Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część I : kolor i barwa

9 października 2015

3. Przestrzenie barwne

Wspominane w poprzednim rozdziale modele to w istocie tak zwane przestrzenie, czyli specyficzna organizacja modelu matematycznego widma w trójwymiarowej przestrzeni. Dzięki tym modelom kolor możemy opisać, nie tylko podając jego widmo, ale także przez zbliżenie do percepcji barw przez ludzkie oko, co związane jest z jego budową.

Poza CMY i RGB (reprezentacja sześcienna) najczęściej używane w praktyce są HSV/HSL (reprezentacja stożkowa) oraz CIE XYZ i Lab (reprezentacja sferyczna).

RGB HSL CIE Lab
Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Przestrzenie barwne
Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Przestrzenie barwne
Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Przestrzenie barwne



----- R E K L A M A -----

NOWOŚCI OD LEICA DOSTĘPNE W E-OKO!

Leica SL3

29989 zł

CIE XYZ jest standardem i punktem odniesienia do innych przestrzeni (jak na przykład YUV lub Lab). Cechą charakterystyczną tej przestrzeni jest opisywanie barwy jako funkcji trzech składowych wartości będących w istocie modelem pracy ludzkiego oka.

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Przestrzenie barwne

Taki sposób mieszania pozwala na przedstawienie wszystkich barw w trzech wymiarach. By móc jednak łatwo nim operować, wprowadzono przestrzeń CIE xyY, która przedstawia przestrzeń XYZ jako dwuwymiarowe współrzędne chromatyczne x, y oraz jasność – Y. Współrzędne x, y pozwalają przedstawić wykres chromatyczności jako tak zwany trójkąt barw: obszar zamknięty dwiema liniami – krzywą i prostą.

Monitor dla fotografa  - część I : kolor i barwa - Przestrzenie barwne

Taka reprezentacja jest ciekawa z kilku powodów:

  • Zewnętrzna krzywa reprezentuje czyste, monochromatyczne światło mierzone jako częstotliwość fali elektromagnetycznej.
  • Prosta łącząca dwie skrajne częstotliwości, zwana także linią purpury, to w pełni wysaturowane kolory, powstałe tylko i wyłącznie z ich wzajemnego zmieszania (przypadek szczególny).
  • Ograniczony krzywą i prostą obszar reprezentuje wszystkie możliwe kolory, jakie może zobaczyć ludzkie oko.
  • Najmniej wysaturowane kolory znajdują się w centrum wykresu.
  • Podzbiór kolorów, które mogą być reprezentowane jako mieszanie kolorów w rogach trójkąta je opisującego, to gamut.