilm X-A7 oraz Nikon D3500.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Pod względem ilości szczegółów na niskich czułościach testowany aparat wypada lepiej od Nikona D3500, ale zauważalnie gorzej niż Fujifilm X-A7. Pamiętajmy jednak, że w X-A7 wyostrzanie plików JPEG odbywa się nawet po ustawieniu tego parametru na „0”, więc nie jest to do końca uczciwe porównanie.
Jeśli chodzi o degradację obrazu związaną z szumem, do ISO 6400 porównywane aparaty wydają się iść łeb w łeb i prezentować akceptowalny poziom obrazu. Na ISO 12800 Fuji wydaje się wypadać minimalnie lepiej od lustrzankowej konkurencji. Nie zmienia to jednak faktu, że naszym zdaniem użyteczność obrazów powstałych na tej i wyższych czułościach jest już mocno dyskusyjna.
Wyostrzanie
Testowany aparat pozwala na wyostrzanie zdjęć JPEG w 8-stopniowej skali od 0 do 7. Dodatkowo, do dyspozycji użytkowników udostępnione zostały dwa parametry regulowane w skali 6-stopniowej: precyzja i próg (od 0 do 5). Wyostrzanie w poniższych wycinkach ustawione zostało na kolejno: 0, 3, 7, a parametry precyzja i próg pozostały na stałym poziomie 0.
Canon EOS 250D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Według nas obraz na maksymalnej mocy wyostrzania wydaje się zdecydowanie „przeostrzony”. Optymalnym wydaje się stosowanie środkowej mocy lub ograniczenie się do wyostrzania w postprodukcji.
Filtry twórcze
Na pokładzie Canona 250D znajdziemy sporo filtrów artystycznych. Pozwalają one wystylizować zdjęcia w określony sposób. By z nich skorzystać, należy wybrać na głównym kole nastaw aparatu odpowiedni tryb. Lista filtrów, które w nim znajdziemy przedstawia się następująco:
- Ziarnisty Cz/B,
- Miękka ostrość,
- Efekt rybiego oka,
- Efekt akwareli,
- Efekt aparatu zabawki,
- Efekt miniatury,
- HDR:
- Artystyczny standardowy,
- Artystyczny żywy,
- Artystyczny olejny,
- Artystyczny uwypuklony.
Przykładowe zdjęcia prezentujące działanie tych filtrów zamieściliśmy w teście Canona 77D.