Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 250D - test aparatu

10 marca 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 58

6. Jakość obrazu JPEG

Canon EOS 250D potrafi zapisać zdjęcia w formacie JPEG w czterech rozmiarach: L (6000×4000 pix), M (3984×2656 pix), Small 1 (2976×1984 pix) oraz Small 2 (2400×1600 pix). W przypadku trzech pierwszych do wyboru mamy dwa stopnie kompresji: niska i średnia. Zdjęcia w rozmiarze S2 zapisywane są z niską kompresją. Dostępne formaty obrazu to domyślny 3:2, 4:3, 16:9 oraz 1:1. Przy fotografowania w live view, na ekranie wyświetlają się linie ułatwiające kadrowanie w innych niż domyślny formatach.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów”, w trzeciej zakładce menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem siły ostrości, 6-stopniowym pod względem precyzji i progu ostrości, oraz 9-stopniowej skali pod względem: kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 25600 z możliwością rozszerzenia o wartość ISO 51200, a krok zmiany wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Fujifilm X-A7 oraz Nikon D3500.

Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Pod względem ilości szczegółów na niskich czułościach testowany aparat wypada lepiej od Nikona D3500, ale zauważalnie gorzej niż Fujifilm X-A7. Pamiętajmy jednak, że w X-A7 wyostrzanie plików JPEG odbywa się nawet po ustawieniu tego parametru na „0”, więc nie jest to do końca uczciwe porównanie.

Jeśli chodzi o degradację obrazu związaną z szumem, do ISO 6400 porównywane aparaty wydają się iść łeb w łeb i prezentować akceptowalny poziom obrazu. Na ISO 12800 Fuji wydaje się wypadać minimalnie lepiej od lustrzankowej konkurencji. Nie zmienia to jednak faktu, że naszym zdaniem użyteczność obrazów powstałych na tej i wyższych czułościach jest już mocno dyskusyjna.

Wyostrzanie

Testowany aparat pozwala na wyostrzanie zdjęć JPEG w 8-stopniowej skali od 0 do 7. Dodatkowo, do dyspozycji użytkowników udostępnione zostały dwa parametry regulowane w skali 6-stopniowej: precyzja i próg (od 0 do 5). Wyostrzanie w poniższych wycinkach ustawione zostało na kolejno: 0, 3, 7, a parametry precyzja i próg pozostały na stałym poziomie 0.

Canon EOS 250D, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG Canon EOS 250D - Jakość obrazu JPEG

Według nas obraz na maksymalnej mocy wyostrzania wydaje się zdecydowanie „przeostrzony”. Optymalnym wydaje się stosowanie środkowej mocy lub ograniczenie się do wyostrzania w postprodukcji.

Filtry twórcze

Na pokładzie Canona 250D znajdziemy sporo filtrów artystycznych. Pozwalają one wystylizować zdjęcia w określony sposób. By z nich skorzystać, należy wybrać na głównym kole nastaw aparatu odpowiedni tryb. Lista filtrów, które w nim znajdziemy przedstawia się następująco:

  • Ziarnisty Cz/B,
  • Miękka ostrość,
  • Efekt rybiego oka,
  • Efekt akwareli,
  • Efekt aparatu zabawki,
  • Efekt miniatury,
  • HDR:
    • Artystyczny standardowy,
    • Artystyczny żywy,
    • Artystyczny olejny,
    • Artystyczny uwypuklony.

Przykładowe zdjęcia prezentujące działanie tych filtrów zamieściliśmy w teście Canona 77D.