Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część I : kolor i barwa

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa
9 października 2015

1. Kolor czy barwa?

Kolor czy barwa? Potocznie wielu z nas wymiennie stosuje te dwa wyrażenia, choć tak naprawdę istnieje zasadnicza różnica między nimi. Szczególne znaczenie ma ona dla osób pracujących w poligrafii, gdzie kluczowe jest rozróżnienie między kolorem farby a uzyskaną z niego barwą. Pierwsze określenie zatem opisuje cechę produktu, a drugie wrażenie wzrokowe, subiektywne odczucie, jakie wiąże się z postrzeganiem danego koloru. Najlepiej te różnice można zobrazować na przykładzie kupna czarnej koszulki czy sukienki. Nasze babcie doskonale wiedziały, że czarna bluzka inaczej wygląda w sklepie na wieszaku, a inaczej, gdy się z nią podejdzie do okna wystawy. Ta różnica wynika z innego oświetlenia – światła, które jest niezbędne, byśmy zobaczyli kolor.

Jak widzimy kolory?

Światło padające na dany materiał jest od niego odbijane lub pochłaniane przez nie. Proporcja między tymi dwoma składowymi definiuje barwę, jaką postrzegamy. Czym jest światło? To rozchodzące się w przestrzeni zaburzenie pola elektromagnetycznego. Możemy je sobie wyobrazić jak fale na morzu z tym, że częstotliwość oscylacji jest bardzo duża. Wynikiem budowy i specyficznych właściwości oka ludzkiego jest postrzeganie jedynie pewnego, wąskiego zakresu długości fali elektromagnetycznej.


----- R E K L A M A -----

MONITORY EIZO W PROMOCJI BLACK FRIDAY

Eizo CG2700S ColorEdge

9948 zł 8338 zł

Eizo CG2700X ColorEdge

12998 zł 10948 zł

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Kolor czy barwa?
Promieniowanie elektromagnetyczne – źródło Wikimedia

Z fizyki pamiętamy spektrum barw. To reprezentacja, czy też wrażenie, jakie w nas wywołuje promieniowanie o odpowiedniej częstotliwości. Te kolory jednak zawierają się w wąskim zakresie częstotliwości, które nazywamy widzialnym światłem.

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Kolor czy barwa?
Kolory odpowiadające poszczególnym długościom fali – źródło Wikimedia

Słońce emituje promieniowanie w bardzo szerokim zakresie, od mikrofalowego po promieniowanie gamma. Każda z tych częstotliwości cechuje się inną energią, właściwością, która jest odpowiedzialna za zasięg, jaki może ona przebyć. Część fal z tego zakresu nie wychodzi poza koronę Słońca. Inne mocno słabną docierając do Ziemi. Na interesujący nas zakres widzialny duży wpływ ma skład naszej atmosfery a także drogą jaką w niej musi światło przebyć. Te i inne czynniki determinują barwę oświetlenia słonecznego. Fakt, że w zakresie widzialnym promieniowania Słońca znajdują się wszystkie składowe (ale o różnej intensywności poszczególnych kolorów), łatwo pokazać, rozszczepiając je w pryzmacie.

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Kolor czy barwa?
Rozczepienie światła w pryzmacie – źródło Wikimedia

Wiemy, że inaczej Słońce „świeci” w południe, a inaczej podczas zachodu. Raz, gdy znajduje się w zenicie, wydaje się białe, a gdy obserwujemy zachód słońca nad morzem, rozkoszujemy oko czerwonymi rozświetleniami chmur. Przyjmijmy, że dla nas światłem wzorcowym będzie to z fazy południa. I tak przedmiot, który postrzegamy jako niebieski, odbija światło o tej właśnie częstotliwości, a pozostałe pochłania. Biały materiał odbija zatem wszystkie kolory światła, a czarny wręcz odwrotnie – pochłania je, emitując ciepło. Dlatego w upalny dzień lepiej założyć białą koszulkę, a czarny samochód może się rozgrzać tak bardzo, że kiepskiej jakości plastikowe elementy zewnętrznego wykończenia ulegną stopieniu.

To, że światło słoneczne zmienia w ciągu dnia swoją barwę, związane jest z jego rozpraszaniem oraz kątem, pod jakim do nas dochodzi (zmiana długości drogi przez atmosferę wynikająca z pozycji Słońca na nieboskłonie). Samą kolorystykę tego światła łatwo zaprezentować w formie charakterystyk spektralnych:

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Kolor czy barwa?

Wschód/zachód słońca Środek dnia Pochmurne niebo Cień

Powyższe wykresy zostały wygenerowane w zgodzie z definicją standardowego oświetlenia typu D według definicji CIE. Wartości energii są w każdym grafie normalizowane względem długości fali 560 nm.



Poprzedni rozdział